Basilica (Łukasz M. Pogoda)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Basilica (Łukasz M. Pogoda)

Post autor: stalker »

Ponieważ pojawiają się pierwsze pytania, zakładam wątek, w którym będę się starał odpowiadać na pytania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości.

Basilicę znajdziecie na BoardGameGeek'u tutaj: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/38931/basilica
Pierwsza zapowiedź w języku polskim: http://www.gamesfanatic.pl/2010/08/24/n ... -basilica/
Jesteśmy już i na BGN:
http://boardgamenews.com/announcements/ ... –-basilica

Instrukcja po polsku

Opis podstawowych elementów mechaniki gry po angielsku (BGG): http://boardgamegeek.com/article/5599321#5599321
Opis rozkazów po angielsku (BGG): http://boardgamegeek.com/thread/571397/ ... al-actions
Ostatnio zmieniony 08 paź 2010, 17:01 przez stalker, łącznie zmieniany 4 razy.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Basilica

Post autor: janekbossko »

If you, by a chance, are Portal's fan, you may be a bit surprised. Why Rebel is publisher of the game. Portal was presenting cover, Portal was talking a little about the game, Portal was testing the game and showing on some conventions...

So, what the hell?

It is time to explain. Why I spent more than 2 months testing the game, sharing my opinions with author, improving some elements and finally, decided not to do the game.

Am I crazy?

Yes, no doubt about that.

I like Basilica a lot. I played nearly 50 test games of it (I havn't won a single game!) and saw that every week the game gets better. I had a slogan that was to be put in advertisement of Basilica. It was: "Portal is doing tile game. A bloody one. Carcassone meets Neuroshima HEX"

It was just like that - Basilica is a very agressive game. If I ever want to do a tile game,it should be like Basilica, very brutal game, where every action is very important, where every move you make, makes your opponent be pissed off.

We played it a lot. I was the guy who was pissed off every single game. I lost of of my Basilica games. But I liked the game. And we were very close to publish it.

But finally, we resignated.

Here in Poland our friends sometimes tell us: "You are Polish FFG, you do Polish ameritrash, vivid living games."

Basilica is not an ameritrash.

When you play Stronghold, you see blood and action, war machines, soldiers, heroes.

When you play Neuroshima HEX, you see blood and action, tanks, soldiers, heroes.

When you play Basilica, you play great... eurogame.

Great eurogame, very good rules, but not to many blood and sweat.

We said to Lukasz Pogoda, author, that we have to be very precise about games we publish. We want our players to know what they should expect from us.

So we contacted our friends and Rebel and said: "Here is a great game. We can't publish it. You do it. This game is worth it."

They played prototype. They agreed with me. They do the game.

I am not publisher of Basilica, although I spent many hours with the game. I am a fan of it. I receommend it.

There is no 'Portal style" in it, no blood, story, no vivid, living characters. But still, it is a great game.
pozwolilem sobie wkleic recenzje trzewika... :)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Basilica

Post autor: Geko »

Ja dla mnie Neuroshima Hex nie jest specjalnie krwawą i pełną historii grą (no chyba, że uznamy, że szachy też takie są). W sumie to logiczna łamigłówka ubrana postnuklearne szaty. Bliżej jej zdecydowanie do eurówek niż do amerykańców. Eufrat i Tygrys też jest bardzo agresywną grą, też można mówić, że z mocną historią (walka o władzę, rozbudowa terytoriów, budowa świątyń itd.) - choć jest równie abstrakcyjna, ale nikt przecież nie nazwie jej amerykańcem. Z tego co pamiętam (grałem daawno w prototyp), to Basilica jest pod tym względem podobna. No więc gdzie leży pies pogrzebany? Ano w tematyce. Portal wydaje swoje gry z gatunku "dzielni goście (czytaj mutanty, elfy, krasnoludy, wojownicy itp.) naparzają się ze sobą". I do tego profilu nie pasuje gra o pojedynku dwóch budowniczych (Budowniczy? Ci nudni goście co stawiają budynki? Eeee...).
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: Tycjan »

Ameritrashem to bym NH też nie nazwał, ale klimat to ona ma. Mi ciężko jakoś poczuć się na planszy szachowej jak w czasie starcia "średniowiecznych" mocarstw, a próbowałem nie raz ;) W NH jednak, może dzięki grafice lub N RPG, to mi się dobrze udaje. Pewnie to kwestia wyobraźni, moja planszy szachowej nie akceptuje ;)
Może faktycznie wydawanie gier tylko gier "brutalnych i krwawych" to dobry kierunek. Kupujący wiedzą czego mogą się spodziewać od wydawnictwa. Ciężko mi jednak pod to podciągnąć Kosmiczną Eskadrę z całym szacunkiem dla bitew kosmicznych ;)
Najważniejsze, że znalazł się wydawca dla Basilica. Gier dla dwóch osób nigdy za mało :)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Basilica

Post autor: stalker »

Tycjan pisze:Kosmiczną Eskadrę
Nie wymawiaj tej nazwy przy trzewiku ;) Ta własnie gra nie należała do dobrze sprzedających się produktów Portalu.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Basilica

Post autor: Furan »

Geko pisze:(Budowniczy? Ci nudni goście co stawiają budynki? Eeee...).
Nie, nie budowniczowie. Budowlańcy! I już zmienia się klimat. :D
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Basilica

Post autor: BloodyBaron »

stalker pisze:
Tycjan pisze:Kosmiczną Eskadrę
Nie wymawiaj tej nazwy przy trzewiku ;) Ta własnie gra nie należała do dobrze sprzedających się produktów Portalu.
któremu to faktowi, po krótkiej refleksji i porównaniu do tych pozycji, które akurat dobrze się sprzedały, trudno się dziwić.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Basilica

Post autor: stalker »

A wracając do tematu, pojawiła się pierwsza porządna zapowiedź gry na BoardgameNews. Odsyłacz dorzuciłem do pierwszego posta :)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Basilica

Post autor: Lucf »

Jak dla mnie dwa pierwsze rysuny piękne. W przeciwieństwie do planszy Strongholda tutaj mamy JEDNĄ perspektywę dzieki czemu widok zapiera dech w piersiach.

obawiam się jednak że to nie bedzie gra dla mnie. min: szkoda, że tylko na 2 osoby, jak widzę prototyp planszy to widzę tylko pole do kładzenia kafli na planszy i kafle przed planszą, wiem, że nie mam żadnej wiedzy aby o tym się wypowiadać [mechanizmy etc] ale jakoś mnie to na razie nie zachęca.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Basilica

Post autor: stalker »

Eksperymentowaliśmy z wariantem dla 3 osób, ale na dłuższą metę nie był on dostatecznie satysfakcjonujący (przede wszystkim szkodził kingmaking). Do czterech graczy ten system jest trudno rozszerzyć, bo jest za dużo chaosu, więc zdecydowaliśmy, że najlepsza będzie po prostu wyśrubowana gra dla dwojga.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Basilica

Post autor: stalker »

Na BGG można zobaczyć dwa zdjęcia przedstawiające prototyp w ostatecznej postaci -- kafelki już są takie, jak skierowane do produkcji.
http://boardgamegeek.com/image/807553/basilica
http://boardgamegeek.com/image/807552/basilica
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Basilica

Post autor: konev »

Dzisiaj jest dzień polskich premier i można już zamówić przedpremierowo Basilice: http://www.rebel.pl/product.php/1,1523/ ... ilica.html
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Krwawisz
Posty: 1496
Rejestracja: 29 kwie 2010, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 22 times

Re: Basilica

Post autor: Krwawisz »

Kiedy można się spodziewać instrukcji? Mam zamiar zamówić, ale wolałbym najpierw poczytać...
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: Nataniel »

AFAIK w przyszłym tygodniu.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: Basilica

Post autor: stalker »

Ponieważ Rebel zapowiedział na BGG przedsprzedaż tegorocznych polskich premier na Essen, a instrukcji jeszcze nie ma, wrzuciłem na Geeka opis podstawowych elementów mechaniki (po angielsku): http://boardgamegeek.com/article/5599321#5599321.

Doszło też trochę grafik do galerii.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6127
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 642 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: pan_satyros »

Instrukcja już jest : http://wydawnictwo.rebel.pl/e4u.php/1,M ... POLSKA.pdf

Pierwsza literówka jaką zauważyłem - w spisie elementów jest "oraz iniejsza instrukcja" .
Awatar użytkownika
MariuszH
Posty: 15
Rejestracja: 09 sie 2007, 22:02
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: MariuszH »

Po "ogólnym" przejrzeniu instrukcji, wyłania się tutaj obraz autora gry który zapatrzył się trochę na jedną z moich ulubionych gier. Czy może już wiecie jaką?? ......to Caylus :) . Ale jak już patrzeć, to na dobre wzorce. To się chwali. Mam tylko nadzieję że autor zbytnio się jednak nie zapatrzył... Będę czekał na opinie innych.

Pozdrawiam
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Basilica

Post autor: Palmer »

W którym miejscu ta gra jest podobna do Caylusa ? Raczej jest to Carcasonne z kafelkami akcji.
A kafle mają taki sam kolor rewersu i awersu, czy różne i nigdy nie wiadomo jaki jest z drugiej strony ?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: Nataniel »

Kafel z jednej strony ma akcję, a z drugiej element katedry. Pod akcją widać, jaki kolor elementu katedry jest z tyłu.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Basilica

Post autor: Geko »

Palmer pisze:W którym miejscu ta gra jest podobna do Caylusa ? Raczej jest to Carcasonne z kafelkami akcji.
No właśnie. Grałem w prototyp pewnie ze dwa lata temu i nie pamiętam podobieństw do Caylusa.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
MariuszH
Posty: 15
Rejestracja: 09 sie 2007, 22:02
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: MariuszH »

Dlaczego podobne do Caylusa ?

W ogólnych założeniach - wysyła się robotników z określonymi zadaniami (akcje), wystawianie części katedry (budynków), król chodzi i podsumowuje pracę (zarządca)itp.
Aczkolwiek teraz widzę rzeczywiście coraz bardziej elementy Carcassone.
Robotnicy i kafelki ? Typowa eurogra ?
Zobaczymy.
A nuż takie połączenie wyjdzie bardzo fajne. Trzymam kciuki.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Basilica

Post autor: janekbossko »

a ja mam pytanie do testerów...

jak jest z cięzarem gry? po wpadce z Na Grunwald troche sie boje kupowac w ciemno...
Basilica to gra bardziej rodzinna czy mozgorzerny pojedynek intelektualistów ;)

na plus przemawia za kupnem rekomendacja yosza ktory ma ta gre na wishliscie :wink:
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: yosz »

Na Grunwald też miałem :D Chyba zależy od graczy - można móżdżyć, a można grać lekko. Ale jest trochę zasad do spamiętania no i gra potrafi być wredna ;) Ale ja grałem we wcześniejszy prototyp i wiem że trochę się zmieniło
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
zath
Posty: 514
Rejestracja: 13 lis 2009, 09:55
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Basilica

Post autor: zath »

janekbossko pisze:jak jest z cięzarem gry? po wpadce z Na Grunwald troche sie boje kupowac w ciemno...
Basilica to gra bardziej rodzinna czy mozgorzerny pojedynek intelektualistów
Moja (jedyna w tę grę) partia z Filipem wcale nie należała do rodzinnych, trochę się namóżdżyliśmy. O ile takie Carcassonne mam serdecznie dość, to Bazylika myślę że trafi do mnie na półkę jako bardzo dobra gra dwuosobowa. Ciężar jest (IMO) na poziomie Neuroshimy Hex.
Wishlist: Mission: Red Planet (2005), Steam (2009)
Personal Fav: Dungeon Lords (2009), Once Upon a Time (1993)
Awatar użytkownika
muker
Posty: 308
Rejestracja: 11 mar 2010, 20:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Basilica

Post autor: muker »

Rozkaz: Katastrofa
Warto by dopisać, czy można podzielić dany obszar na dwa? Czyniąc część klocków niejako nielegalnymi (nie można poprowadzić ścieżki do żadnego z 5 pól startowych).


A tak to fajne, dopiero ale w instrukcji zauważyłem, że to jest tylko dla 2 graczy.
ODPOWIEDZ