Castle Panic (Justin De Witt)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Castle Panic (Justin De Witt)

Post autor: clown »

Obrazek

Grał może ktoś w to?
http://www.firesidegames.com/castlepanic.html
Gra kooperacyjna o oblężeniu zamku przez gobliny, orki i trolle. Temat znajomy :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1241
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: poooq »

Prowokacja?
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: MichalStajszczak »

Nie prowokacja, tylko zapewne efekt tzw. hype'a. Jezeli od pół roku zapowiadana jest gra o dość specyficznych założeniach i gra ta wzbudza zainteresowanie, to jakaś inna firma może podjąć próbę podłączenia się pod tego hype'a. A patrząc na sposób wydania, Castle Panic moze zyskac nawet większą popularność niż Stronghold.
Dominusmaris
Posty: 410
Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Dominusmaris »

Wątpię żeby ta gra skorzystała z Trzewikowego Hypa. Tzn. widać że sama idea jest skopiowana, ale
nie wierzę że ktoś to kupi zamiast Strongholda. Z kolei ci którzy to kupią raczej o Strongholdzie nie słyszeli,
i na pewno nie są Graczami. Myślę że obie gry w żaden sposób ze sobą nie konkurują.
Tak jak sprzedaż Forda Focusa nie wpływa na sprzedaż Lexusa czy Mercedesa.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: jax »

Castle Panic od bardzo długiego czasu jest w Hot Games na bgg.

Przeczytałem raport z rozgrywki - wygląda, że kompletnie nie umywa się do Strongholda. Jakieś tam prymitywne mechanizmy - wyskakują stworki z lasu co pewien czas i biegną do twierdzy, trzeba je niszczyć kartami. Nie ma to kompletnie nic wspólnego z bardzo rozbudowanym Strongholdowym strategicznym planowaniem, gdy pod murami staje cała armia wroga.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Filippos »

Ja myślę że teza o korzystaniu z hype'a jest chybiona przede wszystkim ze względu na czas. W momencie gdy trzewik rozkręcał hypową machinę (sic!) Strongholda tamta gra musiała być już gotowa.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: clown »

Ja też myślałem, że chciano wykorzystać hajp Strongholda. Prostota Castle Panic może sugerować, że powstawała dość szybko.
Nie jest to kwestia konkurencji, ale wykorzystania bazowego pomysłu na oblężenie.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Filippos »

Pierwsze informacje o strongholdzie pojawiły się późną wiosną, a hype się zaczął rozkręcac w lato. Zapewniam cię clown że nawet prostej gry nie da się w takim czasie (maks 4 miesiące) przeprowadzić przez wszystkie etapy rozwoju - projektowy i wydawniczy. To niemożliwe.

Co więcej w czerwcu już można było zamawiać Castle Panic przez preorder więc naprawdę założenie o kopiowaniu tematyki strongholda i jechaniu na jego hypie jest wybaczcie ale bzdurne.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3240
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Veridiana »

Należy się więc zastanowić komu postronnemu Trzewik pochopnie wypaplał o swoich wielkich planach :twisted:
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: MichalStajszczak »

Filippos pisze:Pierwsze informacje o strongholdzie pojawiły się późną wiosną, a hype się zaczął rozkręcac w lato. Zapewniam cię clown że nawet prostej gry nie da się w takim czasie (maks 4 miesiące) przeprowadzić przez wszystkie etapy rozwoju - projektowy i wydawniczy. To niemożliwe.Co więcej w czerwcu już można było zamawiać Castle Panic przez preorder więc naprawdę założenie o kopiowaniu tematyki strongholda i jechaniu na jego hypie jest wybaczcie ale bzdurne.
Niestety masz jeszcze słabe pojęcie o tym, jak mozna wydawać gry. Jak rozumiem, opierasz się na własnych doświadczeniach - powstaje pomysł, jest testowany, gdy wygląda na to, że wszystko działa poprawnie, szukasz wydawcy, powstaje szata graficzna i gra wreszcie pojawia się na półkach.
Ale mozna sobie wyobrazić procedurę całkiem inną. Pojawia się zapotrzebowanie na grę o pewnej tematyce (np. z powodu hype'a). Mozna w parę godzin wykombinować ogólne założenia i od razu ogłosić, że się taką grę za jakiś czas wyda. To, że już w czerwcu można było składać preorder wcale nie świadczy o tym, że gra juz wtedy była gotowa.
Czy rzeczywiście trzeba dużo pracy, na stworzenie czegoś takiego?
jax pisze:Jakieś tam prymitywne mechanizmy - wyskakują stworki z lasu co pewien czas i biegną do twierdzy, trzeba je niszczyć kartami.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Filippos »

Michał to oświeć mnie proszę swą wiedzą i podaj przykłady gier tego typu (coś nieco bardziej złożonego niż malutka gierka) które powstały w takim błyskawicznym tempie od pomysłu do wydania.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: zephyr »

można już mieć mechanikę i przykleić temat
ale szczerze mówiąc sytuacja w której ktoś wydaje grę o podobnej tematyce żeby pojechać na hypie na inny tytuł wydaje mi się dość absurdalna, zwłaszcza przy planszówkach
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: MichalStajszczak »

Filippos pisze:Michał to oświeć mnie proszę swą wiedzą i podaj przykłady gier tego typu (coś nieco bardziej złożonego niż malutka gierka) które powstały w takim błyskawicznym tempie od pomysłu do wydania.
Konkretnych przykładów oczywiście podac nie mogę, bo skąd mogę wiedzieć, kiedy ktos wpadł na jakiś pomysł. Przypuszczam jednak, że wydanie gry bardzo podobnej do jakiejś klasycznej, mogło trwać bardzo krótko. Pamiętam tylko, jak manager z firmy Waddington opowiadał, że gdy na targach w Hiszpanii pokazali całkiem nową grę, po trzech dniach na stoisku innej firmy pojawiła się gra bardzo podobna.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Filippos »

Nadal wydaje mi się że to takie rozważanie teoretycznej możliwości. Nie widzę sensu takiego rozważania.
A wracając do tego konkretnego przykładu to w czerwcu mieli już opublikowane reguły gry. Na pewno zaczęli je pisać na kolanie zaraz po pierwszym tekście trzewika o Strongholdzie na GF :P :wink: Proszę, bądźmy poważni.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: MichalStajszczak »

Filippos pisze:Nadal wydaje mi się że to takie rozważanie teoretycznej możliwości.
Oczywiście. Nie wiem, jak było w rzeczywistości. Różni twórcy mogą wpaść na taki sam pomysł równolegle, niezaleznie od siebie.
Filippos pisze:w czerwcu mieli już opublikowane reguły gry
Tego nie wiedziałem. O grze przeczytałem pierwszy raz dzisiaj. Z tego, co widziałem na bgg, w sierpniu był prezentowany prototyp. Ale jeżeli prawdą jest to, co napisał jax, ogólne zasady takiej gry mozna stworzyć w kilka godzin (i natychmiast opublikować). A dopiero później dobrać konkretne wartości, związane z występującymi w grze kartami.

Dla porządku - ja wcale nie twierdzę, że gra Castle Panic powstała na bazie zainteresowania Strongholdem. Ja tylko uważam, że tak mogło być.
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Pancho »

Też mi się wydaje, że zrobienie jakiejkolwiek gry (w sensie nieprzetestowanej, nieoryginalnej, nędznej) to żadna wielka sztuka. Nie potrzeba do tego zbyt wiele czasu. Szczególnie jeszcze jak autor i wydawca to ta sama osoba albo wydawca to dobry znajomy.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3079
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: cezner »

Chciałbym zauważyć, że przecież robi się filmy które mają czasami ten sam tytuł albo bardzo podobny i tematykę identyczną jak jakiś znany film, który jest szeroko reklamowany. Wszystko po to aby zarobić właśnie na tym szeroko reklamowanym filmie.
Przykład? Proszę bardzo:
http://www.filmweb.pl/f442004/Dzie%C5%8 ... iemia,2008
http://www.filmweb.pl/f492200/Dzie%C5%8 ... 5%82a,2008

Tutaj jest tego więcej:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Asylum :lol:

A zrobienie filmu na pewno jest bardziej czasochłonne i kosztowne niż wyprodukowanie planszówki.
Awatar użytkownika
Dzej
Posty: 1399
Rejestracja: 09 sty 2008, 12:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Dzej »

A ja grę oczywiście kupie bo jak na złość muszę stracić głupio pieniądze. Zagram pewno 2 razy(albo zdjeme folie i zrezygnuje z gry :D ) a potem nikt tego nie będzie chciał kupić nawet za połowe ceny . Życie :lol:
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: dasilwa »

Filippos mam wrażenie że dla takiego Wallace'a nie jest problemem zrobienie gry w 3 miesiące a nawet krócej, nie mówiąc już o Knizii, który trzepie gry jedna za drugą. Wątpię żeby dla doświadczonego autora byłoby problemem zrobienie średnio skomplikowanej gry w krótkim czasie.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Filippos »

Ja to wszystko wiem panowie. Nie wyskoczyłem z konopii :P
Podajcie mi tylko proszę przykład eurogry wydanej przez w miarę poważne wydawnictwo, która od pierwszego pomysłu autora do pojawienia się na półce przeszła przez cały proces projektowo wydawniczy w cztery miesiące. Czekam. Bo możemy tu sobie trzy strony spisac naszych mądrych uwag co jest teoretycznie możliwe, ale uważam że w praktyce, pomijając jakieś absurdalne przykłady drukowania plagiatów w hotelu podczas targów o których wspomina Michał, jest to niespotykane. I proszę nie piszcie mi znówu że Knizia wymyśli w dwa dni, a filmy to więcej kosztują więc pewnie się szybciej je da zrobić tylko podajcie konkretny przykład. Oczywiście jeśli go znacie :P
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: folko »

Filip myślę że nikt Ci nie poda, bo skąd ma wiedzieć. Musiałby pracować w jakimś lichym wydawnictwie. Normalne, to okres wydania !! około roku. a jeszcze wymyślenie gry - 2 dni ;-) Kuźnia i Portal wydają np. w Polsce najszybciej - bo nie współpracują z sieciami sklepowymi (empik się nie liczy). Granna kilka miesięcy! wcześniej daje informacje o tym co będą w przyszłości prezentować - informacje to również część szaty graficznej itp.

Wydanie gry od pomysłu to w sumie prosta sprawa, jeśli wydaje się dla wydania. Wymyślenie dobrej mechaniki, niezbyt skomplikowanej to spokojnie miesiąc. Potem przygotowanie grafiki, wydruk - 4 miesiąc da się... tylko po co się spieszyć ;-)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9476
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: MichalStajszczak »

Filippos pisze:Podajcie mi tylko proszę przykład eurogry wydanej przez w miarę poważne wydawnictwo, która od pierwszego pomysłu autora do pojawienia się na półce przeszła przez cały proces projektowo wydawniczy w cztery miesiące.
Odwracasz kota ogonem. Nie było do tej pory mowy o tym, ze to ma być eurogra i powazne wydawnictwo. Jak juz pisał folko, poważne wydawnictwo nie wydaje gier z dnia na dzień. Musi pół roku wcześniej mieć praktycznie gotowy prototyp, na podstawie którego może negocjować z tzw. kluczowymi klientami (czyli w polskich warunkach sieciami hipermarketów) wielkość zamówienia i to, w jakim terminie gra będzie w promocji gazetkowej.
Castle Panic nie wygląda na skomplikowaną eurogrę, więc myślę, że cykl jej tworzenia nie musiał być długi. A wydawca to też nie jest jakaś wielka firma, więc podany przeze mnie scenariusz wcale nie musi być absurdalny.
Wprawdzie ja się wydawaniem gier nie zajmuję, ale przypuszczam, że mając do dyspozycji jakieś 200 czy 300 tysięcy złotych byłbym w stanie w 4 miesiące wyprodukować 5 tysięcy sztuk gry o dowolnej tematyce. Oczywiście nie byłaby to eurogra, mająca szanse na tytuł gry roku czy miejsce w pierwszej setce bgg, ale na pierwszy rzut oka sprawiałaby wrażenie takiej gry. :D
Ostatnio zmieniony 10 paź 2009, 21:24 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Smerf Maruda »

JKLM ma taką fajną rozpiskę:

http://www.jklmgames.co.uk/production.php

Przy optymistycznym wariancie to 16 tygodni. Tyle JKLM. Inne popierdółkowe wydawnictwa pewno mogą wszystko załatwić w krótszym czasie, jeśli nie przywiązują dużej uwagi do jakości, grafiki i tak dalej.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Browarion »

MichalStajszczak pisze:...mając do dyspozycji jakieś 200 czy 300 tysięcy złotych byłbym stanie w 4 miesiące wyprodukowac 5 tysięcy sztuk gry o dowolnej tematyce
Może to off topic, ale cała dyskusja to przecież OT
Michale - zapewniam Cię, że całkiem dobrej jakości produkcję w 5.000 egzemplarzy zrobiłbyś sporo taniej ;)

Wiem, że Ty o tym wiesz :P, tak uściślam - może znajdzie się więcej maniaków którzy spróbują coś w Polsce wydać własnym sumptem
8)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Konkurent dla Strongholda?

Post autor: Lucf »

Browarion - to Twoim zdaniem - najtańszy koszt wydania w PL gry to...?
ODPOWIEDZ