Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)
jakiś czas temu przeczytałem gdzieś że powsaje nowa agricola
niedawno pojawiła się strona na bgg
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ve-farmers
na razie wiadomo że będą nowe zwierzęta osły i psy
będzie możliwy zakup broni i wysyłania robotników na misje w celu pozyskania surowców
każdy gracz będzie posiadał na swojej planszy jaskinną część na której będzie mógł budować kopalnie i wydobywać w nich rubiny i złoto
będą również questy pozwalające pozyskać dodatkowe punkty
nie wiadomo natomiast czy nasi robotnicy będą ludźmi czy krasnoludami
piszę ten post głównie w celu pozyskania dodatkowych informacji na temat gry, jednak wszystkie spekulacje i merytoryczne dyskusje będą mile widziane
[Edit: zmiana nazwy tematu]
niedawno pojawiła się strona na bgg
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ve-farmers
na razie wiadomo że będą nowe zwierzęta osły i psy
będzie możliwy zakup broni i wysyłania robotników na misje w celu pozyskania surowców
każdy gracz będzie posiadał na swojej planszy jaskinną część na której będzie mógł budować kopalnie i wydobywać w nich rubiny i złoto
będą również questy pozwalające pozyskać dodatkowe punkty
nie wiadomo natomiast czy nasi robotnicy będą ludźmi czy krasnoludami
piszę ten post głównie w celu pozyskania dodatkowych informacji na temat gry, jednak wszystkie spekulacje i merytoryczne dyskusje będą mile widziane
[Edit: zmiana nazwy tematu]
Ostatnio zmieniony 09 lis 2023, 08:28 przez Mr_Fisq, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Poprawka tematu.
Powód: Poprawka tematu.
Re: Agricola: Cave Farmers
Odpowiedz na jedno z Twoich pytań znajduje się w podpisie Macike. ( Przypadkowo o tym dzisiaj czytałem ) Są tam trzy linki do podstron bgg na których 3 osoby związane z polską zostały ogłoszone geekami tygodnia. Po ogłoszeniu geekom tygodnia zadawana są pytania. Jeden z nich jest testerem gier Uwe. W odpowiedzi na jedno z pytań wspominał, że powstaje krasnoludzka wersja Agricoli. Więc chyba będzie się grało Krasnoludami
Wingmakers
Re: Agricola: Cave Farmers
Bardzo ciekawe info, gra stworzona przez Uwe w tym klimacie może być interesująca.
Re: Agricola: Cave Farmers
Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
Re: Agricola: Cave Farmers
Nie no wiadomo z historii, ze kransoludy to byly kurduple z siekierami...broda81 pisze:Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
W koncu ekspedycja w dzunglii amazonskiej w 19 wieku spotkala nawet ostatnich krasnoludow
Taaaa.........
Dice Hate Me :(
Re: Agricola: Cave Farmers
Seriously? Przeżywasz jakiś film z krasnalami ogrodowymi?broda81 pisze:Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
Przez klimat rozumiem setting. Setting z krasnoludami pracującymi w kopalni jest jakby to powiedział Gandalf - w pytę (pamiętacie taką starą amigową gierkę "Diggers"?). Gry Uwe też takie są, więc czekam z niecierpliwością.
Setting w grach euro również występuje. W Agricoli pojawiali się m.in marsjanie i plansze kosmiczne. Także, rozumiem - napisałeś post o zabarwieniu humorystycznym. Ha-ha-ha, ok.
Re: Agricola: Cave Farmers
Po pierwsze: proponuję zmianę nazwy tematu na poprawny tytul gry.
Po drugie: pojawila sie instrukcja na bgg
Po drugie: pojawila sie instrukcja na bgg
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Re: Agricola: Cave Farmers
No, no, robi wrażenie...witek pisze: Po drugie: pojawila sie instrukcja na bgg
23 strony konkretu. Wygląda na grę bardziej złożoną od Agricoli.
Liczbę graczy 6 i 7 traktuję jako żart. Przy takiej liczbie to gra się w party games a nie mózgożery.
Generalnie must-buy.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Agricola: Cave Farmers
Dla mnie też. To może być najlepszy Rosenberg.jax pisze: Generalnie must-buy.
- Vester
- Posty: 956
- Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 44 times
Re: Agricola: Cave Farmers
Widze, ze poszli w krasnoludy zamiast w jaskiniowców. Na Niemcach można polegać...
Zabieram się za czytanie.
Zabieram się za czytanie.
- Vester
- Posty: 956
- Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 44 times
Re: Agricola: Cave Farmers
Pytam, bo nie grałem w Torfowisko: czy cokolwiek z tego dodatku jest zaszczepione do Caverny?
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Agricola: Cave Farmers
Nie bardzo. Ewentualnie przekształcanie krajobrazu (musisz wyciąć las, żeby mieć łąkę).
-
- Posty: 1124
- Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Agricola: Cave Farmers
Trochę bardziej szczegółowe uwagi po lekturze instrukcji (instrukcję czytałam parę godzin temu, to mogłam już coś zapomnieć):
Co zostało w zasadzie bez zmian z Agricoli:
* główny mechanizm worker placementu z natychmiastowym wykonywaniem akcji i pojawianiem się kolejnych kart akcji w kolejnych rundach (losowe ułożenie kart akcji w obrębie fazy)
* mechanizm siania i zbierania
* żniwa (zbiory, wyżywianie, rozmnażanie zwierząt)
* powiększanie rodziny, konieczność uprzedniej budowy chaty
* skalowanie na różną liczbę graczy poprzez dokładanie konkretnych akcji do głównej planszy
* pola akumulujące zasoby (z tym, że z modyfikacją z Chłopów i zwierzyńca, że na niektóre pola dokłada się inaczej, jak są puste)
* stajnie (obory)
* zabranie znacznika "gracz rozpoczynający" jest akcją, pozostali w kółeczko
* żebranie
* ogólna idea punktowania
Podoba mi się:
* setting, podział planszy na górę (komnaty, jaskinie, tunele, kopalnie) i las (łąki, pastwiska, pola i lasy)
* ciekawy pomysł na ekspedycję - akcję, która ma różną efektywność w zależności od posiadanego uzbrojenia; niestety wprowadza dodatkową komplikację w kolejności wysyłania członków rodziny do pracy - najpierw muszą iść ci słabiej uzbrojeni
* zafixowanie momentu, kiedy pojawia się akcja "powiększ rodzinę" (bodaj 4 czy 5 runda)
* możliwość grania w 1-7 osób (chociaż założę się, że już w 5 downtime zabija )
* mnogość elementów - drewno (zwierzaki, vegimeeple), akryl (ruda i rubiny), karton (złoto, plansze, planszetki, kafelki), torebki strunowe
Nie podoba mi się:
* straszna jakaś komplikacja z rodzajami żniw - mogą być albo normalne żniwa, albo żniwa ze znakiem zapytania, gdzie w zależności od tego, który to znak zapytania, to nic się nie dzieje, albo można zrobić tylko zbieranie z pól albo mnożenie zwierząt, ale nie obie fazy... Dużo zamotania, a nie wydaje się, żeby wiele wnosiło
* rezygnacja z mojego ukochanego w Agri mechanizmu - prywatnej ręki kart pomocników i usprawnień
* komplikacja kwestii hodowania zwierząt - też strasznie dużo regułek: psy są zwierzętami, ale się nie mnożą; w lesie z oborą możesz trzymać dzika; na nieogrodzonym polu z psem możesz trzymać [liczba psów + 1] owiec; w kopalniach możesz trzymać osły; jeden osioł jest wart 1 jedzenia, ale dwa osły są warte 3 jedzenia (oślica jest w ciąży?)
* dodatkowa zasada: jak zakrywasz (zabudowujesz) określone pola na planszy, to dostajesz cośtam - takie sprawia wrażenie doklejonego na siłę
Jeszcze nie wiem, czy mi się podoba, trza by zobaczyć w praniu:
* możliwość bezakcyjnego dokupywania płytek za rubiny
* w instrukcji nie ma opisu płytek specjalnych, które prawdopodobnie w jakiś sposób zastąpią duże usprawnienia... a może raczej bardziej podobne są do budynków specjalnych z Chłopów i zwierzyńca?
* kombinacje z zarządzaniem swoim gospodarstwem - najpierw musisz wyciąć las, potem pastwiska ogradzasz nie jak w Agri drewnianymi kołkami, tylko kładąc na dwa pola typu "łąka" kafla typu "pastwisko"; analogicznie w górze "kopalnie" też możesz położyć tylko na kaflu "tunel"
* akcja "Immitation" - "użyj pola zajętego przez innego gracza" (nie można zastosować do "Gracz rozpoczynający")
Co zostało w zasadzie bez zmian z Agricoli:
* główny mechanizm worker placementu z natychmiastowym wykonywaniem akcji i pojawianiem się kolejnych kart akcji w kolejnych rundach (losowe ułożenie kart akcji w obrębie fazy)
* mechanizm siania i zbierania
* żniwa (zbiory, wyżywianie, rozmnażanie zwierząt)
* powiększanie rodziny, konieczność uprzedniej budowy chaty
* skalowanie na różną liczbę graczy poprzez dokładanie konkretnych akcji do głównej planszy
* pola akumulujące zasoby (z tym, że z modyfikacją z Chłopów i zwierzyńca, że na niektóre pola dokłada się inaczej, jak są puste)
* stajnie (obory)
* zabranie znacznika "gracz rozpoczynający" jest akcją, pozostali w kółeczko
* żebranie
* ogólna idea punktowania
Podoba mi się:
* setting, podział planszy na górę (komnaty, jaskinie, tunele, kopalnie) i las (łąki, pastwiska, pola i lasy)
* ciekawy pomysł na ekspedycję - akcję, która ma różną efektywność w zależności od posiadanego uzbrojenia; niestety wprowadza dodatkową komplikację w kolejności wysyłania członków rodziny do pracy - najpierw muszą iść ci słabiej uzbrojeni
* zafixowanie momentu, kiedy pojawia się akcja "powiększ rodzinę" (bodaj 4 czy 5 runda)
* możliwość grania w 1-7 osób (chociaż założę się, że już w 5 downtime zabija )
* mnogość elementów - drewno (zwierzaki, vegimeeple), akryl (ruda i rubiny), karton (złoto, plansze, planszetki, kafelki), torebki strunowe
Nie podoba mi się:
* straszna jakaś komplikacja z rodzajami żniw - mogą być albo normalne żniwa, albo żniwa ze znakiem zapytania, gdzie w zależności od tego, który to znak zapytania, to nic się nie dzieje, albo można zrobić tylko zbieranie z pól albo mnożenie zwierząt, ale nie obie fazy... Dużo zamotania, a nie wydaje się, żeby wiele wnosiło
* rezygnacja z mojego ukochanego w Agri mechanizmu - prywatnej ręki kart pomocników i usprawnień
* komplikacja kwestii hodowania zwierząt - też strasznie dużo regułek: psy są zwierzętami, ale się nie mnożą; w lesie z oborą możesz trzymać dzika; na nieogrodzonym polu z psem możesz trzymać [liczba psów + 1] owiec; w kopalniach możesz trzymać osły; jeden osioł jest wart 1 jedzenia, ale dwa osły są warte 3 jedzenia (oślica jest w ciąży?)
* dodatkowa zasada: jak zakrywasz (zabudowujesz) określone pola na planszy, to dostajesz cośtam - takie sprawia wrażenie doklejonego na siłę
Jeszcze nie wiem, czy mi się podoba, trza by zobaczyć w praniu:
* możliwość bezakcyjnego dokupywania płytek za rubiny
* w instrukcji nie ma opisu płytek specjalnych, które prawdopodobnie w jakiś sposób zastąpią duże usprawnienia... a może raczej bardziej podobne są do budynków specjalnych z Chłopów i zwierzyńca?
* kombinacje z zarządzaniem swoim gospodarstwem - najpierw musisz wyciąć las, potem pastwiska ogradzasz nie jak w Agri drewnianymi kołkami, tylko kładąc na dwa pola typu "łąka" kafla typu "pastwisko"; analogicznie w górze "kopalnie" też możesz położyć tylko na kaflu "tunel"
* akcja "Immitation" - "użyj pola zajętego przez innego gracza" (nie można zastosować do "Gracz rozpoczynający")
-
- Posty: 555
- Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 27 times
Re: Agricola: Cave Farmers
Gra zapowiada się bardzo dobrze. Jestem ciekaw czy jakiś wydawca wyda w miarę szybko grę po polsku.
-
- Posty: 3936
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 88 times
- Kontakt:
Re: Agricola: Cave Farmers
o to się zbytnio nie martwię:) Myślę, że Lacerta już się czaiernin pisze:Gra zapowiada się bardzo dobrze. Jestem ciekaw czy jakiś wydawca wyda w miarę szybko grę po polsku.
-
- Posty: 555
- Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 27 times
Re: Agricola: Cave Farmers
Też obstawiam lecerte w takim wypadku może za dwa lata zobaczymy grę patrząc na prędkość wydawania przez nich gier (np le havre)
Re: Agricola: Cave Farmers
Za to Ora et Labora wydali bardzo szybko. Nie ma co narzekac na Lacerte, tylko miec nadzieje ze sie za to wezma. No a gdyby oglosili to przed Essen można by poczekac na wersje pl.
Re: Caverna : Cave Farmers
W Agricolil sposob punktowania powoduje, ze cel jest zawsze ten sam - zrownowazony rozwoj gospodarstwa. Różnice pomiedzy partiami polegaja na sposobie (warunkowanym przez karty) dochodzenia do punktu koncowego.
W Cavernie brak gornej granicy punktów za poszczegolne rodzaje zwierzat i upraw, co razem z dostepnymi od poczatku gry 47 roznymi budynkami/pokojami (furnishing tiles), z ktorych czesc modyfikuje punktacje, prawdopodobnie sprawi, ze bedzie mozliwosc wybrania rowniez jakiejs skrajnej strategii.
Przynajmniej mam taka nadzieje
W Cavernie brak gornej granicy punktów za poszczegolne rodzaje zwierzat i upraw, co razem z dostepnymi od poczatku gry 47 roznymi budynkami/pokojami (furnishing tiles), z ktorych czesc modyfikuje punktacje, prawdopodobnie sprawi, ze bedzie mozliwosc wybrania rowniez jakiejs skrajnej strategii.
Przynajmniej mam taka nadzieje
-
- Posty: 163
- Rejestracja: 17 lut 2012, 12:05
- Lokalizacja: Lublin
Re: Caverna : Cave Farmers
Ja bym tak bardzo na polskie wydanie nie liczył... Doświadczenie pokazuje, że Lacerta stawia na "pewne konie". A patrząc na MSRP z Essen (70Eur), to coś mi się nie wydaje, by gra się rozeszła w tysięcznym nakładzie. Nawet przy znikomych marżach kosztowałaby u nas minimum ok. 200pln. Kto da tyle za "przerobioną" Agricolę na 7 osób? Pan, Pani, ja owszem, i pewnie kilkadziesiąt innych osób. Ale to już nie masówka, jak Ora czy Agri, a nakład pracy, jak sądzę, znaczny. Patrząc na zdjęcia prototypu trochę tłumaczenia będzie. IMHO.witek pisze:Za to Ora et Labora wydali bardzo szybko. Nie ma co narzekac na Lacerte, tylko miec nadzieje ze sie za to wezma. No a gdyby oglosili to przed Essen można by poczekac na wersje pl.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Caverna : Cave Farmers
Wersja angielska w przedsprzedaży w anedia.pl za 289 zł
https://anedia.pl/sklep/?317,caverna-the-cave-farmers
https://anedia.pl/sklep/?317,caverna-the-cave-farmers
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Caverna : Cave Farmers
Cena dość zabawna, biorąc pod uwagę to, że rzeczy chyba nie dużo więcej niż w agricoli.