Świetna gra. Po ogarnięciu do zagrania w 90 minut (mam na myśli rozgrywki trwające do końca 4 dekady). Do tego bardzo dobra implementacja online.
Gorąco zapraszam wszystkich do rozgrywek online. Można grać zarówno w czasie rzeczywistym, jak i po kilka ruchów dziennie, można tworzyć gry otwarte jak i zapraszać konkretnych graczy.
palladinus pisze:upadek RFN nie jest żadną opcją.
To nie prawda. Agresywna gra NRD, szczególnie w 2 dekadzie może być bardzo silnym problemem dla RFN, który potrafi skończyć się upadkiem (w 3-4 dekadzie). Nawet jeżeli uda się taki atak odeprzeć, to i tak może on wyrządzić dostatecznie dużo problemów, żeby potem RFN miało sporą trudność z dociśnięciem śruby. Także NRD ma szereg groźnych broni, którymi może sporo namieszać i jest to realny problem dla gracza RFN jak sobie z tym poradzić, jeżeli NRD gra agresywnie.
------------------------------------------------------------
Informacja o dodatku:
Na Essen pojawi się dodatek rozszerzający grę do 4 graczy. Dochodzą supermocarstwa: USA i ZSRR. Teoretycznie rozgrywka toczy się w układzie 2 vs 2, ale zwycięzca jest tylko jeden! Także mamy do czynienia z takim połowicznym sojuszem, niby gramy w jednej drużynie, ale nie do końca
. USA chce żeby wygrało RFN, ale jednocześnie żeby zwyciężyć musi wygrać z ZSRR, natomiast RFN chce oczywiście wygrać z NRD, ale jednocześnie do zwycięstwa potrzebuje żeby USA przegrało z ZSRR (analogicznie po drugiej stronie). Dlatego czasami RFN i NRD może zależeć na sabotowaniu supermocarstw (poprzez uwikłanie ich w konflikty itp.), tematycznie ma to reprezentować sytuację, w której nie chcą stać się marionetką. Jest też opcja wojny nuklearnej, w której również 1 gracz wygrywa (ten który najbardziej dążył do pokoju - taki mechanizm, żeby nie było sytuacji, że gracz, który przegrywa umyślnie dąży do porażki wszystkich).
USA i ZSRR zmagają się na kilku torach (dominacja, wyścig zbrojeń, wyścig kosmiczny). Dochodzą nowe karty oraz nowe typy kart (niebieskie, zielone, czarne). Jest też trochę ciekawych twistów w nowych kartach takich jak np. bonus lub kara za niezagranie karty jako wydarzenie czy też wydarzenia powiązane z daną stroną, które są jednocześnie dla tej strony zauważalnie niekorzystne (ma to swoją logikę, ale nie będę wchodził w szczegóły). Supermocarstwa mogą zagrywać karty podobnie jak RFN i NRD czyli np. budować, odpalać wydarzenia (oczywiście tylko dla swojej strony, czyli USA współpracuje z RFN, a ZSRR z NRD). Mogą również zagrywać karty do wyścigu zbrojeń (chociaż nie wszystkie można użyć w tym celu, co jest zaznaczone odpowiednią ikonką), a także brać pożyczki, bo część nowych kart będzie wymagać nakładów finansowych. RFN i NRD grają mniej więcej po staremu, ale mogą zagrywać również te nowe typy kart, w których może pojawić się taka sytuacja, że zagrywający decyduje, która strona (USA czy ZSRR) otrzyma bonus lub stratę (pole do podgryzania swojego wielkiego brata
).
Zmienia się trochę struktura rozgrywki. Dekada jest podzielona na 3 części. W każdej z nich na stole wylądują: 3 karty z dodatku i 3 karty z podstawki. Co ciekawe ostatnia karta na stole jest automatycznie odpalana na wydarzenie. Wszyscy gracze otrzymują po 2 karty na rękę. Kartę specjalną (np. budowa muru) może odpalić zarówno NRD jak i ZSRR.
Przykłady nowych kart: