Brass: Lancashire - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 311
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: YoYo » 22 wrz 2019, 10:54

Czy do wariantu dwuosobowego (wersja nowa PL 09.2019) stosuje mape standardowa (wyjmujac oczywiscie karty i zetony handlu bawelny od 3 i 4 osob) czy ten wariant spolecznosciowy? Pytanie poniewaz w kartach (dla 2 osob i wiecej) sa wtedy miasta, ktorych nie ma na mapie. W spolecznosciowym za to wyjmuje sie tylko te karty bez znacznika trybiku.

Palmer
Użytkownik wspierający
Posty: 1271
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 48 times
Been thanked: 54 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Palmer » 22 wrz 2019, 11:17

Nowy wariant 2os. (ten od Roxley) rozgrywa się na standardowej planszy. Dostępne są wszystkie miasta, przy czym do niektórych trzeba dojechać bezpośrednio połączeniami, bo nie ma ich kart w talii.

Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 311
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: YoYo » 22 wrz 2019, 11:21

Ok dzieki, czyli po prostu olac ten wariant spolecznosciowy na koncu instrukcji i isc tak jak mowi glowna instrukcja np.30£ na gracza (jak jest nawet 2) itp?

Palmer
Użytkownik wspierający
Posty: 1271
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 48 times
Been thanked: 54 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Palmer » 22 wrz 2019, 11:40

Jeśli miałbym coś doradzić, to olej ten podstawowy i skup się na tym z końca instrukcji :wink:

Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 311
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: YoYo » 22 wrz 2019, 11:59

Jeszcze jedno pytanie dotyczące zasad i Ery kanałowej.
W instrukcji mamy napisane „możesz mieć tylko jeden swój żeton przedsiębiorstwa w danym mieście” - chodzi o Żetony tego samego typu tak? Czyli nie mogę mieć np. dwóch przędzalni ale mogę mieć kopalnię i Przędzalnię (oczywiście o ile dane miasto na to pozwala)?

Awatar użytkownika
Boardzilla
Posty: 9
Rejestracja: 12 paź 2018, 23:10
Lokalizacja: POLSKA
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Boardzilla » 22 wrz 2019, 12:30

YoYo pisze:
22 wrz 2019, 11:59
Jeszcze jedno pytanie dotyczące zasad i Ery kanałowej.
W instrukcji mamy napisane „możesz mieć tylko jeden swój żeton przedsiębiorstwa w danym mieście” - chodzi o Żetony tego samego typu tak? Czyli nie mogę mieć np. dwóch przędzalni ale mogę mieć kopalnię i Przędzalnię (oczywiście o ile dane miasto na to pozwala)?
Nie. Możesz mieć po prostu tylko 1 budynek w tym mieście. Nie jeden rodzaj budynku - jeden budynek. :)
www.facebook.com/BOARDZILLA / Konkretne recenzje gier planszowych

Awatar użytkownika
Gribbler
Posty: 22
Rejestracja: 11 wrz 2019, 22:24
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Gribbler » 22 wrz 2019, 23:17

Czy budynki przedsiębiorstw punktują dopiero pod koniec danej ery z jakiegoś konkretnego powodu? Dlaczego nie wcześniej, w momencie ich odwracania?

Awatar użytkownika
Edwardo
Użytkownik wspierający
Posty: 540
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Edwardo » 23 wrz 2019, 00:04

Gribbler pisze:
22 wrz 2019, 23:17
Czy budynki przedsiębiorstw punktują dopiero pod koniec danej ery z jakiegoś konkretnego powodu? Dlaczego nie wcześniej, w momencie ich odwracania?
Chociażby dlatego, że część z nich może zniknąć do końca fazy (nadbudowywanie).
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl

Awatar użytkownika
Cin
Użytkownik wspierający
Posty: 841
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: Cin » 23 wrz 2019, 00:50

A niektóre punktują dwa razy

Awatar użytkownika
EVOCATVS
Użytkownik wspierający
Posty: 298
Rejestracja: 16 lis 2018, 22:20
Has thanked: 108 times
Been thanked: 40 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: EVOCATVS » 23 wrz 2019, 00:58

Do przebudowy muszę użyć odpowiednich dla miasta/przemysłu kart jak do normalnej budowy i, jeśli tak, to nie mając ich, mogę zrobić to poświęcając dwie karty i akcje na jedną przebudowę?

Awatar użytkownika
kdsz
Użytkownik wspierający
Posty: 1045
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 48 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: kdsz » 23 wrz 2019, 05:00

Tak

Awatar użytkownika
YoYo
Użytkownik wspierający
Posty: 311
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: YoYo » 23 wrz 2019, 07:57

Edwardo pisze:
23 wrz 2019, 00:04
Gribbler pisze:
22 wrz 2019, 23:17
Czy budynki przedsiębiorstw punktują dopiero pod koniec danej ery z jakiegoś konkretnego powodu? Dlaczego nie wcześniej, w momencie ich odwracania?
Chociażby dlatego, że część z nich może zniknąć do końca fazy (nadbudowywanie).
Ale przeciez PZ zostaja, pomimo, ze sie je przebudowalo (np.na kopalnie wegla II poziomu przez drugiego gracza). Wtedy PZ i dochod zostaje nietkniety u gracza pierwszego.

Awatar użytkownika
kdsz
Użytkownik wspierający
Posty: 1045
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 48 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: kdsz » 23 wrz 2019, 08:03

YoYo pisze:
23 wrz 2019, 07:57
Ale przeciez PZ zostaja, pomimo, ze sie je przebudowalo (np.na kopalnie wegla II poziomu przez drugiego gracza). Wtedy PZ i dochod zostaje nietkniety u gracza pierwszego.
Dochód zostaje, ale punkty przepadają.

jrz8888
Użytkownik wspierający
Posty: 270
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: jrz8888 » 28 lis 2019, 09:49

Witam.
Mam przed sobą pierwszą rozgrywkę. Po przestudiowaniu kilkukrotnie instrukcji pojawia się kilka wątpliwości:
1) W jaki sposób traktować "przebudowę"? W którym momencie mogę to zrobić i czy kosztuje mnie to swoją akcję (konieczność odrzucenia jednej karty)? Ups, widzę podobne wypowiedzi powyżej. Zatem chyba jest jednak dla mnie jasne, że jest to traktowane jako normalna akcja i wiąże się to z odrzuceniem odpowiedniej karty i poniesieniem odpowiednich kosztów
2) Jak rozumieć w instrukcji: jeśli budujesz kopalnię lub hutę, to sprzedajesz - odpowiednio - węgiel i żelazo? Czyli jak? Na przykład: buduję sobie hutę i umieszczam na niej 4 kostki. Muszę natychmiast sprzedać tyle tego żelaza ile tylko mogę? Jeżeli będą cztery wolne pola na rynku, to żeton będzie pusty, dobrze rozumiem?
3) Akcja sprzedaży bawełny na zamorskie rynki. W ramach jednej akcji (konieczność odrzucenia karty) mogę sprzedać tyle przędzalni ile jestem w stanie? Na przykład jedną sobie sprzedam z pomocą połączenia z portem (odwracam żeton portu), drugą z innym portem (odwracam kolejny żeton portu), zaś trzecią poprzez użycie żetonu sprzedaży na zamorskie rynki?

Przepraszam, jeśli miesza mi się terminologia w niektórych przypadkach, ale nie mam obecnie wglądu w instrukcję i zapodaję pytania ułożone wczoraj z głowy :wink:

Awatar użytkownika
kdsz
Użytkownik wspierający
Posty: 1045
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 48 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: kdsz » 28 lis 2019, 10:00

1) Przbudowa to normalna akcja budowy. Zjada kartę jak każda inna akcja. Możesz przebudowywać swoje przedsiębiorstwa w dowolnym momencie żetonem wyższego poziomu. Możesz też nadbudować żetony kopalni przeciwników, ale tylko wówczas, gdy nie ma kostek węgla na mapie i na rynku. Analogicznie gdy nie ma żelaza na planszy, wówczas możesz nadbudować hutę przeciwnika (ale tylko żetonem wyższego poziomu)
2) Tak
3) Tak

jrz8888
Użytkownik wspierający
Posty: 270
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: jrz8888 » 04 gru 2019, 11:10

Mam kolejne pytanie, na które odpowiedź wydaje się oczywista, ale wolę dopytać.

W instrukcji nie mogę znaleźć doprecyzowania, za które żetony punktujemy. Tylko własne, czy wszystkie.

Punktujemy za sprzedane żetony przedsiębiorstw. Tutaj chyba logiczne, że chodzi o własne.
Punktujemy również za połączenia z przedsiębiorstwami, które posiadają wskazany symbol. W tym przypadku również chodzi tylko i wyłącznie o połączenia z własnymi budynkami, prawda?

Awatar użytkownika
seki
Użytkownik wspierający
Posty: 1565
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 73 times
Been thanked: 89 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: seki » 04 gru 2019, 11:15

jrz8888 pisze:
04 gru 2019, 11:10
Mam kolejne pytanie, na które odpowiedź wydaje się oczywista, ale wolę dopytać.

W instrukcji nie mogę znaleźć doprecyzowania, za które żetony punktujemy. Tylko własne, czy wszystkie.

Punktujemy za sprzedane żetony przedsiębiorstw. Tutaj chyba logiczne, że chodzi o własne.
Punktujemy również za połączenia z przedsiębiorstwami, które posiadają wskazany symbol. W tym przypadku również chodzi tylko i wyłącznie o połączenia z własnymi budynkami, prawda?
Punkty dostajesz za połączenia z budynkami swoimi i rywali. Istotne by żeton przedsiębiorstwa był odwrócony. Natomiast punkty za odwrócone przedsiębiorstwa dostajesz patrząc tylko na swoje własne.

jrz8888
Użytkownik wspierający
Posty: 270
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: jrz8888 » 04 gru 2019, 12:41

seki pisze:
04 gru 2019, 11:15
Punkty dostajesz za połączenia z budynkami swoimi i rywali. Istotne by żeton przedsiębiorstwa był odwrócony. Natomiast punkty za odwrócone przedsiębiorstwa dostajesz patrząc tylko na swoje własne.
O, super. Dzięki wielkie.
Czy to jest gdziekolwiek w instrukcji doprecyzowane? Jest ktoś w stanie podać numer strony?

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2159
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 10 times
Been thanked: 47 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: bogas » 04 gru 2019, 14:35

jrz8888 pisze:
04 gru 2019, 12:41
seki pisze:
04 gru 2019, 11:15
Punkty dostajesz za połączenia z budynkami swoimi i rywali. Istotne by żeton przedsiębiorstwa był odwrócony. Natomiast punkty za odwrócone przedsiębiorstwa dostajesz patrząc tylko na swoje własne.
O, super. Dzięki wielkie.
Czy to jest gdziekolwiek w instrukcji doprecyzowane? Jest ktoś w stanie podać numer strony?
Tego Brassa mam jeszcze w starej wersji i polskiej instrukcji na oczy nie widziałem, ale idę o zakład, że na stronie 7 jest napisane, że dostajesz punkty za WSZYSTKIE symbole połączeń (czy tam odwórcone żetony). A wszystkie to wszystkie, więc... 8)

jrz8888
Użytkownik wspierający
Posty: 270
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: jrz8888 » 04 gru 2019, 16:33

https://zapodaj.net/db9bf033d61c9.jpg.html
Specjalnie zrobiłem zdjęcie.
Dla mnie wyjaśnienie w instrukcji nie jest jednoznaczne, dlatego dzięki wielkie, że kolega przedstawił fakty z obcojęzycznej, starej wersji. Teraz już będę wiedział jak przeliczać punkty.

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2159
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 10 times
Been thanked: 47 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: bogas » 04 gru 2019, 17:14

jrz8888 pisze:
04 gru 2019, 16:33
https://zapodaj.net/db9bf033d61c9.jpg.html
Specjalnie zrobiłem zdjęcie.
Dla mnie wyjaśnienie w instrukcji nie jest jednoznaczne, dlatego dzięki wielkie, że kolega przedstawił fakty z obcojęzycznej, starej wersji. Teraz już będę wiedział jak przeliczać punkty.
Hmmmm ja tu nie widzę żadnej niejednoznaczności.

jrz8888
Użytkownik wspierający
Posty: 270
Rejestracja: 28 sie 2017, 14:34
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: jrz8888 » 04 gru 2019, 17:41

bogas pisze:
04 gru 2019, 17:14
Hmmmm ja tu nie widzę żadnej niejednoznaczności.
Może to jest kwestia zrozumienia. Ja interpretuję to inaczej. Musiałem się dopytać, aby mieć pewność.
Wydaje mi się, że w pierwszym punkcie powinni dodać, że punktują wszystkie żetony w miastach, z którymi jesteś połączony, niezależnie od przynależności, jeśli tylko są odwrócone rewersem. A w drugim punkcie, że punktują tylko i wyłącznie własne przedsiębiorstwa, które, rzecz jasna, również są odwrócone.

Właśnie to niedoprecyzowanie w drugim punkcie zrodziło u mnie wątpliwości. Skoro w pierwszym odnieśli się do wszystkich, to w drugim powinni dodać słowo „własne”, a wówczas nie myślałbym o tym. Wydaje się logicznym, że punktują własne przedsiębiorstwa w miastach, ale wcale nie tak logicznym, że cudze przedsiębiorstwa, z którymi jesteś połączony, również. I na tej podstawie pomyślałem, że może chodzić tylko o połączenia z własnymi, ale nie dawało mi to spokoju, coś mi nie pasowało.

W sumie już nieistotne, ponieważ sprawa jest wyjaśniona. Dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2159
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 10 times
Been thanked: 47 times

Re: Brass: Lancashire - pytania o zasady

Post autor: bogas » 04 gru 2019, 22:51

Faktycznie. Nawet nie spojrzałem na opis punktowania żetonów przemysłu, a ewidentne brakuje tam słowa „twoich” co w angielskiej wersji instrukcji akurat jest jasno powiedziane.

ODPOWIEDZ