Geniusz (Ingenious)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Geniusz (Ingenious)
Cześć,
Reiner Knizia, logiczna, genialna, rewelacyjne opinie skłoniły mnie do zakupu tej gry.
Po kilku partiach dwuosobowych... mam wrażenie, że to stracone 100 PLN. Dwuosobowy pasjans, bez żadnego napięcia. Ludzie na forach pisali, że można się blokować i OMG, ile tu myślenia. Tymczasem ja totalnie nic takiego nie mogę znaleźć. Mam wrażenie, że oznaczenie wiekowe powinno być nie 8+, a 4+.
Niemniej, dysproporcja ocen innych graczy, a moje wrażenia skłaniają mnie do wniosku, że może coś przegapiłem. Albo gra jest np. nie dla mnie. Jakie są wasze wrażenia z tej gry? Może dzięki wam odkryję, że np. robię coś źle, albo czegoś wręcz nie robię.
Żeby nie było - fajnie mi się grało w np. prościutkie Inside. Aż chciałem napisać recenzję na BGG, ale zastanawiam się czy powinienem, bo moja opinia może być krzywdząca dla tej gry (jeżeli jest ona kierowana do innej grupy docelowej).
Reiner Knizia, logiczna, genialna, rewelacyjne opinie skłoniły mnie do zakupu tej gry.
Po kilku partiach dwuosobowych... mam wrażenie, że to stracone 100 PLN. Dwuosobowy pasjans, bez żadnego napięcia. Ludzie na forach pisali, że można się blokować i OMG, ile tu myślenia. Tymczasem ja totalnie nic takiego nie mogę znaleźć. Mam wrażenie, że oznaczenie wiekowe powinno być nie 8+, a 4+.
Niemniej, dysproporcja ocen innych graczy, a moje wrażenia skłaniają mnie do wniosku, że może coś przegapiłem. Albo gra jest np. nie dla mnie. Jakie są wasze wrażenia z tej gry? Może dzięki wam odkryję, że np. robię coś źle, albo czegoś wręcz nie robię.
Żeby nie było - fajnie mi się grało w np. prościutkie Inside. Aż chciałem napisać recenzję na BGG, ale zastanawiam się czy powinienem, bo moja opinia może być krzywdząca dla tej gry (jeżeli jest ona kierowana do innej grupy docelowej).
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Re: Geniusz (Ingenious)
Wg mnie jedna z najlepszych abstrakcji logicznych (losowych).
Swietny sposob punktacji.
Czy pasjans? Troche tak, troche nie - obserwujac przeciwnikow mozna im krwi napsuc.
Ale nie kazdemu musi sie podobac.
Swietny sposob punktacji.
Czy pasjans? Troche tak, troche nie - obserwujac przeciwnikow mozna im krwi napsuc.
Ale nie kazdemu musi sie podobac.
Dice Hate Me :(
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: Geniusz (Ingenious)
Gabriel, postaraj się zauważyc to blokowanie i odcinanie, bo zdecydowanie ono występuje.
Lekkie przyblokowywanie (w midgame) i mocne blokowanie (w końcówce) najsłabszego punktowo koloru (kolorów) przeciwnika to podstawa zwycięstwa.
To także podstawa napięcia w tej grze.
Jeśli chodzi o tryb 2-osobowy, to nie preferuję go (chyba jest najmniej ciekawy). Wolę 3- i 4-osobowy w tej grze.
Zarzutem jaki mozna mieć do tej gry, to raczej losowość (nie zawsze ma znaczenie i występuje, ale jak się pojawi w końcówce, w jakimś krytycznym momencie, to nie jest ciekawie). Ale i tak w 8 na 10 partii wygra gracz lepszy.
Gra jest ok
Lekkie przyblokowywanie (w midgame) i mocne blokowanie (w końcówce) najsłabszego punktowo koloru (kolorów) przeciwnika to podstawa zwycięstwa.
To także podstawa napięcia w tej grze.
Jeśli chodzi o tryb 2-osobowy, to nie preferuję go (chyba jest najmniej ciekawy). Wolę 3- i 4-osobowy w tej grze.
Zarzutem jaki mozna mieć do tej gry, to raczej losowość (nie zawsze ma znaczenie i występuje, ale jak się pojawi w końcówce, w jakimś krytycznym momencie, to nie jest ciekawie). Ale i tak w 8 na 10 partii wygra gracz lepszy.
Gra jest ok
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: Geniusz (Ingenious)
generalnie początkowa faza jest faktycznie mało ciekawa, ale trzeba uważać jak ktoś blokuje kolor którego ma się mało
w końcówce jest faktycznie dużo blokowania i trochę myślenia, ale bez przesady, mózgożer to to nie jest
jak gracie zupełnie pasjansa to raczej nie gracie za dobrze - jeśli zablokowałem przeciwnikowi dostęp do najsłabszego koloru i nie dam mu za niego zapunktować to wygram i tyle, nie ma znaczenia ile pkt sam zdobędę
dodatkowo warto w początkowej fazie wyrobić sobie kolory prawie na maxa - dzięki temu można w końcówce robić cuda kończąc taki kolor i tnąc planszę blokując kluczowe miejsca
gra w sumie nie jest jakaś genialna, ale mi się gra miło jako lekki tytuł w którym można jednak pokombinować trochę
grałem głównie na bsw
http://www.brettspielwelt.de/Spiele/EinfachGenial/
w wersje elektroniczne gra się szybciej co przy lekkich grach może podwyższyć ocenę
2 osobowy to jedyny sensowny
co do 3 osobowego to jest to jakiś dowcip - właśnie dlatego że blokowanie jest tak istotne w końcówce, utrata kontroli sprawia że to jakaś paranoja a nie gra; chyba że bardzo lekko się gra i nie przejmuje wynikiem
4 osobowy ma na szczęście opcję 2v2
w końcówce jest faktycznie dużo blokowania i trochę myślenia, ale bez przesady, mózgożer to to nie jest
jak gracie zupełnie pasjansa to raczej nie gracie za dobrze - jeśli zablokowałem przeciwnikowi dostęp do najsłabszego koloru i nie dam mu za niego zapunktować to wygram i tyle, nie ma znaczenia ile pkt sam zdobędę
dodatkowo warto w początkowej fazie wyrobić sobie kolory prawie na maxa - dzięki temu można w końcówce robić cuda kończąc taki kolor i tnąc planszę blokując kluczowe miejsca
gra w sumie nie jest jakaś genialna, ale mi się gra miło jako lekki tytuł w którym można jednak pokombinować trochę
grałem głównie na bsw
http://www.brettspielwelt.de/Spiele/EinfachGenial/
w wersje elektroniczne gra się szybciej co przy lekkich grach może podwyższyć ocenę
2 osobowy to jedyny sensowny
co do 3 osobowego to jest to jakiś dowcip - właśnie dlatego że blokowanie jest tak istotne w końcówce, utrata kontroli sprawia że to jakaś paranoja a nie gra; chyba że bardzo lekko się gra i nie przejmuje wynikiem
4 osobowy ma na szczęście opcję 2v2
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
-
- Posty: 1925
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 14 times
Re: Geniusz (Ingenious)
szczególnie gra z dobrym przeciwnikiem powinna dać argumenty wystarczające do zmiany zdania, żegrałem głównie na bsw
http://www.brettspielwelt.de/Spiele/EinfachGenial/
w wersje elektroniczne gra się szybciej co przy lekkich grach może podwyższyć ocenę
:):)Dwuosobowy pasjans, bez żadnego napięcia. Ludzie na forach pisali, że można się blokować i OMG, ile tu myślenia. Tymczasem ja totalnie nic takiego nie mogę znaleźć. Mam wrażenie, że oznaczenie wiekowe powinno być nie 8+, a 4+.
- piton
- Posty: 3409
- Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 1149 times
- Been thanked: 626 times
- Kontakt:
Re: Geniusz (Ingenious)
Zgadzam się, że gra nie jest genialna i dużo jest opinii przesadzonych, ale tez nie jest spaprana. Losowość daje się we znaki, ale bezmyślnie trudno wygrać. Wg mnie w każdej konfiguracji da się dobrze pograć i zawsze jest szansa poblokować
następnym razem próbuj ucinać kolory tak, żeby przeciwnik zdobył tylko 1-2 punkty a nie 5-6, działa.
A z gier doktora K., najlepsza logiczna/mózgożera rozgrywka to Przez Pustynię - duża dawka negatywnej interakcji, jest nad czym pomyśleć, a partia odbywa się bez losowości. Rewelacja na dwie osoby.
Wczoraj (wy)grałem dwie partie na 3 os. moi kompanii skupiali się na uzyskaniu "geniusza" dodatkowego ruchu, ja w tym czasie systematycznie ciułałem punkty obserwując ich najsłabsze kolory. Po tym jak zdobywałem punkty dla siebie blokowałem kolor i wywoływałem (jakże satysfakcjonująca mnie) frustrację na ich twarzachjax pisze:Gabriel, postaraj się zauważyc to blokowanie i odcinanie, bo zdecydowanie ono występuje.
Lekkie przyblokowywanie (w midgame) i mocne blokowanie (w końcówce) najsłabszego punktowo koloru (kolorów) przeciwnika to podstawa zwycięstwa ...
następnym razem próbuj ucinać kolory tak, żeby przeciwnik zdobył tylko 1-2 punkty a nie 5-6, działa.
A z gier doktora K., najlepsza logiczna/mózgożera rozgrywka to Przez Pustynię - duża dawka negatywnej interakcji, jest nad czym pomyśleć, a partia odbywa się bez losowości. Rewelacja na dwie osoby.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Re: Geniusz (Ingenious)
A w zyciupiton pisze:A z gier doktora K., najlepsza logiczna/mózgożera rozgrywka to Przez Pustynię - duża dawka negatywnej interakcji, jest nad czym pomyśleć, a partia odbywa się bez losowości. Rewelacja na dwie osoby.
Nudne jak flaki z olejem.
Jesli juz to samuraj
Dice Hate Me :(
Re: Geniusz (Ingenious)
Z pozostałych gier Doktora mam Eufrat&Tygrys, Przez Pustynię, Beowulf (filmowa wersja Kingdoms), Samuraja, Zaginione Miasta i Modern Art. Ta gra to było dla mnie duże zaskoczenie. Blokowanie ma na pewno sens - ale pytanie, na ile sama gra wymusza agresję. Żałuję trochę teraz, że zagapiłem się i mi fajne pozycje projektu GIPF poznikały (tę grę kupiłem jak okazało się, że nie ma planów powrotu Yinsh).
Nie wiem, może gdyby to 100 PLN nie kosztowało, to żal byłby mniejszy
Nie wiem, może gdyby to 100 PLN nie kosztowało, to żal byłby mniejszy
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Geniusz (Ingenious)
Podobnie jak (niektórzy) przedpiścy wyrażam zdumienie, iż Ingenious (mam wersję angielską...) P.T. Kolega uznaje za pasjansa.
Ta gra jest agresywna. Blokowanie to klucz do zwycięstwa. Pozwalanie oponentom na punktowanie, to prosta droga do porażki.
Lubię Ingeniousa właśnie za prostotę zasad i dużą interakcję. Sugeruję pograć jeszcze z kompem: niewyszukana, ale też i nie prostacka AI
Ta gra jest agresywna. Blokowanie to klucz do zwycięstwa. Pozwalanie oponentom na punktowanie, to prosta droga do porażki.
Lubię Ingeniousa właśnie za prostotę zasad i dużą interakcję. Sugeruję pograć jeszcze z kompem: niewyszukana, ale też i nie prostacka AI
Re: Geniusz (Ingenious)
Bardzo przyjemna wersja - estetycznie i zmyślnie wykonana. Komputer został pokonany, całą grę koncentrowałem się na układaniu tak, żeby mieć jak najwięcej punktów we wszystkich kategoriach.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
- gafik
- Posty: 3645
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 118 times
Re: Geniusz (Ingenious)
Mam prośbę: Czy mógłby ktoś napisać jak się ma Geniusz do Blokusa? Dziękuję.
Re: Geniusz (Ingenious)
Blokus IMO cięższy i bardziej agresywny; tylko z blokusem jest problem bo jest praktycznie tyko 4 osobowy
serię GIPF też wolę i od blokusa i od Ingenious
naprawdę nie będzie reedycji? szkoda...
serię GIPF też wolę i od blokusa i od Ingenious
naprawdę nie będzie reedycji? szkoda...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Geniusz (Ingenious)
Witam
A ja duzo czytalem, obserwowalem i ogladalem recenzji z obu gier i... Wybralem Geniusza.
Jak dla mnie (i dla mojej rzadko grajacej zony) gra jest swietnym szybkim przerywnikiem w zyciu codziennym.
A dla 4 osob to wprost genialne
A ja duzo czytalem, obserwowalem i ogladalem recenzji z obu gier i... Wybralem Geniusza.
Jak dla mnie (i dla mojej rzadko grajacej zony) gra jest swietnym szybkim przerywnikiem w zyciu codziennym.
A dla 4 osob to wprost genialne
Planszówkowy maniak... :)
- Furan
- Posty: 1532
- Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
- Lokalizacja: Warszawa, Wola
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 201 times
Re: Geniusz (Ingenious)
To kompletnie różne gry.gafik pisze:Mam prośbę: Czy mógłby ktoś napisać jak się ma Geniusz do Blokusa? Dziękuję.
Blokus cięższy (odrobinę), ale ja osobiście nie mam z niego jakiejś specjalnej radości. Moja osobista mózgownica nie lubi się z łączeniem narożnikami (z tego typu tytułów znacznie lepsze wrażenie zrobiło na mnie Callisto, recenzowane ostatnio przez Folko na gf - troszkę przyjemniejsze w odbiorze niż np. Punct). Ingenious to produkt Reinera - to czuć (albo się to lubi albo nie).
Najlepiej samemu sprawdzić obie pozycje - grając choćby z AI via Net.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!
(S) Temporum
(S) Temporum
Re: Geniusz (Ingenious)
Pünct bez porównanie lepszy niż oba
(dla mnie i pewnie miłośników logicznych, bo jak ktoś logicznych nie lubi to pünct omijać szerokim łukiem )
tylko że to mniej gra na blokowanie, ale bardziej atakowanie kluczowych przejść dobrze rozstawionymi figurami, które przy okazji robią przejście/blokują
[i bądź tu mądry jak każdy ma inne zdanie ]
(dla mnie i pewnie miłośników logicznych, bo jak ktoś logicznych nie lubi to pünct omijać szerokim łukiem )
tylko że to mniej gra na blokowanie, ale bardziej atakowanie kluczowych przejść dobrze rozstawionymi figurami, które przy okazji robią przejście/blokują
[i bądź tu mądry jak każdy ma inne zdanie ]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Geniusz (Ingenious)
Tzn. możliwe, że będą - brak jednak informacji kiedy.
Tak sobie myślę, że Geniusza można spokojnie podrasować, zmniejszając planszę o połowę, a tory punktacji zamknąć na 10.
Tak sobie myślę, że Geniusza można spokojnie podrasować, zmniejszając planszę o połowę, a tory punktacji zamknąć na 10.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
- Furan
- Posty: 1532
- Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
- Lokalizacja: Warszawa, Wola
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 201 times
Re: Geniusz (Ingenious)
Gier Reinera się nie podrasowuje! Znaczy - ja tego nie widzę, ale chętnie bym przeczytał czy taka zmiana działa.
Tak, Punct jest lepszy od obu wymienionych, tyle że pierwsze partie to zderzenie ze ścianą. Obok Zertza ma najwyższy ,,potencjał wejścia".
Tak, Punct jest lepszy od obu wymienionych, tyle że pierwsze partie to zderzenie ze ścianą. Obok Zertza ma najwyższy ,,potencjał wejścia".
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!
(S) Temporum
(S) Temporum
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Geniusz (Ingenious)
ilość osób:gafik pisze:Czy mógłby ktoś napisać jak się ma Geniusz do Blokusa?
Blokus - na dwie osoby jest specjalna wersja przepisów (Blokus Travel), bo zwykły Blokus na 2 trochę się dłuży. Na 3 osoby w zasadzie nie działa. Nie ma oficjalnej wersji, home rule o dokładaniu czwartego koloru jest dziwaczny. Zasadniczo jest to gra na 4 osoby
Ingenious - dzięki dopasowaniu wielkości planszy do ilości graczy równie dobrze chodzi w pełnym zakresie 2-4
losowość:
Blokus - brak
Ingenious - jest. Ograniczona pulą 6 klocków oraz możliwością wymiany klocków. Jednak trafiają się sytuacje, gdy nie możemy wymienić klocków, a ważny kolor umyka nam z punktacji... Ogólnie, losowość niezbyt dojmująca.
zasady:
Blokus - bardzo proste
Ingenious - dla poznających grę dość nowatorska metoda punktowania oraz nieintuicyjne zasady wygrywania.
radość z gry:
Blokus - świetne połączenie blokowania przeciwników z budowaniem sobie pozycji do ekspansji - duża dawka bezpośredniej interakcji. Może się zdarzyć, że gracze zmówią się przeciw jednemu (kingmaking)
Ingenious - punktujemy kolory stąd interakcja pośrednia (tylko w końcówce jest oczywiste komu szkodzimy). Stała koncentracja, by wszystkie kolory równomiernie rozwijać. Możliwość znalezienia pewnych pomocnych schematów ruchu.
złożoność:
Blokus - trzeba mieć pewną wyobraźnię jak wykorzystać unikalne klocki (niektóre dają większe możliwości rozbudowy inne raczej blokowania) - raczej prosta rozgrywka
Ingenious - pośrednia interakcja wymaga przewidywania na jakim kolorze zależy przeciwnikom (mogą nie mieć odpowiednich klocków, a my zapunktujemy i do tego zablokujemy korzystny ruch!) - trochę bardziej złożona rozgrywka
Reasumując. Lubię obie gry. Mam wszystkie trzy
Blokusa gram tylko w pełnym składzie (do pojedynków zdecydowanie Blokus Duo/Travel). Jednak nie z moimi Skarbami (nie daję rady sam na całą trójkę )
Ingenious podoba mi się w każdym składzie, choć we czwórkę nie zawsze mogę przewidzieć co się stanie po trzech ruchach oponentów.
Re: Geniusz (Ingenious)
Ale stary temat . Chciałbym tylko napisać, że zdecydowanie nie polecam polskiej wersji Ingeniousa, czyli "Geniusz".
Mając osobiście ingeniousa, ostatnio zobaczyłem na żywo geniusza , i.... to jakaś masakra... Nie dość, że fatalnej jakości komponenty, jakby kupiło się grę na bazarze, to jeszcze plansza dziwnie zmniejszona i planszdetki punktowe nadrukowane na planszę... płytki zamiast plastikowe to są tekturowe... i też pomniejszone... , woreczek na płytki paskudny, nie rozumiem jak ktokolwiek może tą grę pozytywnie oceniać, bo pod względem jakościowym to nawet za darmo bym jej nie chciał..
Mając osobiście ingeniousa, ostatnio zobaczyłem na żywo geniusza , i.... to jakaś masakra... Nie dość, że fatalnej jakości komponenty, jakby kupiło się grę na bazarze, to jeszcze plansza dziwnie zmniejszona i planszdetki punktowe nadrukowane na planszę... płytki zamiast plastikowe to są tekturowe... i też pomniejszone... , woreczek na płytki paskudny, nie rozumiem jak ktokolwiek może tą grę pozytywnie oceniać, bo pod względem jakościowym to nawet za darmo bym jej nie chciał..