Re: Carcassonne - Księżniczka i Smok - zasady dodatku
: 22 sty 2009, 14:52
Stąd: http://www.rebel.pl/product.php/1,1295/ ... ecka-.html ściągniesz polską instrukcję.
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
Możesz sobie żeton i wieżę położyć gdzie chceszCzy musze postawic element wiezy na zetonie ktory wylosowalem, czy tez moge na przyklad dostawic sobie ten zeton gdzie chce na calej mapie, a element wiezy postawic na dowolnej wieży ktora jest juz na planszy niezaleznie czy stoi na niej juz jeden element wiezy czy nie?
Możesz sobie postawić element wieży na dowolnej wieży na mapie , nie musi mieć elementu już postawionego.Inny przypadek. Jest moja tura, losuje jakis zeton, powiedzmy droge. Dokladam sobie ją do planszy, ale nie stawiam na nim pionka. Czy w tym momencie moge postawic element wiezy na dowolnej wiezy na mapie? Czy tez musi ona miec przynajmniej jeden element juz postawiony?
Dokładając kolejne poziomy zwiększasz MAKSYMALNY zasięg wieży, ale tylko poziomo i pionowo (nie możesz zabierać pionków przeciwnika po skosie). Jeśli dołożysz drugi poziom wieży możesz zabrać pionka stojącego do dwóch pól do góry, na dół, w prawo i w lewo od wieży.Kolejne. Jest juz sobie wieza, z jednym poziomem. Czy dokladajac do niej drugi poziom, oznacza ze moge zabrac w niewole pionka ktory jest oddalony minimalnie dwa pola od niej, czy tez po prostu wszystkie dwa pola w kazdym kierunku wchodza w gre? Tak by oznaczalo ze np. wieza z 10 poziomami ma ogromny zasieg i wszelkie stawianie pionkow w jej zasiegu jest bardzo ryzykowne.
TakNiektore zetony wiezy sa jednoczesnie czesciami miasta. Co sie dzieje w takiej sytuacji jesli, jeden z graczy wylosuje ten zeton i dostawi sobie go do swojego miasta w ktorym obok stoi rycerz. Czy w nastepnej turze inny gracz moze na tym zetonie zwyczajnie postawic element wiezy i wziasc w niewole pionka ktory stal w takim miescie?
Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.Lub jeszcze inaczej: jest miasto gracza, i drugi gracz wyciaga taki zeton ktory ma wieze a jednoczesnie moze te miasto zamknac. Co sie stanie jak ten gracz zamknie tym zetonem miasto gracza nr. 1 i postawi tam element wiezy i wezmie jedynego rycerza w niewole? Wyglada to wtedy tak ze jest sobie wtedy puste miasto, z wieza. Te miasto juz jest stracone i nikt nic z niego nie na po za lakami? Nikt nic nie punktuje?
Żeton oczywiście może być wykorzystany do postawienia wieży.Ostatni przypadek z wieza: tak samo zeton miasta z wieza, gracz przystawia go swojego miasta i stawia na nim rycerza. Czy to oznacza ze ten zeton nie moze byc juz wykorzystany do postawienia wiezy?
Żeby postawić budowniczego musisz mieć postawionego normalnego pionka.Budowniczy, mozna go stawiac samego w miescie lub/i na drodze, czy tez musze miec tam wpierw normalnego "ludzika" ?
Budowniczy "daje" Ci dodatkowy ruch jeśli dokładasz żeton do obszaru na którym masz budowniczego. Czyli jeśli masz budowniczego w mieście/na drodze i dołożysz do tego miasta/drogi żeton, to możesz pociągnąć dodatkową płytkę.Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
Moze to ktos jeszcze potwierdzic, bo z na innym forum ktos powiedzial ze nikt nie punktuje, i pionek jest brany w niewole. W ogole jak w przypadku ksiezniczki zamykajacej miasto, tez nie moze wyrzucic wrogi pionek i zamyka miasto?Gdy zamykasz miasto żetonem z wieżą jest ono natychmiast punktowane, więc nie możesz wziąć w niewolę pionka z zamykanego właśnie miasta.
Tzn. jeśli w bieżącej rundzie dokładam miasto lub drogę do miasta lub drogi, na której jest budowniczy, dociągam i wykładam dodatkowy kafelek. Jeśli dodatkowy znowu dołożę do miasta lub drogi, to już nie ciągnę kolejnego kafelka, tylko rusza się następny gracz.MisterC pisze:W instrukcji budowniczego stoi:Sum41 pisze:Co jesli budowniczy stoi sobie na kawalku miasta, i z jednej strony juz przylozylem zeton do niego. Pozwala mi to ciagnac kolejny zeton, czy moge tego budowniczego wykorzystac tam ponownie, stawiajac z drugiej jego strony inny zeton miasta, czy tez dziala on tylko raz?
" Nie dochodzi do reakcji łańcuchowej. Jeśli gracz ułoży 2 kartę ponownie przedłużając drogę z budowniczym, nie otrzymuje kolejnej karty."
Ja też zawsze grałem tak, że konkretne miasto może być zaopatrywane tylko przez jedną łąkę konkretnego gracza, ale przez dowolną liczbę łąk różnych graczy.Sum41 pisze:Co sie dzieje w takim przypadku jak gracz 1, ma dwie rozne laki zasilajace te same miasto. Czy te miasto daje mu osobne punkty za kazda z tych lak, czyli powiedzmy 3pkt z pierwszej laki, i 3pkt z drugiej, a moze takie miasto mozna liczyc dla jednego gracza tylko raz, niezaleznie ile jego lak sie z nim styka?
Trzeba by zrobić ankietęSum41 pisze:Jesli jest pare sposob liczenia to chyba najlepiej obrac tej najprostszy. Ktory jest najpopularniejszy w takim razie?
Tak zostało to zmienione. Została też cofnięta zasada, że przy podliczniu łąk jeden gracz może tylko raz zapunktowac za dane miasto.waffel pisze:Ja mam takie pytanie na marginesie: czy mi się zdaje czy ostatnio wycofali zasadę że takie malutkie miasteczka dwukafelkowe są warte mniej? Tzn. że teraz są warte normalnie 4, po 2 za kafelek jak każde miasto?
Małocahir pisze:Podepnę się pod temat z pytankiem:
Które dodatki do podstawki Carcassone należy kupić w pierwszej kolejności Inaczej mówiąc które najwięcej wnoszą do gry No i ile ich jest bo doliczyłem się czterech
Żadna strata. Dodatek jest moim zdaniem bzdurny do granic możliwości. Dojenie klientów w czystej postaci. Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.khaox pisze:(...) w zasadzie brakuje jedynie katapulty
jak to co? latające dywany ( http://www.krainagier.net/content/view/313/36/ ). Kiedys rozmawialiśmy o potencjalnych wariactwach, które można zrobic z Carcassonne (było dobrze po północy, więc pomysły nie były zbytnio sensowne). Z ciekawszych pamiętam:bogas pisze:Ciekawe co będzie pod numerem 8? Dołączą miecze i łuki? A może konia na biegunach? Ech, szkoda gadać.
to, ze gracze nie wiedzą ... to może być zrozumiałe... ale czytając taką wypowiedz wydawcy: "We didn't pay enough attention here (damn!)" można zwątpić w budowanie uniwersum Carcassonne (zaczerpniete z http://www.boardgamegeek.com/thread/228540 )bogas pisze:nie wiadomo w końcu jak grać