Strona 1 z 16

Troyes - pytania i wątpliwości

: 27 maja 2011, 15:20
autor: jerrymagu
Mam pytanko które dotyczy dwóch aspektów.
W instrukcji jest napisane że:
Każdy z graczy musi wykonać jedną z dostępnych 5 akcji lub spasować:
1.Aktywować jedną z miejskich Kart akcji,
2.Budować Katedrę,
3.Walczyć z Kartami zdarzeń,
4.Ustawić obywatela na jednym z głównych budynków (Pałac, Biskupstwo, Ratusz),
5.Użyć Ziemi uprawnej
6.Spasować


To oznaczałoby że mogę np. aktywować jedną z kart i finito
Ja generalnie gram tak że pasuję wtedy gdy wykorzystam wszystkie swoje kości i kiedy są odrzucone z gry. I wykonuję kilka akcji jeśli kości mam dostępne - czy dobrze to rozumiemy?

Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Kart zdarzeń jest więcej niż miejsc na planszy bo rozumiem że dla talii czerwonej liczba kart wyznacza liczbę tur pozostałe dwie talie w całości leżą w dwóch innych stosach.

Rozumiem też że karty oddziałowują na graczy do momentu kiedy nie zostaną wyeliminowane przez nich i podjęte z planszy


Pozdrawiam

Re: Troyes

: 27 maja 2011, 15:38
autor: melee
1. robisz jedną akcję z jakimś zestawem kości, ale często się zdarza, że de facto używasz więcej niż 1 karty, bo używasz znaczników, które zgromadziłeś na tych kartach w poprzednich akcjach. spasować możesz zawsze. musisz, gdy nie ma już żadnych kości, albo nie stać cię na ich wykupienie
2. o ile pamiętam może być więcej, niż jest miejsc, dokłada się je po prostu z boku

Re: Troyes

: 27 maja 2011, 15:53
autor: palladinus
Generalnie każdy na zmianę wykonuje jedną z dostępnych akcji, aż wszyscy nie spasują.

Re: Troyes

: 27 maja 2011, 16:01
autor: jerrymagu
Ad 1) Czyli w swojej Rundzie 2. wykonuję TYLKO akcję walki z kartą zdarzeń (przy użyciu odpowiedniego zestawu kości). W Rundzie 1 wybrałem aktywację karty Ksiądz(Priest - karta z klepsydrą) i postawiłem tam swojego Handlowca
Karta ta: Dodaje 3 do wartości każdej żółtej kości w twej grupie kości. Wartość kości nie jest ograniczona do 6. Nie możesz modyfikować wyniku na kości w celu ustawienia jej w Ratuszu.
W Rundzie 3 wykonuję akcję użycie ziemi uprawnej i dodatkowo mogę wykorzystać ww. kartę. Czy ponadto mogłbym wykorzystać inne karty które aktywowałem we wcześniejszych turach a dotyczą innego zestawu Kości?

Z tego co napisałeś wychodzi na to że mogę mieć TYLKO 4 ruchy/akcje w całej grze - przy założeniu że gra jest dwuosobowa (4 tury)
...... ja do tej pory myślałem że jeśli w fazie akcji wyciskałem wszystko ze swoich kości. Jeśli miałem aktywną białą i aktywne zółte to robiłem naprzemiennie ze współgraczem obie


Ad 2) trywialne - Dzięki

Re: Troyes

: 27 maja 2011, 16:45
autor: melee
1. ech, napisz proszę bardziej czytelne pytania. Sprawa jest prosta, do każdej akcji używasz od 1 do 3 kości. Przychodzi twoja kolej, wybierasz akcję, zużywasz 1-3 kości, następna osoba itd. Gracie rundę aż wszyscy spasują (albo bo chcieli, albo musieli pasować).

Re: Troyes

: 27 maja 2011, 18:17
autor: jerrymagu
No więc gitarrra.
Dzięki Chłopaki za pomoc

Re: Troyes

: 29 maja 2011, 00:37
autor: iscariot
jerrymagu pisze: Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Z instrukcji:
Notka : Karta zdarzeń – Zbóje jest zawsze dostępna; nigdy nie opuści gry.
Karty zdarzeń pozostają w grze dopóki nie zostaną wyeliminowane przez
graczy.
Liczba Kart zdarzeń, które nękają miasto, jest nieograniczona: wydłuż
kolejkę Kart zdarzeń poza planszę, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 18:10
autor: jerrymagu
iscariot pisze:
jerrymagu pisze: Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Z instrukcji:
Notka : Karta zdarzeń – Zbóje jest zawsze dostępna; nigdy nie opuści gry.
Karty zdarzeń pozostają w grze dopóki nie zostaną wyeliminowane przez
graczy.
Liczba Kart zdarzeń, które nękają miasto, jest nieograniczona: wydłuż
kolejkę Kart zdarzeń poza planszę, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
...tak dzięki właśnie chwilę potem to zauważyłem

Natomiast mam jeszcze jedno dodatkowe pytanie:

Aby aktywować kartę muszę opłacić koszt Handlowca.
Instrukcja opisuje że mogę go wziąć za darmo z dowolnego budynku lub zasobów gracza, albo za 2 PW z zasobów ogólnych.
Zakładam że wezmę obywatela np. z Biskupstwa (tam mam 3 Obywateli - co dało mi możliwość rzucania w danej turze trzema białymi kośćmi).
Jeśli mój Obywatel jest zabrany z Biskupstwa -zatrudniam go jako Handlowca na karcie Akcji, to oznacza że automatycznie usuwam z gry (w tej turze) jedną białą kość??.
Mam na myśli Obywatela który stał na konkretnym polu w Biskupstwie (nie chodzi mi o wypędzonego Obywatela)!

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 18:31
autor: melee
jeśli chodzi ci o to, że tracisz kość, którą niejako dawał ten ludzik, to nie ma czegoś takiego
po prostu zabierasz go z budynku i używasz
wszystko działa identycznie jak z ludzikiem z banku, tylko nie tracisz punktów
oczywiście trzeba wydać kości (1-3) na użycie ludzika

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 20:11
autor: jerrymagu
Oooo
co masz na mysli pisząc:trzeba wydać kości na ludzika. Chyba to pomijam w grze

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 20:27
autor: melee
wydać kości na wykonanie określonej akcji
wkładając ludzika na kartę przy okazji wykonujesz akcję tej karty, musisz więc wydać 1-3 kości

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 21:15
autor: iscariot
jerrymagu pisze:Oooo
co masz na mysli pisząc:trzeba wydać kości na ludzika. Chyba to pomijam w grze
Znów instrukcja:
Uwagi:
 Jeżeli nie masz handlarza i nie możesz go wynająć, nie możesz aktywować
Karty akcji.
 Pod koniec gry handlarz dostarczy tyle PZ ile wskazuje pole, na którym
stoi.
 Jeden gracz nie może ustawić dwóch handlowców na tej samej Karcie
akcji.
 Jeżeli wszystkie pola na karcie są zajęte, gracz ustawia handlarza na jej
ilustracji – taki handlarz nie dostarcza PZ pod koniec gry.
 Po zatrudnieniu handlarza jesteś zobligowany do aktywacji Karty akcji
przynajmniej raz. (czytaj użyj kości) :)

 Jeżeli handlarz zostanie przestawiony, miejsce, na którym stał zwalnia się
i staje się ono dostępne dla innych graczy. Obywatele, którzy już stoją na tej
karcie nie mogą zostać przesunięci na zwolnione miejsce.

Re: Troyes

: 30 maja 2011, 22:12
autor: jerrymagu
Ach to miał Autor na myśli - to jeśli chodzi o ten zapis graliśmy zgodnie z regułami gry

Pozdrowienia dla Mirka ;)

Re: Troyes

: 03 cze 2011, 23:08
autor: jerrymagu
... jeszcze jeden znak zapytania.
Na początku tury każdy gracz dostaje 10 denarów.
Czy na początku gry jeśli gracz dostanie 5 denarów w fazie przygotowania do gry to oznacza że za chwilę dostanie 10 denarów czy też te 10 denarów dostanie po tuż przed rozpoczęciem tury II?

Re: Troyes

: 04 cze 2011, 08:05
autor: melee
Nie 10, tylko 10 i x, i raczej na pewno tyle, nie dwukrotnie więcej. Tak graliśmy i większa ilość gotówki popsułaby grę.

Re: Troyes

: 05 cze 2011, 10:54
autor: jerrymagu
melee pisze:Nie 10, tylko 10 i x, i raczej na pewno tyle, nie dwukrotnie więcej. Tak graliśmy i większa ilość gotówki popsułaby grę.
czy możesz jaśniej sprostwać ?

i jeszcze trzy kwestie które pojawiły przy kolejnej rozgrywce:
1) Rozumiem że kości Gracza Neutralnego odrzucane są jeśli zostały użyte do wykonania jakiejś akcji przez jakiegoś Gracza?!
2) Z kartami zdarzeń walczy Gracz rozpoczynający a potem ew. Gracz po jego lewej stronie itd. To oznacza że Gracz Neutralny nigdy nie walczy z czarnymi kośćmi
3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.

Re: Troyes

: 05 cze 2011, 13:52
autor: iscariot
jerrymagu pisze:... jeszcze jeden znak zapytania.
Na początku tury każdy gracz dostaje 10 denarów.
Czy na początku gry jeśli gracz dostanie 5 denarów w fazie przygotowania do gry to oznacza że za chwilę dostanie 10 denarów czy też te 10 denarów dostanie po tuż przed rozpoczęciem tury II?
Zawsze w fazie 1 gracz otrzymuje 10 denarów, ale za chwilę musi opłacić swoich obywateli, którzy stoją w dwóch głównych budynkach (Pałac - każdy obywatel za 2 denary, Biskupstwo - każdy obywatel za 1 denara).

jerrymagu pisze: i jeszcze trzy kwestie które pojawiły przy kolejnej rozgrywce:
1) Rozumiem że kości Gracza Neutralnego odrzucane są jeśli zostały użyte do wykonania jakiejś akcji przez jakiegoś Gracza?!
Oczywiście. :) Rozumiem, że za kości zostało zapłacone wcześniej. :)
jerrymagu pisze:2) Z kartami zdarzeń walczy Gracz rozpoczynający a potem ew. Gracz po jego lewej stronie itd. To oznacza że Gracz Neutralny nigdy nie walczy z czarnymi kośćmi
Zgadza się, nigdy. Gdy nadchodzi kolej gracza neutralnego, kolejka od razu przechodzi na gracza - człowieka.
jerrymagu pisze:3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.
Może, ale tak jak napisałeś, musi być to miejsce wolne. NIE MOŻNA WYPYCHAĆ handlowców z kart akcji. :)

Re: Troyes

: 08 cze 2011, 22:00
autor: jerrymagu
jerrymagu pisze:3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.
Może, ale tak jak napisałeś, musi być to miejsce wolne. NIE MOŻNA WYPYCHAĆ handlowców z kart akcji. :)[/quote]

i rozumiem że jeśli wraca na kartę Akcji (Postaci), na której już wcześniej był i aktywował , ale ją opuścił na rzecz innej akcji - to nie może jej ponownie aktywować w momencie powrotu na tą kartę

Re: Troyes

: 09 cze 2011, 16:22
autor: pan_satyros
jerrymagu pisze:
i rozumiem że jeśli wraca na kartę Akcji (Postaci), na której już wcześniej był i aktywował , ale ją opuścił na rzecz innej akcji - to nie może jej ponownie aktywować w momencie powrotu na tą kartę
A dlaczego niby nie może aktywować tej karty ponownie, raczej musi ją ponownie aktywować jeśli chce na niej cokolwiek postawić.

Re: Troyes

: 21 cze 2011, 12:18
autor: jerrymagu
pan_satyros pisze:
A dlaczego niby nie może aktywować tej karty ponownie, raczej musi ją ponownie aktywować jeśli chce na niej cokolwiek postawić.
a gdzie to jest napisane że można :?:

Re: Troyes

: 21 cze 2011, 12:34
autor: melee
można. to jeden z podstawowych rodzajów akcji

Re: Troyes

: 21 cze 2011, 17:34
autor: pan_satyros
W instrukcji jest napisane, że jeśli wchodzisz na kartę akcji musisz ją przynajmniej raz aktywować.

Re: Troyes

: 07 lip 2011, 08:06
autor: muker
Witam.
Kilka pytań po pierwszej grze:

1. Jak mam rozumieć kartę kapitana (czerwona, 3 poziom) - za każdą kartę wydarzeń na której jest moja kostka dostaję 1 pkt zwycięstwa.
Mam np. na 4 kartach kartach kostkę, a kapitana aktywuję 3 razy. Czy teraz dostaje 3x4 = 12 VP ? A może tylko 3, bo 3 razy aktywowałem a te 4 stanowi granicę aktywacji (czyli mają 3 kostki a 4 aktywacje, mogę aktywować tylko 3 razy).

Z opisu wynikałoby, że 12 aczkolwiek po przeanalizowaniu innych kart, wydaje mi się że żadna inna nie daje tylu punktów tak łatwo (combo dyplomata + kapitan)
>zagrałem, że 12


2. Czy płacąc za każdym razem 1 wpływu, mogę daną kość przerzucać póki chce? (wszystkie inne gry jakie znam mają zasadę, że daną kość można przerzucić tylko raz, tutaj chyba nie ma)
>zagrałem, że można
>>>ok w przykładach jest że można

3. Czy to serio jest gdzieś w zasadach, że jak przerzucam 2 to zawsze wypada 1? :)
>w grze miałem tak 5 na 5 razy.

4. N czarnych kostkach jest 3 i 1. Chcę zagrać jakąś 4, ale nie chce usuwać obu kostek. Oczywiście mogę tak?

Re: Troyes

: 07 lip 2011, 09:19
autor: pan_satyros
Nie mam przed sobą zasad, ale na 90% zagrałeś poprawnie.

Re: Troyes

: 07 lip 2011, 09:45
autor: folko
muker pisze:Witam.
Kilka pytań po pierwszej grze:
...
Ad.1. Według mnie dostajesz 12 PZ. Ciekawe, nam kapitan się jeszcze nie trafił... ale grałem tylko 4 razy...
Ad.2. Możesz przerzucać ile chcesz (oczywiście za każdym razem płacąc)
Ad.3. Tak, a czasami jest jeszcze gorzej ;-)
Ad.4. Wydaje mi się, że możesz... ale tu pewny nie jestem.