Czy moje wrażenie, iż to bardzo eurowaty tytuł jest prawidłowe, czy jednak jakiś klimat tam występuje? Jest tryb solo z tego co widzę.In The Colonists, a.k.a. Die Kolonisten, each player is a mayor of a village and must develop their environment to gain room for new farmers, craftsmen, and citizens. The main goal of the game is full employment, so players must create new jobs, educate the people, and build new houses to increase their population. But resources are limited, and their storage leads to problems that players must deal with, while also not forgetting to upgrade their buildings. Players select actions by moving their mayor on a central board.
The Colonists is designed in different levels and scenarios, and even includes something akin to a tutorial, with the playing time varying between 30 minutes (for beginners) and 180 minutes (experts).
The Colonists
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
The Colonists
BGG http://www.boardgamegeek.com/boardgame/192836/colonists
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: The Colonists
Jutro powinnam dostać do łapek a w długi weekend pograć, więc we wtorkowym cotygodniku będzie na pewno co najmniej wzmianka
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: The Colonists
Jakby kogoś interesowało to jestem po pierwszej partii
Odczucia tutaj: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 54#p861054
Dla mnie tragedii nie ma ale rewelacji też nie było.
Odczucia tutaj: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 54#p861054
Dla mnie tragedii nie ma ale rewelacji też nie było.
Re: The Colonists
Czy ta gra oferuje coś więcej, niż długi czas rozgrywki? Czy w związku z tą długością coś zyskujemy? Czy to jest rzeczywiście "epic strategy game", jak głosi okładka?
(I czy na dwóch graczy traci się coś z mechaniki?)
Ja nie boję się długiej gry, ja boję się niepotrzebnie i bezsensownie długiej gry.
(I czy na dwóch graczy traci się coś z mechaniki?)
Ja nie boję się długiej gry, ja boję się niepotrzebnie i bezsensownie długiej gry.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: The Colonists
Ciężko mi się odnieść bo graliśmy tylko 2 ery z 4.
Zakładam jednak iż w kolejnych erach wchodzą kolejne budynki, buduje się kolejne poziomy Gildii itd. Dalej się rozwijamy. Możliwe że zacznie brakować już miejsca na planszy i budynki stare będzie trzeba zastępować nowymi.
Na 2os. nie grałem ale mechanicznie nie powinno być problemu. Wszystko powinno śmigać tak samo dobrze bez względu na liczbę graczy - takie moje odczucie
Zakładam jednak iż w kolejnych erach wchodzą kolejne budynki, buduje się kolejne poziomy Gildii itd. Dalej się rozwijamy. Możliwe że zacznie brakować już miejsca na planszy i budynki stare będzie trzeba zastępować nowymi.
Na 2os. nie grałem ale mechanicznie nie powinno być problemu. Wszystko powinno śmigać tak samo dobrze bez względu na liczbę graczy - takie moje odczucie
Re: The Colonists
Wydaje mi się, że ilość graczy nie powinna mieć wpływu na grywalność.
Po prostu każdy wykonuje taką samą ilość akcji.
To co jest do zmiany moim zdaniem, to w opcji kiedy będę chciał zagrać 4 pełne ery to proponuję homerula - granie bez opłat. To trochę komplikuje początkowe ruchy, mało tego ostatni gracz nie ma żadnego bonusu dodatkowego z bycia ostatnim.
Wydaje się też ciekawą opcją zaczęcie grania od np. 2-3 ery. Każdy na starcie dostaje ileś tam kasy na zakup budynków, surowców itp. Jest to szybka budowa silniczka bez potrzeby rozgrywania wcześniejszych er. Oczywiście kasa to też punkty zwycięstwa, więc co sobie ktoś zostawi to może zdecydować o zwycięstwie. Szybki start do Merchant of Venus naprawdę dużo wniósł. Tutaj też może być podobnie. Jednak warunkiem, jest że trzeba wcześniej rozegrać te początkowe ery, żeby się nauczyć mechaniki i sposobu przetwarzania surowców, obsługi magazynu itp.
Gra nie wywołała efektu WOW, ale bardzo mi się spodobała, na tyle że z chęcią zagram w najbliższym czasie ponownie.
Po prostu każdy wykonuje taką samą ilość akcji.
To co jest do zmiany moim zdaniem, to w opcji kiedy będę chciał zagrać 4 pełne ery to proponuję homerula - granie bez opłat. To trochę komplikuje początkowe ruchy, mało tego ostatni gracz nie ma żadnego bonusu dodatkowego z bycia ostatnim.
Wydaje się też ciekawą opcją zaczęcie grania od np. 2-3 ery. Każdy na starcie dostaje ileś tam kasy na zakup budynków, surowców itp. Jest to szybka budowa silniczka bez potrzeby rozgrywania wcześniejszych er. Oczywiście kasa to też punkty zwycięstwa, więc co sobie ktoś zostawi to może zdecydować o zwycięstwie. Szybki start do Merchant of Venus naprawdę dużo wniósł. Tutaj też może być podobnie. Jednak warunkiem, jest że trzeba wcześniej rozegrać te początkowe ery, żeby się nauczyć mechaniki i sposobu przetwarzania surowców, obsługi magazynu itp.
Gra nie wywołała efektu WOW, ale bardzo mi się spodobała, na tyle że z chęcią zagram w najbliższym czasie ponownie.
Re: The Colonists
Czyli nie ma żadnych elementów (np. budynków), których działanie lub dostępność, modyfikowane są liczbą graczy?
Przejrzałem zasady - czy jedyną bezpośrednią interakcją jest obowiązek płacenia myta na zajętym kaflu?
Przejrzałem zasady - czy jedyną bezpośrednią interakcją jest obowiązek płacenia myta na zajętym kaflu?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- vinnichi
- Posty: 2390
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1297 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: The Colonists
Myślę że poczekam na kolejną grę tego projektanta , zbierze feedback okiełzna czas gry i będzie hit.
Re: The Colonists
Mnie właśnie czas gry przyciągnął - euro, a trwa tyle, ile niektóre wojenne kampanie. Na dodatek można zaczynać i kończyć na różnym etapie. Tyle że ten brak interakcji trochę zniechęca. Ja wiem, że przy sporej długości przesadne mieszanie sobie w planach mogłoby grozić mordobiciem nad planszą, ale jednak jakaś losowość oraz pewne sposoby utrudniania planów przeciwnikowi byłyby mile widziane.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: The Colonists
Zawsze lubiłem interakcje, ale po zagraniu w Road & Boats na 3 graczy gdzie każdy startował na polu obok, trochę zmieniłem podejście do interakcji w eur grach. Gra zamiast trwać 3 godziny trwała 7, cały czas było pilnowanie aby ktoś nie ukradł surowców które każdy z nas uważał za własne. Dopiero po 2/3 gra nagle nabrała tempa jak każdy popłynął na inna wyspę.
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: The Colonists
Widzę, że ciągle brak odpowiedzi na kluczowe pytanie czy satysfakcja z rozgrywki wynagradza dłuuuugi czas gry.
Dla mnie eurogra musiałaby być nie wiem jak pasjonująca żebym taki czas rozgrywki zaakceptował.
(gry wojenne i okołowojenne ze swej natury mogą być długie i tam mi to nie przeszkadza)
Dla mnie eurogra musiałaby być nie wiem jak pasjonująca żebym taki czas rozgrywki zaakceptował.
(gry wojenne i okołowojenne ze swej natury mogą być długie i tam mi to nie przeszkadza)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: The Colonists
@jax - to jest indywidualne podejście każdego gracza, dla mnie satysfakcja z gry była. Jednak gdyby dało się obniżyć czas gry to było by fajnie.
Czas na pudełku do 240 minut - jest nie możliwy do osiągnięcia, każdy z graczy może wykonać w pełnej grze (I-IV er) 40 akcji (każda akcja to 3 ruchy). Załóżmy że każdy gracz potrzebuje 1,5-3 minut na akcję daje to 60-120 minut na gracza. Do tego dochodzi produkcja (5*4 ery) powiedzmy każda 0,5 - 1 minuty. Da to w sumie 70-140 minut na gracza. Pod koniec gry kiedy wiadomo już ile można wykonać akcji zaczyna się zamulanie aby zaplanować z 2-4 lata na raz i czas się wydłuża .
Czas na pudełku do 240 minut - jest nie możliwy do osiągnięcia, każdy z graczy może wykonać w pełnej grze (I-IV er) 40 akcji (każda akcja to 3 ruchy). Załóżmy że każdy gracz potrzebuje 1,5-3 minut na akcję daje to 60-120 minut na gracza. Do tego dochodzi produkcja (5*4 ery) powiedzmy każda 0,5 - 1 minuty. Da to w sumie 70-140 minut na gracza. Pod koniec gry kiedy wiadomo już ile można wykonać akcji zaczyna się zamulanie aby zaplanować z 2-4 lata na raz i czas się wydłuża .
- vinnichi
- Posty: 2390
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1297 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: The Colonists
Podejście do rozgrywki w Colonist jako kilku sesyjnej kampanii z zapisywaniem postępu w trakcie brzmi całkiem ciekawie:
Rahdo
Rahdo
Ostatnio zmieniony 23 lis 2016, 16:21 przez vinnichi, łącznie zmieniany 1 raz.
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
- vinnichi
- Posty: 2390
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1297 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: The Colonists
Pojawiły się pierwsze spostrzeżenia na temat balansu gry. Sam jestem ciekam czy przy takim ogromie elementów i tak mocnych twistach wprowadzanych przez inne kolonie gra została na tyle dobrze sprawdzona żeby nie było rozczarowań:
https://boardgamegeek.com/article/24403085#24403085
https://boardgamegeek.com/article/24403085#24403085
- Galatolol
- Posty: 2321
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 567 times
- Been thanked: 914 times
Re: The Colonists
Jestem po zapoznawczej partii solo. Pierwsze spostrzeżenia:
1. Reguły nie są skomplikowane, poziom Caverny czy Pól Arle.
2. Pełna gra (cztery ery) rzeczywiście długa, pół godziny na gracza na erę się sprawdziło w moim wypadku.
3. W swoim ruchu wykonujemy trzy akcje pod rząd, które oczywiście wypadałoby skoordynować, czasem na parę rund do przodu; z zamulaczami może być ciężko (szczególnie, że gra jest pasjansowata). To też jest głównym powodem punktu 2.
4. Gra jest optymilizacyjnym eurosem z rozbudową swojego poletka, mieleniem i ulepszaniem surowców. W odczuciach mi się kojarzy głównie z Rosenbergami, szczególnie Ora et Labora i Caverna, trochę też Pola Arle przez mnogość dostępnych od początku akcji i ulepszanie surowców. Żadnej epickości z hasła na pudełku nie stwierdzono.
5. Gra aż się prosi o wypraskę (nie lubię wyprasek, więc to coś znaczy ) Ewentualnie można zrobić coś przeciwnego i wrzucić wszystkie budynki do jednego pudełka, w sumie dobrze zdało to egzamin (na heksach akcji są narysowane, więc bez problemu się wyszuka).
6. Mnóstwo upierdliwego przesuwania żetonów (to mi się kojarzyło z Roads & Boats), do tego mikrozarządzanie związane z ich umiejscowieniem (mamy trzy różne strefy, w których mogą leżeć).
7. Z powyższym jest powiązana jedyna, jak dla mnie, nowość, którą oferuje ten tytul, a mianowicie obowiązek posiadania przestrzeni magazynowej do składowania dóbr, bywało to wymagające (w pozytywnym sensie).
8. Gra mi się mimo wszystko dość podobała. Na pewno najlepiej będzie hulała na dwóch obytych graczy, ja w każdym razie ani myślę jej wyciągać na trzech lub więcej.
1. Reguły nie są skomplikowane, poziom Caverny czy Pól Arle.
2. Pełna gra (cztery ery) rzeczywiście długa, pół godziny na gracza na erę się sprawdziło w moim wypadku.
3. W swoim ruchu wykonujemy trzy akcje pod rząd, które oczywiście wypadałoby skoordynować, czasem na parę rund do przodu; z zamulaczami może być ciężko (szczególnie, że gra jest pasjansowata). To też jest głównym powodem punktu 2.
4. Gra jest optymilizacyjnym eurosem z rozbudową swojego poletka, mieleniem i ulepszaniem surowców. W odczuciach mi się kojarzy głównie z Rosenbergami, szczególnie Ora et Labora i Caverna, trochę też Pola Arle przez mnogość dostępnych od początku akcji i ulepszanie surowców. Żadnej epickości z hasła na pudełku nie stwierdzono.
5. Gra aż się prosi o wypraskę (nie lubię wyprasek, więc to coś znaczy ) Ewentualnie można zrobić coś przeciwnego i wrzucić wszystkie budynki do jednego pudełka, w sumie dobrze zdało to egzamin (na heksach akcji są narysowane, więc bez problemu się wyszuka).
6. Mnóstwo upierdliwego przesuwania żetonów (to mi się kojarzyło z Roads & Boats), do tego mikrozarządzanie związane z ich umiejscowieniem (mamy trzy różne strefy, w których mogą leżeć).
7. Z powyższym jest powiązana jedyna, jak dla mnie, nowość, którą oferuje ten tytul, a mianowicie obowiązek posiadania przestrzeni magazynowej do składowania dóbr, bywało to wymagające (w pozytywnym sensie).
8. Gra mi się mimo wszystko dość podobała. Na pewno najlepiej będzie hulała na dwóch obytych graczy, ja w każdym razie ani myślę jej wyciągać na trzech lub więcej.
- vinnichi
- Posty: 2390
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1297 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: The Colonists
Na BGG wydawca zapowiedział dodatek do Kolonisty, co prawda bez pudełka tylko w worku ale "It is a fully-fledged expansion"
https://boardgamegeek.com/thread/186181 ... ario-essen
EDIT: tak, już pytałem w Planszostrefie Adam ma sprawdzić jak z dostępnością
https://boardgamegeek.com/thread/186181 ... ario-essen
EDIT: tak, już pytałem w Planszostrefie Adam ma sprawdzić jak z dostępnością