W jaki sposób określić statystykę postaci??
W jaki sposób określić statystykę postaci??
Cześć,
Przeglądałem forum i próbowałem znaleźć odpowiedź na to pytanie- niestety nie udało mi się.
Wszędzie są zadawane pytania o mechanike gry,gdzie zrobić karty itd itp, ale w mojej opini najtrudniejsza rzeczą przy projektowaniu gry jest określenie statystyk danej postaci występującej w grze tak aby każdy z graczy miał równe szansę, a przedewszystkim żeby gra była grywalna.
Drodzy forumowicze! Posiadacie jakieś sprawdzone sposoby jak można określić takie parametry?
Z góry dziękuję za pomoc:)
Pozdrawiam
Przeglądałem forum i próbowałem znaleźć odpowiedź na to pytanie- niestety nie udało mi się.
Wszędzie są zadawane pytania o mechanike gry,gdzie zrobić karty itd itp, ale w mojej opini najtrudniejsza rzeczą przy projektowaniu gry jest określenie statystyk danej postaci występującej w grze tak aby każdy z graczy miał równe szansę, a przedewszystkim żeby gra była grywalna.
Drodzy forumowicze! Posiadacie jakieś sprawdzone sposoby jak można określić takie parametry?
Z góry dziękuję za pomoc:)
Pozdrawiam
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Witam.
1. Co to za gra?
2. Testować, korygować, testować, korygować.
Pozdrawiam.
1. Co to za gra?
2. Testować, korygować, testować, korygować.
Pozdrawiam.
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Niekoniecznie w tej kolejności:
analiza przypadków skrajnych na wczesnym etapie projektowania, wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego (Excel/Calc), metody stochastyczne (statystyka i probabilistyka), iteracyjne testowanie z żywymi ludźmi, wspomaganie komputerem.
W przypadku gry prawie-symetrycznej (w której każdy ma zbliżony cel i do jego osiągnięcia używa podobnych narzędzi) dobrze jest wyjść z prototypu symetrycznego (czyli wszyscy gracze mają identyczne postacie) i powoli wprowadzać w nich różnicowanie, sprawdzając na testach czy coś się nie "wykrzaczy", ktoś jest OP itd.
Im bardziej gra ma być niesymetryczna (czyli każdy z graczy "gra w inną grę" - ma odmienne cele, odmienne narzędzia, akcje itd.), tym wcześniej musisz myśleć o sytuacjach skrajnych (przewidzieć, czy któraś z cech graczy nie wywoła "kuli śnieżnej", nie zablokuje dalszej gry danego gracza lub jego przeciwnika, nie wyczerpie komponentów, nie potrwa za długo etc.). Praktycznie dobrze jest je przeanalizować jeszcze zanim zrobisz z grą cokolwiek innego.

W przypadku gry prawie-symetrycznej (w której każdy ma zbliżony cel i do jego osiągnięcia używa podobnych narzędzi) dobrze jest wyjść z prototypu symetrycznego (czyli wszyscy gracze mają identyczne postacie) i powoli wprowadzać w nich różnicowanie, sprawdzając na testach czy coś się nie "wykrzaczy", ktoś jest OP itd.

Im bardziej gra ma być niesymetryczna (czyli każdy z graczy "gra w inną grę" - ma odmienne cele, odmienne narzędzia, akcje itd.), tym wcześniej musisz myśleć o sytuacjach skrajnych (przewidzieć, czy któraś z cech graczy nie wywoła "kuli śnieżnej", nie zablokuje dalszej gry danego gracza lub jego przeciwnika, nie wyczerpie komponentów, nie potrwa za długo etc.). Praktycznie dobrze jest je przeanalizować jeszcze zanim zrobisz z grą cokolwiek innego.
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
No proszę, ja tak ładnie nie umiem odpowiedzieć. wszystko prawda. Nigdy nie miałem okazji tworzyć gry niesymetrycznej mocno (całkowicie symetrycznej, swoja drogą, też nie). Muszę kiedyś i jedno i drugie spróbować.
Ale jak słyszę, że żeby tworzyć gry, trzeba się znać na jakichś... <czyta uważnie> statystykach, probabilistykach i innych takich... Żeby w tym pracować - może, nie wiem. Żeby robić to dobrze po amatorsku - no raczej wątpię. Jak się ma w głowie jakiś plan, jakieś pojęcie, co się może stać... No i testy wszystko zawsze zweryfikują. Problem jedyny to to, że czasem nie wie się - czy to ten, kto testował, zagrał tak świetnie (tak tragicznie), czy to naprawdę jest OP/underpowered.
Ale jak słyszę, że żeby tworzyć gry, trzeba się znać na jakichś... <czyta uważnie> statystykach, probabilistykach i innych takich... Żeby w tym pracować - może, nie wiem. Żeby robić to dobrze po amatorsku - no raczej wątpię. Jak się ma w głowie jakiś plan, jakieś pojęcie, co się może stać... No i testy wszystko zawsze zweryfikują. Problem jedyny to to, że czasem nie wie się - czy to ten, kto testował, zagrał tak świetnie (tak tragicznie), czy to naprawdę jest OP/underpowered.
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Znać się nie trzeba, ale znajomość takich rzeczy i ich stosowanie bardzo ułatwia sprawę, jak w każdym rzemiośle. Można meble dopasować na oko, ale lepiej najpierw zmierzyć, niż robić dwa, albo trzy razy. Tylko trzeba umieć zmierzyć.Draguś pisze: Ale jak słyszę, że żeby tworzyć gry, trzeba się znać na jakichś... <czyta uważnie> statystykach, probabilistykach i innych takich... Żeby w tym pracować - może, nie wiem. Żeby robić to dobrze po amatorsku - no raczej wątpię. Jak się ma w głowie jakiś plan, jakieś pojęcie, co się może stać...
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Można robić grę na czuja, jednak nie po to istnieje matematyka, by jej nie używać 

Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Można być z niej nogą. Nie mój przypadek, bo na poziomie szkoły średniej matematyka nie stanowiła Dla.mnie problemu ale jednak studiów ścisłych nie wybrałem, orłem z tego nie jestem i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem. Ale możliwe, że w niektórych rodzajach gier to może być niemalże konieczne, nie wiem. Nie wysciubiam nosa poza pewien krąg zarówno tematyczny, jak i powiedzmy 'mechaniczny' a raczej typów gier.
- lacki2000
- Posty: 4216
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 237 times
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Aż nie wiem jak to skomentować, żeby nie było że przesadnie krytykujęDraguś pisze:Można być z niej nogą. Nie mój przypadek, bo na poziomie szkoły średniej matematyka nie stanowiła Dla.mnie problemu ale jednak studiów ścisłych nie wybrałem, orłem z tego nie jestem i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem. Ale możliwe, że w niektórych rodzajach gier to może być niemalże konieczne, nie wiem. Nie wysciubiam nosa poza pewien krąg zarówno tematyczny, jak i powiedzmy 'mechaniczny' a raczej typów gier.


Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Jeśli nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi - no to już współczuję, nie będę się tłumaczyć, bo ponoć to domena winnych. Peace.
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Dobrze to ująłeś, o to mi właśnie chodzi. Zanim przystąpię do testów chciałbym już mniej więcej mieć określone statystyki postaci, przynajmniej pewien skrypt na podstawie,którego mógłbym to określić np:Jan Madejski pisze: Im bardziej gra ma być niesymetryczna (czyli każdy z graczy "gra w inną grę" - ma odmienne cele, odmienne narzędzia, akcje itd.), tym wcześniej musisz myśleć o sytuacjach skrajnych (przewidzieć, czy któraś z cech graczy nie wywoła "kuli śnieżnej", nie zablokuje dalszej gry danego gracza lub jego przeciwnika, nie wyczerpie komponentów, nie potrwa za długo etc.). Praktycznie dobrze jest je przeanalizować jeszcze zanim zrobisz z grą cokolwiek innego.
Mam trzy postacie: A-najszybsza,B-średnio szybka i C-najwolniejsza. Chcę dla nich określić atrybut dajmy na to"szybkość". Ustalam że standardowa wartość dla każdej postaci to 10. Czyli postać "B" ma wartość 10; postać "A"-o 30% większą czyli 13, a postać "C"- o 30% mniejszą czyli 7.
Dodam, że wszystkie możliwe sytuacje jakie mogą wyniknąć podczas rozgrywki, a są one spowodowane zasadami gry jak i jej mechaniką mam przeanalizowane. Teraz pozostaje pod to podłożyć odpowiednie atrybuty dla postaci tak aby każdy z graczy miał równe szanse na wygraną mimo tego, że dana postać ma inne cechy.
Czy takie podejście do ustalania statystyk dla danej postaci jakie przedstawiłem powyżej ma sens?? Bo skąd będę wiedział, że -30% dla postaci "C" będzie idealne, a dla postaci "a" +30% to będzie już za dużo. Czy oprócz excela korzystacie z innych narzędzi??
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Warto wiedzieć, które cechy będziesz wykorzystywać najczęściej a które najrzadziej, które są kluczowe a które mają charakter pomocniczy, czy na te cechy wpływają inne elementy gry (kości, karty, żetony), czy zakładasz rozwój postaci?
Stwórz podstawowy model tych cech według dwóch kryteriów i rozpisz możliwe opcje. Oceń ich balans a później testuj
Może jestem staroświecki, ale najczęściej korzystam z kartki papieru i ołówka. No, i podstaw matematyki
Stwórz podstawowy model tych cech według dwóch kryteriów i rozpisz możliwe opcje. Oceń ich balans a później testuj

Może jestem staroświecki, ale najczęściej korzystam z kartki papieru i ołówka. No, i podstaw matematyki

- MichalStajszczak
- Posty: 9763
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Oczywiście można tworzyć grę, "nie przejmując się" matematyką. Jakie mogą być tego efekty, pokazuje rozmowa dwóch znanych projektantów, zarejestrowana kilka lat temu w Pradze, a dotycząca problemów podczas testów Robinsona.
Spoiler:
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
No, chyba że projektujesz grę-klon Magii i Miecza
Tam matematyka jest zbędna 


Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Tylko wiesz, to będzie taka lepsza od MiMMaxxx76 pisze:No, chyba że projektujesz grę-klon Magii i Miecza

Oczywiście, żartuję sobie.
Moja gra nie ma nic wspólnego z MiM, orkami, czarami, wikingami, chińczykami, zamkami, hexami, kosmosem, robinsonami, rasami, frakcjami, twisterem, kościotrupami, wyścigami. Gra jest w tematyce, którą zajmuje się na co dzień (zawodowo), chcę po prostu przenieść to z realu na stół - załóżmy, że w celach edukacyjnych.
Tam matematyka jest zbędna
Po paru Waszych odpowiedziach wnioskuję, że błędnie mnie zrozumieliście. Nigdzie nie zadałem pytania: jak ominąć obliczenia matematyczne. Bardziej jak sobie to ułatwić, stworzyć pewną symulację w komputerze: excelu innych aplikacjach.
Aczkolwiek już dostałem satysfakcjonującą mnie odpowiedź, która nakierowała mnie na pewne tory:
Przyznam, że wyszło całkiem nieźle.Warto wiedzieć, które cechy będziesz wykorzystywać najczęściej a które najrzadziej, które są kluczowe a które mają charakter pomocniczy, czy na te cechy wpływają inne elementy gry (kości, karty, żetony), czy zakładasz rozwój postaci?
Stwórz podstawowy model tych cech według dwóch kryteriów i rozpisz możliwe opcje. Oceń ich balans...
Dzięki

- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Nie ma nic złego w przyjęciu wstępnych wartości "na oko", lub wg jakiegoś schematu (np. wyrazów ciągu albo odchylania od średniej). "Rozegraj" z tymi cechami kilka rund/akcji w głowie; jeśli nie znajdziesz jakiegoś babola, to przygotuj prototyp i testuj. Jeśli jakaś cecha w testach wykaże nieprawidłowości (lub któraś z postaci będzie wygrywać/przegrywać częściej), to albo zmień wartość cech, albo znaczenie cech w grze, albo balansuj drobnymi wadami/zaletami postaci.Mieszkol pisze:Czy takie podejście do ustalania statystyk dla danej postaci jakie przedstawiłem powyżej ma sens?? Bo skąd będę wiedział, że -30% dla postaci "C" będzie idealne, a dla postaci "a" +30% to będzie już za dużo.
Prosty przykład: jeśli w grze o wyścigach masz postać "szybką i ślepą", "średnią" oraz "wolną lecz spostrzegawczą" i w testach ciągle wygrywa "szybka i ślepa", to pokombinuj ze zmianą wstępnie przyjętych cech, lub zwiększ znaczenie spostrzegawczości w grze, lub pierwsza postać niech startuje z dalszej pozycji.
Dwie krótkie, luźne rady (nie do końca na temat, ale może się przydadzą

- w mechanice lepiej trzymaj się jak najniższych liczb. Ludzie nie liczą jak komputery i dobrze jest operować na niskich wartościach, np. 0-10. Z operacji matematycznych najlepiej stosować tylko porównywanie, w drugiej kolejności dodawanie. Nie zmuszaj graczy do odejmowania, mnożenia, dzielenia i bardziej skomplikowanych działań

- jeśli różnicujesz bohaterów, to lepiej rób naprawdę wyraźne zmiany, niż drobne niuanse. Nie mam pojęcia, jak wygląda Twoja mechanika, ale czasem zamiast współczynników pokroju: "średni 10", "szybki 10+30%" i "powolny 10-30%" lepiej jest zrobić wyraziste, w stylu: "średni 3", "szybki 5", "powolny 1".
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Na tematJan Madejski pisze: Dwie krótkie, luźne rady (nie do końca na temat, ale może się przydadzą):
- w mechanice lepiej trzymaj się jak najniższych liczb. Ludzie nie liczą jak komputery i dobrze jest operować na niskich wartościach, np. 0-10. Z operacji matematycznych najlepiej stosować tylko porównywanie, w drugiej kolejności dodawanie. Nie zmuszaj graczy do odejmowania, mnożenia, dzielenia i bardziej skomplikowanych działań(o ile nie jest to gra matematyczna).

- jeśli różnicujesz bohaterów, to lepiej rób naprawdę wyraźne zmiany, niż drobne niuanse. Nie mam pojęcia, jak wygląda Twoja mechanika, ale czasem zamiast współczynników pokroju: "średni 10", "szybki 10+30%" i "powolny 10-30%" lepiej jest zrobić wyraziste, w stylu: "średni 3", "szybki 5", "powolny 1".
Twoje słowa utwierdzają mnie w przekonaniu, że obrałem słuszną drogę. Za namową "Maxxx76" wypisałem dla danych postaci (w excelu) cechy odpowiadające ich profesji, wyodrębniłem wspólne dla wszystkich i określiłem wartości od 1-5 (wolny-1 mało szybki-2 szybki-3 bardzo szybki-4 torpeda-5). Pozostałe cechy, które nie są wspólne dla wszystkich postaci, będę chciał wprowadzić w grze. Myślę tylko nad tym w jaki sposób to zrobić -zastanawiam się jeszcze czy mają modyfikować jeden z podstawowych atrybutów, czy mają wprowadzić nowe wartości (skłaniam się bardziej ku pierwszemu).
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Jestem ciekaw w którym momencie? Tylko nie mów, że jak obliczamy pole koła ze wzoru, który wziął się z policzenia całki.lacki2000 pisze:Nawet całkowanie i różniczkowanie wykorzystujemy w życiu codziennym, choć często nieświadomie.
- MichalStajszczak
- Posty: 9763
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Jak mówisz do kogoś "idź szybciej", to sugerujesz, aby zwiększył pochodną drogi po czasie.genek pisze:Jestem ciekaw w którym momencie? Tylko nie mów, że jak obliczamy pole koła ze wzoru, który wziął się z policzenia całki.lacki2000 pisze:Nawet całkowanie i różniczkowanie wykorzystujemy w życiu codziennym, choć często nieświadomie.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 933 times
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Wymarzony klient bankuDraguś pisze: i... nie lubię stosować matematyki swoją drogą. Oderwana od życia jest OK, ale stosowanie jej w życiu... Meh, tyle powiem.

Co do statystyk - jednym z częstych posunięć jest ustalenie puli punktów do rozdania i przydzielenie wag do rożnych innych zmiennych ktore bezpośrednio nie występują na tym samym poziomie. Siła i poziom życia - ten sam poziom. Siła i raz na turę przerzut kostka - nie ten sam poziom. To właśnie ustalenie wag zwykle jest najbardziej problematyczne i musi być poparte zarówno matematyka jak i testami.
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
rozumiem, ze to żart? bo wyraźnie napisałem, że bez takich głupich przykladówMichalStajszczak pisze:Jak mówisz do kogoś "idź szybciej", to sugerujesz, aby zwiększył pochodną drogi po czasie.
rattkin: o co chodzi z tymi wagami? bo tak strasznie niejasno to opisałeś
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 933 times
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Szczerze mówiąc, boje sie odpowiadać, bo bym do wyjaśnienia musiał użyć matematyki - i co wtedy?
Jesli siła = 7 to 14 punktów z puli 30, a przerzut kostka to 16 (wg arbitralnej wagi), to dana postać nic juz wiecej nie dostanie. Inna moze dostać Sile 7 (14 pkt), Zręczność 7 (14 pkt), i za te pozostałe dwa, Czerwona Czapeczkę Wypasu na rysunku. W "teorii" obydwie postaci powinny być zbalansowane. W praktyce, zależy to od doboru wag.
Jesli siła = 7 to 14 punktów z puli 30, a przerzut kostka to 16 (wg arbitralnej wagi), to dana postać nic juz wiecej nie dostanie. Inna moze dostać Sile 7 (14 pkt), Zręczność 7 (14 pkt), i za te pozostałe dwa, Czerwona Czapeczkę Wypasu na rysunku. W "teorii" obydwie postaci powinny być zbalansowane. W praktyce, zależy to od doboru wag.
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2016, 23:59 przez rattkin, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Ja używam mniejszych wartości, np. przerzut kości = 1, dodatkowa kość = 2 itd
Chcąc ustalić wartość końcową jakiejś akcji, przedmiotu, postaci dobieram odpowiednie ingrediencje i kropka 


Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Ja nadal twierdzę, że mając łeb na karku, jakieś pojęcie o tym, co by się chciało osiągnąć i umiejętność myślenia logicznego i odpowiednio dużo testów osiągnie się sukces bez jakichś wag i innych pierdół. A bez tego wszystkiego samymi wyliczeniami... No trzeba by piekielnie dobre mieć te wyliczenia xd.
- CleverSteps
- Posty: 23
- Rejestracja: 07 paź 2015, 15:12
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: W jaki sposób określić statystykę postaci??
Troche mi szkoda testerow do takiego podejscia Draguś:) Wychodze z zalozenia, ze warto najpierw dobrze przygotowac balans gry, a na zywo eliminowac tylko rzeczy, ktore zniechecaja graczy (nawet jesli teoretycznie matematycznie powinno byc ok). Bez podstawowej matematyki i statystyki sie nie obejdzie.