1960: The Making of the President (Christian Leonhard, Jason Matthews)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 192 times
1960: The Making of the President (Christian Leonhard, Jason Matthews)
Czyżby gra inspirowana Pomarańczową Rewolucją? http://www.zmangames.com/ (1960: The making of the president)
Wydzieliłem jako osobny wątek - draco
Wydzieliłem jako osobny wątek - draco
- jax
- Posty: 8132
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 253 times
Slyszalem porownania raczej do Twilight Struggle.Andy pisze:Czyżby gra inspirowana Pomarańczową Rewolucją? http://www.zmangames.com/ (1960: The making of the president)
(moze tez sie kojarzyc z Die Macherem ale mechanika jednak zupelnie inna).
Tak czy inaczej te gre koniecznie trzeba miec na radarze!
- jax
- Posty: 8132
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 253 times
To prawda. Jednak mozna wzbogacic przy okazji swoja wiedze.Andy pisze:Z drugiej strony, po pobieżnym przejrzeniu instrukcji odnoszę wrażenie, że pełną satysfakcję z rozgrywki będzie czerpał gracz znający nieco XX-wieczną historię USA (odwołania na kartach do licznych, mało u nas znanych wydarzeń).
Rozbroila mnie karta 'Nixon knee' ktora rzuca Kennedy - i Nixon wtedy traci momentum marker przy zagrywaniu karty podczas kampanii (cokolwiek to znaczy )
- Comandante
- Posty: 573
- Rejestracja: 21 lip 2004, 15:49
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 22 times
A będzie uzdrowiona dusza twoja.
Polecam przeczytać całą instrukcję - gra zapowiada się supersmacznie.
Polecam przeczytać całą instrukcję - gra zapowiada się supersmacznie.
-- Hubert 'Saise' Spala --
http://grasuch.blogspot.com - reaktywowany blog o planszówkach!
Poziom -1 | Blue City Warszawa | Sklep z grami towarzyskimi Graal
http://grasuch.blogspot.com - reaktywowany blog o planszówkach!
Poziom -1 | Blue City Warszawa | Sklep z grami towarzyskimi Graal
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 13 times
Musi być jakakolwiek akceptowana w sieci i chyba aby się uwierzytelnić trzeba mieć euro lub dwa (zwracane przy pierwszej transakcji).Andy pisze: Wcześniej przygotuj swoja kartę kredytową. Wszystko zajmie Ci 10 minut.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 13 times
Karta debetowa z opcją płatności w sieci z Inteligo czy specjalna karta do płatności w sieci z mBanku dają radę i może je mieć student
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Dzisiaj w nocy przeczytałem sobie instrukcję do 1960: TMotP i gra awansowała na tytuł "must-have".
Uważam, że po instrukcji mogę dobrze ocenić jak będzie wyglądała rozgrywka, bo mechanika jest podobna do Twilight Struggle (jak to w świecie gier historycznych), jednak chyba jeszcze fajniejsza. Lepszy Twilight Struggle - cóż, czy może być lepsza rekomendacja? =)
Z drugiej strony widzę, że Macherzy na razie i tak pozostaną królami gier politycznych - 1960: TMotP jest podobne także do nich, jednak trochę spłycone poprzez większy nacisk na karty i historyczność, a nie pełniejsze oddanie pewnych mechanizmów wyborczych.
Uważam, że po instrukcji mogę dobrze ocenić jak będzie wyglądała rozgrywka, bo mechanika jest podobna do Twilight Struggle (jak to w świecie gier historycznych), jednak chyba jeszcze fajniejsza. Lepszy Twilight Struggle - cóż, czy może być lepsza rekomendacja? =)
Z drugiej strony widzę, że Macherzy na razie i tak pozostaną królami gier politycznych - 1960: TMotP jest podobne także do nich, jednak trochę spłycone poprzez większy nacisk na karty i historyczność, a nie pełniejsze oddanie pewnych mechanizmów wyborczych.
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 13 times
Myślę, że to jednak był świadomy wybor.Lim-Dul pisze:1960: TMotP jest podobne także do nich, jednak trochę spłycone poprzez większy nacisk na karty i historyczność, a nie pełniejsze oddanie pewnych mechanizmów wyborczych.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Tak, tak - nie napisałem tego jako wady - spłycenie wiąże się w końcu z większą dostępnością, a realia historyczne polepszają atmosferę gry.
TMotP podchodzi do wyborów od trochę innej strony i dlatego IMHO warto mieć zarówno Macherów, jak i to - gdyby TMotP było identyczne, to bym go nie kupował. :-D
TMotP podchodzi do wyborów od trochę innej strony i dlatego IMHO warto mieć zarówno Macherów, jak i to - gdyby TMotP było identyczne, to bym go nie kupował. :-D
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 13 times
Wiem wiem, tak tylko chciałem mieć ostatnie słowo Poza tym ta historyczność jest fajna, bo to były ważne wybory dla polityki XX w.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Twilight Struggle vs. 1860 The Making of the President
Witam
Gra w końcu przyszła! Ogólnie bardzo ciekawa, aczkolwiek wydaje się (wprawdzie po 3 grach), lekko niezbalansowana w stronę Kennedego. Ale w końcu on wygrał, więc to może celowe.
Ogólne uwagi (z puntu widzenia gracza, znającego TS):
1. Mechanika gry podobna do Twilight Struggle, zarówno w sensie zdobywania terytoriów (tu: Stanów - granie karty za punkty poparcia lub jako event) i kart (karty wspólne, Nixona oraz Kennedego zagrywane z jednej talii). Jak w TS, gdy mamy duża przewagę w danym stanie, przeciwnik ma utrudnione dokładanie kolejnych punktów poparcia w tym miejscu (więcej kosztują i koszt jest w pewnym sensie losowy).
2. Duża różnica, to punktacja końcowa - w TS scoring+punktacja w trakcie gry, w 1960 liczy się głosy ze stanów. W trakcie gry punktów się nie zdobywa.
3. W przeciwieństwie do TS, nie wszystkie Eventy przeciwnika "zachodzą" gdy gramy z ręki jego kartę. Zależy to od tego, czy przeciwnik ma możliwość wykorzystania takiej sytuacji (dają mu to specjalne żetony, zdobywane w trakcie gry, które zagrywa w odpowiedzi na naszą kartę, powodując że Event jest zagrywany).
4. Wprowadzono możliwość dodatkowego (poza eventami i zagrywaniem punktów) zdobywania regionów/poparcia w regionie w czasie debaty oraz w dniu wyborów (6 i chyba 9 tura). To w których stanach zdobędziemy dodatkowe punkty zależy od odrzuconych kart (co rundę zostaje nam jedna karta, która nie została zagrana). Brzmi dość skomplikowanie, ale po przeczytaniu instrukcji jest dość proste.
Podsumowując:
++++
Gra wydaje się prostsza niż TS, dużo mniej losowa (nie rzuca się kośćmi, losowość kart jak w TS z tym, że nie wszystkie eventy przeciwnika zagrywane z ręki zachodzą), nie ma realignmentów, coupow itp. Jedynie gdy przeciwnik ma przewagę poparcia w stanie ponad 3, jego zmniejszanie (i tym samy zwiększanie naszego poparcia) jest losowe (losuje się kostki z woreczka i dodajemy tyle ile wypadło naszych). Kolejna zaleta: nie można zostać nawet częściowo zablokowanym, jak np. w TS gracz USA po utracie Iraku i Izraela. Grając w 1960 człowiek mniej sie też denerwuje niż w TS. Co do mechaniki to trudno mi wskazać, która gra jest lepsza. 1860 jest na pewno krótsza.
----
Tematyka TS ciekawsza, bardziej klimatyczna (same eventy coś nam mówią, eventy z 1960 raczej interesują tylko Amerykanów - Wojna koreańska wywołuje więcej emocji niż np. fakt że jakiś Stevenson i jego ludzie przestali popierać Kennedego w Zachodnich Stanach).
Jeszcze jedno - z uwagi, że każdy ze stanów ma określoną liczbę głosów, gra w zasadzie sprowadza się do tego, aby kontrolować stany o wysokiej liczbie głosów, przy czym różnice pomiędzy nimi są duże (NY ma ok. 45 głosów, North Dakota 4 o ile pamiętam) - do kontroli wystarczy 1 bloczek więcej. Powoduje to (przynajmniej powodowało u mnie), że gra się tylko w 2 regionach (na 4) a i tam trwa zacięta walka tylko o kilka stanów (w sumie około 6-8 na 50), reszta leży odłogiem.
Na koniec: definitywny must have, choć moim zdaniem nieco gorszy niż TS (głównie przez brak klimatu). Mniejsza losowość, formuła dotycząca eventów, dodatkowe możliwości jakie dają debaty czy dzień wyborów oraz przede wszystkim większe zbalansowanie (wobec możliwości zakończenia gry w 3 turze po pociągnięciu słabych kart grając USA) wskazywałoby na 1960.
Pozdrawiam
Marcin
Gra w końcu przyszła! Ogólnie bardzo ciekawa, aczkolwiek wydaje się (wprawdzie po 3 grach), lekko niezbalansowana w stronę Kennedego. Ale w końcu on wygrał, więc to może celowe.
Ogólne uwagi (z puntu widzenia gracza, znającego TS):
1. Mechanika gry podobna do Twilight Struggle, zarówno w sensie zdobywania terytoriów (tu: Stanów - granie karty za punkty poparcia lub jako event) i kart (karty wspólne, Nixona oraz Kennedego zagrywane z jednej talii). Jak w TS, gdy mamy duża przewagę w danym stanie, przeciwnik ma utrudnione dokładanie kolejnych punktów poparcia w tym miejscu (więcej kosztują i koszt jest w pewnym sensie losowy).
2. Duża różnica, to punktacja końcowa - w TS scoring+punktacja w trakcie gry, w 1960 liczy się głosy ze stanów. W trakcie gry punktów się nie zdobywa.
3. W przeciwieństwie do TS, nie wszystkie Eventy przeciwnika "zachodzą" gdy gramy z ręki jego kartę. Zależy to od tego, czy przeciwnik ma możliwość wykorzystania takiej sytuacji (dają mu to specjalne żetony, zdobywane w trakcie gry, które zagrywa w odpowiedzi na naszą kartę, powodując że Event jest zagrywany).
4. Wprowadzono możliwość dodatkowego (poza eventami i zagrywaniem punktów) zdobywania regionów/poparcia w regionie w czasie debaty oraz w dniu wyborów (6 i chyba 9 tura). To w których stanach zdobędziemy dodatkowe punkty zależy od odrzuconych kart (co rundę zostaje nam jedna karta, która nie została zagrana). Brzmi dość skomplikowanie, ale po przeczytaniu instrukcji jest dość proste.
Podsumowując:
++++
Gra wydaje się prostsza niż TS, dużo mniej losowa (nie rzuca się kośćmi, losowość kart jak w TS z tym, że nie wszystkie eventy przeciwnika zagrywane z ręki zachodzą), nie ma realignmentów, coupow itp. Jedynie gdy przeciwnik ma przewagę poparcia w stanie ponad 3, jego zmniejszanie (i tym samy zwiększanie naszego poparcia) jest losowe (losuje się kostki z woreczka i dodajemy tyle ile wypadło naszych). Kolejna zaleta: nie można zostać nawet częściowo zablokowanym, jak np. w TS gracz USA po utracie Iraku i Izraela. Grając w 1960 człowiek mniej sie też denerwuje niż w TS. Co do mechaniki to trudno mi wskazać, która gra jest lepsza. 1860 jest na pewno krótsza.
----
Tematyka TS ciekawsza, bardziej klimatyczna (same eventy coś nam mówią, eventy z 1960 raczej interesują tylko Amerykanów - Wojna koreańska wywołuje więcej emocji niż np. fakt że jakiś Stevenson i jego ludzie przestali popierać Kennedego w Zachodnich Stanach).
Jeszcze jedno - z uwagi, że każdy ze stanów ma określoną liczbę głosów, gra w zasadzie sprowadza się do tego, aby kontrolować stany o wysokiej liczbie głosów, przy czym różnice pomiędzy nimi są duże (NY ma ok. 45 głosów, North Dakota 4 o ile pamiętam) - do kontroli wystarczy 1 bloczek więcej. Powoduje to (przynajmniej powodowało u mnie), że gra się tylko w 2 regionach (na 4) a i tam trwa zacięta walka tylko o kilka stanów (w sumie około 6-8 na 50), reszta leży odłogiem.
Na koniec: definitywny must have, choć moim zdaniem nieco gorszy niż TS (głównie przez brak klimatu). Mniejsza losowość, formuła dotycząca eventów, dodatkowe możliwości jakie dają debaty czy dzień wyborów oraz przede wszystkim większe zbalansowanie (wobec możliwości zakończenia gry w 3 turze po pociągnięciu słabych kart grając USA) wskazywałoby na 1960.
Pozdrawiam
Marcin
- Mały brzydki pędrak
- Posty: 984
- Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 11 times
A mnie sie czasem wydaje, ze ta losowosc w TS jest problemem nieco wyolbrzymionym. Owszem, mozna czasem miec zastrzezenia, ze jest jej za duzo, ale chyba nigdy sie nie zetknalem z sytuacja zeby ktos wygral/przegral ewidentnie przez jakies konkretne rzuty kostka (juz raczej bylby to problem jakichs rozkladow kart, ale taka jest uroda systemow CDG).
Trudno natomiast zaprzeczyc, ze rzuty wzmagaja w duzym stopniu intensywnosc rozgrywki, jak i to, w jakim stopniu jest ona emocjonujaca.
Co do "1960" - coz, bardzo chetnie w to zagram i w jakims tam stopniu czekalem na te gre, ale ta relacja (bardzo skadinad interesujaca) zdaje sie potwierdzac wrazenie, ktore mialem juz po przeczytaniu swego czasu instrukcji, ze moze to byc poniekad "wykastrowany" TS. Zgoda - sama mechanika moze i jest poprawiona (musze sie przekonac na wlasnej skorze, zeby sie wypowiedziec), ale czy jest ona rownie klimatyczna i emocjonujaca? Juz wiadomo, ze tematyka jest nieco mniej ciekawa, choc z drugiej strony gdzies czytalem, ze czas gry jest krotszy, wypada miec nadzieje, iz to skrocenie przeklada sie na intensywnosc rozgrywki.
Trudno natomiast zaprzeczyc, ze rzuty wzmagaja w duzym stopniu intensywnosc rozgrywki, jak i to, w jakim stopniu jest ona emocjonujaca.
Co do "1960" - coz, bardzo chetnie w to zagram i w jakims tam stopniu czekalem na te gre, ale ta relacja (bardzo skadinad interesujaca) zdaje sie potwierdzac wrazenie, ktore mialem juz po przeczytaniu swego czasu instrukcji, ze moze to byc poniekad "wykastrowany" TS. Zgoda - sama mechanika moze i jest poprawiona (musze sie przekonac na wlasnej skorze, zeby sie wypowiedziec), ale czy jest ona rownie klimatyczna i emocjonujaca? Juz wiadomo, ze tematyka jest nieco mniej ciekawa, choc z drugiej strony gdzies czytalem, ze czas gry jest krotszy, wypada miec nadzieje, iz to skrocenie przeklada sie na intensywnosc rozgrywki.
- stalker
- Posty: 2594
- Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 13 times
Ja w każdym razie bardzo chętnie bym spróbował
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
- Don Simon
- Moderator
- Posty: 5623
- Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
- Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
- Been thanked: 1 time
Mi losowosc w TS zupelnie nie przeszkadza - Pedrak jak zwykle marudzi .
I tez mam obawy co do 1960 zwiazane z klimatem - w TS jest rewelacyjny i zrozumialy dla kazdego, co poteguje przyjemnosc z rozgrywki (inaczej by to bylo suche dokladanie zetonikow). Tutaj temat jest na tyle hermetyczny, ze boje sie grania w mechanike zamiast grania w gre...
Pozdrawiam
Szymon
I tez mam obawy co do 1960 zwiazane z klimatem - w TS jest rewelacyjny i zrozumialy dla kazdego, co poteguje przyjemnosc z rozgrywki (inaczej by to bylo suche dokladanie zetonikow). Tutaj temat jest na tyle hermetyczny, ze boje sie grania w mechanike zamiast grania w gre...
Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.