The Colonists

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

The Colonists

Post autor: Rocy7 »

BGG http://www.boardgamegeek.com/boardgame/192836/colonists

Obrazek
In The Colonists, a.k.a. Die Kolonisten, each player is a mayor of a village and must develop their environment to gain room for new farmers, craftsmen, and citizens. The main goal of the game is full employment, so players must create new jobs, educate the people, and build new houses to increase their population. But resources are limited, and their storage leads to problems that players must deal with, while also not forgetting to upgrade their buildings. Players select actions by moving their mayor on a central board.

The Colonists is designed in different levels and scenarios, and even includes something akin to a tutorial, with the playing time varying between 30 minutes (for beginners) and 180 minutes (experts).
Czy moje wrażenie, iż to bardzo eurowaty tytuł jest prawidłowe, czy jednak jakiś klimat tam występuje? Jest tryb solo z tego co widzę.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: The Colonists

Post autor: BartP »

Jest pewnie tak samo tematyczne jak Agricola czy Le Havre.
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1404
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 187 times

Re: The Colonists

Post autor: Błysk »

I grał w to ktoś? Jakieś wrażenia/ przemyślenia?
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: Veridiana »

Jutro powinnam dostać do łapek a w długi weekend pograć, więc we wtorkowym cotygodniku będzie na pewno co najmniej wzmianka :)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: The Colonists

Post autor: Ryu »

Jakby kogoś interesowało to jestem po pierwszej partii :)
Odczucia tutaj: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 54#p861054

Dla mnie tragedii nie ma ale rewelacji też nie było.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: The Colonists

Post autor: tomb »

Czy ta gra oferuje coś więcej, niż długi czas rozgrywki? Czy w związku z tą długością coś zyskujemy? Czy to jest rzeczywiście "epic strategy game", jak głosi okładka?
(I czy na dwóch graczy traci się coś z mechaniki?)
Ja nie boję się długiej gry, ja boję się niepotrzebnie i bezsensownie długiej gry.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: The Colonists

Post autor: Ryu »

Ciężko mi się odnieść bo graliśmy tylko 2 ery z 4.
Zakładam jednak iż w kolejnych erach wchodzą kolejne budynki, buduje się kolejne poziomy Gildii itd. Dalej się rozwijamy. Możliwe że zacznie brakować już miejsca na planszy i budynki stare będzie trzeba zastępować nowymi.

Na 2os. nie grałem ale mechanicznie nie powinno być problemu. Wszystko powinno śmigać tak samo dobrze bez względu na liczbę graczy - takie moje odczucie :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: The Colonists

Post autor: BartP »

To prawie że pasjans, więc raczej chodzi tak samo bez względu na liczbę graczy (nawet solo); tylko dłużej trwa przy większej liczbie.
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: The Colonists

Post autor: Tolis »

Wydaje mi się, że ilość graczy nie powinna mieć wpływu na grywalność.
Po prostu każdy wykonuje taką samą ilość akcji.
To co jest do zmiany moim zdaniem, to w opcji kiedy będę chciał zagrać 4 pełne ery to proponuję homerula - granie bez opłat. To trochę komplikuje początkowe ruchy, mało tego ostatni gracz nie ma żadnego bonusu dodatkowego z bycia ostatnim.
Wydaje się też ciekawą opcją zaczęcie grania od np. 2-3 ery. Każdy na starcie dostaje ileś tam kasy na zakup budynków, surowców itp. Jest to szybka budowa silniczka bez potrzeby rozgrywania wcześniejszych er. Oczywiście kasa to też punkty zwycięstwa, więc co sobie ktoś zostawi to może zdecydować o zwycięstwie. Szybki start do Merchant of Venus naprawdę dużo wniósł. Tutaj też może być podobnie. Jednak warunkiem, jest że trzeba wcześniej rozegrać te początkowe ery, żeby się nauczyć mechaniki i sposobu przetwarzania surowców, obsługi magazynu itp.
Gra nie wywołała efektu WOW, ale bardzo mi się spodobała, na tyle że z chęcią zagram w najbliższym czasie ponownie.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: The Colonists

Post autor: tomb »

Czyli nie ma żadnych elementów (np. budynków), których działanie lub dostępność, modyfikowane są liczbą graczy?
Przejrzałem zasady - czy jedyną bezpośrednią interakcją jest obowiązek płacenia myta na zajętym kaflu?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: The Colonists

Post autor: Ryu »

Tak to wygląda :)
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: The Colonists

Post autor: Tolis »

Sa rozne budynki z 3 ery ktore pozwalaja pomijac oplate, rowniez karty (dzialajace stale) np. w 1 erze sa dwie, z czego trafily sie mi i Ryu. Dodatkowo ktores gildie tez to oferuja.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: The Colonists

Post autor: BartP »

Innymi słowy jest absolutne minimum interakcji, a na dodatek pojawiają się budynki pozwalające to minimum zlikwidować :D.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: vinnichi »

Myślę że poczekam na kolejną grę tego projektanta :D, zbierze feedback okiełzna czas gry i będzie hit.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4130
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: The Colonists

Post autor: tomb »

Mnie właśnie czas gry przyciągnął - euro, a trwa tyle, ile niektóre wojenne kampanie. Na dodatek można zaczynać i kończyć na różnym etapie. Tyle że ten brak interakcji trochę zniechęca. Ja wiem, że przy sporej długości przesadne mieszanie sobie w planach mogłoby grozić mordobiciem nad planszą, ale jednak jakaś losowość oraz pewne sposoby utrudniania planów przeciwnikowi byłyby mile widziane.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: The Colonists

Post autor: Tolis »

Zawsze lubiłem interakcje, ale po zagraniu w Road & Boats na 3 graczy gdzie każdy startował na polu obok, trochę zmieniłem podejście do interakcji w eur grach. Gra zamiast trwać 3 godziny trwała 7, cały czas było pilnowanie aby ktoś nie ukradł surowców które każdy z nas uważał za własne. Dopiero po 2/3 gra nagle nabrała tempa jak każdy popłynął na inna wyspę.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: Veridiana »

Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: The Colonists

Post autor: Tolis »

Następna rozgrywka za mną, uwagi w relacji.
Uwagi pozbierane z forum BGG.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: The Colonists

Post autor: jax »

Widzę, że ciągle brak odpowiedzi na kluczowe pytanie czy satysfakcja z rozgrywki wynagradza dłuuuugi czas gry.
Dla mnie eurogra musiałaby być nie wiem jak pasjonująca żebym taki czas rozgrywki zaakceptował.
(gry wojenne i okołowojenne ze swej natury mogą być długie i tam mi to nie przeszkadza)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: The Colonists

Post autor: Tolis »

@jax - to jest indywidualne podejście każdego gracza, dla mnie satysfakcja z gry była. Jednak gdyby dało się obniżyć czas gry to było by fajnie.
Czas na pudełku do 240 minut - jest nie możliwy do osiągnięcia, każdy z graczy może wykonać w pełnej grze (I-IV er) 40 akcji (każda akcja to 3 ruchy). Załóżmy że każdy gracz potrzebuje 1,5-3 minut na akcję daje to 60-120 minut na gracza. Do tego dochodzi produkcja (5*4 ery) powiedzmy każda 0,5 - 1 minuty. Da to w sumie 70-140 minut na gracza. Pod koniec gry kiedy wiadomo już ile można wykonać akcji zaczyna się zamulanie aby zaplanować z 2-4 lata na raz i czas się wydłuża :).
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: vinnichi »

Podejście do rozgrywki w Colonist jako kilku sesyjnej kampanii z zapisywaniem postępu w trakcie brzmi całkiem ciekawie:
Rahdo
Ostatnio zmieniony 23 lis 2016, 16:21 przez vinnichi, łącznie zmieniany 1 raz.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: The Colonists

Post autor: adikom5777 »

3 minuty na akcję? To chyba z mega zamulaczami :)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: vinnichi »

Pojawiły się pierwsze spostrzeżenia na temat balansu gry. Sam jestem ciekam czy przy takim ogromie elementów i tak mocnych twistach wprowadzanych przez inne kolonie gra została na tyle dobrze sprawdzona żeby nie było rozczarowań:

https://boardgamegeek.com/article/24403085#24403085
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 567 times
Been thanked: 912 times

Re: The Colonists

Post autor: Galatolol »

Jestem po zapoznawczej partii solo. Pierwsze spostrzeżenia:

1. Reguły nie są skomplikowane, poziom Caverny czy Pól Arle.
2. Pełna gra (cztery ery) rzeczywiście długa, pół godziny na gracza na erę się sprawdziło w moim wypadku.
3. W swoim ruchu wykonujemy trzy akcje pod rząd, które oczywiście wypadałoby skoordynować, czasem na parę rund do przodu; z zamulaczami może być ciężko (szczególnie, że gra jest pasjansowata). To też jest głównym powodem punktu 2.
4. Gra jest optymilizacyjnym eurosem z rozbudową swojego poletka, mieleniem i ulepszaniem surowców. W odczuciach mi się kojarzy głównie z Rosenbergami, szczególnie Ora et Labora i Caverna, trochę też Pola Arle przez mnogość dostępnych od początku akcji i ulepszanie surowców. Żadnej epickości z hasła na pudełku nie stwierdzono.
5. Gra aż się prosi o wypraskę (nie lubię wyprasek, więc to coś znaczy ;) ) Ewentualnie można zrobić coś przeciwnego i wrzucić wszystkie budynki do jednego pudełka, w sumie dobrze zdało to egzamin (na heksach akcji są narysowane, więc bez problemu się wyszuka).
6. Mnóstwo upierdliwego przesuwania żetonów (to mi się kojarzyło z Roads & Boats), do tego mikrozarządzanie związane z ich umiejscowieniem (mamy trzy różne strefy, w których mogą leżeć).
7. Z powyższym jest powiązana jedyna, jak dla mnie, nowość, którą oferuje ten tytul, a mianowicie obowiązek posiadania przestrzeni magazynowej do składowania dóbr, bywało to wymagające (w pozytywnym sensie).
8. Gra mi się mimo wszystko dość podobała. Na pewno najlepiej będzie hulała na dwóch obytych graczy, ja w każdym razie ani myślę jej wyciągać na trzech lub więcej.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: The Colonists

Post autor: vinnichi »

Na BGG wydawca zapowiedział dodatek do Kolonisty, co prawda bez pudełka tylko w worku ale "It is a fully-fledged expansion"
https://boardgamegeek.com/thread/186181 ... ario-essen

EDIT: tak, już pytałem w Planszostrefie :-) Adam ma sprawdzić jak z dostępnością
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
ODPOWIEDZ