Strona 1 z 16
Troyes - pytania i wątpliwości
: 27 maja 2011, 15:20
autor: jerrymagu
Mam pytanko które dotyczy dwóch aspektów.
W instrukcji jest napisane że:
Każdy z graczy musi wykonać jedną z dostępnych 5 akcji lub spasować:
1.Aktywować jedną z miejskich Kart akcji,
2.Budować Katedrę,
3.Walczyć z Kartami zdarzeń,
4.Ustawić obywatela na jednym z głównych budynków (Pałac, Biskupstwo, Ratusz),
5.Użyć Ziemi uprawnej
6.Spasować
To oznaczałoby że mogę np. aktywować jedną z kart i finito
Ja generalnie gram tak że pasuję wtedy gdy wykorzystam wszystkie swoje kości i kiedy są odrzucone z gry. I wykonuję kilka akcji jeśli kości mam dostępne - czy dobrze to rozumiemy?
Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Kart zdarzeń jest więcej niż miejsc na planszy bo rozumiem że dla talii czerwonej liczba kart wyznacza liczbę tur pozostałe dwie talie w całości leżą w dwóch innych stosach.
Rozumiem też że karty oddziałowują na graczy do momentu kiedy nie zostaną wyeliminowane przez nich i podjęte z planszy
Pozdrawiam
Re: Troyes
: 27 maja 2011, 15:38
autor: melee
1. robisz jedną akcję z jakimś zestawem kości, ale często się zdarza, że de facto używasz więcej niż 1 karty, bo używasz znaczników, które zgromadziłeś na tych kartach w poprzednich akcjach. spasować możesz zawsze. musisz, gdy nie ma już żadnych kości, albo nie stać cię na ich wykupienie
2. o ile pamiętam może być więcej, niż jest miejsc, dokłada się je po prostu z boku
Re: Troyes
: 27 maja 2011, 15:53
autor: palladinus
Generalnie każdy na zmianę wykonuje jedną z dostępnych akcji, aż wszyscy nie spasują.
Re: Troyes
: 27 maja 2011, 16:01
autor: jerrymagu
Ad 1) Czyli w swojej Rundzie 2. wykonuję TYLKO akcję walki z kartą zdarzeń (przy użyciu odpowiedniego zestawu kości). W Rundzie 1 wybrałem aktywację karty Ksiądz(Priest - karta z klepsydrą) i postawiłem tam swojego Handlowca
Karta ta: Dodaje 3 do wartości każdej żółtej kości w twej grupie kości. Wartość kości nie jest ograniczona do 6. Nie możesz modyfikować wyniku na kości w celu ustawienia jej w Ratuszu.
W Rundzie 3 wykonuję akcję użycie ziemi uprawnej i dodatkowo mogę wykorzystać ww. kartę. Czy ponadto mogłbym wykorzystać inne karty które aktywowałem we wcześniejszych turach a dotyczą innego zestawu Kości?
Z tego co napisałeś wychodzi na to że mogę mieć TYLKO 4 ruchy/akcje w całej grze - przy założeniu że gra jest dwuosobowa (4 tury)
...... ja do tej pory myślałem że jeśli w fazie akcji wyciskałem wszystko ze swoich kości. Jeśli miałem aktywną białą i aktywne zółte to robiłem naprzemiennie ze współgraczem obie
Ad 2) trywialne - Dzięki
Re: Troyes
: 27 maja 2011, 16:45
autor: melee
1. ech, napisz proszę bardziej czytelne pytania. Sprawa jest prosta, do każdej akcji używasz od 1 do 3 kości. Przychodzi twoja kolej, wybierasz akcję, zużywasz 1-3 kości, następna osoba itd. Gracie rundę aż wszyscy spasują (albo bo chcieli, albo musieli pasować).
Re: Troyes
: 27 maja 2011, 18:17
autor: jerrymagu
No więc gitarrra.
Dzięki Chłopaki za pomoc
Re: Troyes
: 29 maja 2011, 00:37
autor: iscariot
jerrymagu pisze:
Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Z instrukcji:
Notka : Karta zdarzeń – Zbóje jest zawsze dostępna; nigdy nie opuści gry.
Karty zdarzeń pozostają w grze dopóki nie zostaną wyeliminowane przez
graczy. Liczba Kart zdarzeń, które nękają miasto, jest nieograniczona: wydłuż
kolejkę Kart zdarzeń poza planszę, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 18:10
autor: jerrymagu
iscariot pisze:jerrymagu pisze:
Druga kwestia dotyczy kart zdarzeń
Z instrukcji wiem że co turę dochodzą dwie karty zdarzeń. Miejsc na karty jest 5 +jedna stała na planszy
Co będzie gdy 5 miejsc będzie wypełnionych a odkryte mają zostać koleje dwie karty - spadają z planszy i odpadają z gry.
Może się zdarzyć że karty nie będą w całości pokonane i się ich tam nazbiera.
Z instrukcji:
Notka : Karta zdarzeń – Zbóje jest zawsze dostępna; nigdy nie opuści gry.
Karty zdarzeń pozostają w grze dopóki nie zostaną wyeliminowane przez
graczy. Liczba Kart zdarzeń, które nękają miasto, jest nieograniczona: wydłuż
kolejkę Kart zdarzeń poza planszę, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
...tak dzięki właśnie chwilę potem to zauważyłem
Natomiast mam jeszcze jedno dodatkowe pytanie:
Aby aktywować kartę muszę opłacić koszt Handlowca.
Instrukcja opisuje że mogę go wziąć za darmo z dowolnego budynku lub zasobów gracza, albo za 2 PW z zasobów ogólnych.
Zakładam że wezmę obywatela np. z Biskupstwa (tam mam 3 Obywateli - co dało mi możliwość rzucania w danej turze trzema białymi kośćmi).
Jeśli mój Obywatel jest zabrany z Biskupstwa -zatrudniam go jako Handlowca na karcie Akcji, to oznacza że automatycznie usuwam z gry (w tej turze) jedną białą kość??.
Mam na myśli Obywatela który stał na konkretnym polu w Biskupstwie (nie chodzi mi o wypędzonego Obywatela)!
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 18:31
autor: melee
jeśli chodzi ci o to, że tracisz kość, którą niejako dawał ten ludzik, to nie ma czegoś takiego
po prostu zabierasz go z budynku i używasz
wszystko działa identycznie jak z ludzikiem z banku, tylko nie tracisz punktów
oczywiście trzeba wydać kości (1-3) na użycie ludzika
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 20:11
autor: jerrymagu
Oooo
co masz na mysli pisząc:trzeba wydać kości na ludzika. Chyba to pomijam w grze
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 20:27
autor: melee
wydać kości na wykonanie określonej akcji
wkładając ludzika na kartę przy okazji wykonujesz akcję tej karty, musisz więc wydać 1-3 kości
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 21:15
autor: iscariot
jerrymagu pisze:Oooo
co masz na mysli pisząc:trzeba wydać kości na ludzika. Chyba to pomijam w grze
Znów instrukcja:
Uwagi:
Jeżeli nie masz handlarza i nie możesz go wynająć, nie możesz aktywować
Karty akcji.
Pod koniec gry handlarz dostarczy tyle PZ ile wskazuje pole, na którym
stoi.
Jeden gracz nie może ustawić dwóch handlowców na tej samej Karcie
akcji.
Jeżeli wszystkie pola na karcie są zajęte, gracz ustawia handlarza na jej
ilustracji – taki handlarz nie dostarcza PZ pod koniec gry.
Po zatrudnieniu handlarza jesteś zobligowany do aktywacji Karty akcji
przynajmniej raz. (czytaj użyj kości)
Jeżeli handlarz zostanie przestawiony, miejsce, na którym stał zwalnia się
i staje się ono dostępne dla innych graczy. Obywatele, którzy już stoją na tej
karcie nie mogą zostać przesunięci na zwolnione miejsce.
Re: Troyes
: 30 maja 2011, 22:12
autor: jerrymagu
Ach to miał Autor na myśli - to jeśli chodzi o ten zapis graliśmy zgodnie z regułami gry
Pozdrowienia dla Mirka
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Troyes
: 03 cze 2011, 23:08
autor: jerrymagu
... jeszcze jeden znak zapytania.
Na początku tury każdy gracz dostaje 10 denarów.
Czy na początku gry jeśli gracz dostanie 5 denarów w fazie przygotowania do gry to oznacza że za chwilę dostanie 10 denarów czy też te 10 denarów dostanie po tuż przed rozpoczęciem tury II?
Re: Troyes
: 04 cze 2011, 08:05
autor: melee
Nie 10, tylko 10 i x, i raczej na pewno tyle, nie dwukrotnie więcej. Tak graliśmy i większa ilość gotówki popsułaby grę.
Re: Troyes
: 05 cze 2011, 10:54
autor: jerrymagu
melee pisze:Nie 10, tylko 10 i x, i raczej na pewno tyle, nie dwukrotnie więcej. Tak graliśmy i większa ilość gotówki popsułaby grę.
czy możesz jaśniej sprostwać ?
i jeszcze trzy kwestie które pojawiły przy kolejnej rozgrywce:
1) Rozumiem że kości
Gracza Neutralnego odrzucane są jeśli zostały użyte do wykonania jakiejś akcji przez jakiegoś Gracza?!
2) Z kartami zdarzeń walczy Gracz rozpoczynający a potem ew. Gracz po jego lewej stronie itd. To oznacza że
Gracz Neutralny nigdy nie walczy z czarnymi kośćmi
3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.
Re: Troyes
: 05 cze 2011, 13:52
autor: iscariot
jerrymagu pisze:... jeszcze jeden znak zapytania.
Na początku tury każdy gracz dostaje 10 denarów.
Czy na początku gry jeśli gracz dostanie 5 denarów w fazie przygotowania do gry to oznacza że za chwilę dostanie 10 denarów czy też te 10 denarów dostanie po tuż przed rozpoczęciem tury II?
Zawsze w fazie 1 gracz otrzymuje 10 denarów, ale za chwilę musi opłacić swoich obywateli, którzy stoją w dwóch głównych budynkach (Pałac - każdy obywatel za 2 denary, Biskupstwo - każdy obywatel za 1 denara).
jerrymagu pisze:
i jeszcze trzy kwestie które pojawiły przy kolejnej rozgrywce:
1) Rozumiem że kości Gracza Neutralnego odrzucane są jeśli zostały użyte do wykonania jakiejś akcji przez jakiegoś Gracza?!
Oczywiście.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Rozumiem, że za kości zostało zapłacone wcześniej.
jerrymagu pisze:2) Z kartami zdarzeń walczy Gracz rozpoczynający a potem ew. Gracz po jego lewej stronie itd. To oznacza że Gracz Neutralny nigdy nie walczy z czarnymi kośćmi
Zgadza się, nigdy. Gdy nadchodzi kolej gracza neutralnego, kolejka od razu przechodzi na gracza - człowieka.
jerrymagu pisze:3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.
Może, ale tak jak napisałeś, musi być to miejsce wolne. NIE MOŻNA WYPYCHAĆ handlowców z kart akcji.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Troyes
: 08 cze 2011, 22:00
autor: jerrymagu
jerrymagu pisze:3) Jeśli jakiś Gracz uaktywni kartę specjalną i postawi tam Handlowca i wykona jej właściwości to jeśli w trakcie gry jego Handlowiec opuści ją (stan np na polu 2PZ) na rzecz innej karty to może do nie j wrócić w celu otrzymania PZ na końcu gry no chyba żę ktoś w między czasie zajmie mu to pole.
Może, ale tak jak napisałeś, musi być to miejsce wolne. NIE MOŻNA WYPYCHAĆ handlowców z kart akcji.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[/quote]
i rozumiem że jeśli wraca na kartę Akcji (Postaci), na której już wcześniej był i aktywował , ale ją opuścił na rzecz innej akcji - to nie może jej ponownie aktywować w momencie powrotu na tą kartę
Re: Troyes
: 09 cze 2011, 16:22
autor: pan_satyros
jerrymagu pisze:
i rozumiem że jeśli wraca na kartę Akcji (Postaci), na której już wcześniej był i aktywował , ale ją opuścił na rzecz innej akcji - to nie może jej ponownie aktywować w momencie powrotu na tą kartę
A dlaczego niby nie może aktywować tej karty ponownie, raczej musi ją ponownie aktywować jeśli chce na niej cokolwiek postawić.
Re: Troyes
: 21 cze 2011, 12:18
autor: jerrymagu
pan_satyros pisze:
A dlaczego niby nie może aktywować tej karty ponownie, raczej musi ją ponownie aktywować jeśli chce na niej cokolwiek postawić.
a gdzie to jest napisane że można
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Troyes
: 21 cze 2011, 12:34
autor: melee
można. to jeden z podstawowych rodzajów akcji
Re: Troyes
: 21 cze 2011, 17:34
autor: pan_satyros
W instrukcji jest napisane, że jeśli wchodzisz na kartę akcji musisz ją przynajmniej raz aktywować.
Re: Troyes
: 07 lip 2011, 08:06
autor: muker
Witam.
Kilka pytań po pierwszej grze:
1. Jak mam rozumieć kartę kapitana (czerwona, 3 poziom) - za każdą kartę wydarzeń na której jest moja kostka dostaję 1 pkt zwycięstwa.
Mam np. na 4 kartach kartach kostkę, a kapitana aktywuję 3 razy. Czy teraz dostaje 3x4 = 12 VP ? A może tylko 3, bo 3 razy aktywowałem a te 4 stanowi granicę aktywacji (czyli mają 3 kostki a 4 aktywacje, mogę aktywować tylko 3 razy).
Z opisu wynikałoby, że 12 aczkolwiek po przeanalizowaniu innych kart, wydaje mi się że żadna inna nie daje tylu punktów tak łatwo (combo dyplomata + kapitan)
>zagrałem, że 12
2. Czy płacąc za każdym razem 1 wpływu, mogę daną kość przerzucać póki chce? (wszystkie inne gry jakie znam mają zasadę, że daną kość można przerzucić tylko raz, tutaj chyba nie ma)
>zagrałem, że można
>>>ok w przykładach jest że można
3. Czy to serio jest gdzieś w zasadach, że jak przerzucam 2 to zawsze wypada 1?
>w grze miałem tak 5 na 5 razy.
4. N czarnych kostkach jest 3 i 1. Chcę zagrać jakąś 4, ale nie chce usuwać obu kostek. Oczywiście mogę tak?
Re: Troyes
: 07 lip 2011, 09:19
autor: pan_satyros
Nie mam przed sobą zasad, ale na 90% zagrałeś poprawnie.
Re: Troyes
: 07 lip 2011, 09:45
autor: folko
muker pisze:Witam.
Kilka pytań po pierwszej grze:
...
Ad.1. Według mnie dostajesz 12 PZ. Ciekawe, nam kapitan się jeszcze nie trafił... ale grałem tylko 4 razy...
Ad.2. Możesz przerzucać ile chcesz (oczywiście za każdym razem płacąc)
Ad.3. Tak, a czasami jest jeszcze gorzej
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ad.4. Wydaje mi się, że możesz... ale tu pewny nie jestem.