...nie jest 4x
Nie rozumiem tego ciągłego przyklejania tej grze łatki 4x, toż to zwykły euras. Eksploracji tam nie ma żadnej a walka jest na tyle policzalna i profity z niej są tak nieznaczące, że zazwyczaj po prostu do niej nie dochodzi
...nie jest 4x
Brak policzalności walki nie jest wymogiem, do tego, żeby gra mogła się wpasować w 4x czy nie.
Nie ma. Wszelkie kafle są odkryte i nie ma żadnych niespodzianek czy budowy mapy z puli kafli jak w Eclipse. Jedyne co jest niespodzianką to żetony nagród, ale one mają kilka wersji, więc wiadomo czego się można spodziewać.SetkiofRaptors pisze: ↑07 lis 2023, 21:23 Czy gra faktycznie nie ma żadnej eksploracji? Jak to jest rozwiązane w tej grze? Pytam jako osoba tak sobie się przyglądająca z boku, jaki jest hype, ale nie studiowałem instrukcji ani nawet how to play, bo to taki kolos, że po co na sucho to robić.
Hm, pewnie to mieli na myśli, nazywając to 4x.Ardel12 pisze: ↑07 lis 2023, 21:26Nie ma. Wszelkie kafle są odkryte i nie ma żadnych niespodzianek czy budowy mapy z puli kafli jak w Eclipse. Jedyne co jest niespodzianką to żetony nagród, ale one mają kilka wersji, więc wiadomo czego się można spodziewać.SetkiofRaptors pisze: ↑07 lis 2023, 21:23 Czy gra faktycznie nie ma żadnej eksploracji? Jak to jest rozwiązane w tej grze? Pytam jako osoba tak sobie się przyglądająca z boku, jaki jest hype, ale nie studiowałem instrukcji ani nawet how to play, bo to taki kolos, że po co na sucho to robić.
Chyba chodzi o to, że nie możesz całkowicie wyeliminować przeciwnika z gry.
Ale player elimination =/= extermination w 4X
Nieoznacza to calkowitej eliminacji gracza, a usuniecie obecnosci gracza z pewnego obszaruExterminate means attacking and eliminating rival players. Since in some games all territory is eventually claimed, eliminating a rival's presence may be the only way to achieve further expansion.
Ale to nie jest moim zdaniem warunek. Tak samo jak to ze gra do tego nie zachęca. Chodzi o to czy występuje element walki i eliminacji jednostek wroga, a nie czy da się go wykluczyć z rozgrywki (jak się już tak czepiamy to większość 4x w ogóle do tego nie zachęca)
japanczyk pisze: ↑08 lis 2023, 10:14Ale player elimination =/= extermination w 4X
w samej definicji za WikiNieoznacza to calkowitej eliminacji gracza, a usuniecie obecnosci gracza z pewnego obszaruExterminate means attacking and eliminating rival players. Since in some games all territory is eventually claimed, eliminating a rival's presence may be the only way to achieve further expansion.
I oczywiscie wszytsko sprowadza sie do tego jaka ktos sobie wymysli definicje, ale ogolnie Voidfall wpina sie we wszystkie elementy 4x, to ze nie spelnia czyjejs definicji czym dla niego 4x powinno byc... to inna sprawa IMHO
Jeden rabin powie tak...eXterminate other players from the game using units that can be lost; it does not have to be likely that a player can be eliminated from the game, just possible.
If it is impossible to eliminate a player from the game, but everything else (including combat) is just like a 4X, the game is known as a 3.5X.
Ale w czym problem? Czy jeśli ktoś napisze, że Robinson (lub, co gorsza, Voidfall) to 4X, to gdzieś na świecie umrze kotek? Bo nie bardzo rozumiem, o co to kruszenie kopii...
Nikt ci nie broni
W takich zakazanych gwiazdach tez nie masz eksploracji w tym znaczeniu, tez nie 4X?
Serio, kruszenie kopii dla kruszenia kopiiTrolliszcze pisze: ↑08 lis 2023, 13:31 Ale w czym problem? Czy jeśli ktoś napisze, że Robinson (lub, co gorsza, Voidfall) to 4X, to gdzieś na świecie umrze kotek? Bo nie bardzo rozumiem, o co to kruszenie kopii...
Zapytam jak wyżej. Nie ma bo co? Bo nie przekręcasz losowego kafla? Tylko lecisz na nowe ziemie widoczne przez gracza? Przecież twoja cywilizacja mimo, że widzi koniec mapy nie może się tam od tak budować, musi tam polecieć czyli zrobić Explore
Moim zdaniem gra nie jest trudna. Najcięższy i najbardziej pracochłonny jest setup, potem samo mknie. Moim skromnym zdaniem jest to przykład "cięższej" gry, ale o eleganckich zasadach. Zwykle oceniam to zadając pytanie: "Gramy w trójkę. Dwóch zna grę i zasady, trzeci nie czytał instrukcji i nie grał - da się go wprowadzić?" tutaj bez dwóch zdań da. Większość gry ma porządek określony na głównej planszy tur + ikonografię, której może jest sporo, ale jest bardzo intuicyjna. Porównując do GP - myślę, że GP jest trudniejszy, tym bardziej, ze w GP masz określone strategie planowania planszy i pierwszych ruchów - nie będąc ogranym jako "nowy" na pewno GP przegrasz.cichywiatr pisze: ↑08 lis 2023, 13:40 Odbiegając trochę od ostatniego tematu na wątku mam pytanie do osób posiadających grę. Przeglądając instrukcje czy gameplay jestem troszkę przerażony złożonością powyższej gry. Do tego czas rozkładanie i rozgrywki wygląda na dłuższy niż w moich innych złożonych grach.
Mam wrażenie, że jest przynajmniej jeden poziom wyżej w skomplikowaniu niż np. Gaia Project, Food Chain Magnate, Eclipse czy gry Vitala Lacerdy. Nie potrzebuje opisu różnić między grami tylko krótkiego odczucia, czy gra jest aż tak bardzo złożona/ciężka.
Imho poziom złożoności jest podobny do Lacerdy lub mniejszy. FCM jest dużo prostszy w porównaniu do Voidfall. Zasady - dla mnie są one klarowne oraz intuicyjne, poparte świetną ikonografią. To tytuł w który gładko weszliśmy ze znajomymi i nie ma problemu z trudnością zasad. Aczkolwiek nie zaproponowałbym tej gry znajomym, którzy grają tylko w lekkie gry rodzinne .cichywiatr pisze: ↑08 lis 2023, 13:40 Odbiegając trochę od ostatniego tematu na wątku mam pytanie do osób posiadających grę. Przeglądając instrukcje czy gameplay jestem troszkę przerażony złożonością powyższej gry. Do tego czas rozkładanie i rozgrywki wygląda na dłuższy niż w moich innych złożonych grach.
Mam wrażenie, że jest przynajmniej jeden poziom wyżej w skomplikowaniu niż np. Gaia Project, Food Chain Magnate, Eclipse czy gry Vitala Lacerdy. Nie potrzebuje opisu różnić między grami tylko krótkiego odczucia, czy gra jest aż tak bardzo złożona/ciężka.
No świetnie tylko troszkę się nie zgodzę. Twój komentarz odczytuję tak, że wg ciebie (popraw mnie) informatywna kategoryzacja różnych rzeczy jest sztuką dla sztuki. Jak ma to komuś np nie zaznajomionemu z tematyką pomóc? Definiowanie i kategoryzowanie to fundament.
Uwaga uwaga, to się nazywa DYSKUSJA. ja wiem na forum padają wątki, że najlepiej to rzucić granat(swoje zdanie) i spierdzielać w podskokach, ale ja tak nie uważam. Dalem przykład z pupki, który wpisywałby się dla niektórych jako 4X wg ich przepisu. A i druga UWAGA, to w dyskusji drugiej stronie daje się do przemyślenia ich jak i swój punkt widzenia by móc wypracować jakiś consensus.Trolliszcze pisze: ↑08 lis 2023, 13:31 Ale w czym problem? Czy jeśli ktoś napisze, że Robinson (lub, co gorsza, Voidfall) to 4X, to gdzieś na świecie umrze kotek? Bo nie bardzo rozumiem, o co to kruszenie kopii...
Dla niektórych to widzę forum powinno wyglądać tak, że każdy wrzuca swoją opinię i dyskusji nie ma być. Bezsens.
Dlatego chcę moduł pod to sklejony. A nie homerulowac.
Moim zdaniem ciężej w niego wejść niż w takiego FCM. Zasad jest znacząco więcej i ikonografii. Jednakże już grać jest prościej. Jak wyżej stwierdzono. Partie płyną. Nie czuć tego ciężaru gry. Nie dlatego, że nie ma decyzji lub wszystko łatwo ogarnąć. Ot jest czytelnie i klarownie. Bardzo łatwo spamiętać co możemy zrobić i jakie opcje nam to da. Dodatkowo interakcja najwcześniej z innymi graczami to drugi cykl(prócz wyścigu o technologie), więc nowy gracz ma pełen cykl by móc ogarnąć co jak działa. Wiadomo dalej nie będziemy za szybko robili optymalnych akcji, ale gra poleci do przodu.cichywiatr pisze: ↑08 lis 2023, 13:40 Odbiegając trochę od ostatniego tematu na wątku mam pytanie do osób posiadających grę. Przeglądając instrukcje czy gameplay jestem troszkę przerażony złożonością powyższej gry. Do tego czas rozkładanie i rozgrywki wygląda na dłuższy niż w moich innych złożonych grach.