Strona 1 z 25

Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)

: 12 lis 2010, 06:46
autor: to tylko ja
Portal robi nam niespodziewajkę na święta i szykuje kolejną grę o.... uwaga... uwaga... o modzie :)
Tematyka nie bardzo mnie interere (chociaż zapowiada się wspaniała gra ekonomiczna), ale będę miał ten tytuł na oku.

Obrazek

Interesującym faktem jest...
Pret-a-Porte powstało we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim i jest pierwszym projektem ekonomicznym w naszym dorobku. Dzięki współpracy z NBP, możliwości konsultacji z ekspertami i bankowcami, udało się stworzyć ciekawą, emocjonującą grę symulącą prowadzenie przedsiębiorstwa, zarządzanie funduszami, kadrą pracowników i powiększaniem majątku. Owocna współpraca wydawnictwa Portal oraz NBP zakończyła się oddaniem w ręce polskich graczy tytułu jakiego w Polsce jeszcze nie było!
Więcej info na stronie: http://pret.wydawnictwoportal.pl/index.php

Re: Pret-a-Porte

: 12 lis 2010, 09:57
autor: koksik111
Ja raczej nie będę tak entuzjastycznie patrzył na tę produkcję Portalu.
Po pierwsze: klimat Jacykowa mnie wręcz odrzuca, kupując nową część garderoby muszę z miesiąc się do niej przyzwyczajać zanim ją polubię, a najbardziej to lubię jak moja dama mi coś kupi i nie muszę iść po ubrania.
Po drugie: to produkcja Portalu a więc mogę się spodziewać niedoróbek, a mam już ich dość i z niecierpliwością czekam na żetony do 51-stan abym mógł tę grę odsprzedać
Po trzecie: to Trzewiczek i gra ekonomiczna, więc przypuszczam że instrukcja bedzie miała sporo reguł, wyjątków, "Czarne historie" mnie nie porwały więc szukanie na forum odpowiedzi co też autor miał na myśli też mnie nie bawi.
Podsumowując, świat mody nie pociąga mnie na tyle abym miał kolejny raz dać się nabrać na hape budowany przez autora.

Re: Pret-a-Porte

: 12 lis 2010, 14:08
autor: Cysorz
Miałem szczęscie uczestniczyć w tescach i muszę przyznać, że chociaż temat mody jest mi obcy to gra mocno wciąga. Czuje się też klimat, ale raczej gry ekonomicznej (walka o zrównoważenie bilansu etc) niż symulacji domu mody. Wydaje mi się, że gra ma potencjał. Testerzy byli zachwyceni. Egzemplarz napewno bedzie w naszy, klubie wiec czuje ostra walkę:)

Re: Pret-a-Porte

: 12 lis 2010, 16:40
autor: to tylko ja
To że Portal partoli wydania to już inna sprawa :) Dlatego ja wciąż czekam na II ed Strongholda :) Tej pierwszej nawet za pół ceny nie kupię :)
A szkoda, bo wydają świetne gry, ale poprzez niedoróbki i braki dużo tracą. A ich gry na to zdecydowanie nie zasługują.

Re: Pret-a-Porte

: 13 lis 2010, 14:01
autor: Ryu
koksik111 pisze:Po pierwsze: klimat Jacykowa mnie wręcz odrzuca
W zasadzie mógłbym powiedzieć dokładnie to samo o Agricoli. Tematyka mnie odrzuca... Co akurat nie przeszkadza mi na tyle, że jej nie lubić. Z wielką przyjemnością siadam do w/w pozycji i gramy czy to rodzinnie czy ze znajomymi. Myślę że z PaP będzie podobnie. Tematyka zupełnie nie dla mnie ale po 1 partii miałem ogromną ochotę na kolejną. Niestety w gliwickim MDK'u nie mogłem się dopchać żeby ponownie zagrać. Gra mi się podobała i czekam na pełne wydanie. Graficznie mi nie przeszkadza i wygląda całkiem fajnie. Jedynie nie wiem jak się sprawuje przy 2 graczach bo MUSI się sprawdzić na taką ilość graczy (dla mnie oczywiście).
Reasumując: jak tylko uda mi się zagrać w 2 osoby przed Świętami kto wie czy nie pojawi się pod choinką ;)

Re: Pret-a-Porte

: 13 lis 2010, 15:11
autor: Tycjan
Ryu pisze:Jedynie nie wiem jak się sprawuje przy 2 graczach bo MUSI się sprawdzić na taką ilość graczy (dla mnie oczywiście).
W czasie testów sprawdzało się bardzo dobrze.

Co do "klimat Jacykowa mnie wręcz odrzuca" to pomimo, że gra oddaje klimat związany z domami mody, to jednak to przede wszystkim gra ekonomiczna i szkoda od razu nastawiać się negatywnie ze względy na tematykę.

Re: Pret-a-Porte

: 13 lis 2010, 15:32
autor: Geko
Tycjan pisze: Co do "klimat Jacykowa mnie wręcz odrzuca" to pomimo, że gra oddaje klimat związany z domami mody, to jednak to przede wszystkim gra ekonomiczna i szkoda od razu nastawiać się negatywnie ze względy na tematykę.
No właśnie. To gra ekonomiczna w tematyce mody, a nie "Zostań stylistą". Nie ma się co tak uprzedzać. No chyba, że by to była kolejna gra o zombie, zieeew :mrgreen:

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 13:54
autor: Odi
A może któryś z testerów powie coś więcej o samej grze?

Przeczytałem instrukcję - P-a-P wydaje się być faktycznie grą ekonomiczną, oddającą kwestie rachunku ekonomicznego w sposób realistyczny aż do bólu. Podczas lektury miałem niekiedy wrażenie, że to podręcznik zarządzania. Takie to wszystko....szkolne trochę :/

Jak z decyzjami - wybitnie taktyczne (obstawiam to pole, które akurat jest wolne) czy może jest w tym jakaś różnorodność strategii? Jaka skalowalność, zwłaszcza w 4 osoby - da się jeszcze sensownie zrealizowac swój plan przy tylu konkurentach?
No i w ogóle dla kogo jest ta gra: dla graczy okazjonalnych i rodzinnej nauki ekonomii, czy może dla gamerów?

Aha - sprawdzaliście, czy żetonów wystarczy? 8)

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 14:14
autor: mst
To gra dla graczy. Zarówno we 3 jak i w 4 osoby da się realizować swoje (elastycznie dopasowywane do zmieniającej się sytuacji) plany, we 2 też pewnie działa ale grałem tylko raz.
Ogólnie na ostatni miesiąc w każdym kwartale przygotowujesz kolekcję na pokaz mody. Na pokazie punktowane są wielkość kolekcji, jej styl, jakość i PR. W zależności od pokazu różne cechy są bardziej lub mniej ważne (od początku gry wiadomo jak będzie to wyglądało we wszystkich 4 pokazach). Dla przygotowania odzieży potrzebne są projekty i materiały. Efektywność działania firmy poprawiają budynki (które mogą być rozbudowywane), pracownicy (którzy mogą być szkoleni) i kontrakty. Na zakończenie każdego miesiąca trzeba opłacić koszty utrzymania firmy. W grze są dwa rodzaje pożyczek: dobrowolne (na wzięcie których trzeba poświęcić akcję i o wysokości których decyduje posiadane zabezpieczenie w postaci posiadanych projektów) i karne (udzielane w momencie braków w kasie w fazie utrzymania). Kolekcja wystawiana na pokazie oprócz wpływu na ostateczną punktację jest też źródłem bieżącego dochodu.
Dla osiągnięcia dobrego wyniku niezbędne jest precyzyjne planowanie wydatków, śledzenie poczynań innych graczy (bardzo duża interakcja podczas walki o punktowanie poszczególnych cech na pokazach), wizja rozwoju. Bardzo agresywny jest element walki o poszczególne usprawnienia - kontraktów, budynków i pracowników jest w każdej turze mniej niż graczy. Dotyczy to również miejsc, w których gracze pozyskują projekty i kupują materiały.
Ogólnie - baaardzo polecam. :-)

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 14:17
autor: sheva
Testowałem to coś skrobnę ;) W grze generalnie liczy się strategia długofalowa, kolejne pokazy co 3 miesiące (tylko 6 ruchów miedzy nimi!) wymuszają mocne zastanowienie się czy napalić się na jakiś budynek, pracownika czy kontrakt bo jest fajny i da mi teraz kopa czy dalej realizować swoją strategie i jednak wystawić więcej ciuszków na wystawie. System gwiazdek z których jest najwięcej kasy i punktów wymusza na graczach w pewnym stopniu ciągła walkę o wygrywanie w kategoriach. Jeśli chodzi o strategie to na pewno można wygrać na kilka sposobów. Kombinacje budynków pracowników i kontraktów pozwalają naprawdę rozwinąć skrzydła a widziałem jak bodajże Mst przegrał o 3 kasy grając z trzema tylko kluczowymi dla siebie budynkami. Ale generalnie gra premiuje rozwój firmy który drogo wprawdzie kosztuje (każdy budynek i pracownik ma koszt utrzymania) ale pozwala oszczędzać pieniądze (np. księgowy) a także najpotrzebniejsze w grze akcje (np zakup surowców bez akcji, lub branie projektów bez akcji). Nie ma właściwie takich zagrań obstawiam to pole bo jest wolne, akcji jest zbyt mało żeby móc sobie pozwolić na stratę jakiejkolwiek. Na pewno świetnie chodzi na 3 jak i na 4 osoby bo w takich składach grałem, Trzewik testował też na dwie osoby i twierdzi, że jest równie dobrze.
Gra zdecydowanie dla graczy, bo chodź ma proste reguły (wstawianie 3 ludzi i wykonywanie akcji) to system zależności i planowania strategi potrafi lasować mózg.

Żetonów musi straczyć, prezes NBP liczył osobiście :twisted:

[EDIT] widzę, że Marcin mnie ubiegł ale ton podobny :D

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 17:00
autor: Tycjan
Ja więc dodam coś na temat gry w dwie osoby, która również się sprawdza. Rozegrałem najwięcej takich własnie rozgrywek. Nie ma tutaj żadnej taryfy ulgowej z powodu mniejszej ilości graczy, wybory cały czas są trudne. Obserwacja przeciwnika jak najbardziej wskazana. Trzeba widzieć w co jeszcze warto zainwestować i nie zdublować się z przeciwnikiem. Właściwe dobranie ilości pracowników, budynków to kluczowa sprawa. Początkowe "zafascynowanie" się możliwościami jakie karty te nam dają może spowodować, że koszt ich utrzymania zje nasze przychody. Dużo możliwości i walka do końca.

To jest naprawdę mocna gra ekonomiczna dla graczy. Przy okazji odkrywamy innego Trzewika, który i tu się sprawdza. Jak pierwszy raz zobaczyłem P-a-P na międzyPionku to myślałem, że sobie jaja z nas robi ;) Gra jednak połknęła mnie od pierwszej testowej rozgrywki.

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 17:43
autor: janekbossko
a jak z czasem gry?
miałem brac Vinhos ale jak zobaczyłem ile trwa...zdecydowałem sie na PaP

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 19:24
autor: JAskier
Nie chce się komuś wrzucić gry na BGG? Dodałbym sobie na wishlistę :)

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 19:36
autor: ragozd
Zapowiada sie ciekawie, ale gre Portalu musze najpierw dotknac i zagrac, a dopiero potem zaczne myslec o kupnie

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 19:36
autor: Nataniel
Wrzucilem wczoraj, czeka na akceptację.

Re: Pret-a-Porte

: 24 lis 2010, 20:43
autor: mst
Wrzuciłem rzut okiem na GF. :-)

Re: Pret-a-Porte

: 25 lis 2010, 16:23
autor: koksik111
A co z żetonami do 51. Stanu? Nowa gra wydawana, a jeszcze sprawa "starej" nie doprowadzona do końca. Ja Portalowi który wyciszył zaniepokojone niedoróbką głosy za niespełnioną dotychczas obietnicę mówię zdecydowanie STOP. Choćby grę firmowałby sam Jacykow i prezes Belka, ja dopóki nie będzie doprowadzona sprawa poprzedniej gry do satysfakcjonującego finału nawet nie biorę instrukcji do ręki, i traktuję felietony mające budować hype ze zdecydowaną rezerwą.

PS. No i w ten sposób niestety podbiłem temat który chciałbym aby zaginął w innych postach :)

Re: Pret-a-Porte

: 25 lis 2010, 17:46
autor: Salgi
Przychylam się do posta wyżej.
Pierwsza myśl była euforyczna: Super, że będzie nowa polska ciężka gra ekonomiczna.
Druga myśl już studziła moje zapały: Chciałem kupić 51 stan, nie kupiłem bo wynikła wiadoma sprawa, może lepiej nie kupować pret-a-porte bo też coś nie będzie grało.

Choć nie przeczę, że po premierze kiedy wszystko zostanie solidnie sprawdzone przez niezależnych graczy skusze się na zostanie Jacykowem :wink:

Re: Pret-a-Porte

: 25 lis 2010, 17:48
autor: Geko
A to Jacykow prowadzi jakąś firmę odzieżową? :shock:

Re: Pret-a-Porte

: 25 lis 2010, 17:51
autor: Salgi
Hmmm przenośnia odnośnie Jacykowa wydała mi się oczywista, bo niezaprzeczalnie kojarzy się ze światem mody :D

Re: Pret-a-Porte

: 25 lis 2010, 17:54
autor: Geko
Salgi pisze:Hmmm przenośnia odnośnie Jacykowa wydała mi się oczywista, bo niezaprzeczalnie kojarzy się ze światem mody :D
Aaała. To było brutalne. I niepasujące do mojej różowej koszuli i apaszki :lol:

Re: Pret-a-Porte

: 26 lis 2010, 14:15
autor: Soulless
Jako wieloletni miłośnik Fashion TV, oraz wielbiciel żeberek bez tłuszczu ;)
Kupię tak czy siak :)

Re: Pret-a-Porte

: 26 lis 2010, 18:31
autor: Geko
Soulless pisze:Jako wieloletni miłośnik Fashion TV, oraz wielbiciel żeberek bez tłuszczu ;)
I Mody na Sukces :mrgreen:

Re: Pret-a-Porte

: 26 lis 2010, 22:14
autor: sheva
Też oglądacie?? Nareszcie jakieś pokrewne mi dusze! Ostatnio bruk tak pięknie myła tą miske... przez trzy odcinki :lol:

A wracając do tematu to wprost nie mogę się doczekać zobaczenia zawartości pudełka...

Re: Pret-a-Porte

: 26 lis 2010, 23:49
autor: Wojtek
Jako, że jestem raczej miłośnikiem gier wymagających pomyślunku muszę stwierdzić, że ta gra absolutnie ciężka nie jest. Nawet nie zaliczyłbym jej do średniaków.
Co do produkcji Portalu. Wcale się nie dziwię, delikatnie mówiąc, rezerwie z jaką podchodzą gracze do ich produkcji. W wypadku Pret-a-Porte zastanawiam się nad kwestią dużego pośpiechu w wydaniu gry. Jeśli się nie mylę była testowana może z dwa miesiące. Jak na mój gust nie jest to zbyt długo.

Oczywiście życzę Portalowi sukcesu i czekam z zaciekawieniem jak zostanie PaP przyjęta.