Feudum (Mark K. Swanson)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: polwac »

Wejdź sobie TU i poczytaj. Sporo tego.
Czacha Games pisze:Co do instrukcji to sprawdzamy i wkrótce damy znać w osobnej aktualizacji nasze stanowisko. Pozdrawiamy
Spoiler:
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Tony23 »

O qrde grubo.
Ale chyba każdy może zacytować klasyka: "ja wiedziałem, że tak będzie"
raj09
Posty: 8
Rejestracja: 20 mar 2018, 10:45

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: raj09 »

Witam wszystkich. Czy ktoś posiada może tłumaczenie do dodatku z wariantem solo Feudum: Queen’s Army? Albo gra w ten dodatek i wyjaśniłby krótko zasady... Będę wdzięczny za pomoc :)
windziarz44
Posty: 828
Rejestracja: 17 lip 2012, 12:49
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 32 times
Been thanked: 88 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: windziarz44 »

polwac pisze: 21 sty 2020, 14:55 Wejdź sobie TU i poczytaj. Sporo tego.
Czacha Games pisze:Co do instrukcji to sprawdzamy i wkrótce damy znać w osobnej aktualizacji nasze stanowisko. Pozdrawiamy
Spoiler:
Wersja angielska też niestety słabiutka. Czytelność tej instrukcji, jej układ, sposób wyjaśniania zagadnień, to idealny przykład tego, jak nie pisać instrukcji do opasłych kobył pokroju Feudum.
Tej instrukcji (oryginalnej) przydałoby się przeredagowanie.
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1596 times
Been thanked: 931 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: feniks_ciapek »

raj09 pisze: 17 kwie 2020, 12:24 Witam wszystkich. Czy ktoś posiada może tłumaczenie do dodatku z wariantem solo Feudum: Queen’s Army? Albo gra w ten dodatek i wyjaśniłby krótko zasady... Będę wdzięczny za pomoc :)
Dzielisz karty Królowej na 5 stosów i w trakcie rozgrywki dociągasz jej akcje tak, jakby to był inny gracz. Królowa najpierw skupia się na ubiciu Behemota, a potem zaczyna bić gracza. Może wystawić oprócz pionków jednego koloru jeszcze 2 czarne, punktuje normalnie za gildie i kontrolę terytoriów.

Gra się przeciwko niej ciężko i trzeba bardzo mocno iść w feuda i walkę, żeby chociażby próbować dotrzymać jej kroku. Dlatego o ile samo Feudum uwielbiam, to akurat ten dodatek średnio mi podchodzi.

To tak w ogólności. W szczegółach bez dokładnego tłumaczenia instrukcji się nie obędzie, bo to Feudum, więc zasady, zasadki i zasadzki.
raj09
Posty: 8
Rejestracja: 20 mar 2018, 10:45

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: raj09 »

feniks_ciapek pisze: 17 kwie 2020, 12:34
raj09 pisze: 17 kwie 2020, 12:24 Witam wszystkich. Czy ktoś posiada może tłumaczenie do dodatku z wariantem solo Feudum: Queen’s Army? Albo gra w ten dodatek i wyjaśniłby krótko zasady... Będę wdzięczny za pomoc :)
Dzielisz karty Królowej na 5 stosów i w trakcie rozgrywki dociągasz jej akcje tak, jakby to był inny gracz. Królowa najpierw skupia się na ubiciu Behemota, a potem zaczyna bić gracza. Może wystawić oprócz pionków jednego koloru jeszcze 2 czarne, punktuje normalnie za gildie i kontrolę terytoriów.

Gra się przeciwko niej ciężko i trzeba bardzo mocno iść w feuda i walkę, żeby chociażby próbować dotrzymać jej kroku. Dlatego o ile samo Feudum uwielbiam, to akurat ten dodatek średnio mi podchodzi.

To tak w ogólności. W szczegółach bez dokładnego tłumaczenia instrukcji się nie obędzie, bo to Feudum, więc zasady, zasadki i zasadzki.
Dziękuję bardzo za rozjaśnienie ogólne zasad. Nie mam na razie z kim grać więc zainwestowałem w wariant solo ;)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Bartoszeg02 »

Cześć
Wiecie może gdzie znajdę aktualną instrukcję PL? Ta ze strony czachy/zagramw.to wygasła...
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: vinnichi »

Aktualnej z poprawkami w pdfie chyba nie ma ale postaram się zrobić w weekend skan to Ci podeslę
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
jnowaczy
Posty: 503
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 27 times
Been thanked: 126 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: jnowaczy »

raj09 pisze: 17 kwie 2020, 12:24 Witam wszystkich. Czy ktoś posiada może tłumaczenie do dodatku z wariantem solo Feudum: Queen’s Army? Albo gra w ten dodatek i wyjaśniłby krótko zasady... Będę wdzięczny za pomoc :)
jak chcesz grac solo to polecam wariant z bgg zatytulowany : Maesters & Monsters v.2 . W mojej ocenie wiele lepszy od tego oryginalnego
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: NestorZolo »

vinnichi pisze: 11 lip 2020, 13:42 Aktualnej z poprawkami w pdfie chyba nie ma ale postaram się zrobić w weekend skan to Ci podeslę
To może wrzuć tu, może inni też chętnie poczytają :)
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Bartoszeg02 »

Dzięki serdeczne! Nie nie - przymierzamy się do gry 4 osobowej! Już w czwartek wielki dzień :)
Garvv
Posty: 55
Rejestracja: 03 sty 2017, 19:56
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Garvv »

Poniżej wrzucam wersję nr 3 (chyba ostateczną) w formie pdf
Instrukcja
Instrukcja Jakby pierwszy link nie działał
Ostatnio zmieniony 13 lip 2020, 23:27 przez Garvv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: lotheg »

Link niestety nie działa.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: playerator »

lotheg pisze: 13 lip 2020, 18:58 Link niestety nie działa.
Działa:
To download file click the link below:
Rulebook Polish korekta v3.pdf
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Bartoszeg02 »

Jestem po drugiej grze, ponownie na 3 osoby i powiem wam że wielkie zaskoczenie ale gra... totalnie nas zawiodła o.0
O ile po pierwszej grze w samej rozgrywce nie widzieliśmy żadnych wad i odeszliśmy od stołu z mega zajawką, tak po wczorajszej grze masakra. Może robiliśmy coś źle ale gra trwała już 9 etapów i jeszcze czekały nas 2 albo i 3 kolejne, gdyż praktycznie nikt nie zagrywał akcji 'improve' a jak rozumiem kafelki 'czasu' schodzą z toru tylko po akcji improve jak się ulepsza swoje włości oraz spada 1 na koniec każdego etapu?
Aczkolwiek nie sama długość gry była najgorsza. Generalnie jeden z graczy został w zasadzie wyeliminowany. Przejęliśmy jego włości, wytłukliśmy pionki a ten dodatkowo wyprztykał się z surowców i kasy więc w zasadzie na stole już go nie było a nas czekało jeszcze ze 30-40 minut grania.
Zanim grę sprzedam chciałbym ją jeszcze sprawdzić jakby działała na 4-5 graczy - chociaż tam może być tak ciasno, że ryzyko eliminacji gracza może być jeszcze większe ale może chociaż więcej osób będzie robiło improve'a i czas będzie szybciej płynął - kto wie
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1596 times
Been thanked: 931 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: feniks_ciapek »

No tak, powrotu to w tej grze specjalnie nie ma, kołderka jest strasznie krótka. Tak, kafelki schodzą tylko po improve i pod koniec rundy.

Jakoś bardzo agresywnie musieliście grać, a on chyba cały czas upijał swoje pionki :). Jak usuwaliście jego wpływy? Głodzeniem?
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Bartoszeg02 »

wpływami wypchnęliśmy kolegę ze stołków na jego siołach + jedna głowa poleciała a kolega był bardzo na styk z zasobami.

Jeśli chodzi o głodzenie to nie dogadaliśmy się w kwestii zasad: czy mogę księżniczką zagłodzić wrogiego poddanego jeżeli nie jestem panem na włościach na danym polu? Na to że muszę kontrolować pole wskazuje biały pionek narysowany na karcie.

aczkolwiek wydaje mi się że pozycje w gildiach: księżniczek i w klasztorze są trochę zbyt słabe... juz druga gra w której prawie nikt nie robił tam wypychania. Pozycja kupca wydaje się najcenniejsza, bo wszyscy kupują w sklepie i wtedy generalnie nie trzeba się martwić o złoto.

Mieliśmy też taki wniosek że amfetamina (to białe) jest hiper ważna i generalnie wszyscy w pierwszej kolejności szukali właśnie amfetaminy żeby mieć możliwość co etap robić po 5 akcji... co dość mocno podnosiło losowość (czy wylosujesz z worka z surowcami ten cenny zasób?) oraz jeszcze bardziej osłabiło ostatniego gracza (który i tak wydaje mi się że ma w tej grze ciężko)
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1596 times
Been thanked: 931 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: feniks_ciapek »

Bartoszeg02 pisze: 12 sie 2020, 08:12 aczkolwiek wydaje mi się że pozycje w gildiach: księżniczek i w klasztorze są trochę zbyt słabe... juz druga gra w której prawie nikt nie robił tam wypychania. Pozycja kupca wydaje się najcenniejsza, bo wszyscy kupują w sklepie i wtedy generalnie nie trzeba się martwić o złoto.

Mieliśmy też taki wniosek że amfetamina (to białe) jest hiper ważna i generalnie wszyscy w pierwszej kolejności szukali właśnie amfetaminy żeby mieć możliwość co etap robić po 5 akcji... co dość mocno podnosiło losowość (czy wylosujesz z worka z surowcami ten cenny zasób?) oraz jeszcze bardziej osłabiło ostatniego gracza (który i tak wydaje mi się że ma w tej grze ciężko)
Tak, saletra jest ważna, ale nie mega ważna, mimo wszystko sporo się da tymi 4 akcjami opędzić :)

Pamiętacie o tym, żeby przekazywać znacznik pierwszego gracza następnej osobie po zakończeniu rundy? I o tym, że obronę wystarczy mieć na ręku i nie trzeba jej zagrywać?

Głodzenie - nie, nie sądzę, aby było to konieczne, nigdzie nie ma wzmianki, że musisz władać tą lokacją. Ilustracja raczej dotyczy tylko tego, że jest to poddany albo sługa przeciwnika, a nie twój.

Faktycznie wypychanie z gildii szlachciców jest nieczęste, ale warto tam być, jak ludzie kupują królewskie pieczęcie, żeby zapunktować dodatkowo na koniec.

Mnisi dostają kuferek z gildii kupców, więc jakaś motywacja do bycia tam też jest, chociaż mniejsza, niż w innych gildiach. Ale jak trzej gracze się biją o jedno, to może warto pójść tam, gdzie nikogo nie ma :)

W sumie nie zauważyłem, żeby w naszych rozgrywkach jakoś bardzo intensywnie był sklep wykorzystywany, częściej korzystaliśmy z podbierania. Ale to może taka specyfika grupy :)

Natomiast nie będę czarował, że wszystkie akcje są tak samo korzystne, jak inne. Nie są. Taka natura tej gry.
drzewko
Posty: 293
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:37
Has thanked: 46 times
Been thanked: 295 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: drzewko »

feniks_ciapek pisze: 12 sie 2020, 11:00
Mnisi dostają kuferek z gildii kupców, więc jakaś motywacja do bycia tam też jest, chociaż mniejsza, niż w innych gildiach. Ale jak trzej gracze się biją o jedno, to może warto pójść tam, gdzie nikogo nie ma :)
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że mnisia gildia ma tak naprawde 3 pushe gildiowe które można robić jeden za drugim od samego początku. Reszta gildii się zapycha po 1-2 pushach i trzeba czekać aż inni odpalą swoje gildie.
Awatar użytkownika
Bartoszeg02
Posty: 564
Rejestracja: 25 mar 2009, 21:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 172 times
Been thanked: 43 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Bartoszeg02 »

Jasne że przekazujemy znacznik pierwszego gracza! Ale obronę chyba trzeba zagrać w momencie w którym jesteśmy atakowani? Ona z czego wiem nie działa na wszystkie nasze walki?

Musimy wytrenować sobie jeszcze 1 albo 2 graczy i zrobić sądną rozgrywkę; jeżeli będzie bardzo fajnie to gra zostaje, jeżeli znowu będzie kiepsko to niestety gra idzie pod młotek... nie ma lekko w mojej kolekcji...
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2390
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1297 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: vinnichi »

Wczoraj udało się zagrać pierwszy raz na 4 osoby. Ufff początki w tej grze są ciężkie, szczególnie pierwsze rundy kiedy wszyscy ruszają się po omacku. Niestety nie udało się nam zagrać do końca i nie było tak dynamicznie jakbym chciał ale mimo wszystkich trudności mam ochotę zagrać znowu jak najszybciej już bardziej świadomie. Rozumiem już dlaczego ta gra ma tyle krytycznych opinii. Nie każdy chce poświęcić wiele godzin na partie które nie będą super fajne a gier do ogrania jest mnóstwo. Mam jednak cichą nadzieję że u nas się przyjmie i będzie można poznać Feudum lepiej. Jestem nią oczarowany więc nie przeszkadzają mi wady :)
Spoiler:
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Leviathan »

Wrzucam recenzję Feudum, jaką opublikowałem na Wojennik TV. To był jeden z tych tytułów, które okupowały czołowe miejsca na mojej recenzenckiej liście wstydu - z unboxingiem dawno temu, a bez kontynuacji w postaci recenzji.

Wojennik TV # 83: Feudum - unboxing (PL)
Wojennik TV # 613: Feudum - recenzja (PL)
Awatar użytkownika
Dianne
Posty: 168
Rejestracja: 15 kwie 2020, 08:49
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 61 times
Been thanked: 87 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: Dianne »

Ufffff!
Mój męzczyzna zażyczył sobie, żebym z okazji Dnia chłopaka zagrała z nim w Feudum. Minął rok odkąd gra zagościła na naszej półce, więc nawet się nie dziwię. Cóż mi więc pozostało, jak przebić się przez film z instrukcją i później samą instrukcję. Polecam tę metodę. Łatwiej ogarnąć o czym mówi instrukcja, jak już raz zobaczyło się jak to wygląda w praktyce.

Jak moje wrażenia? Generalnie to uważam, że legendy o trudnej instrukcji do Feudum robią tej grze straszną krzywdę. Widziałam ile osób ją sprzedaje bez zagrania i no kurcze! Serio? To nie jest Trzewiczkowy Robinson :lol: Serio, instrukcja do Feudum da się lubić. Zwłaszcza ta poprawiona. Ok, fajnie jak znają ją wszystkie osoby zasiadające przy stole i w trakcie grania dobrze mieć ją pod ręką. Natomiast gdybym miała wybrać czy wolałabym tłumaczyć Feudum czy Roota, to sto razy bardziej wolałabym tłumaczyć Feudum. A przecież tłumaczyłam już kiedyś Roota.

Mamy za sobą rozgrywkę na 2 osoby. Nie powiem ile nam zajęła, bo graliśmy trochę jednego dnia, trochę następnego. Myślę, że teraz poszłoby nam już szybciej. Ostatecznie rozgromiłam swojego faceta 216 do coś koło 150. Nauczy się dziad, żeby przykładać się do czytania instrukcji :twisted:

Na początku trochę mi brakowało umieszczenia na karcie pomocy, które gildie za co punktują. Z czasem już się człowiek przyzwyczaja, ale początek gry to ciągłe wstawanie i przyglądanie się na mało czytelnej planszy za co otrzymamy punkty.

Właśnie, plansza to porażka. Niby mamy playmatę, ale ona naprawia jedne mankamenty planszy (mało czytelne gildie), żeby wygenerować inne (mało czytelne oznaczenia gdzie można się czym przemieszczać). Ja co chwila łapałam się na tym, że nie zauważałam, że mogę gdzieś pójść, bo nie widziałam np. ptaszków na mapie.

Ze wskazówek do feudum to na stówkę będzie potrzebowali jakiegoś trackera punktów wpływu w gildiach. Mój wariat kupił oficjalne kosteczki do feudum, ale zwykłe k6 w kolorach graczy czy nawet te dostępne na bgg wystarczą ;)

W kwestii strategii się nie wypowiem, bo co można powiedzieć po jednej rozgrywce? Czy czułam się jakbym patatajała swoim rączym rumakiem po królestwie? Trochę. Na pewno klimat rozgrywki podbiły u nas figurki wehikułów, drzewka z któregoś dodatku, syrenka itd. Z elementami 3D gra naprawdę wyglądała super (załączę zdjęcia poniżej). U nas służyły głównie jako element dekoracyjny. Fajnie, że w Feudum zastosowano inne figurki niż klasyczny szary plastik. Wygląda jak zabawka, ale to wcale nie jest zabawka :mrgreen: No chyba że taka dla dorosłych.

Ogólnie wrażenia mam pozytywne. Cieszę się, że w końcu zagraliśmy i z chęcią usiądę ponownie. Trochę stresowałabym się siadać do stołu z bardziej doświadczonymi graczami, zanim nie zagram jeszcze kilka razy. Chętnie też wytłumaczę komuś znajomemu grę, żeby zagrać w większym składzie. Przyjemne planszówkowe doświadczenie ogólnie rzecz biorąc ;) Na dwie osoby grało nam się bardzo dobrze. W momencie postawienia pierwszego feudum tak naprawdę przestaje się liczyć, że na planszy jest luźno, a zaczyna się chęć do spotykania się :D Bardzo fajna mechanika z karaniem za brak walki.

A, i bardzo się cieszę, że kupiliśmy tę grę już z insertem od Warboxa. Bardzo ułatwił on życie ;)

Zdjęcia w spoilerze ;)
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 02 paź 2021, 21:57 przez Dianne, łącznie zmieniany 2 razy.
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1596 times
Been thanked: 931 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: feniks_ciapek »

Gra jest przecudowna, nawet jeśli momentami mało czytelna.

Natomiast chciałbym się dowiedzieć, jak właściwie udało Ci się osiągnąć taki wynik, bo u mnie jak już zacząłem je dobrze liczyć, to najlepsze oscylują w okolicach 130-150.
drzewko
Posty: 293
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:37
Has thanked: 46 times
Been thanked: 295 times

Re: Feudum (Mark K. Swanson)

Post autor: drzewko »

Wtóruję z tym pytanie, bo u nas także 130-150 wyniki wygrywajace chodziły. Chociaż ja w tą grę nigdy nie grałem w mniej niż 3, a i tak zalecam grać w 4+.

Co do czytelności to ja bardzo gorąco polecam te planszetki: https://boardgamegeek.com/filepage/1641 ... ment-paths - bardzo pomaga, szczególnie nowicjuszom.
A mata jest beznadziejna, sprzedałem bez mrugnięcia - kompletnie nie widać na niej scieżek.
ODPOWIEDZ