Viscounts of the West Kingdom / Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (Shem Phillips, S J Macdonald)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Viscounts of the West Kingdom / Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Nidav »

Obrazek
Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa to kolejna gra od Shema Philipsa z podbijającej serca graczy serii Zachodnich Królestw, wyróżniającej się średniowieczną tematyką, intuicyjną mechaniką zarządzania robotnikami i charakterystyczną piękną oprawą graficzną. Wicehrabiowie są kolejną podstawową wersją gry z tej serii, która do rozegrania pełnej partii nie wymaga komponentów z żadnego z wcześniej wydanych tytułów.

W Wicehrabiach Zachodniego Królestwa celem każdego gracza jest posiadanie jak największej liczby punktów zwycięstwa (PZ) na koniec gry. Punkty zdobywa się stawiając Budynki, przepisując Manuskrypty, pracując w Zamku oraz włączając w Lenno nowe ziemie. Gracze rozpoczynają rozgrywkę z grupą Mieszczan, ale natychmiast ruszają na poszukiwania ludzi o talentach bardziej pasujących do ich zamierzeń. W każdej turze gracze będą podróżować przez królestwo, szukając sposobności na zwiększenie swoich wpływów wśród poszczególnych warstw społeczeństwa. Gra kończy się, gdy Królestwo zubożeje lub osiągnie dobrobyt – a nawet jedno i drugie równocześnie!
Link - https://sklep.portalgames.pl/producent/ ... -krolestwa
Premiera - IV kwartał

Wicehrabiowie wyglądają interesująco, na pewno możemy spodziewać się super wykonania do czego przyzwyczaili nas w starszych grach z serii. Skomplikowaniem zasad przypominają poziom Paladynów których ostatecznie sprzedałem - paradoksalnie wkurzała mnie ilość komponentów, ikonografii i setup, tutaj wygląda to podobnie (wszystkiego bardzo dużo), ale dla wielu może to być niezaprzeczalna zaleta. Ciekawi mnie za to jak działa tu deck building+rondel (GWT? ;) )


No i trzecia części trylogii Zachodniego Królestwa została zapowiedziana :D Po Architektach i Paladynach przyjdzie nam się wcielić w Wicehrabiów. Oficjalny opis wydawcy:
Viscounts of the West Kingdom is set at a time when the King’s reign began to decline, circa 980 AD. Choosing peace over prosperity, our once strong King began offering our enemies gold and land to lay down their axes. But peace is a tenuous affair. As poverty spread, many people lost faith in his ability to lead and sought independence from the crown. Since finding favour in his courts, our future has also become uncertain. As viscounts, we must be wise and decisive. Loyalty is to be upheld, but gaining favour among the people must be our priority, should there be a sudden shift in power.

The aim of Viscounts of the West Kingdom is to be the player with the most victory points (VP) at game's end. Points are gained by constructing buildings, writing manuscripts, working in the castle and acquiring deeds for new land. Players begin with a handful of townsfolk, but should quickly seek out more suitable talents to advance their endeavours. Each turn they will be travelling around the kingdom, looking to increase their influence among the various areas of society. The game ends once the Kingdom reaches poverty or prosperity - or potentially both
Profil gry na BGG - można już zobaczyć parę kart ;)

Z BGG wynika, że będzie rondel, będzie set collection, będzie modularna plansza, będą różne umiejętności graczy i prawdopodobnie deck building.

Kickstarter planowany jest na marzec 2020 roku, więc za niedługo pojawi się więcej informacji.

Dodatkowo pojawił się profil dodatku do wszystkich trzech gier - The West Kingdom Tomesaga. Chyba nie ma potrzeby na razie tworzyć osobnego wątku ;) Niemniej będzie kampania do wszystkich trzech gier oraz tryb kooperacyjny (oddzielny dla każdej).

Liczę na Portal, że będzie to wydawane w Polsce i wyczekuję więcej informacji, zdjęć itd. bo zapowiada się doskonale :D
Ostatnio zmieniony 21 paź 2020, 22:16 przez Nidav, łącznie zmieniany 1 raz.
golonix
Posty: 45
Rejestracja: 23 lip 2019, 16:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: golonix »

Shem zaprezentował kawałek rozgrywki solo: https://www.youtube.com/watch?v=2pmmRq4pN-4
Wygląda bardzo interesująco.

Jest też już dostępny draft do kampanii KS (na razie raczej goły): https://www.kickstarter.com/projects/sh ... m-tomesaga
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Nidav »

Jutro start kampanii na Kickstarterze, a w międzyczasie na BGG pojawiła się instrukcja. Z wielką ciekawością przeczytałem i zapowiada się bardzo ciekawie ;)

W skrócie, jeśli komuś by się nie chciało czytać samej instrukcji lub średnio włada angielskim. Wszystko zasadza się na deck buildingu i rondlu, ale pojawia się też mini zabawa w area control, set collection i odrobiną początkowej asymetrii. Gracze na początek otrzymują predefiniowaną talię ośmiu kart (podejrzewam, że wszystkie talie są takie same, ale instrukcja nie precyzuje), po czym od ostatniego gracza w odwrotnej kolejności wybierają jedną parę karty Bohatera, którą dodaje do swojej talii oraz startowej pozycji (ile kto ma srebra, skąd zaczyna, może z jakimś budynkiem na planszy, długiem itp. - karta potem się odwraca i służy za pomoc gracza w kontekście punktowania pewnych elementów gry). Takich par jest tyle, ile jest graczy + 1. To może jak dla mnie tworzyć całkiem ciekawą asymetrię początkową - raczej nie jakichś ogromnych rozmiarów, niemniej wciąż in plus, że setup dla każdego jest inny.

Tura gracza składa się z 6 faz:
Faza 1 - Zarządzanie Kartami - Najpierw wszystkie karty z planszy gracza - a jest ich zawsze trzy, poza pierwszymi rundami, przesuwane są o jeden w prawo, żeby stworzyć miejsce na nową kartę. Jeśli karta, która właśnie spadła z planszetki na stos kart odrzuconych ma efekt aktywujący się w momencie zsunięcia z planszetki, wtedy należy go rozpatrzeć. Potem zagrywa kartę na właśnie zwolnione pierwszej miejsce z lewej i jeśli jest to Kryminalista (karta z fioletową czaszką w lewym rogu) to należy przesunąć swój znacznik Korupcji o jedno pole w prawo - o Korupcji jeszcze trochę napiszę potem ;) W przypadku zagrania karty z efektem aktywującym się po zagraniu karty, jak można się domyślić, należy ten efekt rozpatrzeć. Tutaj wtrącę, że karty mogą mieć trzy rodzaje efektów - wspomniane już karty natychmiastowe, karty aktywujące się w trakcie spadnięcia z planszetki i karty, które mają działający efektem przez cały czas bycia na planszetce gracza (czyli zazwyczaj 3 rundy, ale można to czasami wydłużyć).

Faza 2 - Ruch - Gracz przesuwa swojego wicehrabiego po planszy zgodnie ze strzałkami (nie można się cofać, ale po drodze należy się zastanowić gdzie chce się iść, bo z wielu pól można ruszyć się w dwie strony) o tyle pól, jaka cyfra znajduje się w lewym górnym rogu zagranej właśnie karty. Do tego można dopłacić srebrem, żeby ruszyć się o więcej pól (jedno srebro = jeden ruch więcej). Ma to całkiem spore znaczenie, bo w zależności czy będziemy w górnej lub dolnej części segmentu planszy (polecam popatrzeć na zdjęcia na BGG, jeśli ktoś chce widzieć jak wygląda plansza ;) ), będziemy mogli robić różne rzeczy w następnej fazie. A jest to...

Faza 3 - Główna Akcja - A tu do wyboru mamy jedną z czterech, ale tak naprawdę z dwóch, bo dwie - handel i budowa - robić można na górnej części segmentu planszy, kolejne dwie - ustawienie robotników i transkrypcja manuskryptu - można robić tylko w dolnej części. Co istotne do wykonywania tych akcji potrzebne nam są odpowiednie ikonki (niebieskie worki, szare młotki, żółte cokolwiek-to-jest lub czarne krzyże i fioletowe czaszki, które służą za jokera), które znajdują się na trzech kartach zagranych przed nami (lub nadrukowanymi na planszy w przypadku pierwszych tur) w lewym górnym rogu, pod cyfrą decydującą o ruchu (która jest też swoją drogą kosztem pozyskania karty Mieszczanina do naszej talii) . To tak pokrótce:
  • Handel - akcja tylko na górnej części segmentu. W zależności od liczby niebieskich worków na kartach i miejsca, gdzie znajduje się nasz wicehrabia, możemy pozyskiwać surowce, srebro, pozbywać się na stałe kart z ręki lub losowanej z góry naszego stosu do dociągania albo odwracać karty Długów lub Czynów (po angielsku Deed - nie wiem czy to dobre tłumaczenie), które zapewnią nam punkty zwycięstwa na koniec gry lub surowce w trakcie odwracania. Każde pole w górnej części segmentu ma odpowiednią akcję Handlu. Czyli przykładowo jeśli na kartach mam pięć symboli niebieskiego worka i jedną fioletową czaszką, która służy jako joker i może być traktowana jako każdy z symboli, to stojąc wicehrabią na polu, na którym zyskuje się atrament (jeden z trzech surowców obok złota i kamienia) za każde dwa worki, pozyskuję łącznie 3 atramenty. Do tego można dopłacić, czyli np. za kolejne dwa srebra można uzyskać kolejny atrament. Dodatkowo jeszcze można odrzucić górną kartę ze stosu, który znajduje się na danym segmencie, jeśli zawiera on potrzebne nam ikony niebieskich worków, za cenę w srebrze w lewym górnym rogu karty (przy okazji jeśli karta ma efekt w prawym górnym rogu, to również go rozpatrujemy). Miejsc jest 12, po dwa na każdym z 6 segmentów planszy.
  • Budowa - akcja tylko na górnej części segmentu. Do jej wykonania na kartach potrzebujemy szarych młotów + fioletowych czaszek + można dopłacić kamieniem + odrzucić kartę na danym segmencie, tak samo jak opisałem to przy Handlu. Budować możemy trzy rodzaje budynków z naszej planszetki - Warsztaty, Faktorie i Ratusze. Liczba młotków determinuje co możemy zbudować - do Warsztatu potrzebne są 3 młotki, Faktorie potrzebują 5 młotków zaś Ratusze wymagają 7 młotków. W zależności ile będziemy mieli budynków na koniec gry danego typu, otrzymamy odpowiednią liczbę punktów, przy czym najmniej jest za Warsztaty, najwięcej za Ratusze. Budować możemy tylko na wolnych polach u góry segmentu planszy, po lewej lub prawej stronie, o czym decyduje nasze położenie na planszy. W momencie stawiania budynku natychmiast otrzymujemy bonus z pola, na którym go postawiliśmy + odblokowujemy jakiś efekt z naszej planszetki, który działa nam do końca gry. Przykładowo limit kart na ręce zwiększa się z 3 do 4 albo mamy którąś z ikonek dodatkowo na stałe.
  • Umieszczenie pracowników w zamku - akcja tylko na dolnej części segmentu. Potrzebne nam do tego są żółte ikonki, które nie wiem co przedstawiają, ale ktoś może wie jak to nazwać ;) + fioletowe czaszki + można dopłacić złotem + tak jak i przy każdej innej akcji można odrzucić kartę na danym segmencie, żeby doliczyć jej ikony. Dzięki tej akcji możemy ustawić 1/2/3/4 robotników w zamku, jeśli posiadamy 1/3/5/8 żółtych ikonek. Zamek składa się z trzech okręgów i tak ustawiając robotników pakujemy ich zawsze do pierwszego, najbardziej zewnętrznego okręgu, w miejscu przyległym do tego, gdzie stoi nasz wicehrabia. Potem jeśli w tej części mamy 3 pracowników, to jeden awansuje do drugiego, bardziej wewnętrznego kręgu, za to otrzymujemy bonus, jeden udaje się w prawo, drugi w lewo. Jeśli w kolejnej części zewnętrznego okręgu miałby 3 swoich pracowników, to znowu robi tak samo. Jeśli w drugiej części okręgu mamy trzech robotników, to jeden awansuje do samego środka, w którym będzie stał do końca, a dwóch pozostałych zostaje tam, gdzie są. Osoba, która ma najwięcej pracowników w środku, otrzymuje kartę Lidera Zamku, dzięki czemu limit kart na ręce wzrasta dla niego o 1 i jeśli będzie miał tę kartę na koniec gry, dodatkowo otrzymuje 5 punktów - oczywiście karta ta będzie przechodziła między graczami w trakcie rozgrywki. Po skończeniu wszystkich ruchów robotnikami należy sprawdzić czy gdzieś nie pojawiło się więcej niż 3 pracowników łącznie, niezależnie od koloru gracza. Jeśli tak, gracz aktywny musi zredukować ich liczbę, wywalając ich z zamku, za co przy okazji otrzymuje bonus - 2 srebra za wyrzucenie pracownika z najbardziej zewnętrznego okręgu, 1 surowiec i przesunięcie znacznika Cnoty na swoim torze (o tym, podobnie jak o Korupcji nieco później ;) ). Robotników ze środka wyrzucić nie można. W zależności od tego, gdzie robotnik znajduje się na koniec gry, wart jest jeszcze 1-3 punkty.
  • Tłumaczenie manuskryptu - akcja tylko na dolnej części segmentu. Do tej akcji potrzebne są czarne krzyże + fioletowe czaszki + można dopłacić atramentem + jak zawsze odrzucić kartę za odpowiednią kwotę, żeby doliczyć jej ikonki. Na każdym segmencie planszy jest stos manuskryptów, które w lewej części mają wymaganą liczbę ikonek, po prawej zaś działanie i do tego są w jednym z czterech kolorów. Działanie może być różne - natychmiastowe, punktujące na koniec gry itd. Do tego na koniec gry sety składające się z różnych kolorów manuskryptu punktowane będą za 1/4/9/16 w zależności od liczby kolorów.
Po wykonaniu akcji głównej - oczywiście wykonujemy jedną akcję i tyle - nadchodzi czas na...

Faza 4 - Rekrutacja - na każdym z sześciu segmentów planszy znajduje się stos kart, o którym już wspomniałem. W tym momencie gracz może zdecydować się wziąć taką kartę ze stosu na tym segmencie planszy, na którym się znajduje i położyć ją na swój stos kart odrzuconych, opłacając koszt w lewym górnym rogu tejże kary (który jest też wskaźnikiem o ile minimalne będzie musiał ruszyć się nasz wicehrabia w momencie zagrania tej karty). Niektóre karty mają również efekt w prawym górnym rogu, który aktywuje się w momencie rekrutacji lub też w momencie odrzucania tej karty w fazie Akcji Głównej w celu zyskania ikon.

Faza 5 - Rozpatrzenie Kolizji - i tu właśnie wchodzi temat Korupcji i Cnoty. Na planszetkach graczy znajduje się tor, gdzie po lewej stronie rozpoczyna czarny znacznik Korupcji, zaś po prawej stronie biały znacznik Cnoty. W trakcie gry gracze będą zdobywali jedno i drugie i poruszali odpowiednio znacznikami, czarnym w prawo, białym w lewo - przykładowo Korupcję dostaje się za posiadanie Kryminalistów z fioletowymi znacznikami na swojej planszetce na w trakcie fazy 1, Cnotę można zyskać rekrutując Mieszczan do swojej talii, tłumacząc manuskrypty i wiele innych. W momencie kolizji, czyli kiedy znacznik w tej fazie znajdują się na tym samym polu, gracz zyskuje to, co nadrukowane jest nad tym polem. Czyli po prawej stronie będzie to zazwyczaj srebro i karty Długów, po prawej... też srebro, ale w mniejszej liczbie i karty Czynów. Te pierwsze niespłacone na koniec gry dają nam -2 punkty, spłacone w trakcie gry jeden surowiec, te drugie to 1 lub 3 punkty na koniec, o ile je odwróciliśmy. Do tego wszyscy inni gracze rozpatrują efekt pod polem, na którym doszło do kolizji, zatem mogą np. przearanżować trzy karty na swojej planszetce, zyskać jedną Cnotę itd. Następnie gracz resetuje swoje znaczniki, ustawiając je na nowo po przeciwnej stronie toru.

Faza 6 - Dociąg Kart - gracz zwyczajnie dociąga do limitu kart na ręce.

Gra kończy się w momencie, kiedy wyczerpią się karty Długów lub Czynów - po tym dogrywa się rundę i każdy ma jeszcze jedną turę. W zależności od tego, które się skończą, ten kto ma najwięcej przeciwnych kart, otrzymuje 12 punktów, następna osoba 8, trzeci gracz 4 (czyli jeśli skończą się karty Długów, to punktować będzie liczba kart Czynów). Przy czym może się zdarzyć, że punktowane będą oba, jeśli gracze wyczerpią w ciągu ostatniej rundy drugi stos. Do tego dolicza się punkty z wybudowanych budynków, robotników w zamku, manuskryptów, kart Czynów i Długów i jeszcze paru pomniejszych elementów (karta lidera w kontekście liczby robotników na środku zamku itp.).

I tyle! ;) Dosyć mało skrótowo wyszedł mi ten skrót, ale mam nadzieję, że w miarę jasno przedstawiłem o co chodzi.

I nie będę ukrywał, że się jaram! Wszystko to fajnie wygląda, ciekawy miks mechanik. Bardzo podoba mi się element zamku i przepychanek na nim. Ciekawe jest też posiadanie trzech kart przed sobą, które będą miały wpływ na nasze akcje oraz to, że w trakcie gry będzie zdarzała się możliwość rearanżacji tych kart, żeby lepiej wykorzystać ich efekty. Ogólnie po pierwszym przeczytaniu zasad mam odczucie, że gra może być fenomenalna i mam nadzieję, że nie straci na tym misz-maszu mechanik. Niemniej Shemowi i Samowi ufam po bardzo dobrych Architektach i fenomenalnych Paladynach, zatem czekam na to bardzo. Mam nadzieję, że polska premiera będzie w mniej więcej tym samym czasie, co ogólnoświatowa, jak to się udało przy Paladynach. I oby nie trzeba było zbyt długo czekać, bo ręce świerzbią mnie, żeby w to zagrać. Szykuje się doskonałe, całkiem interakcyjne euro (a może nawet bardzo interakcyjne - to zobaczymy). Ze średnim raczej klimatem, ale tego się po Architektach i Paladynach nie spodziewałem za bardzo ;)

Czekam na pierwsze recenzje, ciekaw jestem kampanii i mam nadzieję, że moje nadzieje nie zostaną położone na wstępie, bo to jedna z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie gier w tym roku.
ernin
Posty: 555
Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 35 times
Been thanked: 27 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: ernin »

Przejrzałem tak na szybko kampanie i wydaje mi się że gra jest niezależna językowo. Czy może ktoś potwierdzić? Myślę czy czekać na wersję portalu czy jednak zainwestować w wydanie z KS.
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Nidav »

Gra jest niezależna językowo - jedyne napisy to nazwy kart, no i oczywiście instrukcja. Niemniej ja raczej myślę, żeby poczekać - z KSa premiera będzie na grudzień prawdopodobnie i podejrzewam, że Portal też wtedy wyda + zapewne zamawiając od nich ze sklepu dostanie się tę parę promek do wszystkich trzech gier (a przynajmniej mam taką nadzieję ;) ).
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10922
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: japanczyk »

ernin pisze: 03 mar 2020, 09:30 Przejrzałem tak na szybko kampanie i wydaje mi się że gra jest niezależna językowo. Czy może ktoś potwierdzić? Myślę czy czekać na wersję portalu czy jednak zainwestować w wydanie z KS.
Z doswiadczenia po poprzednich KS'ach wersja Portalu wychodzi dwa razy taniej, a Paladyni byli własciwie równo z Polską edycją
adalbert
Posty: 941
Rejestracja: 02 lis 2009, 14:15
Has thanked: 12 times
Been thanked: 26 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: adalbert »

Przynajmniej ze strony kampanii wiadomo, że będzie polska wersja. Chyba warto czekać. Cena może być niższa (cena Architektów i Paladynów była relatywnie niska), a zawartość raczej taka sama.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: BartP »

A dla mnie przekombinowane. Widzę tu nie dość że materiał do paraliżu decyzyjnego (milion sposobów na podbicie punktów akcji), to jeszcze długie tury gracza, co stwarza downtime. Ewidentnie jest to gra bardziej nastawiona na graczy szukających w grze optymalizacyjnej zagadki do rozwiązania: pójdę tu, dopłacę to, wykorzystam ten zasób, ten budynek wybuduję, to mi podbije tamto... Interakcja jakaś niby jest, ale śmiem z mą znikomą wiedzą o grze twierdzić, że szczątkowa i przypadkowa. W turze jednego gracza tyle się dzieje, że wątpię, by przeciwnicy byli w stanie to przewidywać lub planować pod to. Więc jeśli jakaś karta lub żeton znikają z dostępnej puli, to raczej kładzie się to na karb "losowości" niż interakcji. Jakaś tam większościówka majaczy pod koniec, no ale to pod koniec gry, a przez całą grę generalnie się optymalizuje swoje ruchy. Jest jeszcze aspekt unikania kończenia ruchu, gdzie znajduje się przeciwnik, bo może dzięki temu zreorganizować swoją planszetkę; ogólnie pomijalne pod względem interakcji, szczególnie że pól jest dość dużo (im mniej graczy, tym rzadziej do tego będzie tak czy inaczej dochodzić).
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: AnimusAleonis »

BartP pisze: 03 mar 2020, 12:31 A dla mnie przekombinowane. ...
Nie bym się niezgadzał, ale czy tego samego nie można by powiedzieć o Paladynach, a Viscounts ma, podobno, być coś między Architektami a Paladynami.
W sumie też wydaje mi się trochę nadmiarnie złożone, jednak bez jakiegoś gameplay trudno z samej instrukcji powiedzieć... albo może czegoś innego po porstu oczekiwałem. No i nam też Paladyni nie przypadli do gustu...

Jakby nie było wychodzi koło 340 za Viscounts plus Tomesaga z dostawą do Polski, więc nie jest najgorzej a może ktoś zbiorowe zrobi.... no i można dodać add-on np nowego dodatku do Architects za około 97 pln - w porównaniu w Polsce jest na razie w jednym chyba tylko sklepie za około 130, czyli jakieś 30% taniej - .... ale też prawda że od Portalu będzie znacznie przystępniej, jeśli dobrze pamiętam Architekci z KS kosztowali jakieś 220 z dostawą, a od Portalu teraz są za jakieś 120? ... tylko trzeba będzie poczekać trochę
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Nidav »

Na KS też trzeba będzie poczekać do grudnia, a Portal wydał Paladynów mniej więcej w tym samym czasie, w którym mieli oni premierę ogólnoświatową. I Architektów, tak samo Paladynów, można dostać za jakieś 100 zł, więc cena zdecydowanie lepsza ;)

Mi akurat Paladyni się wybitnie podobają i to dla mnie jedna z najlepszych gier, jaką poznałem w ostatnich miesiącach. Po przeczytaniu instrukcji i obejrzeniu gameplay'u solo Wicehrabiów wydaje mi się, że złożoność będzie nieco mniejsza - w szczególności, że w Paladynach było w zasadzie 6 akcji głównych dla punktów, które się wzajemnie przenikały, tu zaś są 3 akcje punktowe (budowa, robotnicy w zamku i manuskrypty) i jedna do gromadzenia zasobów. Interakcja wydaje mi się, że będzie i to nie tak losowa - przykładowo przy akcji zamku, gdzie należy skończyć w danym segmencie, żeby odpowiednio móc rozmieścić pracowników i wyrzucić nieco workerów innego gracza. A przy okazji jeśli skończy się na polu, na którym ktoś jest, to daje się mu możliwość przearanżowania swoich kart, co może być kluczowe, jeśli ktoś np. ma na ostatnim polu kartę z mocnym efektem działającym cały czas, a dzięki temu damy mu możliwość zatrzymania tej karty na dłużej, ale my będziemy mieli możliwość umieszczenia swoich pracowników w odpowiednim miejscu na Zamku.

Jedynie efekt dla reszty graczy wynikający z kolizji znaczników Korupcji i Cnoty może być bardzo losowy i ciężko się pod to przygotować - wyobrażam sobie, że śledzenie tego i przygotowanie się, żeby coś tam z tego dostać, będzie ciężkie. Za to zmieniające się karty i rzeczy na planszy to akurat dla mnie zwykły element taktyczny, względem którego będzie się trzeba mocno namyślić w swojej turze.

Na pierwszy rzut oka w moim mniemaniu mimo wszystko może to być ciekawy misz-masz mechanik, przy którym też specjalizacja będzie czymś dobrym (bo opłaca się budować więcej budynków, opłaca się stawiać jak najwięcej pracowników itp.) i w efekcie poziom interaktywności zależeć będzie mocno od tego, jakimi ścieżkami podażą gracze (dosłownie w kontekście ścieżek na planszy, w przenośni w kontekście obranej strategii). No ale zobaczymy ;)
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: autopaga »

Po przeczytaniu zasad i obejrzeniu how to play, gra wygląda bardzo solidnie. Aspekt deckbuilingu wygląda świetnie, działanie kart przez 3 tury super sprawa. Mix zastosowanych mechanik bardzo przypomina mi Great Western Trail, wygląda mi na równie dobrą grę jak nie lepszą. Downtime nie powinien być ogromny, ponieważ jest mało interakcji, więc można się przygotować ze swoją turą podczas tury poprzedniego gracza. W zasadzie przeciwnik może na jedynie, poprzesuwać dyski moralności (czarny i biały), zabrać kartę z sektora o ile jest akurat na tym samym 1 z 5ciu, postawić budynek dokładnie w tym samym miejscu lub wywalić ludka z zamku.
keldorn
Posty: 564
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 39 times
Been thanked: 22 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: keldorn »

mimo ze mnie korci to poczekam na polska wersje. Tak jak juz przedmówcy pisali nawet przez ceny portalu wychodzi taniej niz przez KS. No moze nie zawsze beda dodatkowe karty ale mam wrażenie ze Portal tez bedzie je dodawał w przedsprzedaży. brakowac mi tylko bedzie monet. ale jakos sobie dam rade.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: autopaga »

Monety są dostępne, z najeźdźców są prawie identycznie, mam takie i używam do paladynów i architektów.
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: sasquach »

monety masz np. tutaj: https://3trolle.pl/10850-architekci-zac ... owe-monety
Wszystkie gry z serii Zachodnie Królestwa używają tych samych monet. I fakt, najeźdźcy mają podobne monety i też można z powodzeniem używać.
keldorn
Posty: 564
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 39 times
Been thanked: 22 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: keldorn »

Prawie cena gry...
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: autopaga »

Monety są zawsze drogie. Jak chcesz tanie metalowe monety to kup zużytego charterstona ;)
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: playerator »

W tym przypadku to raczej niska cena gry powoduje, że monety wydają się drogie. 70 zł za 50 porządnych monet to nie jest zły kurs.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 862
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: konradstpn »

Taniej będzie wziąć 10 dwuzłotówek 20 jednozłotówek i 20 pięćdziesięciogroszówek. Poza tym później zdecydowanie łatwiej będzie ewentualnie spieniężyć. :lol:
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
Koziełło
Posty: 905
Rejestracja: 13 cze 2018, 13:11
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 234 times
Been thanked: 315 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Koziełło »

Tutaj jest jeden nominał więc jeszcze prościej
keldorn
Posty: 564
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 39 times
Been thanked: 22 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: keldorn »

autopaga pisze: 04 mar 2020, 11:08 Monety są zawsze drogie. Jak chcesz tanie metalowe monety to kup zużytego charterstona ;)
Dobrze wiedziec ostatnio trafiłem a akcji nowego charterstona wiec tylko zrobic kampanie i mamy monety :)
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 211
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 35 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: doczek »

https://pl.aliexpress.com/item/32832105 ... 5c0fMfR5iC

Ja mam takie. Dają radę najważniejsze, że zajmują mniej miejsca niż z kartonu szczególnie w przypadku Architektów i Paladynów to jest bardzo ważne.
Awatar użytkownika
kurdzio
Posty: 798
Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 122 times
Been thanked: 378 times

Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (Shem Phillips, S.J. Macdonald)

Post autor: kurdzio »

Obrazek
Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa to kolejna gra od Shema Philipsa z podbijającej serca graczy serii Zachodnich Królestw, wyróżniającej się średniowieczną tematyką, intuicyjną mechaniką zarządzania robotnikami i charakterystyczną piękną oprawą graficzną. Wicehrabiowie są kolejną podstawową wersją gry z tej serii, która do rozegrania pełnej partii nie wymaga komponentów z żadnego z wcześniej wydanych tytułów.

W Wicehrabiach Zachodniego Królestwa celem każdego gracza jest posiadanie jak największej liczby punktów zwycięstwa (PZ) na koniec gry. Punkty zdobywa się stawiając Budynki, przepisując Manuskrypty, pracując w Zamku oraz włączając w Lenno nowe ziemie. Gracze rozpoczynają rozgrywkę z grupą Mieszczan, ale natychmiast ruszają na poszukiwania ludzi o talentach bardziej pasujących do ich zamierzeń. W każdej turze gracze będą podróżować przez królestwo, szukając sposobności na zwiększenie swoich wpływów wśród poszczególnych warstw społeczeństwa. Gra kończy się, gdy Królestwo zubożeje lub osiągnie dobrobyt – a nawet jedno i drugie równocześnie!
Link - https://sklep.portalgames.pl/producent/ ... -krolestwa
Premiera - IV kwartał

Wicehrabiowie wyglądają interesująco, na pewno możemy spodziewać się super wykonania do czego przyzwyczaili nas w starszych grach z serii. Skomplikowaniem zasad przypominają poziom Paladynów których ostatecznie sprzedałem - paradoksalnie wkurzała mnie ilość komponentów, ikonografii i setup, tutaj wygląda to podobnie (wszystkiego bardzo dużo), ale dla wielu może to być niezaprzeczalna zaleta. Ciekawi mnie za to jak działa tu deck building+rondel (GWT? ;) )
Gramy głównie w 2 osoby, służę radą :)
Majkel89
Posty: 108
Rejestracja: 30 cze 2016, 18:59
Been thanked: 3 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Majkel89 »

Jakieś opinie?
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Gizmoo »

Majkel89 pisze: 04 wrz 2020, 20:59 Jakieś opinie?
Przecież to jeszcze nie wyszło. Chyba, że o czymś nie wiem, co jest możliwe. :lol:
Majkel89
Posty: 108
Rejestracja: 30 cze 2016, 18:59
Been thanked: 3 times

Re: Viscounts of the West Kingdom (Shem Phillips, S J Macdonald)

Post autor: Majkel89 »

Gizmoo pisze: 04 wrz 2020, 21:51
Majkel89 pisze: 04 wrz 2020, 20:59 Jakieś opinie?
Przecież to jeszcze nie wyszło. Chyba, że o czymś nie wiem, co jest możliwe. :lol:
Myślałem że już wersja angielska wyszła, ale jak nie to faktycznie nie będzie żadnych opini
ODPOWIEDZ