Cyclades / Cyklady (Bruno Cathala, Ludovic Maublanc)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyclades

Post autor: Martin_Valdez »

Bardzo dziękuję wszystkim za udzielone informacje :)
@farmer
moje domysły opierałem na tym co jest napisane w tej 4 stronicowej wrzutce zawierającej opis potworów :)
@MichalStajszczak
Wyjątkowo dziękuję za rzetelne odpowiedzi natomiast mam wątpliwość co do poniższej twojej wypowiedzi
MichalStajszczak pisze:Raz na cykl oznacza (moim zdaniem), że mozna zredukować zakup tylko jednego potwora.
Jeśli mam dajmy na to 5 świątyń to chyba mogę sobie rozbić ich redukcję pomiędzy różne zakupy potworów, czyli np 3GP upustu za potwora za 4 i 2GP upustu za potwora za 3GP. Zważywszy, że jak ktoś się dorwie do przysłowiowego koryta to może kupić wszystkie potwory dostępne na "straganie" :P
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

Martin_Valdez pisze:Jeśli mam dajmy na to 5 świątyń to chyba mogę sobie rozbić ich redukcję pomiędzy różne zakupy potworów, czyli np 3GP upustu za potwora za 4 i 2GP upustu za potwora za 3GP.
Możesz. Chodzi o to, że świątynia daje redukcję kosztów raz na kolejkę. Czyli nie możesz wykorzystać tej samej świątyni dwukrotnie, przy zakupie różnych potworów. Ale przy dużej liczbie świątyń można je rozłożyć na zakup różnych potworów.
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyclades

Post autor: Martin_Valdez »

Czy ta sama zasada obowiązuje przy grze na dwóch graczy? Wydaje mi się, że tak bo przecież mimo dwukrotnie większej ilości to zasada dotycząca pojawiania się potworów się nie zmienia.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

Martin_Valdez pisze:Czy ta sama zasada obowiązuje przy grze na dwóch graczy?
Myślę, że tak. Jedyne zmiany, które dotyczą wersji dla dwóch graczy, to możliwość licytowania dwóch bogów i konieczność posiadania trzech miast.
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyclades

Post autor: Martin_Valdez »

Wczoraj grałem ponownie i pojawiła się u mnie nowa wątpliwość. W instrukcji napisane jest, że mogę wykonywać akcje przeznaczone dla Boga w wybranej przeze mnie kolejności. I tutaj pojawia się moja wątpliwość co do ich przeprowadzania. Wydaje mi się, że jeśli rozpocznę już jakąś akcję i przejdę do następnej to poprzedniej nie mogę już wrócić. Czyli np. mam Aresa i decyduję się na atak. Wysyłam zatem wojska do przeciwnika. Dostaję niestety baty i decyduję się na rekrutację i ponowny atak. Wydaje mi się, że tego zrobić nie można. Gdzieś niejako "czuję", że owszem akcje mogę przeprowadzać póki mnie stać (oczywiście wyjątki rekrutacja to maks 4 jednostki) ale nie mogę ich przerywać innymi akcjami a następnie do nich wracać.
Zapraszam do dyskusji albo wniesienie światłą w moje przemyślenia :)
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cyclades

Post autor: Dabi »

Czyli np. mam Aresa i decyduję się na atak. Wysyłam zatem wojska do przeciwnika. Dostaję niestety baty i decyduję się na rekrutację i ponowny atak. Wydaje mi się, że tego zrobić nie można. Gdzieś niejako "czuję", że owszem akcje mogę przeprowadzać póki mnie stać (oczywiście wyjątki rekrutacja to maks 4 jednostki) ale nie mogę ich przerywać innymi akcjami a następnie do nich wracać.
Zapraszam do dyskusji albo wniesienie światłą w moje przemyślenia :)
Można i to bez problemu. Jakby się nie dało to byłoby to zbyt statyczne.
Jest nawet przykład, że można rekrutować, wykonać akcję specjalną, wykorzystać stwora a potem znowu rekrutować.

Pamiętać należy, że jak już rekrutujemy to kupujemy następnych drożej. Czyli jeśli robiliśmy rekrutację , rekrutację, akcję, rekrutację, akcję to wydawaliśmy

0 GP , 2 GP, 3 GP , 1 GP, 4 GP 1 GP Razem 10 GP

Możliwość działania w dowolnej akcji pozwala nam zaatakować na wyspę wrogiego gracza i po jej zdobyciu przeprowadzić tam rekrutację co jest bardzo logicznym i bardzo przyjemnym sposobem zabezpieczenia podboju.

Bądź też można przerzucić po ataku resztę wojsk między wyspami co też jest jednym z elementów gry.

Póki mam kasę to działam.

A w podanym przykładzie to gracz który wysłał za słaby atak na początku jest w plecy o troszkę złota. Zdecydowanie lepiej wysłać jeden atak który złamie wroga niż podsyłać kolejne małe fale licząc na farta (szczęście ma tu małe znaczenie)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

Moim zdaniem Dabi ma rację. W instrukcji nie ma żadnych ograniczeń czy sugestii odnosnie kolejności wykonywania poszczególnych akcji. Jest natomiast informacja, że można wykonywać akcje w dowolnej kolejności i przykładowo najpierw rekrutować, potem budować i ponownie rekrutować.
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyclades

Post autor: Martin_Valdez »

Ok dzięki Panowie :)
@Dabi - może nie koniecznie byłoby bardziej statyczne lecz wymagałoby jeszcze większego przemyślenia ruchów.
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cyclades

Post autor: Dabi »

Martin_Valdez pisze:Ok dzięki Panowie :)
@Dabi - może nie koniecznie byłoby bardziej statyczne lecz wymagałoby jeszcze większego przemyślenia ruchów.
Niby konsekwencje błędu byłyby inne ale nie rozpatrywało by się wtedy tylu sytuacji możliwych i sama walka byłaby zdecydowanie mniej ciekawa a przez to ucierpiałaby interakcja. A tak jest bardzo dobrze... Tylko ta wojna to droga sprawa ;)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6128
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 642 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: pan_satyros »

Ma ktoś z Was przetłumaczoną kartę pomocy podręcznej ? (ta ze skrótem zasad i opisem potworów)
adamatom
Posty: 96
Rejestracja: 26 sty 2010, 22:02

Re: Cyclades

Post autor: adamatom »

Zacznę od pytania: czy można zalicytować boga ofiarując mu więcej niż 20? U mnie w ostatniej grze padło 28. Przyjęliśmy, że nie ma ograniczenia do 20 - nic w instrukcji na ten temat nie jest napisane. Po prostu twórce stwierdzili, że nie ma potrzeby na planszy umieszczać takich zakresów. A skoro to ofiary można licytować ile się chce. Jakie jest Wasze zdanie? Może wprowadzić zasadę, że 20 to max. i tego, który tyle dał nie można przelicytować?

Zachęcony opiniami na forum jakiś czas temu zakupiłem Cyklady. Musiały trochę poleżeć na półce czekając na zasób czasu do gry (sesja). Wczoraj i przedwczoraj udało się zagrać w 2 i 4 os.

Na samym początku chciałbym zwrócić uwagę na wykonanie gry, które mnie zachwyciło. Gra solidna, wytrzymała, ale co najważniejsze PIĘKNA! Dbałość o każdy element, grafiki najwyższych lotów, różnorodne typy armii w zależności od koloru, piękne figurki Mitycznych Potworów - aż proszą się o pomalowanie. Parawany to małe arcydzieła. Plansza przejrzyście zaprojektowana zawiera przypomnienia o zniżkach, a zasady na obrazkach (potwory i bogowie) nie budzą wątpliwości. Na drugiej stronie planszy z torem licytacji bogów nie ma tradycyjnego czarnego podkładu tylko jest mega grafika Zeusa i Posejdona !! Wykonanie 6/5 !

Pierwsze wrażenie - gra na 2 osoby troszkę się różni od wariantu 3,4,5 os. Kiedy musimy zalicytować dwóch bogów (2 graczy) możemy więcej zrobić w rudzie. Wariant 2 osoby jest ciekawy, działa dobrze, ale był dosyć statyczny. Wynikało to może z pokojowego nastawienia graczy i tego że była możliwość do rozwijania się każdy sobie.

Gra pokazała swój pazur na więcej osób! Jest świetna! Posiada bardzo dużo strategii prowadzących do zwycięstwa - w ostatniej rudzie 3 graczy miało okazję wygrać. Jeden za pomocą wykorzystania potworów, drugi dzięki Atenie - czwarty budynek, trzeci dzięki Aresowi - podbój. Genialne. Takich emocji dawno nie przeżyłem. Połączenie rozgrywki, która daje zabawę oraz emocje z grą strategiczną, gdzie budujemy swoje własne imperium. Po grze zarówno czujemy, że się namyśleliśmy i pobawiliśmy.

Zarzuty dotyczące losowości. Bitwy - są bardzo prosto rozwiązane, co upłynnia grę. Kostka jest zrównoważona i sprawiedliwa. Jeśli atakujemy z przewagą 3 to wygrana jest w kieszeni. Jeśli jest po równo to wynik jest losowy -nie występuje sucha analiza. Losowość w bitwach jest w porządku. Kolejność bogów - cóż, co runde inaczej aby nie było nudno. Kolejność potworów i to, że może wpaść jakiś potężny ważący na wyniku - potwory pojawiają się przed licytacją, nie są za drogie (zwłaszcza ze zniżkami) więc jeśli jest zagrożenie - licytujmy pierwszego boga ;) i my go kupmy. Nie oszukujmy się, to nie jest gra gdzie można wszystko przewidzieć i policzyć. Właśnie to czyni z Cykladów świetną zabawę, w której wygrywa nie ten, który ma szczęście, ale ten kto objął dobrą strategię, stworzył najlepsze zaplecze ekonomiczne, wykorzystał najlepiej potwory itd. Poza tym największy czynnik niepewności leży w działaniach innych graczy!

Kolejne rzeczy na plus: ekspansja morska ma bardzo duże znaczenie! Obstawienie znaczników wpływów swoimi statkami jest dużą przewagą, plus sieć swoich statków między wyspami przeciwników. Trzeba wykorzystywać potwory. Licytacja zmusza do myślenia i przyjęcia odpowiedniej taktyki aby skończyć tam gdzie chcemy.

To chyba tyle;) Gra jest bardzo dobra, jeśli ktoś ma wątpliwości, to ja polecam bardzo. Nawet jeśli mówimy o nowych fanach gier planszowych. Zasady są bardzo proste. Co prawda kosztuje swoje, ale można ją w niektórych młodych sklepach znaleźć już za około 150 zł ;)
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Cyclades

Post autor: melee »

wg mnie nie można wyjść poza max oznaczony na planszy
musiałoby to być specjalnie opisane w instrukcji
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

adamatom pisze:Zacznę od pytania: czy można zalicytować boga ofiarując mu więcej niż 20? U mnie w ostatniej grze padło 28. Przyjęliśmy, że nie ma ograniczenia do 20 - nic w instrukcji na ten temat nie jest napisane. Po prostu twórce stwierdzili, że nie ma potrzeby na planszy umieszczać takich zakresów. A skoro to ofiary można licytować ile się chce. Jakie jest Wasze zdanie? Może wprowadzić zasadę, że 20 to max. i tego, który tyle dał nie można przelicytować?
W instrukcji nie ma nic o maksymalnej liczbie, z czego można wnioskować, że takiej liczby nie ma. Jest tylko informacja, że gdy licytacja przekroczy 10, kładzie sie znacznik na odpowiednim polu. Wydaje się zatem, że nic nie stoi na przeszkodzie, by kładąc na tym polu jakiś drugi znacznik, przekroczyć 20 itd.
melee pisze:wg mnie nie można wyjść poza max oznaczony na planszy, musiałoby to być specjalnie opisane w instrukcji
Mom zdaniem w instrukcji powinno być ewentualnie opisane, że jak ktoś dojdzie do maksimum, to nie można go przelicytować (tak, jak to jest np. w Diamonds Club). A skoro tego nie ma, to znaczy, że nie ma ograniczenia w licytacji.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Cyclades

Post autor: melee »

No cóż, nie zgodzę się. Pewnie jest gdzieś odpowiedź na BGG. Nie wiadomo nawet ile miałoby być warte kolejne pole (bo chyba wartości nie idą liniowo).
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Cyclades

Post autor: Cin »

melee pisze:No cóż, nie zgodzę się. Pewnie jest gdzieś odpowiedź na BGG. Nie wiadomo nawet ile miałoby być warte kolejne pole (bo chyba wartości nie idą liniowo).
idą
adamatom
Posty: 96
Rejestracja: 26 sty 2010, 22:02

Re: Cyclades

Post autor: adamatom »

Właśnie idą liniową. Poza tym z mechaniki gry i klimatu wynika, że jest to ofiara dla bogów. Po prostu kto da więcej. Więc postawiliśmy dwa znaczniki na "10" i jeden na 8.

Jest wątek na BGG: http://www.boardgamegeek.com/thread/519 ... -maximum-o

Ale w mojej opinii jasno nie wynika z niego czy można dać więcej niż 20 czy nie. Ta kwestia zmienia trochę rozgrywkę. Jeśli można zalicytować 20 i być pewnym, że nikt mnie nie przebije, bo nie może. A zalicytować 20 i nie mieć tej pewności...
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

melee pisze:No cóż, nie zgodzę się. Pewnie jest gdzieś odpowiedź na BGG. Nie wiadomo nawet ile miałoby być warte kolejne pole (bo chyba wartości nie idą liniowo).
Grałeś w Cyklady?
Moim zdaniem pola, na których się stawia znacznik, symbolizujący zalicytowaną wartość, służą tylko temu, żeby licytacja była czytelna. Równie dobrze można by było po prostu stawiać słupek monet przy symbolu odpowiedniego boga.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Cyclades

Post autor: melee »

jasne że nie grałem, tylko szukam wątków gdzie można coś napisać ;)
grałem - wydawało mi się, że wartości rosną nieliniowo od pewnego momentu.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

Być może gracze od pewnego momentu nieliniowo licytują :D ale jak widać na obrazku, możliwe do obstawienia wartości to kolejne liczby naturalne
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Cyclades

Post autor: zephyr »

Dopóki projektant się nie wypowie można się najwyżej wykłócać, w Amun Re i League of Six nie można, w Factory manager można przekroczyć maksymalny wskaźnik...

Możliwe że sytuacja w której ktoś wydaje 20+ kasy oznacza że gracze popełnili jakieś błędy strategiczne i nie wyszła w testach.

Biorąc pod uwagę mechanikę cyklad i brak jakichkolwiek progów dałbym opcję licytowania dowolnej kwoty, ale 20 wydaje się na tyle absurdalne że równie dobrze może być limitem.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9433
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 506 times
Been thanked: 1444 times
Kontakt:

Re: Cyclades

Post autor: MichalStajszczak »

Licytowanie ponad 20 wydaje się absurdalne, ale pamiętam, że w jednej partii sie zdarzyło. Było to w ostatniej kolejce i chodziło o to, by zdobyć Aresa i opanować miasto, potrzebne do wygranej. Po to, żeby mieć pieniądze na taką licytację, jeden z graczy spieniężył, co się dało.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 373 times
Been thanked: 94 times

Re: Cyclades

Post autor: farmer »

Mieliśmy podobny problem wczoraj - wylicytowałem Atenę za 26, bo była mi niezbędna do zwycięstwa.
Jak widać, doszliśmy do podobnego wniosku - wg nas, można licytować więcej. Co nie jest zakazane (a przekroczenie 20tu nie jest), jest dozwolone ;D.

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
adamatom
Posty: 96
Rejestracja: 26 sty 2010, 22:02

Re: Cyclades

Post autor: adamatom »

Dokładnie co nie jest zakazane...
W dodatku mechanika gry w powiązaniu z uzasadnieniem merytorycznym - mówię tutaj o fakcie składania ofiar bogom - nasuwa rozumowanie, że można. Tak jak zephyr napisał, możemy tylko spekulować.

Co do błędnej strategii... można się kłócić. Dochód rzędu 8-10 GP na turę nie jest jakiś kosmiczny i niemożliwy. Wystarczy raz spasować (Apollon) poczekać tą turę aż pojawi się potrzebny do zwycięstwa bóg (bo gramy np. w 4 os. i akurat nie ma). W dodatku Gryf, albo Spinx i kasy mamy nawet 30. Ale to pewnie zależy w dużej mierzy od graczy, niektórzy lubią chomikować pieniądze, a niektórzy od razu wydawać ;)

Ile graczy tyle gier ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Cyclades

Post autor: zephyr »

Chodzi mi o to, że być może testerzy nigdy nie dochodzili do takich kwot, dochód rzędu 8-9 jest dość dużym dochodem i pewnie jak się zna grę można ją skończyć szybciej.

Zwłaszcza że do takiej licytacji dojdzie dopiero kiedy 2 osoby mają takie fundusze, i do tego oprócz ponad 20 mogą też zapłacić za wykonanie danej akcji.

Z ciekawostek w najbardziej optymistycznym wariancie wystarczyłoby raz zagrać każdą postać i wydać 4*2*2 = 16 kasy na budynki, nie jest to może istotne, bo nie uwzględnia wszystkiego, ale daje pojęcie o tym jak dużą ilością kasy jest 20.

Trzeba zagrać dużo partii żeby ocenić jakie strategie mają sens, fajnie by było jakby się na temat licytacji 20+ wypowiedziała osoba z 50+ partiami z graczami o zbliżonej znajomości gry...

Możliwe, że takie kwoty faktycznie są potrzebne w końcówce, ale wydaje mi się, że można z nimi zrobić coś sensowniejszego wcześniej i wtedy problem znika sam.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Cyclades

Post autor: Dabi »

Dla mnie kwota 20 to również kosmos :)
Ale nie stawiałbym żadnych barier w licytacji. Jak ktoś chcę to niech płaci.

Dochód rzędu 8-10 to jest do osiągnięcia ale jest to bardzo duża kwota. Jak my mamy tyle to przeciwnicy mają ją mniej bo zasoby na mapie są dość ograniczone. I rzadko ten kto ma taki dochód będzie pasował oddając inicjatywę w ręce tych biedniejszych graczy.
ODPOWIEDZ