Age of Industry (Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
kacek
Posty: 85
Rejestracja: 28 lut 2011, 20:47

Age of Industry (Martin Wallace)

Post autor: kacek »

Obrazek


https://boardgamegeek.com/boardgame/65901/age-industry

Witam
Czy ktoś, kto grał w tę grę mógłby opisać swoje odczucia i określić jej trudność? Ew. porównać do jakichś innych gier.
Dziękuję
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: Nataniel »

Grałem, bardzo podobna do Brassa (chociaż w niego nie grałem, ale zasady znam), bardzo dobra - jak to Wallace, w fajny sposób oddane różne mechanizmy charakterystyczne dla danego rodzaju rynku. Chętnie zagrałbym jeszcze raz.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: age of industry

Post autor: janekbossko »

dodam ze lepiej na 4-5 niz w mniej osob. Troszke latwieksza niz Brass ale rownie dobra.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: mst »

Uproszczony Brass. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6358
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: yosz »

janekbossko pisze:dodam ze lepiej na 4-5 niz w mniej osob. Troszke latwieksza niz Brass ale rownie dobra.
Do mniejszej liczby osób najlepiej dokupić pierwszy dodatek
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: age of industry

Post autor: Geko »

Brassa bardzo lubię, a w AoI nie grałem. Ale słyszałem opinie że jest zbyt uproszczona. Przy okazji chętnie ją zweryfikuje.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: age of industry

Post autor: zephyr »

Moja opinia po 1 partii (z wątku o Brassie, jest też tam trochę więcej wypowiedzi o AoI)
A mi jedyna partia którą grałem nie za bardzo podeszła, mimo że jestem fanem brassa. Budowa połączeń zupełnie się nie opłaca, karty z lokacjami są jeszcze mocniejsze niż w brassie, mimo że już w Brassie były często mocniejsze niż te z przemysłem, a do tego grałem na mapie gdzie były 2 miejsca na węgiel na całej mapie a i tak w decku była masa kart węgla. Dodatkowo brakuje mechanizmu pozbywania się nie pasujących kart przy akcjach innych niż budowa.

Ale to chyba raczej w wątku o AoI chyba że chodzi o porównywanie do bassa.

Żeby nie było gra IMO jest ok, ale w stosunku do Brassa to krok w tył a nie w przód. Podoba mi się za to pomysł z możliwością dodania nowych map z ciekawymi zasadami, ale nie wiem na ile AoI się przyjęło i czy są planowane jakieś ciekawe dodatki.
Od tego czasu nie grałem więcej, więc zdanie utrzymuję. Niby ok ale praktycznie wszystkie zmiany dla mnie na minus...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Królik
Posty: 376
Rejestracja: 17 sie 2008, 13:16
Lokalizacja: Bemowo
Been thanked: 1 time

Re: age of industry

Post autor: Królik »

Ja w Brassa nie grałem i (może dlatego) gra mi się bardzo podoba. Jeśli lubisz cięższe gry ekonomiczne to polecam.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: age of industry

Post autor: KubaP »

Czy AoI jest zepsuta? Bo póki co zdaje się, że granie na boxy jest 100% gwarantem zwycięstwa.
Królik
Posty: 376
Rejestracja: 17 sie 2008, 13:16
Lokalizacja: Bemowo
Been thanked: 1 time

Re: age of industry

Post autor: Królik »

Co to znaczy granie na boxy?
Samymi skrzynkami nie wygrasz, bez raczej też nie choć wydaje mi się to bardziej prawdopodobne ale w naszych grach chyba nigdy nie wygrał żaden "specjalizator" i jeśli gra mogłaby się wydawać popsuta raczej z tego powodu. Chyba że pod pojęciem grania na boxy rozumiesz jakąś konkretną strategię której nie znam.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: age of industry

Post autor: KubaP »

Przepraszam, późno było, a mózg mi zjadła wczoraj 1860.

"Granie na boxy" - Chrzanię wszystko inne i robię wszystko, by jak najszybciej odrzucić dwie pierwsze bezwartościowe skrzynki, a potem koniecznie zbudować wszystkie pozostałe cztery. Oczywiście, stawiając do tego swoje porty. (Czyli najpierw buduję dwa porty i dwie fabryki, a potem cztery porty i cztery boxy).
Pozdr,
Kuba
Królik
Posty: 376
Rejestracja: 17 sie 2008, 13:16
Lokalizacja: Bemowo
Been thanked: 1 time

Re: age of industry

Post autor: Królik »

Szanse na powodzenie takiej taktyki są małe, a przynajmniej u nas w grupie to nie działa :wink: - zwłaszcza gdy 2 osoby pójdą w fabryki to z portmi może być krucho.
Przeciwnicy mogą Ci wyłączyć skrzynkę cotton millem jeśli mają oczy otwarte to pod koniec trudno dowieźć skrzyneczkę (zwłaszcza w 4 osoby, w 2 nie grałem może wtedy rzeczywiscie jest za łatwo? Ilu osobowych partii dotyczy Twoje spostrzeżenie i na której planszy?), poza tym same porty + skrzynki i kasa to trochę mało punktów do wygranej, trochę więcej gdy dojdą statki ale i tak za mało. Nadto przy takiej strategii pasiesz osobę nastawioną na wydobycie, które jest dużo prostsze i też da wtedy sporo punktów. W moim odczuciu gra jest zbalansowana, wręcz za bardzo - czasem mam poczucie, że najlepiej budować czysto taktycznie bez żadnej strategii, bo wygrywa ten kto wyda najmniej na surowce/odsetki i ewentualnie zapcha rynek żelaztwem, węglem w dobrym momencie, a to w co idzie ma drugorzędne znaczenie...
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 19 times

Re: age of industry

Post autor: Filip z Lublina »

Myślę, że doatkowe mapy będą bardziej... fabularne;) Ale obawiam się, że tam może byc gotowa strategia dla wszystkich. Zasady zdają się bardzo mocno nasuwac pewne działania. Zobaczymy.
Co do podstawki, to tez miałem obawy przd strategią na skrzynki(którą wygrałem już 2 razy na 3 partie), ale to co mówi królik brzmi dosyć rozsądnie. Trzeba zbadać sprawę. Co Ty na to drogi Jakubie?;)
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: age of industry

Post autor: KubaP »

Może tak być, że w czwartek będę w dalekich krainach (czytaj: Bemowo) i sprawdzimy tę śmiałą tezę!
Królik
Posty: 376
Rejestracja: 17 sie 2008, 13:16
Lokalizacja: Bemowo
Been thanked: 1 time

Re: age of industry

Post autor: Królik »

Żeby było jasne - u nas jeszcze nie wygrał nikt kto żadnej skrzynki nie zbudował, ale zdarzało się że wystarczały 2. Mnie kusi pójscie w cotton mille i żelaztwo, ostatnie gry pokazywały że ma to pewne perspektywy ale gdy zaczynam grać zawsze po pewnym czasie rezygnuję z bawełny na rzecz tych 2-3 skrzyneczek :(
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: age of industry

Post autor: KubaP »

Sorry, nie dodałem, że my gramy w podstawkę (mapa niemiecka).
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: age of industry

Post autor: Palmer »

Pojawiają się dwie kolejne fanowskie plansze do AoI, a wraz z nimi możliwość wydruku plansz.
Cena plansz 22$ jest do zaakceptowania, tylko że transport do Polski drugie tyle ;)

Szczegóły w linkach:
Wątek startowy
Zaktualizowane koszty i tutaj też są mapy do wglądu.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: FortArt »

http://www.boardgamegeek.com/image/8631 ... size=large
Czy ten błąd z Gdańskiem w miejscu gdzie zwykł być Szczecin został jakoś poprawiony?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: age of industry

Post autor: Palmer »

Tak. W drugiej edycji jest już Szczecin ;)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: FortArt »

To pewne? Bo w instrukcji dalej widać Danzig.
http://www.treefroggames.com/wp-content ... s_UK_2.pdf
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: age of industry

Post autor: adikom5777 »

Potwierdzam Szczecin (Stettin), przed chwilką sprawdziłem w swoim egzemplarzu
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: age of industry

Post autor: jerrymagu »

KubaP pisze:Może tak być, że w czwartek będę w dalekich krainach (czytaj: Bemowo) i sprawdzimy tę śmiałą tezę!
Wow to widzę że Ty miastowy Chłopak jesteś no i zapewne Warszawiak z krwi i kości
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: age of industry

Post autor: FortArt »

Jeszcze jedno krótkie pytanie mam. Polować na Brassa (Kohle właściwie) czy brać AoI?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: age of industry

Post autor: Atamán »

FortArt pisze:Jeszcze jedno krótkie pytanie mam. Polować na Brassa (Kohle właściwie) czy brać AoI?
To zależy czego oczekujesz :D
Subiektywne porównanie tych gier:

1. Czas gry.
* Brass jest grą długą (4-5h), gra w nim dzieli się na dwa etapy: kanałowy i kolejowy. Ten pierwszy jest nudny, nie lubię tego jak gra się ślimaczy w tym etapie. Jasne, że decyzje podjęte w etapie kanałowym mają wpływ na to co się dzieje później, ale wolałbym gdyby tego etapu wcale nie było albo był w jakiś sposób skrócony.
* Age of Industry jest grą krótszą (ok. 2h), jest w nim tylko jeden etap. Nazywa się on kolejowym, ale zasady gry upodobniają go raczej do etapu kanałowego w Brassie (słabo punktowane budowanie połączeń między lokacjami, ograniczenia w liczbie żetonów przemysłu, które jeden gracz może stawiać w 1 lokacji). Podoba mi się to, że gram krótszą grę, ale wolałbym grać na zasadach etapu kolejowego Brassa. Na plus jest to, że nie ma takiego sztucznego momentu oczyszczenia planszy (w Brassie na przełomie etapów zdejmuje się z planszy wszystkie połączenia oraz najsłabsze żetony przemysłu).

2. Karty - w obu grach istnieją dwa typy kart.
* W Brassie są to karty lokacji (miast) oraz karty przemysłów. Są one nieźle wywarzone - jedne i drugie bywają przydatne, ale mają swoje ograniczenia, trzeba dobrze nimi gospodarować, by optymalnie je wykorzystać.
* W AoI są za to karty miast oraz karty regionów. Karty regionów nie odnoszą się do 1 lokacji, ale do kilku, co znacznie ułatwia ich zastosowanie. Za sprawą tego utracony został balans między tymi dwoma typami kart. Prawie zawsze karta regionu będzie bardziej przydatna od karty przemysłu. Tutaj AoI ma dużego minusa.

3. Pieniądze i pożyczki.
* W Brassie zarabianie pieniędzy jest mało ważne. Punkty w tej grze są liczone oddzielnie od kasy. Pożyczki w Brassie są strasznie tanie: obniżają dochód, ale nie trzeba ich w ogóle spłacać. Te pożyczki są tak łatwe, że jedynym co sprawia, że gracze nie biorą ich na potęgę są trzy sztuczne ograniczenia wprowadzone do gry: wzięcie pożyczki jest akcją, w ramach jednej akcji możemy pożyczyć maks. 30 funtów, istnieje maksymalny poziom zadłużenia, nie można się zadłużać w kilku ostatnich turach gry. Te ograniczenia sprawiają, że system jako - tako działa, bo graczom zależy na tym, by wyrobić sobie jako taki dochód pieniężny, by ograniczyć liczbę akcji, które trzeba byłoby zmarnować na akcje brania pożyczki. Wszystko to jednak jest sztuczne i nieklimatyczne.
* System pieniężny dużo bardziej mi się podoba w AoI. Trochę spraw tam uprościli, co niby może razić, ale pieniądze stały się głównym źródłem punktów na końcu gry. Pożyczki są bardziej odczuwalne, bo muszą być spłacane. Odsetki płaci się tak długo jak one nie są spłacone. Idea gry polega na tym, by jak najszybciej odzyskiwać pieniądze z inwestycji i spłacać pożyczkę. Branie pożyczki nie jest w AoI akcją i nie ma limitów. Na początku każdy bierze pożyczki, inwestuje i spłaca. Po kilku takich cyklach wychodzi się na taki plus, że kolejne wydatki można już finansować z własnych zasobów (wtedy szybkość odwrócenia żetonu nie ma już takiego znaczenia jak na początku). Wg mnie to jest największy plus AoI.

4. Rynek zagraniczny.
* W Brassie istnieje możliwość sprzedawania towarów na rynek zagraniczny. Ten mechanizm jest bardzo losowy i bardzo mi nie pasuje do tej świetnej gry.
* W AoI tego nie ma. Istnieją rynki zewnętrzne, ale mechanizm ich działania jest kompletnie inny. Plus za brak tego głupiego elementu losowego.

5. Przewożenie węgla i żelaza.
* W Brassie węgiel musi być dostarczany za pomocą kanałów lub torów (w zależności od etapu gry). Jeśli jakiś żeton przemysłu do wystawienia wymaga węgla, to możemy taki żeton wystawić tylko w takim miejscu, do którego jesteśmy w stanie dostarczyć węgiel (dostęp do portu lub kopalni z węglem). Żelazo natomiast może być 'teleportowane' - jest to argumentowane tym, że żelazo jest potrzebne w mniejszych ilościach (wagowych) i może być transportowane w sposób tradycyjny - drogami. Działa to ciekawie, bo tworzy inną dynamikę tych 2 typów surowców. Węgiel staje się towarem szczególnym. Z drugiej strony istnieje możliwość budowania przemysłu bezwęglowego z dala od portów i kopalni.
* W Age of Industry wprowadzono zasadę, że żelazo również musi być przewożone podobnie jak węgiel. W teorii ta zmiana mogłaby wydawać się ciekawa - jest to pewne dodatkowe utrudnienie, z którym gracze muszą się zmierzyć. W praktyce zubaża to grę. W późniejszym etapie gry wszystkie żetony przemysłu wymagają węgla lub żelaza i doprowadza to do tego, że powstaje jedna wielka sieć, do której wszyscy są podłączeni. Nie ma szans na jakieś bezżelazne czy bezwęglowe enklawy. To wg mnie jedna z większych wad AoI.

6. Dodatki i nowe mapy.
* Do Brassa nie ma i nie będzie.
* Age of Industry już w podstawowej wersji ma 2 plansze, a na dodatek wyszło do niej już kilka nowych map i jest spora szansa, że będą się jeszcze ukazywały kolejne. Na dodatkowych mapach nie grałem, ale sama idea jest ciekawa, bo nowa mapa to nie tylko inne lokacje, ale też często jakieś drobne zmiany w zasadach. Grałem na obydwu planszach z podstawki - wg mnie plansza USA sporo ciekawsza (bardzo ciekawe rozwiązanie ze statkami, które są źródłem węgla a jednocześnie są rynkiem zbytu dla towarów - czegoś takiego w Brassie nie zobaczysz).

Sumarycznie ja wolę Age of Industry, choć dostrzegam niestety sporo wad tej wersji.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5833
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 408 times

Re: age of industry

Post autor: KubaP »

jerrymagu pisze:
KubaP pisze:Może tak być, że w czwartek będę w dalekich krainach (czytaj: Bemowo) i sprawdzimy tę śmiałą tezę!
Wow to widzę że Ty miastowy Chłopak jesteś no i zapewne Warszawiak z krwi i kości
Kiedyś Ci wytłumaczę przy die Macherze. A nie, czekaj...


@Ataman: Czy podobną analogię można przeprowadzić pomiędzy Steam i Age of Steam (na korzyść AoS)?
ODPOWIEDZ