Virtu (Pascal Ribrault)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Rience
Posty: 42
Rejestracja: 14 sty 2020, 18:21
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: Rience »

japanczyk pisze: 08 lis 2022, 02:01 Sam pomysł na blokowanie akcji innych graczy jest świetny, ale w momencie kiedy jest mozliwosc zastapienia akcji Intrygi inną akcją przy reorganizacji, a chwile poźniej pozostali gracze mogą wlepic agentow i uniemozliwic wykonanie jakiejkolwiek akcji do końca gry :) Oczywiscie tak sie nie stalo w wypadku naszej rozgrywki, ale mozliwosc taka w grze istnieje co uwazam za kiepski design
To akurat jest kwestia błędu w instrukcji (oryginalnej). Jest wątek na bgg z pytaniem, czy rzeczywiście może dojść do sytuacji, że gracz będzie miał zablokowane wszystkie akcje i nie może grać dalej. I autorzy odpowiedzieli, że nie, ponieważ jest zasada, że nie może być więcej niż 1 agent per gracz na pałacu przeciwnika (nie mylić z opcjonalną zasadą, że ogólnie może być tylko jeden blokujący agent na wszystkich graczy). I sami przyznali że nie ma tego napisanego wprost :D w każdym razie nawet w grze 5 osobowej zawsze zostanie minimum jedna akcja wolna choćby się wszyscy uwzięli, a w waszej 4 osobowej minimum dwie.

A w praktyce to zwiększa drastycznie dynamikę, bo już nie będzie tak, że jeden gracz w jednym ruchu może zabrać połowę akcji przeciwnikowi, który odkopie się dopiero po dojściu do własnych agentów. Teraz wymagałoby to dużej kooperacji wszystkich pozostałych graczy.

Link do bgg https://boardgamegeek.com/thread/295848 ... ons-player
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

Rience pisze: 08 lis 2022, 09:28 To akurat jest kwestia błędu w instrukcji (oryginalnej). Jest wątek na bgg z pytaniem, czy rzeczywiście może dojść do sytuacji, że gracz będzie miał zablokowane wszystkie akcje i nie może grać dalej. I autorzy odpowiedzieli, że nie, ponieważ jest zasada, że nie może być więcej niż 1 agent per gracz na pałacu przeciwnika (nie mylić z opcjonalną zasadą, że ogólnie może być tylko jeden blokujący agent na wszystkich graczy). I sami przyznali że nie ma tego napisanego wprost :D w każdym razie nawet w grze 5 osobowej zawsze zostanie minimum jedna akcja wolna choćby się wszyscy uwzięli, a w waszej 4 osobowej minimum dwie.
Nie no, fajnie byłoby uwzglednic taka kluczowa informace w instrukcji...
Troche to zmienia, ale wciaz potrafi sprawic ze gra bedzie zmudna - jasne, teraz wymagac to bedzie wiecej wysilku i niejako kooperacji 3 graczy, ale wciaz mozna tym uwalac lidera czy w ogole blokowac gracza, ktory np. nie ma kafelka dodatkowego ruchu czy 2 monet zeby przebic sie przez zajete akcje
A stawianie agentow w momencie kiedy gracz stoi na swojej akcji intrygi sprawia tylko bol i cierpienie, bo musisz dymac dookola tylko po to zeby cokolwiek zrobic (a jesli masz wyczerpane zasoby bo np. akcje zarzadzania miales dalej, albo wczesniej, ale ktos Ci ja przyblokowal i stanales na intrydze tylko po to zeby ja zdjac i ponowni ktos robi Ci psikusa... wiecie, rozumiecie
Ta gra po prostu ma nieprzyjemna petle gry, gdzie nie odczuwasz realnego progresu, co jeszcze w partii o dlugosci 1h byloby do przelkniecia, ale jesli aprtia trwa 2+ to juz jest slabiuchno
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: tomp »

rozumiem, ze mechanizmy w grze uruchamiają w ludziach ukryte pokłady perfidii i złośliwości ?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: XLR8 »

Ja Virtu dałem 7/10 jednak z tendencją spadkowa.
Ja oceniam gry nie po najlepszej, a po najgorszej partii i mam wrażenie, że ta jedyna która miałem była tą najlepsza.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

tomp pisze: 08 lis 2022, 09:47 rozumiem, ze mechanizmy w grze uruchamiają w ludziach ukryte pokłady perfidii i złośliwości ?
No jedna z 6 akcji jest akcją take that, gdzie blokujesz innemu graczowi dowolna akcje w palacu - kazdy z graczy moze wykonac na innym graczu taka akcje
u nas w grze dwa razy zostalo to genialnie wykorzystane i było takie "uhm, hm, brawo, niezle, najs"
Aczkolwiek poza tymi momentami bylo to po prostu upierdliwe i jedynie hamowalo progres samej gry przez co byla dla nas mega statyczna, bo nie mozesz sie rozwinac jesli ktos caly czas bedzie ci blokowal zarzadzanie i np. bedzie ci brakowac funduszy na zold
pet78
Posty: 34
Rejestracja: 13 cze 2018, 08:22
Has thanked: 7 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: pet78 »

Ja mam pytanie człowieka, który tylko przeczytał instrukcję. Po co tak bardzo skupiać się na reorganizowaniu pałacu, skoro w następnej rundzie wykonamy tylko jedną akcję? Słyszałem z Portalu, że zmieniamy swój pałac, zeby np mieć wiecej akcji militarnych. Przecież i tak wykonamy tylko jedną w rundzie.
Czyli wg mojego myślenia wystarczyła by delikatna zmiana w pałacu, bez konieczności myślenia nad tym przez pół godziny.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

pet78 pisze: 08 lis 2022, 11:19 Ja mam pytanie człowieka, który tylko przeczytał instrukcję. Po co tak bardzo skupiać się na reorganizowaniu pałacu, skoro w następnej rundzie wykonamy tylko jedną akcję? Słyszałem z Portalu, że zmieniamy swój pałac, zeby np mieć wiecej akcji militarnych. Przecież i tak wykonamy tylko jedną w rundzie.
Czyli wg mojego myślenia wystarczyła by delikatna zmiana w pałacu, bez konieczności myślenia nad tym przez pół godziny.
Nie musisz sie skupiac na tym bardzo, ale czasem musisz, bo to specyficzna minigierka
bo nie mozesz pzesuwac kart wyczerpanych, wiec musisz wybrac dobry moment zeby rpzejsc przez odswiezenie danej strony i wrzucic dana akcje do palacu, albo sciagnac inna, albo wrzucic jako ulepszenie, ale czasem zmusza cie inni gracze do wykorzystania zasobow, ktore miales na dworzaninach, ktorych chciales rpzerzucic, bo np. zablokuja Ci akcje i nie mozesz zmienic akurat tej rzeczy w palacu, ktorej chcesz
Organizacja pałacu i to jakie akcje masz do wyboru, gdzie sa usprawnienia, po ktorej stronie umieszczasz dworzan ma bardzo duze znaczenie dla tego co mozesz zrobic w rundzie

U nas same wykonywanie akcji bylo blyskawiczne w fazie Wiosny, jest jedna akcja dostepna, nie ma tu co rozkminac, przygotowujeesz ja wczesniej, ale reorganizacja palacu juz ma wieksze znaczenie (plus pameitaj, ze nie robisz tego co ture, tylko wtedy kiedy np. dokladasz dworzanina/chcesz zamienic istniejaca akcje)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2086
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: tomp »

czyli 1 z 6 akcji (~17% możliwości), całkiem dużo i jak rozumiem reperkusje idące na kolejne rundy.
Byłem zafascynowany marketingowymi hasłami "nietypowe podejście do area control", eh wychodzi na to, że powyższy element skreśla tytuł z mojej listy życzeń.
Dzieki za uświadomienie :!:
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

Zeby nie było- sam pomysł z rondlem jest bardzo, ale to bardzo fajny i wydaje mi się ze dosyć oryginalny
Z sama gra na pewno warto się bylo zapoznać, ale ma pewne mechanizmy ktore eliminują dla nas fun
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: XLR8 »

Virtu to taki sam przypadek co Brazil. Bardzo fajnie i nowatorsko przerobiona mechanika główna, jednak samej grze brakuje dopracowania. Jakby jakieś duże wydawnictwo wzięło obie gry to mogłyby być genialne, a tak to przepadną w historii.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: Portal Games »

Hardkor pisze: 26 paź 2022, 09:47
Portal Games pisze: 24 paź 2022, 20:48 Cześć! Zdajemy sobie sprawę, że o grze Virtu materiałów w Internecie jest dosłownie jak na lekarstwo, a jednak tytuł, klimat i cała tematyka wzbudza zainteresowanie. Dlatego postanowiliśmy trochę pocisnąć dalej ten temat i szykujemy sporo materiałów video o Virtu. Pierwszy z nich już jest dostępny na naszym YT. To unboxing gry: https://www.youtube.com/watch?v=8UDClqSswtI a za tydzień już jest zaplanowana dłuższa prezentacja.

Dajcie znać, co zainteresowałoby Was jeszcze bardziej bądź czego potrzebujecie :)
Z tego jak czytałem na szybko instrukcje to baardzo przydałby się film z zasadami. Albo instrukcja ciężka albo mój umysł przy czytaniu jej :D
Dobra, bez przedłużania! Po komentarzach, wiadomościach i wpisach filmik z zasadami jest potrzebny. Dlatego dziś leci do Was materiał przygotowany przez Zaku: https://www.youtube.com/watch?v=7CYx2e1do0M - POLECAMY!

A przy okazji nie możemy nie zacytować Games Fanatic, który tak podsumował Virtu:
“Jesteś wściekły/a na żonę, męża, chłopaka, szefa w pracy? Nervosol, tłuczenie talerzy czy walenie w worek bokserski są przereklamowane. Zagraj w Virtu, użyj kilku Intryg, a od razu złość Ci przejdzie i humor wróci.”
Awatar użytkownika
tencogoniema
Posty: 216
Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
Lokalizacja: Himalaje
Has thanked: 36 times
Been thanked: 14 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: tencogoniema »

zagralem, ba nawet wygrałem. Graliśmy we 3os, nigdy więcej. Takich dłużyzn nie doświadczyłem dawno, zwłaszcza zimą bo przez całą grę zima nie robiłem nic tylko moi oponenci coś robili zakupy ludkow i coś tam jeszcze. Podczas akcji też się dłuży, a graliśmy we 3. co było by gdyby zagrać w max składzie? Pezent więc nie wypada pogonic.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: czeczot »

Reklamowanie tej gry jako Area Control to gruba przesada.
W 90% (a czasowo to 98%) to zarządzanie karami na własnej planszy gracz. Żeby coś z tego zarządzania wyciągnąć trzeba się naprawdę "pomęczyć" przez co gra powoduje spore dłużyzny i wlecze się jak flaki z olejem. Często akcja ogranicza się do wydaniu zasobów żeby mieć te same zasoby albo zamienić jeden zasób na inny zasób. Niby mamy dodatkową kartę albo kafelek ale po co skoro po zagraniu odblokowanie kosztuje a on jest słaby więc nie ma sensu a czasami musimy po prostu odrzucić z powodu braku miejsca. Gra Area Control którą można wygrać kompletnie olewając Area Control. Ruchy wojsk są żmudne z powodu braku zasobów. Tak wojna 100 letnia gdzie przemarsz wojska przez 2 miasta trwa 50 lat.

Podsumowując żmudna, nudna gra z gigantyczna ilością dłużyzn.

W dodatku wydawca oszukuje nie do końca opisując czym ta gra jest naprawdę. Jak dla mnie to 3/10

Portal wydajecie już w 90% euro i wasze naciąganie tych gier na siłe do innych kategorii staje się irytująca ale ta gra i sposób jej reklamowania to totalne przegięcie. To najsłabsze Area Control jakie grałem.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: czeczot »

I jeszcze jedna uwaga. Jeżeli popełnisz błąd na planszetce gracza i się zablokujesz co przy pierwszych partiach ze słabą znajomością tej gry jest proste to właściwie siedzisz przez 3 - 4 godziny i się nudzisz. Gra cierpi na efekt kuli śnieżnej. Wydawało mi się że tak to się projektowało gry 10-15 lat temu a tu taki ananasek tzn flaczek z olejem się znalazł.
Awatar użytkownika
Urkeith
Posty: 257
Rejestracja: 02 lis 2021, 09:38
Has thanked: 172 times
Been thanked: 113 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: Urkeith »

W jaki sposób można się zablokować?
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: czeczot »

NIe zablokować w sensie dosłownym ale zablokować sobie możliwość kupowania kart / rozwoju. Żle ułożone karty, źle wydane zasoby powodują że musisz „stracić” 2 rundy w tym czasie przeciwnicy wzmocnią swoją „plansze” 2-3 takie błędy i nie masz po co grać. Ta gra nie przewiduje żadnego mechanizmu wyrównującego.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: autopaga »

To super dla mnie to plus.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

czeczot pisze: 20 lis 2022, 00:02 NIe zablokować w sensie dosłownym ale zablokować sobie możliwość kupowania kart / rozwoju. Żle ułożone karty, źle wydane zasoby powodują że musisz „stracić” 2 rundy w tym czasie przeciwnicy wzmocnią swoją „plansze” 2-3 takie błędy i nie masz po co grać. Ta gra nie przewiduje żadnego mechanizmu wyrównującego.
Błędne ułożenie kart wcale nie znaczy ze nie uda Ci się odrobić strat
Ale to ze wszyscy mogą ci blokować planszetke poza jedna akcja jest mega upierdliwe i czyni gre żmudną
radekmajeski
Posty: 36
Rejestracja: 22 paź 2022, 07:29
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: radekmajeski »

autopaga pisze: 20 lis 2022, 10:07 To super dla mnie to plus.
a to ci sie tylko wydaje, bo nie grales
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: autopaga »

Nie lubię mechanizmów wspierających graczy, którym gorzej idzie o ile jest to wynikiem ich błędnych decyzji, a nie losowości (patrz szarlatani, chociaż tam też ogonów nie lubię). Dam znać lada dzień czeka na półce.
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: czeczot »

autopaga pisze: 20 lis 2022, 16:20 Nie lubię mechanizmów wspierających graczy, którym gorzej idzie o ile jest to wynikiem ich błędnych decyzji, a nie losowości (patrz szarlatani, chociaż tam też ogonów nie lubię). Dam znać lada dzień czeka na półce.
A ja nie lubie grać z kimś kto popełnił błąd w pierwszych 5 minutach a potem 3 godziny przy stoję się nudzi bo wie że nie ma żadnych szans. Co to za przyjemność dla pozostałych i dal tej osoby. No ale każdemu co innego sprawia przyjemność.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: autopaga »

W takiej sytuacji lepiej zresetować grę i zacząć jeszcze raz. Granie graniu nie równe, zależy kto ma jaką grupę do grania w tego typu gry.

Problem polega na tym czy gry mają być projektowane na dobre wrażenia po pierwszej partii czy mają dawać graczom równe szanse.
suburbius
Posty: 87
Rejestracja: 01 maja 2017, 19:42

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: suburbius »

A ja nie lubie grać z kimś kto popełnił błąd w pierwszych 5 minutach a potem 3 godziny przy stoję się nudzi bo wie że nie ma żadnych szans. Co to za przyjemność dla pozostałych i dal tej osoby. No ale każdemu co innego sprawia przyjemność.
oceniasz grę tak nisko, bo nie umiesz w nią grać? Poza tym nie bardzo wiem, jak można taki błąd popełnić ;)

Jeśli nie chcecie grać w wersję trudną, że w pałacu jest jeden agent na gracza, możecie grać w wersję prostszą - w pałacu może być tylko jeden wrogi agent. Trochę dziwne jest podejście, aby trudną grę - a taką jest Virtu - zacząć jeszcze z utrudnieniem.

I w ogóle nie wierzcie malkontentom: to bardzo dobry tytuł, ale tak od trzeciej partii i wtedy, gdy wszyscy przy stole potrafią w to grać.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: japanczyk »

suburbius pisze: 24 lis 2022, 12:47 Trochę dziwne jest podejście, aby trudną grę - a taką jest Virtu - zacząć jeszcze z utrudnieniem.
W ktorym miejscu Virtu jest trudne?
Virtu jest gra w zalozeniach prosta, jest tez gra upierdliwa, ale nie trudna - nie pala sie tu zwoje od procesowania rzeczy, rozgrywka po prostu moze byc ciermiezna, ale nie trudna
suburbius
Posty: 87
Rejestracja: 01 maja 2017, 19:42

Re: Virtu (Pascal Ribrault)

Post autor: suburbius »

japanczyk pisze: 24 lis 2022, 14:31
W ktorym miejscu Virtu jest trudne?
Virtu jest gra w zalozeniach prosta, jest tez gra upierdliwa, ale nie trudna - nie pala sie tu zwoje od procesowania rzeczy, rozgrywka po prostu moze byc ciermiezna, ale nie trudna
Trudność Virtu polega na liczbie zasad do zapamiętania i ich odpowiedniego użycia. I na tym, że musisz układać sekwencję ruchów, aby realizować plan.
ODPOWIEDZ