Twilight Struggle
: 13 mar 2006, 00:41
Twilight Struggle
Twilight Struggle jest grą przedstawiająca Zimna Wojnę (od 1945 do 1989 roku). Gracze wcielają się w role prezydentów Stanów Zjednoczonych i I-ych Sekretarzy KC Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Mapa przedstawia cały Świat. Na mapie podzielonej na regiony (Europa, Azja, Afryka itd.) zaznaczono najważniejsze państwa i terytoria, które połączone są ze sobą liniami. Połączenia te nie są jednak geograficznymi drogami, ale obrazują polityczne zależności i oddziaływania.
Państwa dzielą się na normalne i strategiczne, których kontrola jest istotna, aby mieć dominację w danym regionie. Każde państwo ma też swoją określoną stabilność, która informuje jak łatwo jest wykonać przewrót w danym kraju.
Sercem gry są karty, które reprezentują różne wydarzenia historyczne (Blokada Berlina, Wojna w Korei, Śmierć Kennediego, Czarnobyl, Solidarność itd.) lub odwołania do Zimnej Wojny (film Dr.Strangelove, Duck and Cover itp.). Wydarzenia dzielą się na amerykańskie, radzieckie i wspólne.
Karty mają również swoją wartość operacyjną, pozwalająca wykonywać takie akcje jak: zwiększenie wpływów w danym państwie, próba obniżenia wpływów przeciwnika, próba przewrotu.
Gra jest podzielona na 12 tur, a karty na trzy okresy historyczne.
Gracze ścigają się również w kosmosie na specjalnym torze. Osiągając dany etap "Wyścigu w kosmosie" przed przeciwnikiem, uzyskują różne specjalne bonusy i punkty zwycięstwa.
Na oddzielnym torze zaznacza się poziom 'napięcia' na świecie. Niektóre wydarzenia i każda próba przewrotu w strategicznym kraju powodują obniżanie się tego poziomu. Gdy znacznik DEFCONu (tak nazywa się ten tor) dojdzie do "Wojny Nukleranej", gra się kończy przegraną tego gracza, którego akcja do tego doprowadziła. Wzrost "napięcia" na świecie blokuje możliwości wykonywania przewrotów w niektórych regionach.
Chiny zostały zasymulowane specjalną, "silną kartę chińską", która po zagraniu przechodzi do ręki przeciwnika.
Zwycięstwo określa się przez punkty zwycięstwa. Gracze dostają je w wyniku zagrywania kart, wyścigu w kosmosie, realizacji zadań militarnych (tj. przewrotów) i kontrolowania regionów.
Gra ma prościutkie zasady, które mieszczą się na 8 stronach instrukcji, a jednocześnie zapewnia wiele godzin świetnej zabawy !!! Gra szybko zajęła czołowe miejsce w ogólnoświatowym rankingu gier planszowych BGG - http://www.boardgamegeek.com.
Opis gry, zdjęcia, wrażenia można znaleźć tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/game/12333
http://www.gmtgames.com/nnts/main.html
Twilight Struggle jest grą przedstawiająca Zimna Wojnę (od 1945 do 1989 roku). Gracze wcielają się w role prezydentów Stanów Zjednoczonych i I-ych Sekretarzy KC Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Mapa przedstawia cały Świat. Na mapie podzielonej na regiony (Europa, Azja, Afryka itd.) zaznaczono najważniejsze państwa i terytoria, które połączone są ze sobą liniami. Połączenia te nie są jednak geograficznymi drogami, ale obrazują polityczne zależności i oddziaływania.
Państwa dzielą się na normalne i strategiczne, których kontrola jest istotna, aby mieć dominację w danym regionie. Każde państwo ma też swoją określoną stabilność, która informuje jak łatwo jest wykonać przewrót w danym kraju.
Sercem gry są karty, które reprezentują różne wydarzenia historyczne (Blokada Berlina, Wojna w Korei, Śmierć Kennediego, Czarnobyl, Solidarność itd.) lub odwołania do Zimnej Wojny (film Dr.Strangelove, Duck and Cover itp.). Wydarzenia dzielą się na amerykańskie, radzieckie i wspólne.
Karty mają również swoją wartość operacyjną, pozwalająca wykonywać takie akcje jak: zwiększenie wpływów w danym państwie, próba obniżenia wpływów przeciwnika, próba przewrotu.
Gra jest podzielona na 12 tur, a karty na trzy okresy historyczne.
Gracze ścigają się również w kosmosie na specjalnym torze. Osiągając dany etap "Wyścigu w kosmosie" przed przeciwnikiem, uzyskują różne specjalne bonusy i punkty zwycięstwa.
Na oddzielnym torze zaznacza się poziom 'napięcia' na świecie. Niektóre wydarzenia i każda próba przewrotu w strategicznym kraju powodują obniżanie się tego poziomu. Gdy znacznik DEFCONu (tak nazywa się ten tor) dojdzie do "Wojny Nukleranej", gra się kończy przegraną tego gracza, którego akcja do tego doprowadziła. Wzrost "napięcia" na świecie blokuje możliwości wykonywania przewrotów w niektórych regionach.
Chiny zostały zasymulowane specjalną, "silną kartę chińską", która po zagraniu przechodzi do ręki przeciwnika.
Zwycięstwo określa się przez punkty zwycięstwa. Gracze dostają je w wyniku zagrywania kart, wyścigu w kosmosie, realizacji zadań militarnych (tj. przewrotów) i kontrolowania regionów.
Gra ma prościutkie zasady, które mieszczą się na 8 stronach instrukcji, a jednocześnie zapewnia wiele godzin świetnej zabawy !!! Gra szybko zajęła czołowe miejsce w ogólnoświatowym rankingu gier planszowych BGG - http://www.boardgamegeek.com.
Opis gry, zdjęcia, wrażenia można znaleźć tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/game/12333
http://www.gmtgames.com/nnts/main.html