Ride the Rails (Harry Wu)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Ride the Rails to wydana przez Capstone Games kilka miesiecy temu druga gra z serii Iron Rail (poprzednią było Irish Gauge).
Na BGG znajdziecie ją tutaj: https://boardgamegeek.com/boardgame/297486/ride-rails

Obrazek


Jako że jestem po kilku rozgrywkach, to podrzucam pod rozwagę poniższe:

O grze
1. W grze zbieramy kasę. Po prostu. Kto ma najwięcej na koniec, wygrywa.
2. Gra ma 6 rund, każda składa się z trzech faz. Dobrze liczycie - w całej grze wykonacie 18 akcji. I jeśli macie wrażenie, że jest to gra szybka, to macie bardzo dobre wrażenie.
3. W każdej rundzie DOBIERACIE udział w jednej ze spółek (railroads). Nie ma licytowania, nie ma cen - po prostu bierze się udział. Jest tych spółek 6, w pierwszej rundzie dostępne są dwie, potem co turę dochodzą kolejne (każda ma inny kolor).
4. Następnie budujecie linie (links), ale tylko przy użyciu spółek, w których macie udzialy. Możecie wziać mix kolorów, które posiadacie.
5. Trzecią (i ostatnią) akcją jest przejechanie się pasażerem po mapie. Pasażerowie są rozłożeni bazowo po całem mapie i podróżują od miasta do miasta (takie pickup-and-deliver). Za to się dostaje kasę. Jeśli odpalacie pasażera to: (a) tylko Wy dostajecie kasę za ILOŚĆ MIAST przez które przejedzie, (b) kasę dostają wszyscy udziałowcy spółek, przy użyciu których pasażer przejedzie. Kasa jest proporcjonalna do ilości udziałów.
6. Do tego dochodzi kilka (bardzo prostych) ograniczeń dotyczących sposobów budowania połączeń (symbolizowanych przez lokomotywy), jakieś drobne punkty bonusowe za dotarcie/ połączenie.

Komentarz
Dla mnie gra jest trochę ticketowo-powergirdowa. Z ticketa jest budowanie połączeń pomiędzy miastami, które muszą być jednokolorowe i (trochę) idea tras: im dłuższa, tym (zasadniczo) lepsza. Wysokie Napięcie patronuje temu, żeby starać się być ostatnim graczem, ale z jak najmniejszą stratą. Budowanie linii i uruchamianie pasażerów zaczyna pierwszy gracz (najbiedniejszy w poprzedniej rundzie). Wybór udziałów zaczyna gracz prowadzący. No WN jak nic.

Wbrew pozorom, gra oferuje sporo rozkminek: czy mam budować trasy swoje i zwiększać w nich udziały, czy podłączyć się pod innych? Gdzie zacząć budowę kolejnych spółek? Czy nie warto odpuścić punktów, żeby spaść w kolejności, bo limit lokomoty jest i one się wyczerpują... Im bardziej w to gramy, tym ciekawsze rzeczy przychodzą nam do głowy. A to wszystko w niecałą godzinę (dla 3 graczy to będzie jakieś 30-45 minut). Szalenie dynamiczne to jest.

Trochę to niespodziewane, ale ta gra jest klimatyczna. Zaczyna się od wschodu, jedzie się na zachód. Od 4 rundy wchodzą spółki, które zaczynają od zachodu. Naprawdę, mimo że to drewniane lokomotywki, to klimat (przynajmniej dla nas) jest.

Warto wspomnieć też, o elegancji zasad. Cała instrukcja to dwie strony (podobnie zreszta jak w Irish Gauge). Można narzekać, że nieco na siłę to ścieśnione, że mogłoby być więcej obrazków, bo potrzeby klaryfikacji na BGG się pojawiają. Ale jedna kartka z regułami, robi wrażenie, naprawdę. I moim zdaniem, to wszystko jest takie bardzo spójne - czysta grafika, małe (płaskie) pudełko, proste komponenty, krótka instrukcja. Fajne doświadczenie.

Estetycznie też świetnie to zrobione, oczywiście jeśli ktoś lubi O'Toola. Ja lubię (głównie z tego powodu zwróciłem uwagę na tę serię), więc znajduję ogromną przyjemność w interakcji z całą serią (o Irish Gauge napiszę, jak pogram więcej, ale ona jest bardziej skomplikowana - model mentalny jest tam trudniejszy - licytacje, ułamowe wartości, itp. Efekt jest taki, że IG jest trudno grywalne z 13-latką, a to jest trzecia osoba, którą chwilowo mam na pokładzie). Tak czy owak, komponenty (kolorowe lokomotywy) na czyściutkiej planszy prezentują się świetnie.

Wadą jest dla mnie ilość graczy. No szkoda, że nie zostało to zaprojektowane od 2 osób. Widzę, że o ile mój młody (16/17) totalnie się wkręcił, o tyle z młodą jest ciężej. Ta idea udziałów jest jednak abstrakcyjna dość.

Z pewnością będziemy kupować kolejnej mapy. Niemcy i Francja (dwustronna) już jest, zapowiedziana jest Hiszpania i Kanada. Dla mnie spoko baaardzo.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Dzisiaj graliśmy na mapie Francji, jednocześnie testując wymyślony przez nas wariant dla dwóch graczy.

Wynik był bardzo wyrównany (w granicach kilkunastu punktów różnicy na okolice 300, które zdobyliśmy). Wygrałem dzięki dwóm wyjazdom do Paryża, co dało łącznie 20 punktów. To nie wyglada, ale wazy. I ten Paryż jest znaczący dla tej mapy. Co więcej, jego konstrukcja uniemożliwia „przejechanie” przez niego danej linii: każda korporacja może mieć tylko jeden znacznik wśród wszystkich sześciu pół otaczających Paryż. Do tego kilka ciekawych lokalizacji na miasta, bardzo inteligentnie ułożonych i utrudniających bezrefleksyjne granie.

Co do wariantu na 2 graczy, to testujemy takie coś:
- gracz neutralny jest zawsze drugi
- gracz, który bierze udziały jako pierwszy, bierze tez udział dla neutralsa, a później za neutralsa buduje też trasy,
- gracz, który jest pierwszy, wybiera trasy dla gracza neutralnego i przewozi za niego pasażerów

Bardzo dobrze nam się to sprawdziło. Władztwo nad poszczególnymi etapami gracza neutralnego się zmieniało i całkiem fajnie można to pokminić. Być może to kwestia też mapy Francji, ale tak zróżnicowanej sieci jeszcze nie mieliśmy. Naginanie neutralsa pod nasze potrzeby ciekawie wpływa na mapę i decyzje dotyczące brania udziałów.

Na dniach będziemy testować ten moduł na mapach Niemiec i USA. Dam znać.
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Szewa »

Wczoraj miałem okazję wrzucić na stół ten smakowity kąsek jakim jest Ride the Rails, a degustatorów było czterech ;)

Gra jest szybka, rozegraliśmy ją w godzinę i 20 minut, ale mieliśmy myślicieli przy stole, więc zakładam, że można spokojnie w godzinkę rozegrać całą partyjkę. W grze występuje zerowa losowość ze strony mechanicznej, nic nas nie zaskoczy, nic nas nie zdziwi, wszystko to zależy od graczy, jakie oni akcje spółek wezmą, jak zbudują tory, których pasażerów przewiozą. Gra jest pełna ciekawych decyzji zaczynająć od tego jakich spółek akcje "kupić", jak położyć tory, czy podczepić się do kogoś, a może przyblokować kogoś, wziąć udziały firmy i budować całkowicie oddzielnie połączenia? Miodzio!

Już mnie kręci, aby zamówić dodatkowe mapy ;)
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Szewa pisze: 17 mar 2021, 07:43 W grze występuje zerowa losowość ze strony mechanicznej, nic nas nie zaskoczy, nic nas nie zdziwi, wszystko to zależy od graczy, jakie oni akcje spółek wezmą, jak zbudują tory, których pasażerów przewiozą. Gra jest pełna ciekawych decyzji zaczynająć od tego jakich spółek akcje "kupić", jak położyć tory, czy podczepić się do kogoś, a może przyblokować kogoś, wziąć udziały firmy i budować całkowicie oddzielnie połączenia? Miodzio!
Genialne, nie? I do tego tak proste i eleganckie. I nie ma zmiłuj że "karty źle podeszły" albo "gdybym wyrzucił 6..." :)
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Szewa »

mistrz_yon pisze: 17 mar 2021, 09:22
Szewa pisze: 17 mar 2021, 07:43 W grze występuje zerowa losowość ze strony mechanicznej, nic nas nie zaskoczy, nic nas nie zdziwi, wszystko to zależy od graczy, jakie oni akcje spółek wezmą, jak zbudują tory, których pasażerów przewiozą. Gra jest pełna ciekawych decyzji zaczynająć od tego jakich spółek akcje "kupić", jak położyć tory, czy podczepić się do kogoś, a może przyblokować kogoś, wziąć udziały firmy i budować całkowicie oddzielnie połączenia? Miodzio!
Genialne, nie? I do tego tak proste i eleganckie. I nie ma zmiłuj że "karty źle podeszły" albo "gdybym wyrzucił 6..." :)
Dokładnie tak, nie ma wymówek, liczy się tylko własne ogarnięcie i liczenie co się opłaci :D
Teraz oglądam resztę gier z tej serii Iron Rail.
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Palmer »

Szewa pisze: 17 mar 2021, 09:36 Teraz oglądam resztę gier z tej serii Iron Rail.
Tak tylko dodam, że Rio Grande obecnie też reaktywuje "kostkowe kolejówki", wieć warto też spojrzeć na ich reedycje : Gulf, Mobile & Ohio, Trans Siberian, Southern Rails, Iberian Railways (nie mylić, z Iberian Gauge, co więcej nie wiem co Hiszpanie mają fascynującego w tej koleji, bo jest też jeszcze gra Iberian Rails :mrgreen:). Pudełka mają podobnie wąskie jak Capstone, więc nie ma wymówek, że tyle gier już szafa nie przyjmie.
Coś czuję, że wrosnie też popyt na Chicago Express
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Palmer pisze: 17 mar 2021, 09:44
Szewa pisze: 17 mar 2021, 09:36 Teraz oglądam resztę gier z tej serii Iron Rail.
Tak tylko dodam, że Rio Grande obecnie też reaktywuje "kostkowe kolejówki", wieć warto też spojrzeć na ich reedycje : Gulf, Mobile & Ohio, Trans Siberian, Southern Rails, Iberian Railways (nie mylić, z Iberian Gauge, co więcej nie wiem co Hiszpanie mają fascynującego w tej koleji, bo jest też jeszcze gra Iberian Rails :mrgreen:). Pudełka mają podobnie wąskie jak Capstone, więc nie ma wymówek, że tyle gier już szafa nie przyjmie.
Coś czuję, że wrosnie też popyt na Chicago Express
Proszę nie prowokować :) Wszedłem w Iron Rail, mam zamówione 18DO (jako pierwszą osiemnastkę) i chyba sobie odświeżę Age of Steam (jako kategoria pick-up and deliver). Wydaje mi się tez, że widziałem gdzieś reedycję Stephenson's Rocket (mam pierwsze wydanie). Czyli ewidentnie jest jakaś sinusoida tematyczna. Ja liczę, że może na tej fali będzie reedycja Last Train to Wensleydale, które grałem daaawno temu i pamiętam, że było oryginalne bardzo (Wallace w najlepszej formie).
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Palmer »

A czy poważnie sprowokuje jeśli dodam, że na Meplu mają akurat nowego Stephensona z dodatkiem w promocji :wink:
Last Train Wallace miał reedycję już jakiś czas temu w formie First Train to nurenberg, edycja ta ma drugą mapę Niemiec oraz zmiany umożliwiające rozgrywkę w 2 osoby (oryginał był 3-4).

Trzecia w serii Iberian Gauge to w sumie 18.light, jest tam oddana rytmika rund operacyjnych i udziałowych. jest też genialny (przynajmniej na papierze) w swej prostocie system kupowania udziałów, obrazujący, że firma która ma więcej inwestorów może więcej.
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Szewa »

Palmer pisze: 17 mar 2021, 10:23 A czy poważnie sprowokuje jeśli dodam, że na Meplu mają akurat nowego Stephensona z dodatkiem w promocji :wink:
Proszę nie...
Już właśnie zamówiłem Irish Gauge, aby postawić obok Ride the Rails i aktywnie czekam na Iberian w czerwcu. Chicago Express ma już swoją przytulną miejscówkę na półeczce. Na boga, jak tak dalej pójdzie to zaraz 18xx wlecą :roll:
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Zet »

To ja tak nieśmiało podrzucę jeszcze American Rails, które wybrałem zamiast Irish Guage. Nie tak ładne jak Chicago, nie ma takich ślicznych lokomotyw jak seria Guage, ale mechanicznie genialne w swej prostocie i naprawia coś co mnie baaardzo irytowało w CE, czyli narzucone miejsca startowe i pewien schemat rozgrywki. Zresztą American Rails zostało stworzone, bo autor miał ochotę poprawić CE :wink:
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 665
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 151 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Tyrek »

Szewa pisze: 17 mar 2021, 10:53 (...) Na boga, jak tak dalej pójdzie to zaraz 18xx wlecą :roll:
Wlecą :mrgreen: to tylko kwestia czasu jeśli interesuje Cię tematyka kolejowa :wink:

Zawsze możesz spróbować online :) szybko, łatwo i przyjemnie
pwoloszun
Posty: 452
Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1731 times
Been thanked: 543 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: pwoloszun »

Zet pisze: 17 mar 2021, 11:10 To ja tak nieśmiało podrzucę jeszcze American Rails, które wybrałem zamiast Irish Guage. Nie tak ładne jak Chicago, nie ma takich ślicznych lokomotyw jak seria Guage, ale mechanicznie genialne w swej prostocie i naprawia coś co mnie baaardzo irytowało w CE, czyli narzucone miejsca startowe i pewien schemat rozgrywki. Zresztą American Rails zostało stworzone, bo autor miał ochotę poprawić CE :wink:
W American Rails jeszcze nie gralem, natomiast bede bronil Chicago Express (CE) .
Licytacja PRR (czerwonej firmy) i miejsce startowe to jest jedna z KLUCZOWYCH rzeczy w grze. Jak wlasciwie wszystko :)
Tam wszystkie firmy sa BARDZO asymetryczne. Co do schematycznosci rozgrywki rowniez ZUPELNIE sie nie zgodze :)
Miejsce startowe moze byc to samo, ale o nieskonczonej regrywalnosci decyduja gracze: kto bedzie mial udzialy danej spolki? Ile %? Czy bedzie chcial pchac spolke w gore czy ja ukatrupic? Jak to sie bedzie zmieniac w czasie?
Ktos moze powiedziec, ze zawsze lecimy na Chicago, ale tutaj odpowiedzialnoscia graczy jest pilnowac kto leci na to Wind City i czy na pewno tam doleci (w naszych partiach bardzo rzadko spotykane ;) )

Pozdrawiam!
Podcast dżentelmeni przy stole:
pwoloszun
Posty: 452
Rejestracja: 22 mar 2016, 12:57
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1731 times
Been thanked: 543 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: pwoloszun »

A konczac offtopic, udalo sie z kolega Szewsterem (niech Ci Bozia w dzieciach wynagrodzi) zagrac partie i... jestem ZACHWYCONY!
Poki co jestem po tylko jednej, lamerskiej partii zapoznawczej, przegranej zreszta z kretesem, ale jaka to byla przygoda :D
  1. Zasady? Prosciutkie i krociutkie. Wspaniale odswiezenie, bo juz zapomnialem jak to jest tlumaczyc gre krocej niz 50-90min.
  2. Akcje? Banalne! Kup akcje, poloz do 5 "torow". Dziękuje, dobranoc.
  3. Decyzje? O panie! Decyzje sa tak ciezkie, ale nie skomplikowane! Chcesz byc wszedzie i zrobic wszystko, a mozesz tylko jedna mala rzecz...
  4. Interakcja? To jest czysta interakcja - caly czas obserwujesz plansze (tory), portfolio akcji przeciwnikow i probojesz przewidziec co inni beda robic:
    • gdzie i co budowac?
    • w ktore akcje inwestowac?
    I tak probojesz sie zalapac na fajna dywidende... albo chociaz na jakies ochlapy z panskiego stolu (vide moja wczorajsza "strategia"). Tzw. interakcja na pasozyta <3
  5. Czas gry? Rewelacyjny - mysle, ze w 4p spokojnie do zagraniaw 1h, moze nawet krocej?
Podsumowujac, w mojej opinii doskonaly tytul dla wszystkich, ktorzy lubia gry z interakcja, banalne zasady, krotka, miesista rozgrywke.

Goraco polecam,

Megi Gessler
Podcast dżentelmeni przy stole:
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Palmer »

W kontekście głębi rozgrywki ukrytej w prostocie zasad, to podcast Train Rush ciekawie opowiada, poddając grę głębokiej analizie - https://thetrainrush.com/2020/09/02/one ... the-rails/
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Palmer pisze: 17 mar 2021, 21:29 W kontekście głębi rozgrywki ukrytej w prostocie zasad, to podcast Train Rush ciekawie opowiada, poddając grę głębokiej analizie - https://thetrainrush.com/2020/09/02/one ... the-rails/
Super. Rano sobie posłucham na bieganiu. Idealnie :)

A dzisiaj graliśmy na mapie z Niemcami. Z ciekawostek: bonus jest za połączenie ze sobą kilku miast (rozrzuconych po mapie) i jest go sporo ($12). Fajnym twistem jest również brak kary za jazdę po górach dla pomarańczowej korporacji.

Dzisiaj się to tak ułożyło, ze Młody zbudował sobie swoją trasę na pomarańczowych i miał w niej 3 udziały, podczas gdy ja - żadnego. I w pierwszej połowie gry mocno punktował. Ja budowałem długa trasę, ale na udziałach po 1 głównie. Za to było dużo miast (w środkowych Niemczech są dosłownie co 2 heksy) i pod klienci gry bardzo to procentowało.

Zastanawiamy się, czy odpalanie ruchu pasażerem przez gracza neutralnego nie jest pod koniec gry OP. Bo ten kto odpala, wybiera trasę ofc. I dzisiaj ewidentnie było, ale to głównie z powodu autarkicznej polityki budowlanej Młodego. Doprowadził do tego, że zupelnie nie opłacało mi się jeździć po jego trasach. Generalnie, otwartość tej gry i podatność na efekt motyla jest niesamowita. Pojedyncza decyzja (nawet nie błąd, a decyzja) rzutuje na całą rozgrywkę.
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Szewa »

mistrz_yon pisze: 17 mar 2021, 23:49
Palmer pisze: 17 mar 2021, 21:29 W kontekście głębi rozgrywki ukrytej w prostocie zasad, to podcast Train Rush ciekawie opowiada, poddając grę głębokiej analizie - https://thetrainrush.com/2020/09/02/one ... the-rails/
A dzisiaj graliśmy na mapie z Niemcami. Z ciekawostek: bonus jest za połączenie ze sobą kilku miast (rozrzuconych po mapie) i jest go sporo ($12). Fajnym twistem jest również brak kary za jazdę po górach dla pomarańczowej korporacji.
Na to liczyłem, że nowe mapy będą wprowadzać nowe zasady :D Jak zagrasz reszte map to podziel się informacją co zmieniają.
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Palmer pisze: 17 mar 2021, 21:29 W kontekście głębi rozgrywki ukrytej w prostocie zasad, to podcast Train Rush ciekawie opowiada, poddając grę głębokiej analizie - https://thetrainrush.com/2020/09/02/one ... the-rails/
Bardzo dziękuję za tego linka - kapitalna rozmowa, zupełnie inny poziom rozkminy niż ten, na którym operuję ja. Widać, że gadają zawodowcy. Ale przede wszystkim, gadają o rzeczy, która jest dla mnie raczej niedostępna, czyli o grze w 5 osób. Świetnie się tego słucha, szczególnie że znam tytuł i wiem o czym mówią, bo podobne pytania stawiam sobie grając we trójkę (a właściwie - we dwójkę).


Szewa pisze: 18 mar 2021, 08:12
mistrz_yon pisze: 17 mar 2021, 23:49 A dzisiaj graliśmy na mapie z Niemcami. Z ciekawostek: bonus jest za połączenie ze sobą kilku miast (rozrzuconych po mapie) i jest go sporo ($12). Fajnym twistem jest również brak kary za jazdę po górach dla pomarańczowej korporacji.
Na to liczyłem, że nowe mapy będą wprowadzać nowe zasady :D Jak zagrasz reszte map to podziel się informacją co zmieniają.
No ale zagrałem wszystkie, które się ukazały: USA z podstawki i z dodatku Francja i Niemcy. Co więcej, chyba nawet to opisałem powyżej. Te zmiany, mimo że pozornie nieznaczne, bardzo wpływają na rozgrywkę. Porównanie z Wysokim Napięciem jest jak najbardziej na miejscu. Mechanika jest ta sama, zmieniają się mapy i wnoszą ze sobą drobne zmiany. W obu przypadkach jest duży bonus za stolicę (brak limitu lokomotyw), we Francji są ciekawe ograniczenia na mapie (nie można przejechać) i ograniczenia ruchu do Paryża. W Niemczech jest do zrobienia połączenie miast i linia oferująca brak kary za jazdę po górach. Na każdej mapie gra się zupełnie inaczej. Dla mnie Niemcy/Francja lepsze niż podstawka - mniej oczywiste w wyścigu na zachód.
Awatar użytkownika
floyd
Posty: 128
Rejestracja: 10 paź 2014, 16:47
Lokalizacja: Londyn/Inowrocław
Has thanked: 35 times
Been thanked: 13 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: floyd »

No Panowie smaka mi zrobiliście, tylko kurde u mnie głównie rozgrywki dwu osobowe, trzecia by była od bidy (jako automa :lol: ) ale może coś polecicie w tej materii na dwóch.
@Palmer jak według Ciebie ten Stephenson's chodzi na dwie osoby ? Bo taki Mini Express już przy Ride the Rails dość lajtowo wypada, ale koncepcyjnie na początek może i się nada.
Niemniej jednak któregoś dnia przegram z silną wolą i Ride the Rails i tak na półce wyląduje :roll:
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Palmer »

floyd pisze: 18 mar 2021, 17:53 @Palmer jak według Ciebie ten Stephenson's chodzi na dwie osoby ?
Nie wiem, nigdy w to nie grałem :P

Dla tych co w celu znalezienia współgraczy są w stanie się przełamać i zagrać online, to na TabletopSimulator są wszystkie IronRails, już łącznie z Iberian.
Awatar użytkownika
thufir hawat
Posty: 45
Rejestracja: 04 maja 2020, 19:37
Has thanked: 115 times
Been thanked: 37 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: thufir hawat »

Ta gra jest po prostu świetna! Przy 2 stronach instrukcji daje w 60 minut radochy co niemiara. Jeśli nie mogę znaleźć nikogo do Age of Steam to ona trafia na stół. Jak się nad tym zastanowić, to obie gry mają trochę wspólnego, chociażby autora i antyoptymalizację w postaci przewożenia pasażerów jak najdłuższą drogą :)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Ja informacyjnie i nieco spóźniony, bo miałem pisać wcześniej, ale zapomniałem.

Chciałem zwrócić posiadaczom uwagę, że w każdym kolorze jest 28 lokomotyw, a do gry rozkłada się 27. Jeśli macie w zwyczaju liczyć komponenty i sprawdzać przed pierwsza rozgrywką, pewnie o tym wiecie. A jeśli nie - to daję znać, bo jedna lokomotywa w tej grze to może być swing na grube punkciory :mrgreen:
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Poniżej wersja RTR dla dwóch graczy. Mam nadzieję, że się Wam przyda. Bardzo jestem ciekawy informacji zwrotnej i będziemy (razem z Młodym) za nią zobowiązani.

Rozkładacie grę jak na 3 graczy, z następującymi wyjątkami:
1. Graczem numer 2 jest ZAWSZE gracz neutralny.
2. Nie umieszczacie znacznika gracza neutralnego na torze punktacji - nie będzie zdobywać on punktów.
W przypadku zmiany kolejności graczy, zamieniacie tylko pozycje aktywnych graczy.
Wszystkie fazy rozgrywane są zgodnie ze standardową kolejnością.
Bonusy zdobywane przez gracza neutralnego nie są przyznawane (nie dostaje on $$$), ale może on je zdobywać.

Faza I
Ruch zamiast gracza neutralnego wykonuje gracz, który wykonał pierwszy ruch.
Czyli pierwszy gracz w tej fazie bierze udział dla siebie, a potem dla gracza neutralnego.

Faza II
W turze gracza neutralnego, POŁOWĘ lokomotyw rozmieszcza pierwszy gracz, a potem POŁOWĘ - drugi.
Oczywiście kolory rozmieszczanych lokomotyw uzależnione są od udziałów posiadanych przez gracza neutralnego.
Fazę tę kończy gracz drugi rozmieszczaniem swoich lokomotyw.

Faza III
W turze gracza neutralnego, o jego ruchu decyduje pierwszy gracz.
De facto pierwszy gracz wykonuje więc dwa przejazdy: za siebie i za gracza neutralnego.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: mistrz_yon »

Filut pisze: 27 kwie 2021, 13:02 Widzę że to 3-5 osobówka, ale chciałbym nabyć Ride The Rails (ewentualnie Irish Gauge) z zamiarem grania ze swoją bogdanką, czyli w 2 osoby.
W związku z tym pytanie:
- egzystencjalne: czy to ma sens? W sensie czy testowałeś już swój RTR wariant 2-os i działa klawo? nie rzęzi jak stara lokomotywa?
Noooo... jaki miałoby sens, gdybym podrzucał wariant, którego nie testowałem? To co podesłałem, to druga wersja naszego projektu. Pierwsza była niezbalansowana i dawała jednej stronie dużą przewagę - po 3 grach uznaliśmy, że trzeba to jakoś poprawić. Zmieniliśmy to, zagraliśmy 5 kolejnych partii i uznaliśmy, że dobrze się bawimy i gra nie jest zepsuta. Więc to nie jest tak, że zagrałem w to milion partii i daję gwarancję. Nam się dobrze gra.
Filut pisze: 27 kwie 2021, 13:02 Chyba że za lepszą grę uważasz Irish Gauge (wspomniałeś wcześniej że IG ma jakieś licytacje i jest trudniejsza), jeśli polecasz bardziej, to czy jest też gdzieś opisany wariant 2-osobowy po polsku ?
Nie potrafię się odnieść, głównie dlatego, że IG jest moim zdaniem niegrywalne na 2 osoby (z założenia, bo tam sa aukcje).
Grając we trójkę miałem wrażene, że IG jest bardziej skomplikowane. Ale grałem tylko raz.
Filut pisze: 27 kwie 2021, 13:02 - czy to są gry niezależne językowo czyli bez plansz i kart z tekstem ?
Czy jest gdzieś tłumaczenie instrukcji na PL lub zasad jest na tyle mało że łatwo samemu ogarnąć?
Nie spotkałem się z tłumaczeniem. Same zasady są naprawdę banalne i znajdziesz filmy na YT które pokazują jak grać. Generalnie - łatwo to ogarnąć.
Co do języka - tylko instrukcje potrzebujesz. Reszta gry jest całkowicie niezależna językowo.
Awatar użytkownika
floyd
Posty: 128
Rejestracja: 10 paź 2014, 16:47
Lokalizacja: Londyn/Inowrocław
Has thanked: 35 times
Been thanked: 13 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: floyd »

Filut pisze:
Czy jest gdzieś tłumaczenie instrukcji na PL lub zasad jest na tyle mało że łatwo samemu ogarnąć?
Odezwij się wieczorem na priv, zrobiłem tłumaczenie, to Ci podeślę, ale mam na kompie, a będę na chacie koło 23ej.
Filut
Posty: 124
Rejestracja: 27 sty 2020, 12:18
Has thanked: 61 times
Been thanked: 115 times

Re: Ride the Rails (Harry Wu)

Post autor: Filut »

Mam nadzieję że kolejny raz administracja nie wytnie z tematu mojego posta (;

Gra mnie zachwyciła, ma to co subiektywnie uznaję za esencję udanej planszówki:
- przejrzysta ikonografia
- niezależność językowa
- prosta ale wysublimowana oprawa estetyczna
i najważniejsze: krótkie, łatwe zasady umożliwiające ogrom kombinacji

Dobry to był zakup - dziękuję wszystkim wypowiadającym się wcześniej i za polską instrukcję.

Swoją drogą... kuriozum nabyć grę 3-5 osobową aby w nią naparzać we 2, ale spróbowałem i jestem grubo zadowolony. Jeszcze nie grałem w większym składzie, więc nie oceniam z szerszej perspektywy, lecz po kilku grach w powyższym wariancie 2-os + automa wszystko tam elegancko pasuje. Jedyne co mogę od siebie dodać to poniższe uwagi jak i pytanie dlaczego mistrz_yon nie opublikowałeś tego na BGG? :)
mistrz_yon pisze: 06 kwie 2021, 14:42
Faza II
W turze gracza neutralnego, POŁOWĘ lokomotyw rozmieszcza pierwszy gracz, a potem POŁOWĘ - drugi.
Oczywiście kolory rozmieszczanych lokomotyw uzależnione są od udziałów posiadanych przez gracza neutralnego.
Fazę tę kończy gracz drugi rozmieszczaniem swoich lokomotyw.

Faza III
W turze gracza neutralnego, o jego ruchu decyduje pierwszy gracz.
De facto pierwszy gracz wykonuje więc dwa przejazdy: za siebie i za gracza neutralnego.
Rozdzielenie lokomotyw fifty-fifty jak najbardziej w punkt. Jak i Faza III - Twój pomysł na automę dodaje meta-poziom do strategii, a nie (jak w wielu grach) zarządzanie totalnie losowym automatem. W naszych partiach - aby rozgrywkę uczynić lżejszą - działamy wg. zasady że trzecim graczem kierujemy co rundę na zmianę.

edit:
Mój pomysł by trzecim graczem kierować co rundę jest jednak wadliwy. Twoja zasada lepsza. Lub:

gdyby komuś brakowało elementu licytacji to ewentualnie można grę skomplikować regułą, że na początku każdej rundy (począwszy od II r) następuje (dobrowolne) przebijanie się obu graczy ofertami (koszt ponosi ten kto wygrał licytację) o pozycję pierwszego (odpowiedzialnego też za I i III Fazę decyzji "trzeciego" gracza).

Umiejętności graficzne mam kiepskie, ale dostateczne by zaprojektować inne mapy (np. Polska, Europa i/lub Euroazja), gdyby ktoś uważał że ma niebanalny pomysł dot. map wnoszący coś nowego to proszę o info.
Ostatnio zmieniony 26 maja 2021, 19:54 przez Filut, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ