Strona 13 z 39

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 01:00
autor: olsszak
GrzeL pisze: 26 paź 2019, 00:37 W polskiej Księdze Praw w 9.5.4 zmieniono precyzyjny angielski zwrot „with any pieces” na nieprecyzyjny i nigdzie niezdefiniowany „przebywającemu”, a nie dla każdego posiadanie gdzieś sympatyków albo drewna jest równoznaczne z przebywaniem w tym miejscu.
Spoiler:
100% prawdziwe.

Ciekawe, że tylko jeszcze kogokolwiek dziwi schrzanione tłumaczenie Portalu. Co gra to jakieś kwiatki... wolę juz grac w angielskie...

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 10:02
autor: Odi
Gdybyś kupił wydanie angielskie, to musiałbyś drukować sobie nową instrukcję, bo od wersji drukowanej (od wersji KS?) zasady się zmieniły.

Więc ja bym z tym zaufaniem do wersji angielskich nie przesadzał ;)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 12:07
autor: ZygfrydDeLowe
Odi pisze: 26 paź 2019, 10:02 Gdybyś kupił wydanie angielskie, to musiałbyś drukować sobie nową instrukcję, bo od wersji drukowanej (od wersji KS?) zasady się zmieniły.

Więc ja bym z tym zaufaniem do wersji angielskich nie przesadzał ;)
Ten argument akurat działa w dwie strony.
Najnowsze wydanie (trzecie, jeśli mnie pamięć nie myli) zawiera instrukcję ze wszystkimi zmianami, więc kupując je dostaje się najbardziej aktualne zasady.
Nie chcę wdawać się w dyskusję o jakości tłumaczenia i prymatu oryginalnych wersji językowych nad tłumaczeniami (tudzież odwrotnie), ale zasady mogą się ponownie zmienić; zwłaszcza że w najbliższym czasie oddane zostaną w ręce graczy nowe dodatki (i to dopiero będzie ich prawdziwy test). Co jeśli te kolejne zmiany zasad nastąpią? Czy Portal ponownie przetłumaczy zmienioną instrukcję? Czy po przetłumaczeniu roześle, czy udostępni do ściągnięcia i wydrukowania?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 14:43
autor: Mr_Fisq
olsszak pisze: 26 paź 2019, 01:00 Ciekawe, że tylko jeszcze kogokolwiek dziwi schrzanione tłumaczenie Portalu. Co gra to jakieś kwiatki... wolę juz grac w angielskie...
Tłumaczenie jest tak potwornie schrzanione, że właśnie kupiłem drugi egzemplarz Roota, tym razem na prezent.

Nie rozumiem tych narzekań; Markiz/Markiza nijak nie wpływa na gameplay, a wyżej przytoczone tłumaczenie nie "przewraca wszystkiego do góry nogami" tylko jest po prostu nieścisłe...

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 19:15
autor: playerator
Mr_Fisq pisze: 26 paź 2019, 14:43 (...) wyżej przytoczone tłumaczenie nie "przewraca wszystkiego do góry nogami" tylko jest po prostu nieścisłe...
Tylko że nie mówimy tutaj o powieści przygodowej, ale o instrukcji. Nieścisłości w instrukcjach mogą być przyczyną wielu problemów. Nie tylko w przypadku gier planszowych zresztą.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 21:52
autor: Mr_Fisq
playerator pisze: 26 paź 2019, 19:15
Mr_Fisq pisze: 26 paź 2019, 14:43 (...) wyżej przytoczone tłumaczenie nie "przewraca wszystkiego do góry nogami" tylko jest po prostu nieścisłe...
Tylko że nie mówimy tutaj o powieści przygodowej, ale o instrukcji. Nieścisłości w instrukcjach mogą być przyczyną wielu problemów. Nie tylko w przypadku gier planszowych zresztą.
Tylko nie mówimy tu o instrukcji obługi reaktora jądrowego, ale o instrukcji gry.
Ta nieścisłość chyba nie wywraca do góry nogami balansu gry, i jej sprostowanie można przeprowadzić dość bezinwazyjnie (gorsze są błędy w kartach i na planszach/planszetkach).

Ja problemy płynące z niedoróbek w tej instrukcji oceniam na ~3/10 (gdzie 1/10 => błędy zupełnie nieistotne, 10/10 => z angielskiego na polski tłumaczyli Rosjanie, i nic nie trzyma sie kupy), i z mojej perspektywy nie jest to instrukcja schrzaniona (polecam lekturę tłumaczeń specjalistycznych książek technicznych z IT, to jest dopiero jazda).

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 23:09
autor: playerator
No to spieramy się o to, czy błędy o sile 3/10 to już schrzanienie, czy jeszcze nie. Moim zdaniem, oczywiście tak.
Koń bez oka to ciągle koń, ale większość wolałaby konia zdrowego. Jeśli ktoś chciałby mieć instrukcję bez błędów, ale nie ma wyboru (bo przecież nie ma innego wydania Root), to wyraża swoje niezadowolenie. Szczególnie w sytuacji, kiedy błędy występują co chwilę, w co drugiej niemal grze. Naprawdę można mieć dosyć errat, naklejek a nawet poprawionych komponentów (bo przecież trzeba o nich wiedzieć, wysłać zgłoszenie, etc.). To naprawdę nie musi być całkowicie skopana instrukcja, żeby wolno było napisać, że się nie podoba.
Nie rozumiem, czemu tego nie rozumiesz :wink:

Re: Root (Cole Wehrle)

: 26 paź 2019, 23:20
autor: Mr_Fisq
Ależ rozumiem, że instrukcja może się nie podobać i szanuję tego typu opinie. Natomiast dla mnie określenie "schrzaniona instrukcja" jest kategoryczne i wskazuje, że instrukcja nie nadaje się do niczego, poza paleniem w piecu. To nie jest "koń bez oka" tylko koń z urwanym łbem :mrgreen:

Bo jeśli Root ma schrzanioną instrukcja, to jak określić instrukcję w której są mylone słowa kluczowe? Albo jakaś jednostka w wyniku błędu staje się nieśmiertelna?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 28 paź 2019, 17:39
autor: KQuest
Czy ktoś jeszcze w swoim pudełku polskiej wersji znalazł coś takiego? Co to za cudo?
Spoiler:

Re: Root (Cole Wehrle)

: 28 paź 2019, 17:54
autor: nahar
W Twoim pudle sa resztki ptaszyska....

Re: Root (Cole Wehrle)

: 29 paź 2019, 14:29
autor: GrzeL
Zarówno w polskiej, jak i angielskiej wersji brakuje w 9.4.1 „na odpowiednim torze”.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 paź 2019, 10:42
autor: pegzi

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 paź 2019, 17:09
autor: Raivenn
Do czego służy stojak na karty z pudełka z dodatkiem? Czy to da Bobrów, żeby publicznie wystawić dostępne na sprzedaż karty?

I czy nie macie wrażenia, że planszetki graczy są z nieco cieńszego materiału?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 30 paź 2019, 17:20
autor: Nidav
Raivenn pisze: 30 paź 2019, 17:09 Do czego służy stojak na karty z pudełka z dodatkiem? Czy to da Bobrów, żeby publicznie wystawić dostępne na sprzedaż karty?
Stojak jest dla Mechanicznego Markiza, żeby tam umieszczać jego karty - zobacz chociażby na stronie 6 instrukcji dodatku, punkt o rozdaniu kart.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 10:33
autor: NICek
Czy ktoś wie, czy Portal rozpoczął już wysyłkę Rzecznych Plemion?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 10:43
autor: japanczyk
NICek pisze: 31 paź 2019, 10:33 Czy ktoś wie, czy Portal rozpoczął już wysyłkę Rzecznych Plemion?
Tak, do osób, które zamówiły w ich sklepiku

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 11:08
autor: MManiekM
Jak ten cały Root działa na dwie osoby? Zastanawiam się nad kupnem podstawki + dodatku, a właśnie w takiej konfiguracji będzie najczęściej lądować na stole.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 11:17
autor: KurikDeVolay
Jest (wskazana) możliwość grania z mechaniczną markizą, więc w praktyce gry będą 3 osobowe. ;)

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 11:20
autor: japanczyk
MManiekM pisze: 31 paź 2019, 11:08 Jak ten cały Root działa na dwie osoby? Zastanawiam się nad kupnem podstawki + dodatku, a właśnie w takiej konfiguracji będzie najczęściej lądować na stole.
https://boardgamegeek.com/thread/206803 ... -company-b
Ja bede grał z botami, zeby miec 4 os, podobno fajnie to funkcjonuje
Na dwie osoby są sugerowane konfiguracje (Markiza vs Ptaki), wiec szybko moze sie znudzic

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 11:30
autor: Nidav
Gra z botem działa bardzo fajnie - stronę wcześniej można przeczytać mój opis rozgrywki, w której grałem ze znajomym i Mechaniczną Markizą, tylko nie w wersji z dodatku, a z nowszej wersji, która będzie w dodatku Clockwork (wszystkie pliki znaleźć można na BGG w temacie Better Bot Project - link do niego powyżej, w poście japanczyka ;)). Takie to było dobre, że już na grubym papierze wydrukowałem sobie boty dla Sojuszu i Dynastii - będą stosowane nawet przy grach w 3 osoby, żeby się więcej na planszy działo.

W skrócie bot chodzi sprawnie i dużo się dzięki niemu dzieje na planszy. Obsługa przysparza problemu jedynie na początku - potem robi się to bez większego problemu i zajmuje to chwilę. Do tego można grać kooperacyjnie, czyli wszyscy przeciwko botowi. Na dwie osoby bez bota raczej bym nie grał - może co najwyżej pierwsze partie, żeby się zapoznać z frakcjami. Jednak to gra area control, więc im więcej rzeczy na planszy, tym lepiej i bardziej dynamicznie.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 11:58
autor: MManiekM
Dzięki za info. Trzeba więc odpuścić Roota.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 12:02
autor: Pan_K
Tak z ciekawości: czy z botami można grać również solo (zarówno technicznie rzecz biorąc - tzn. czy się da; jak i praktycznie rzecz biorąc - tzn. czy taka rozgrywka ma szansę oddać wrażenia z normalnej gry)?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 12:05
autor: Odi
A dlaczego właściwie Bot z dodatku jest słaby?

Graliście z nim może w wersji coop?

Re: Root (Cole Wehrle)

: 31 paź 2019, 12:06
autor: Nidav
Pan_K pisze: 31 paź 2019, 12:02 Tak z ciekawości: czy z botami można grać również solo (zarówno technicznie rzecz biorąc - tzn. czy się da; jak i praktycznie rzecz biorąc - tzn. czy taka rozgrywka ma szansę oddać wrażenia z normalnej gry)?
Podobno można i całkiem dobrze to śmiga. Tylko trzeba dobrze obsługiwać wszystkie boty. Sam autor botów gdzieś tam w temacie się wypowiadał, że on tak gra solo i jak już obsługa botów jest ogarnięta i trwa krótko, to zapewnia to podobny feel. Ale raczej trzeba się przekonać na własnej skórze czy coś takiego komuś odpowiada ;)
NICek pisze: 31 paź 2019, 10:33 Czy ktoś wie, czy Portal rozpoczął już wysyłkę Rzecznych Plemion?
Przed chwilą Portal wrzucił grafikę z premierami na listopad i Plemiona Rzeczne będą miały premierę 14 listopada. Zatem jeśli ktoś nie zamówił w sklepie Portalu (bo te egzemplarze już zostały wysłane), to musi te 2 tygodnie poczekać.
Odi pisze: 31 paź 2019, 12:05 A dlaczego właściwie Bot z dodatku jest słaby?
Chyba nikt nie mówił, że jest słaby :D Ja testowałem nową wersję, bo dodatku jeszcze nie mam, a cóż... Mając do wyboru nową a starszą wersję do wydruku, mimo wszystko wybiorę nową ;) Przy czym stary bot nie stawia żetonów na planszy, więc odpada punktowanie za ściąganie ich + zajmowanie miejsc na budynki. Bot nowy to robi, więc bardziej oddaje feel z graniem w więcej osób. Poza tym obsługa jest trochę inna - w starej wersji Mechanicznej Markizy losuje się 5 kart i one determinują różne akcje. W nowej wersji losuje się tylko jedną i wszystko wykonuje się pod nią. Zatem obsługa jest nieco łatwiejsza.

Re: Root (Cole Wehrle)

: 02 lis 2019, 12:24
autor: raj
Ktoś się orientuje jak trzecia edycja angielska ma się do polskiej?
Różnice itp? jest angielski update pack do wykorzystania...