Tezeusz - problemy z zasadami.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

W każdej grze są zawarte jakieś "kruczki" i zawiłości, które mogą powodować u graczy wątpliwości interpretacji zasad. Nie inaczej jest w Tezeuszu.
Moje pytanie jest następujące: załóżmy że w jednym sektorze są 3 moje jednostki i jedna jednostka przeciwnika. W sektorze jest zainstalowane Stanowisko Bojowe. Wywołałem pomniejszy szturm. Zakładam że każda moja jednostka ma w zasięgu ataku wrogą jednostkę. Ile obrażeń zadam? 6?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: rattkin »

Na to wygląda.
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Peter128 »

RUNner pisze:załóżmy że w jednym sektorze są 3 moje jednostki i jedna jednostka przeciwnika. W sektorze jest zainstalowane Stanowisko Bojowe. Wywołałem pomniejszy szturm. Zakładam że każda moja jednostka ma w zasięgu ataku wrogą jednostkę. Ile obrażeń zadam? 6?
Zadajesz 6 obrażeń. Moje pytanie: Jeśli ruszając jednostką przeciwnika (np. za pomocą Kontroli) aktywuje Pomniejszy Szturm, to ta jednostka strzela normalnie i punkty zarabia przeciwnik, tak?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

Peter128 pisze:Moje pytanie: Jeśli ruszając jednostką przeciwnika (np. za pomocą Kontroli) aktywuje Pomniejszy Szturm, to ta jednostka strzela normalnie i punkty zarabia przeciwnik, tak?
Wydaje mi się że poruszona jednostka aktywuje szturm w danym pomieszczeniu, ale strzelają Twoje jednostki w tym pomieszczeniu.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: rattkin »

Strona 10, Pomniejszy Szturm
"Uwaga 2: Jeśli wykonujesz ruch jednostką przeciwnika (np. za pomocą kart Kontrola, Porwanie albo Nagonka) i zatrzymując ją zapełnisz sektor, to ty wywołujesz Pomniejszy Szturm, mimo że poruszasz jednostką przeciwnika, a nie własną".
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Curiosity »

RUNner pisze:
Peter128 pisze:Moje pytanie: Jeśli ruszając jednostką przeciwnika (np. za pomocą Kontroli) aktywuje Pomniejszy Szturm, to ta jednostka strzela normalnie i punkty zarabia przeciwnik, tak?
Wydaje mi się że poruszona jednostka aktywuje szturm w danym pomieszczeniu, ale strzelają Twoje jednostki w tym pomieszczeniu.
Dokładnie. Portal to potwierdził.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Furan »

Pytanie o pomniejszego obcego:
Co z aktywacją sektora jeśli pomniejszy obcy zginie tuż po wejściu do sektora (np. od miny) albo do niego nie dotrze (zaskwierczał w płomieniach)?
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

Rochwald pisze:Pytanie o pomniejszego obcego:
Co z aktywacją sektora jeśli pomniejszy obcy zginie tuż po wejściu do sektora (np. od miny) albo do niego nie dotrze (zaskwierczał w płomieniach)?
Wtedy nie aktywuje sektora, skoro zatrzymał się na pułapce.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Curiosity »

Taki dylemat:

Przesuwam się do Hali Technicznej. W tym sektorze mogę użyć akcji przesunięcia obcej jednostki.

Jeśli się tam przesunę i będą tam jeszcze 3 inne pionki to co wykonuje się wcześniej? Mały Szturm czy Przesunięcie?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

Pomniejszy szturm jest niejako ostatnią fazą ruchu, więc będzie rozpatrywany przed innymi akcjami, (ale za pułapkami).
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ Curiosity

Przesunięcie obcej jednostki - dzięki zainstalowanej karcie, tak?

Kolejność jest dokładnie taka:

RUCH -> ewentualne wypchnięcie w Kosmos -> ewentualne Pułapki -> ewentualny Pomniejszy Szturm -> FAZA KART AKCJI (czyli tutaj byłoby przesunięcie jednostki przeciwnika dzięki jakiejś karcie), poszczególne Akcje kart Akcji w dowolnej kolejności, według wyboru gracza -> FAZA AKCJI SEKTORA -> FAZA KART OCZEKUJĄCYCH.

Oczywiście, jeśli któraś Akcja kart czy sektora spowoduje ponownie RUCH, to sekwencja "ewentualne wypchnięcie w Kosmos -> ewentualne Pułapki -> ewentualny Pomniejszy Szturm" dotyczy również tego dodatkowego RUCHU, odbywającego się już poza normalną FAZĄ RUCHU.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ RUNner

"Moje pytanie jest następujące: załóżmy że w jednym sektorze są 3 moje jednostki i jedna jednostka przeciwnika. W sektorze jest zainstalowane Stanowisko Bojowe. Wywołałem pomniejszy szturm. Zakładam że każda moja jednostka ma w zasięgu ataku wrogą jednostkę. Ile obrażeń zadam? 6?"

Dokładnie tak, KAŻDY Atak każdej jednostki w tym sektorze jest wzmocniony o 1, więc łącznie będzie to 6 ran w tej sytuacji.

Gdyby Stanowisko bojowe miało na sobie żeton Ulepszenia, 3 Marinesów zadałoby w tej sytuacji przeciwnikowi 9 ran.

Gdyby natomiast 1 ulepszony Marine wykonał Szturm mając w zasięgu swoich ataków 3 przeciwników i mając w tym sektorze zainstalowane Stanowisko Bojowe z 1 żetonem Ulepszenia, również zadałby łącznie 9 ran.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

A ja mam pytanie odnośnie karty pułapki obcych - Macki. Jakie jest jej działanie? Zwłaszcza w przypadku 3-krotnego upgradu?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ Peter128

"Moje pytanie: Jeśli ruszając jednostką przeciwnika (np. za pomocą Kontroli) aktywuje Pomniejszy Szturm, to ta jednostka strzela normalnie i punkty zarabia przeciwnik, tak?"

Jeśli to my poruszymy jednostką przeciwnika tak, że zapełni ona sektor, Szturm należy do nas.

Np. taka sytuacja:
Gram Szarakami, poruszam swoją jednostkę i zatrzymuję się w sektorze, gdzie stoją już dwie moje jednostki. Czyli mam tu 3 swoje jednostki. I jest tu zainstalowana karta Kontrola z 1 żetonem Ulepszenia.
Dzięki Kontroli poruszam jednostkę przeciwnika - akurat tak, że zatrzymuje się w sektorze, gdzie stoi moja trójka (ulepszonych) Szaraków. Zapełnienie sektora wywołuje Pomniejszy Szturm - ale to jest MÓJ Szturm, więc zadaję temu przeciwnikowi 3 rany (oczywiście w przypadku Szaraków to 3 Punkty Danych).
Ale jako że karta Kontroli jest ulepszona, ponownie ją aktywuję i poruszam inną jednostkę przeciwnika - i załóżmy, że znowu udaje mi się poruszyć ją tak, że staje w pomieszczeniu z moją trójką Szaraków i jednym przeciwnikiem. Po pierwsze, jako że sektor już był zapełniony, następuje Wypchnięcie w Kosmos - i to ja decyduję, kto zostaje wypchnięty. Wypycham stojącą tu już wcześniej jednostkę przeciwnika i na jej miejsce staje nowa jednostka przeciwnika. I znowu mamy MÓJ Pomniejszy Szturm, czyli kolejne 3 PD.
Gdyby była tam jeszcze Komora, to dostałbym oczywiście 2x po 6 PD. Gdyby Komora była ulepszona choćby jednym żetonem, to dostałbym 2x po 9 PD. I tak dalej.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ RUNner

"A ja mam pytanie odnośnie karty pułapki obcych - Macki. Jakie jest jej działanie? Zwłaszcza w przypadku 3-krotnego upgradu?"

Macki "pożerają" punkty Ruchu przeciwnika, który porusz się PRZEZ sektor z Mackami.
Macki z 3 żetonami Ulepszeń (spora inwestycja jak na Macki!) "pożerają" łącznie 4 dodatkowe punkty Ruchu przeciwnika.

Normalnie wchodząc w sektor zużywamy zawsze 1 punkt Ruchu.

Np. mamy planszę KORYTARZE -> CENTRUM KONTROLI -> GNIAZDO OBCYCH -> HALA TECHNICZNA -> DOK ROZŁADUNKOWY
Przykładowo startuję z KORYTARZY i mam wykonać Ruch o 4 sektory:
KORYTARZ [nie zużywam Punktów Ruchu, bo stąd ruszam] -> CENTRUM KONTR. [1 punkt] -> GNIAZDO OBCYCH [1 punkt] -> HALA TECH. [1 punkt] - DOK ROZŁ. [1 punkt, zatrzymuję się]. Łącznie zużyłem 4 punkty Ruchu.

I teraz drugi przykład, to samo, ale w CENTRUM KONTROLI są zainstalowane Macki:
KORYTARZ [nie zużywam Punktów Ruchu, bo stąd ruszam] -> CENTRUM KONTR. [1 punkt + 1 za Macki] -> GNIAZDO OBCYCH [1 punkt] -> HALA TECH. [1 punkt, zatrzymuję się]

Trzeci przykład, w CENTRUM KONTROLI są zainstalowane Macki z 3 żetonami Ulepszeń (łącznie "pożerają" 4 punkty Ruchu):
KORYTARZ [nie zużywam Punktów Ruchu, bo stąd ruszam] -> CENTRUM KONTR. [1 punkt + 4 za Macki, zatrzymuję się, bo nie mam już punktów Ruchu, żeby iść dalej].

Najważniejsze, to zwrócić uwagę, że Macki "pożerają" punkty Ruchu gdy przeciwnik przechodzi PRZEZ sektor z nimi.
Bo gdy rozpoczyna Ruch z sektora z Mackami, nie zwraca na nie uwagi, po prostu wychodzi.
Jeśli zaś miałby wejść do sektora z Mackami ostatnim punktem Ruchu, to również nie zwraca na nie uwagi, po prostu zatrzyma się w sektorze z Mackami, choćby leżała tam góra żetonów Ulepszeń. Wejść do sektora z Mackami można zawsze bez problemu, wyjść również, ale PRZEJŚĆ jest trudno.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ Rochwald:

"Pytanie o pomniejszego obcego:
Co z aktywacją sektora jeśli pomniejszy obcy zginie tuż po wejściu do sektora (np. od miny) albo do niego nie dotrze (zaskwierczał w płomieniach)?

Wtedy nie aktywuje sektora, skoro zatrzymał się na pułapce."

Dokładnie tak. Jeśli zginął w FAZIE RUCHU (Pułapki), to pozostałe FAZY przepadły i tura Obcych się skończyła.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Curiosity »

Jeśli zakończyłem ruch w Hali Technicznej i mogę zrobić dodatkową turę, to czy mogę w tym ruchu przesunąć pion z kosmosu do wolnego pokoju?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Portal Games »

@ Curiosity
Tak, jak najbatdziej, mozna.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: GrzeL »

Portal Games pisze:[...]Gdyby natomiast 1 ulepszony Marine wykonał Szturm mając w zasięgu swoich ataków 3 przeciwników i mając w tym sektorze zainstalowane Stanowisko Bojowe z 1 żetonem Ulepszenia, również zadałby łącznie 9 ran.
Czyli trzy pioruny (u ulepszonych Marines i Obcych) oznaczają osobne Ataki (po jednym w każdym z kierunków), a nie jeden Atak w kilku kierunkach (bo w instrukcji jest liczba pojedyncza)?

Czy jednostka, która została schwytana w Chwytak, odpala pozostałe pułapki (Miny, SO, Pożar, Gniazdo, Pasożyta, Zasadzkę, Kamery, Degenerację), skoro nie robi NIC, w tym nie aktywuje drugiego Chwytaka?
Czy może zostać wypchnięta w kosmos? Jeśli tak to czy wtedy jest już zablokowana do końca gry (gdyż pole Kosmosu nie jest sektorem i nie można jej uwolnić)?
Czy może zostać poruszona przez innego gracza (Nagonka, Porwanie), na tych kartach nie ma nic o Ruchu, ale w opisie Pomniejszego Szturmu są wymienione jako przykład wykonania ruchu jednostką przeciwnika?

Czy podczas poruszania cudzej jednostki mogę wykorzystać kartę Bonusu Przejście (tyczy się to zwłaszcza Kontroli)?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: RUNner »

Bardzo ciekawe pytania, na które chętnie bym odpowiedział ale lepiej niech zrobi to Portal :)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
xel4
Posty: 392
Rejestracja: 13 sie 2012, 17:39
Lokalizacja: Gliwice
Been thanked: 1 time

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: xel4 »

Czy jeżeli karta daje mi bonusowe obrażenia przy szturmie np. Ukryty u obcych liczy się to też do małego szturmu?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: GrzeL »

xel4 pisze:Czy jeżeli karta daje mi bonusowe obrażenia przy szturmie np. Ukryty u obcych liczy się to też do małego szturmu?
Z instrukcji:
...Pomniejszy Szturm: rozpatruje się go identycznie jak normalny Szturm, ale tylko w obrębie tego jednego sektora, do którego weszła czwarta jednostka.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2651 times
Been thanked: 2332 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: Curiosity »

Ja miałem wczoraj sporną sytuację. Chodziło o kartę Naukowców - Kamerki.
Otóż dwóch z czterech graczy twierdziło, że Kamerki podbite Żetonem +1 "zarabiają" za każdego przeciwnika 3 POLA na karcie, a nie 3 punkty. Różnica jest o tyle istotna, że pola są opisane jako: 2, 3, 4, 5, 6 i chcąc przesunąć wskaźnik o 3 punkty dostajemy 3, a chcąc przesunąć o 3 pola dostajemy od razu 4.

Dla mnie są to ewidentnie 3 punkty (kładziemy token kamerek na polu z cyfrą 3), ale dla dwóch osób oczywiste było, że mają to być 4 punkty (za token przesunięty o 3 pola).
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: GrzeL »

Curiosity pisze:Ja miałem wczoraj sporną sytuację. Chodziło o kartę Naukowców - Kamerki.
Otóż dwóch z czterech graczy twierdziło, że Kamerki podbite Żetonem +1 "zarabiają" za każdego przeciwnika 3 POLA na karcie, a nie 3 punkty. Różnica jest o tyle istotna, że pola są opisane jako: 2, 3, 4, 5, 6 i chcąc przesunąć wskaźnik o 3 punkty dostajemy 3, a chcąc przesunąć o 3 pola dostajemy od razu 4.

Dla mnie są to ewidentnie 3 punkty (kładziemy token kamerek na polu z cyfrą 3), ale dla dwóch osób oczywiste było, że mają to być 4 punkty (za token przesunięty o 3 pola).
Z instrukcji:
...należy żeton ten przesunąć o odpowiednią liczbę zdobytych punktów Kamer.
Nie ma nic o polach tylko o punktach Kamer, które w czasie wykonywania Akcji (sczytywania danych) zamieniane są w stosunku 1:1 na Punkty Danych.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Tezeusz - problemy z zasadami.

Post autor: jolietjake »

Curiosity pisze:Ja miałem wczoraj sporną sytuację. Chodziło o kartę Naukowców - Kamerki.
Otóż dwóch z czterech graczy twierdziło, że Kamerki podbite Żetonem +1 "zarabiają" za każdego przeciwnika 3 POLA na karcie, a nie 3 punkty. Różnica jest o tyle istotna, że pola są opisane jako: 2, 3, 4, 5, 6 i chcąc przesunąć wskaźnik o 3 punkty dostajemy 3, a chcąc przesunąć o 3 pola dostajemy od razu 4.

Dla mnie są to ewidentnie 3 punkty (kładziemy token kamerek na polu z cyfrą 3), ale dla dwóch osób oczywiste było, że mają to być 4 punkty (za token przesunięty o 3 pola).
No i Ty miałeś rację. Normalnie bez podbicia przecież przesuwasz nie o 2 "dwa pola", tylko zdobywasz 2 punkty (przesuwasz z 0 na 2, a nie na 3) i analogicznie jest z kartą ulepszoną. Nie ma pola o wartości 1, bo nigdy żeton na nie nie trafia, więc z projektu graficznego wyleciało jak mniemam, bo było za ciasno
Joliet Jake na BGG
ODPOWIEDZ