Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: Edwardo »

Witam,
mam pytanie odnośnie fazy wydobywania surowców. Czy w jednej turze można wielokrotnie wydobywać surowce z tej samej kopalni, wykorzystując oczywiście kolejne jednostki czasu?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tinners' Trail

Post autor: WRS »

Absolutnie nie!
Przecież po to są usprawnienia (górnicy, statki, pociągi), by właśnie więcej wydobyć w tej ograniczonej jednostce czasu!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Tinners' Trail

Post autor: zephyr »

jest jakaś reguła która tego zabrania?

oczywiście że można kopać 2 razy w jednej kopalni, tylko trwa to 2 razy dłużej (i wymaga 2 oddzielnych akcji co może być istotne np jak już wszyscy inni gracze skończyli)

dodatkowo po każdej akcji kopania dochodzi kostka wody więc rozbicie na wiele akcji zmniejsza efektywność kopania
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Tinners' Trail

Post autor: Edwardo »

No właśnie stąd się wzięło moje pytanie. Instrukcja tego nie określa niestety. Też mi się wydaje, że takie kopanie może być energochłonne i kasochłonne ale czasami taktycznie opłacalne. Tylko czy faktycznie tak można?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Tinners' Trail

Post autor: zephyr »

skoro nie ma zasady która tego zabrani to można... ja grałem że można
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Tinners' Trail

Post autor: Edwardo »

ok, dzięki, też mi się to rozsądne wydaje
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tinners' Trail

Post autor: WRS »

Autopoprawka
Źle zrozumiałem słowo tura. :oops: Nic mnie nie usprawiedliwia :oops:

Oczywiście, tur w TT jest cztery i można sobie kopać ile razy się chce w każdej z tych tur w dowolnej swojej kopalni! Po każdym kopaniu dodając kostkę wody.

(jakoś zrozumiałem, że P.T. Kolega chciał w pojedynczej akcji - nie turze! - kopać wielokrotnie... :oops: przepraszam za zamieszanie!)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Tinners' Trail

Post autor: Edwardo »

To tym bardziej cieszę się, że jest zgodność :)
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Tinners' Trail

Post autor: staszek »

pytanie mam nieco inne-czy w polskiej wersji gry, angielska instrukcja była również dodawana ?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tinners' Trail

Post autor: WRS »

nie
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
jamm1
Posty: 56
Rejestracja: 22 wrz 2009, 08:48
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Tinners' Trail

Post autor: jamm1 »

Jak dzialaja usprawnienia?
Rozumiem ze pociag i port daje minus wody tylko wtedy gdy je nabywamy.
Jak dziala sztolnia? Daje minus wody i plus surowcow tylko w momencie nabycia czy w kazdej turze?
W instr. jest ze:
"usuwa sie znaczniki wody i dodaje znaczniki miedzi i cyny tak dlugo, jak na obszarze znajduje sie przynajmniej jeden znacznik"
Czyli w kazdej turze, gdy znajduja sie znaczniki surowca dodaje sie po 1?
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tinners' Trail

Post autor: Veridiana »

usprawnienia działają tylko w momencie wybudowania. podejrzewam, że w oryginale stało "as long as", które w tym momencie znaczy "pod warunkiem, że" a nie "tak długo jak".
jeśli usprawnienia obejmują działaniem jeszcze nieodkryte regiony to po odkryciu wdraża się działanie usprawnień w tych regionach.
akon
Posty: 14
Rejestracja: 10 lip 2015, 12:14
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Tinner's Trail / Cynowy szlak (Martin Wallace)

Post autor: akon »

WRS pisze: 29 lis 2021, 15:27 Grałem na dwie osoby wersję gołą. Nie porwało.
Włączyłem oba dodatki. Jest bardzo fajnie.
Arszenik pozwala zdobyć kapitał na początkowe licytacje. Oczywiście przeciwnik też może tak zagrać, a to oznacza ostrzejszą walkę o działki (kopalnie).
Emigracja daje kapitalne możliwości szybkiego zdobycia pewnych korzyści (PZ, kasa, usprawnienia no i lepsza cena rudy), gdy nasza działka jest taka-se...
Przez te dodatki gra nie jest już liniowa, jednowymiarowa.
We dwójkę trzeba też panować nad emocjami, bo wczesne wystawienie większości kopalń oddaje inicjatywę przeciwnikowi.
Uważam, że dodatki są konieczne (ich zasady nie są skomplikowane), aby gra pokazała swoją istotnie odnowioną mechanikę.
Świetne spostrzeżenia. Na razie grałem 2 partie bez dodatków, ale chyba szybko je dołączę.
Mam pytanie odnośnie licytacji jak grasz na 2 osoby bo w instrukcji nie jest jasno opisane. Czy grając na 2 osoby, zagrywający mapę geologiczną może podejrzeć kafelek? Na kanale Gryffinka na YT grają tak, że zagrywając swoją kartę początkową można podejrzeć kafelek a zgrywając kartę ze stosu nie podglądamy i licytujemy w ciemno. Nie mam pewności czy tak powinno być?
Druga wątpliwość to czy zagrywając mapę geologiczną pokazujemy ją od razu przeciwnikowi? Czy dopiero po licytacji?
pp198
Posty: 26
Rejestracja: 13 gru 2021, 08:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Tinner's Trail / Cynowy szlak (Martin Wallace)

Post autor: pp198 »

akon pisze: 17 gru 2021, 19:47 Mam pytanie odnośnie licytacji jak grasz na 2 osoby bo w instrukcji nie jest jasno opisane. Czy grając na 2 osoby, zagrywający mapę geologiczną może podejrzeć kafelek? Na kanale Gryffinka na YT grają tak, że zagrywając swoją kartę początkową można podejrzeć kafelek a zgrywając kartę ze stosu nie podglądamy i licytujemy w ciemno. Nie mam pewności czy tak powinno być?
Druga wątpliwość to czy zagrywając mapę geologiczną pokazujemy ją od razu przeciwnikowi? Czy dopiero po licytacji?
jak ty zagrywasz mape podgladasz kafelek kopalnii, mape geologiczna zagrywasz odkryta
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: WRS »

Zdecydowanie mapę zagrywasz jawnie.
Na 2 osoby wyznaczasz w ten sposób cenę wywoławczą.
A na więcej, zapewniasz sobie zwrot kosztów w razie przegranej.

Oczywiście, na 2 osoby, zagrana karta z talii jedynie (i aż) określa stawkę początkową oraz drobne bonusy.
Nikt nie ma prawa podejrzenia kafelka kopalni.
Chyba, że wcześniej zajął ktoś 1. miejsce w kolejności i użył swojego żetonu z oczkiem, aby poznać stan działki.

Tak przy okazji, no bo to tłumaczenie obcego tekstu, która część budzi tu wątpliwości?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
akon
Posty: 14
Rejestracja: 10 lip 2015, 12:14
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: akon »

WRS pisze: 17 gru 2021, 23:21 Zdecydowanie mapę zagrywasz jawnie.
Na 2 osoby wyznaczasz w ten sposób cenę wywoławczą.
A na więcej, zapewniasz sobie zwrot kosztów w razie przegranej.

Oczywiście, na 2 osoby, zagrana karta z talii jedynie (i aż) określa stawkę początkową oraz drobne bonusy.
Nikt nie ma prawa podejrzenia kafelka kopalni.
Chyba, że wcześniej zajął ktoś 1. miejsce w kolejności i użył swojego żetonu z oczkiem, aby poznać stan działki.

Tak przy okazji, no bo to tłumaczenie obcego tekstu, która część budzi tu wątpliwości?


Obrazek

Z tego co rozumiem mogę podejrzeć kafelek jeśli zagrywam mapę z ręki, jeśli pobieram kartę to nie. To samo z połową pieniędzy za przegraną licytację - tylko wtedy gdy zagrywam własną mapę.
konik
Posty: 44
Rejestracja: 17 sie 2021, 09:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: konik »

Dawno nie spotkałem się z tak "ciężko" napisaną instrukcją
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Tinner's Trail / Cynowy szlak (Martin Wallace)

Post autor: Atamán »

Czy ja dobrze rozumiem, że w tej najnowszej, rozszerzonej edycji kości służą tylko do tego, żeby ustalać ceny surowców? Bo ilość cyny/miedzi/wody zależy od tego, co jest na żetonie + ew. karty?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1944 times

Re: Tinner's Trail / Cynowy szlak (Martin Wallace)

Post autor: warlock »

Tak. Kolory kości mają znaczenie tylko solo.
Awatar użytkownika
Archaniol101
Posty: 117
Rejestracja: 05 lip 2020, 20:59
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: Archaniol101 »

Czy iezeli licytacje wygra gracz B inny jiz gracz aktywny A, to pionek gracza A pozostaje na miejscu na torze czasu i kolejna akcja znow nalezy do A? Czy tura powinna przejsc np na gracza C, z pionkiem lezacym ponizej A?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1944 times

Re: Tinners' Trail - zasady i wątpliwości

Post autor: warlock »

Archaniol101 pisze: 10 mar 2024, 14:29 Czy iezeli licytacje wygra gracz B inny jiz gracz aktywny A, to pionek gracza A pozostaje na miejscu na torze czasu i kolejna akcja znow nalezy do A? Czy tura powinna przejsc np na gracza C, z pionkiem lezacym ponizej A?
Jeśli wywołujący licytację jej nie wygra, to tura wraca do niego.
ODPOWIEDZ