Strona 1 z 2

Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 29 lis 2018, 10:06
autor: mauserem
Zagraliśmy w jeszcze cieplutki Gizmos wydany przez Portal.
W sumie wcześniejsze gry Phila Walkera-Hardinga - Sushi Go! Cacao, Imhotep jakos mi głowy nie urwały, Park Niedźwiedzi dał mi troszkę frajdy - ale nie przepadam za patchworkami - a tu proszę, taka niespoadzianka:
Obrazek
Przesprytna giereczka w dobieranie kolorowych kulek za które następnie kupujemy karty dające nam wzmocnienia do podstawowego zestawu akcji.
Spora synergia między układami akcji/kulek/kart pozwala tworzyć wielopiętrowe combosy, a w zasadzie to wydajnie działające silniczki.
Tak, niewątpliwie ta gra to rasowy engine builder.
Wygląda jak taki troszkę ubogi krewny Mieszanki wybuchowej - kulek mniej, podajnik, mimo sporych rozmiarów jakiś taki... Ale to wszystko pozór - wszystko jest dokładnie jak ma być - co uświadamia sobie człowiek już po kilku pierwszych turach. Podobieństwo do Mieszanki jest bardzo mylące - bo Gizmos odkrywa całkiem sporą gamę możliwości działania i jest grą po prostu dużo głębszą, mimo nadal lekkiego, niewymuszonego charakteru.
Setting to w zasadzie abstrakt - bawimy się laboratoryjne manipulowanie energią reprezentowaną przez kolorowe plastikowe kulki. Karty tutaj pełnią rolę różnorakich urządzeń, manipulatorów i konwerterów, czy też wzmacniaczy tejże "kulkowej" energii.
Gra maksymalnie dla 4 graczy - którzy bazując na podstawowym zestawie akcji, kupują odpowiednie karty wydając, zebrane wcześniej kulki - zasady są trywialne, szybkie do wytłumaczenia, a dodatkowo wsparte bardzo czytelnym systemem ikon.
Gdybym miał wskazać grę, która jest bardzo bliska duchowi rozgrywki w Gizmos, ale jest dużo płytsza - to Splendor.
Podobnie jak w Splendorze dobieramy zasoby z dostępnej puli.
Podobnie jak w Splendorze mamy "wystawkę" kart o różnym poziomie punktowym i cenowym, które w miarę rozwoju będziemy dodawać do swojego tableau.
Podobnie jak w Splendorze mamy mechanizm rezerwacji kart (tutaj jest to archiwizacja)
Podobnie jak w Splendorze mamy "sufit" po osiągnięciu którego gra się kończy.
Inaczej niż w Splendorze działają karty - nie są tylko źródłem wirtualnych zasobów, a bardziej ich konwerterem i źródłem dodatkowych akcji dobierania.
I tu muszę od razu powiedzieć - Gizmos, przynajmniej u mnie, zabiło Splendor. Dając dużo większą przestrzeń decyzji, bogatsze spektrum zależności między poszczególnymi działaniami. Splendor jest przy tym zaledwie prymitywnym budowaniem kuli śnieżnej, która stopniowo się rozpędza.
W Gizmos budowanie efektywnego silnika to fakt i to jest chyba to co daje "tygryskom" najwięcej frajdy. W dodatku ten mocno umowny klimat laboratorium świetnie się tu wpasowuje i nasze działania są intuicyjne, bo w zasadzie od razu nazwane wprost. Konwerter jest konwerterem, a nie Planetą X zużywającą zasób A, by wyeksportować B.
Tu, już po kilku turach wszystko jest klarowne i zrozumiałe - gra nie wymaga od nas wstecznego dekodowania fluffu i ostatecznie sprowadzania wszystkiego do pierwotnego znaczenia (jak na przykład w RFTG, gdzie dopiero po rozegraniu kilku rozgrywek widzimy, a może raczej przestajemy dostrzegać zaciemniający wszystko fluff).
A tu wszystko idzie tak szybko i sprawnie - wczoraj nawet ból głowy, który sprawiał, że prawie łaziłem wieczorem po ścianach jakby zelżał po partyjce. :mrgreen:
Ewidentnie gra ładnie "pomiziała" mi zwoje. :D

Po jednej rozegranej grze, nie pokuszę się jeszcze o wyrokowanie na temat niuansów strategicznych - poza powtarzanym wcześniej ogólnym stwierdzeniem:
Jest tu duuuużo miejsca na kombinowanie. Gra ma też widoczny potencjał na dodatki:
z jakiegoś powodu ten zasobnik na kulki jest całkiem spory, a w tej chwili w zasadzie świeci pustkami :)
Spokojnie w grę będzie mogła grać większa liczba graczy, 5-6 spokojnie.
Tak samo nowe rodzaje kulek to taka oczywista oczywistość :D
Widzę dużo miejsca na możliwą negatywną interakcję - bo na razie jest to interakcja "splendorowa" uprzedzanie ruchów (zabieranie z puli konkretnego zasobu), zabieranie/rezerwowanie kart innym. A aż się prosi o możliwość zabierania z magazynu innym albo synergię kart między tableau graczy.

I to na razie tyle... aha jeszcze jedna ważna rzecz - Gizmos inaczej niż Splendor nie gasi rozmów przy stole :mrgreen:
to na prawdę Splendor Killer

Gizmos na BGG
autor: Phil Walker-Harding
Obrazek
2-4 Graczy

Re: Gizmos by CMON/Portal

: 29 lis 2018, 10:09
autor: BartP
W innym temacie pisaliście, że kulki wam się zacinają w ustrojstwie. Czy to przypadłość jedynie polskiej wersji? Ktoś ma porównanie? Grał ktoś w sklepowe (nietargowe) wydanie wersji angielskiej?

Re: Gizmos by CMON/Portal

: 29 lis 2018, 10:23
autor: mauserem
BartP pisze: 29 lis 2018, 10:09 W innym temacie pisaliście, że kulki wam się zacinają w ustrojstwie. Czy to przypadłość jedynie polskiej wersji? Ktoś ma porównanie? Grał ktoś w sklepowe (nietargowe) wydanie wersji angielskiej?
Kulki są z tworzywa, ich waga sprawia, że sporadycznie się przycinają. Ale w tej grze, inaczej niż w Mieszance, gdzie "płynne" rozdzielanie kulek w podajniku jest kluczem (bo muszą być niejawne, nie jest to problemem.
Podajnik podaje z losowej zawartości tylko 6 kulek. Zawsze można pomóc ręką w przypadku zacięcia - wystarczy włożyć ją do zasobnika i pomieszać.
W dodatku w tej grze, dobieranie kulek "w ciemno" z zasobnika jest równoprawnym działaniem do pobierania kulek widocznych. Więc ręka gmerająca w zasobniku to norma.

Re: Gizmos by CMON/Portal

: 29 lis 2018, 10:43
autor: BartP
Rozumiem. Jednakże po to tworzyli gadżet, by działał, prawda?

Re: Gizmos by CMON/Portal

: 29 lis 2018, 11:24
autor: mauserem
Zgadzam się, pamiętam problemy z podajnikiem do Mieszanki Wybuchowej, to była niezła wtopa - pierwsze egzemplarze po prostu się blokowały.
Ja swój podajnik skleiłem (klej Magic. Wikol) - zwracając szczególną uwagę, na rynny po których kulki staczają się na zewnątrz. I działa niezawodnie.

W Gizmos podajnik ma tylko jedną rynienkę i problem pojawia się kiedy dwie kulki pod naporem rozepchną się na boki jeszcze wewnątrz korpusu podajnika - dzieje się tak jeśli jej środkowe zgięcie jest zbyt małe - powstaje wtedy luz "pod sufitem" i kulki mogą się podnieść i ustawić obok siebie.
Radzę podczas składania podajnika, dobrze pozaginać (kilka razy) te elementy, które maja być zagięte, w celu nadania im pożądanego kształtu - bo kaszerowana tektura ma tendencję do rozprostowywania się. I to moim zdaniem powoduje, że rynienka traci swój profil i ugina się pod ciężarem kulek co powoduje blokowanie. A najlepiej dolną cześć podajnika potraktować po złożeniu i sprawdzeniu działania klejem. Ten element mieści się cały w plastikowej wyprasce pudełka.
Jedynie ścianek zasobnika nie należy sklejać - bo w pudełku można je schować tylko rozłożone. Na szczęście ten element nie wpływa na działanie całości, więc może być luźny.

Inna sprawa, szkoda, że CMON nie wykorzystało swojej "mocy" i nie zrobiło podajnika od razu z tworzywa - stylizując go na jakiś "fusion reactor" bo ten tekturowy to wygląda bardziej jak "gumball machine". Chyba jednak górę wziął rachunek ekonomiczny :) Ale drugie wydanie, o ile Gizmos zaliczy sukces rynkowy - tak samo jak Mieszanka doczeka się plastiku. :D

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 15 gru 2018, 23:09
autor: jnowaczy
wow ale zabawa. Pierwsza partia 3 osobowa i zgodnie stwierdzamy, ze to jest to czego nam było potrzeba. Śmiechu, kombinowania i takiej dziecięcej radości gdy silniczek z ulepszeń pozwolił wykonać fajne kombo. Autentycznie stare chłopy się chichrały. Do tego interakcja, ta zła interakcja jest tak wymyślona by powodować nie frustrację ale okrzyki "co teraz, za...ł mi ulepszenie/kulke","myśl,myśl" a za chwilę pada kombo i banan na twarzy. Polecam i to rzeczywiście Portalowi się udało, gratuluje wyboru.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 15 gru 2018, 23:27
autor: kwiatosz
Zrecenzowałem, więc zapraszam do czytania:) https://kwiatosz.znadplanszy.pl/2018/12 ... ja-gizmos/

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 18 gru 2018, 19:37
autor: wajwa
Mnie jednak ten podajnik irytuje jak cholera ...
Poza tym drobnym ;-) szczegółem jest dobrze , a nawet bardzo dobrze.
Gizmos zjada na śniadanie takie gry jak Splendor czy Century , mega przyjemna rozgrywka , w której faktycznie jest czas i miejsce na to by pogadać , pokomentować , choć podumać w grze jest nad czym ...
Udał się Portalowi ten tytuł , będzie grane z pewnością w te Święta :-)

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 07 sty 2019, 12:09
autor: Blue
Jakieś opinie o rozgrywce na 4 graczy? Jak rozumiem tutaj za wiele się nawzajem nie psuje, wiec raczej powinno być ok?

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 07 sty 2019, 12:11
autor: rastula
wajwa pisze: 18 gru 2018, 19:37 Mnie jednak ten podajnik irytuje jak cholera ...
ja losując kulkę lekko mieszam pozostałe, co zupełnie rozwiązuje problem blokady...ale zdarzyło mi się że kulki wypadały z rampy do środka podajnika...

Blue pisze: 07 sty 2019, 12:09 Jakieś opinie o rozgrywce na 4 graczy? Jak rozumiem tutaj za wiele się nawzajem nie psuje, wiec raczej powinno być ok?
chyba tak, ale trudniej planować ( większa rotacja kulek/maszyn) i czas rozgrywki się wydłuży, jak to w pasjansach ...

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 02 maja 2019, 14:14
autor: Deathhammer
Gra z mechaniką budowania silniczka o budowaniu silniczków. Lepiej być nie mogło. W poniższym materiale prezentuję pierwsze wrażenia co do Gizmos. W skrócie: jest fajnie, jest szybko, dynamicznie, a łańcuszki akcji są mega satysfakcjonujące.

Wziąłem gryza... #1. Gizmos, Hadara, Dice City, Sagrada

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 03 maja 2019, 09:51
autor: Rigidigi
Nam też przypadła do gustu. Ważne że jest dosyć szybka, coraz większe łańcuszki dają dużo zabawy.
Dla mnie jedyny minus to że kulki nie są szklane.
Bardzo przyjemna gra, łatwa do wytlumaczenia.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 04 maja 2019, 13:39
autor: Arsen
Cały czas waham się pomiędzy Gizmosem a Zdobywcami Kosmosu. Obie gry wyglądają mi na takie splendoro-wypychacze :)

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 10 sty 2020, 23:14
autor: Blue
Ptaszki(które ponoć są takim pośrednikiem między Gizmosem, a Terraformacją) tak zażarły, ze już nikt o gizmosie nie pisze, a tam klepią kolejne strony ;).

Jestem po pierwszej rozgrywce. JAKIE TO JEST DOBRE! :D Wykręcenie ładnego łańcuszka bardzo cieszy. Gadżet z tymi kulkami jest całkiem spoko. Czekam z niecierpliwością na kolejne partyjki :). Temat mi się też podoba i pasuje, szczególnie że młody zapalony miłośnik mechaniki(na pewno bardziej niż ptaszków :D) :).

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 12 mar 2022, 14:17
autor: Beskid
Blue pisze: 10 sty 2020, 23:14 Ptaszki(które ponoć są takim pośrednikiem między Gizmosem, a Terraformacją) tak zażarły, ze już nikt o gizmosie nie pisze, a tam klepią kolejne strony ;)
Ptaszki i Terka przebiły się do kanonu współczesnych planszówek więc popularność gwarantowana. Beez jest ciekawszy niż Azul ale Azul to Azul i każdy w to gra :wink: podobnie z Gizmo i dlatego Portal zadeklarował, że nie będzie dodruku

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 22 wrz 2023, 10:00
autor: Poniewaz
Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 22 wrz 2023, 10:16
autor: Hardkor
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
Czy zniżka lojalnościowa łączy się z kodem?

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 22 wrz 2023, 10:21
autor: japanczyk
Hardkor pisze: 22 wrz 2023, 10:16
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
Czy zniżka lojalnościowa łączy się z kodem?
Nie, wybierana jest wyzsza wartosc

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 22 wrz 2023, 20:04
autor: seki
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
W jakich okolicznościach otrzymałeś tego maila? Brałeś udział w akcji dodruku czy wysłałeś pytanie? Ja zapisałem się do akcji dawno temu ale póki co nie dostałem na ten temat żadnego potwierdzenia.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 22 wrz 2023, 22:37
autor: Poniewaz
seki pisze: 22 wrz 2023, 20:04
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
W jakich okolicznościach otrzymałeś tego maila? Brałeś udział w akcji dodruku czy wysłałeś pytanie? Ja zapisałem się do akcji dawno temu ale póki co nie dostałem na ten temat żadnego potwierdzenia.
Zapisałem się na stronie Portal akcja dodruk. Dzisiaj dostałem maila z kolejnym krokiem - zakupu.

Link do zakupu https://app2.salesmanago.pl/smrd.htm?ur ... 19&smlid=7

Kod rabatowy
adgizmos350
ważny do 15.10.2023 r.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 23 wrz 2023, 14:25
autor: Marooned
Nie mogłem się doszukać. Czy gdzieś padła przewidywana data druku/wysyłki (zakładając pozytywne zakończenie całej akcji)?
Obstawiam, że skoro zapisy/opłaty są do 15 października, to gra nie trafi do nas szybciej niż w listopadzie, a to i tak przy dobrych wiatrach? (zależnie gdzie drukują i ile zajmie logistyka).

Też się skusiłem, bo lubię silniczki, a ten dodatkowo ma przyjemny aspekt wizualny plus ogólnie dobre opinie.
Nie spieszy mi się. Ot, pytam z czystej ciekawości. (A by mieć darmową wysyłkę domówiłem Skrzynię skarbów do Robinsona :lol: )

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 27 wrz 2023, 15:59
autor: agt
seki pisze: 22 wrz 2023, 20:04
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
W jakich okolicznościach otrzymałeś tego maila? Brałeś udział w akcji dodruku czy wysłałeś pytanie? Ja zapisałem się do akcji dawno temu ale póki co nie dostałem na ten temat żadnego potwierdzenia.
Dostałeś już jakiegoś maila na ten temat?
Ja dostałam wczoraj, a nie zapisywałam się nigdzie. Nie wiedziałam o dodruku nawet.
To chyba newsletter.

Czy ktoś wie czy one będą tylko dla tych co zamówią czy zrobią więcej do sklepów?
I ta cena w przedsprzedaży jak się ma do ceny, która mogłaby być wtedy w sklepach?
Macie jakieś informacje lub przemyślenia?

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 27 wrz 2023, 16:50
autor: Atk
agt pisze: 27 wrz 2023, 15:59
seki pisze: 22 wrz 2023, 20:04
Poniewaz pisze: 22 wrz 2023, 10:00 Dzisiaj dostałem maila od Portal Games. Nowa edycja Gizmos już prawie jest z akcji dodruk. Do 15 października trzeba złożyć zamówienie. Cena ~143 PLN + przesyłka.
W jakich okolicznościach otrzymałeś tego maila? Brałeś udział w akcji dodruku czy wysłałeś pytanie? Ja zapisałem się do akcji dawno temu ale póki co nie dostałem na ten temat żadnego potwierdzenia.
Dostałeś już jakiegoś maila na ten temat?
Ja dostałam wczoraj, a nie zapisywałam się nigdzie. Nie wiedziałam o dodruku nawet.
To chyba newsletter.

Czy ktoś wie czy one będą tylko dla tych co zamówią czy zrobią więcej do sklepów?
I ta cena w przedsprzedaży jak się ma do ceny, która mogłaby być wtedy w sklepach?
Macie jakieś informacje lub przemyślenia?
Z tego co się orientuję akcja dodruk miała być robiona tylko dla chętnych, nie wykluczam jednak, że jeśli cena czyni cuda przy większej ilości to dobiorą część do swojego sklepu czy kilku innych.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 27 wrz 2023, 17:23
autor: seki
Spoiler:
Nie dostałem maila. Gdyby nie forum to nie wiedział bym, że uruchomili przedsprzedaż mimo, że jako jeden z pierwszych zapisyealem się na dodruk. Oczywiście gra zamówiona. Nawet dla kolegi chciałem wziąć ale można zamówić tylko 1 szt z rabatem i kolega musiał zamawiać oddzielnie. Trochę to dziwne w tego typu akcji bo powinno im zależeć by ludzie zamówili jak najwięcej sztuk.

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

: 27 wrz 2023, 17:50
autor: agt
seki pisze: 27 wrz 2023, 17:23 Oczywiście gra zamówiona. Nawet dla kolegi chciałem wziąć ale można zamówić tylko 1 szt z rabatem i kolega musiał zamawiać oddzielnie. Trochę to dziwne w tego typu akcji bo powinno im zależeć by ludzie zamówili jak najwięcej sztuk.
Ale wtedy do darmowej przesyłki dorzucałoby się drugiego Gizmosa, a tak możliwe, że obie osoby dokupią coś ze sklepu. A jak komuś zależy na grze, to osobno (a nie z kolegą) i tak kupi. No a nie jest też w ich interesie, żeby ludzie kupowali na sprzedaż.