Cywilizacja: Poprzez wieki (1. i 2. edycja)
Cywilizacja: Poprzez wieki (1. i 2. edycja)
Mam Pytanie. Czy w czasie wojny jeśli większą siłą dysponuje obrońca (czyli jest przewaga na jego korzyść) to on wygrywa wojnę i uzyskuje wszystkie bonusy, czy gramy tak jak w przypadku kart agresji - atakujący nic nie traci poza poświęconymi jednostkami???
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Jeśli obrońca ma większą siłę to wygrywa, łącznie z wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami.Galenous pisze:Mam Pytanie. Czy w czasie wojny jeśli większą siłą dysponuje obrońca (czyli jest przewaga na jego korzyść) to on wygrywa wojnę i uzyskuje wszystkie bonusy, czy gramy tak jak w przypadku kart agresji - atakujący nic nie traci poza poświęconymi jednostkami???
To jest wojna, nie najazd
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
str. 17:Galenous pisze:Mam Pytanie. Czy w czasie wojny jeśli większą siłą dysponuje obrońca (czyli jest przewaga na jego korzyść) to on wygrywa wojnę i uzyskuje wszystkie bonusy, czy gramy tak jak w przypadku kart agresji - atakujący nic nie traci poza poświęconymi jednostkami???
Podczas agresji, atakujący nic nie ryzykuje, na pewno nic nie straci. Podczas
wojny każda ze stron może przechylić szalę zwycięstwa na swoją
stronę i wygrać.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Nataniel pisze:str. 17:Galenous pisze:Mam Pytanie. Czy w czasie wojny jeśli większą siłą dysponuje obrońca (czyli jest przewaga na jego korzyść) to on wygrywa wojnę i uzyskuje wszystkie bonusy, czy gramy tak jak w przypadku kart agresji - atakujący nic nie traci poza poświęconymi jednostkami???
Podczas agresji, atakujący nic nie ryzykuje, na pewno nic nie straci. Podczas
wojny każda ze stron może przechylić szalę zwycięstwa na swoją
stronę i wygrać.
Jeśli przegra z obrońcą wojnę to przecież straci??
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
I właśnie to jest napisane w przytoczonym przez Ciebie cytacie (natomiast atakujący nie może nic stracić podczas agresji, która w grze jest innym rodzajem akcji niż wojna ).
PS: oczywiście nieudana agresja może być stratą akcji militarnych ale z drugiej strony nawet agresja odparta daje zwykle korzyść w postaci pozbawienia obrońcy defensywnych kart lub wojska
PS: oczywiście nieudana agresja może być stratą akcji militarnych ale z drugiej strony nawet agresja odparta daje zwykle korzyść w postaci pozbawienia obrońcy defensywnych kart lub wojska
Ostatnio zmieniony 19 gru 2009, 10:52 przez mst, łącznie zmieniany 1 raz.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniemGalenous pisze:Jeśli przegra z obrońcą wojnę to przecież straci??Nataniel pisze:str. 17:
Podczas agresji, atakujący nic nie ryzykuje, na pewno nic nie straci. Podczas
wojny każda ze stron może przechylić szalę zwycięstwa na swoją
stronę i wygrać.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
- Dzika Mrówka
- Posty: 150
- Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Tak sobie przestudiowałem ponownie instrukcje PL i wyłapałem jedną nieścisłość:
GRA ZAAWANSOWANA:
"Pierwsza runda wygląda identycznie jak w grze Uproszczonej. Jednak już od drugiej
rundy można dobierać 1 kartę militarną za każdą akcję militarną niezużytą w tej
turze (czerwony niewykorzystany znacznik na karcie ustroju). Te karty są dobierane
po wykonaniu fazy produkcji i utrzymania, więc nie można użyć ich w turze, w której
zostały dobrane."
Czy aby nie dobiera się kart militarnych na końcu pierwszej rundy i na początku drugiej można jedną z nich wykorzystać?
Mam rację czy o czymś nie wiem?
GRA ZAAWANSOWANA:
"Pierwsza runda wygląda identycznie jak w grze Uproszczonej. Jednak już od drugiej
rundy można dobierać 1 kartę militarną za każdą akcję militarną niezużytą w tej
turze (czerwony niewykorzystany znacznik na karcie ustroju). Te karty są dobierane
po wykonaniu fazy produkcji i utrzymania, więc nie można użyć ich w turze, w której
zostały dobrane."
Czy aby nie dobiera się kart militarnych na końcu pierwszej rundy i na początku drugiej można jedną z nich wykorzystać?
Mam rację czy o czymś nie wiem?
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Na końcu pierwszej tury nie dobiera się kart militarnych, gdyż nie masz żadnych akcji militarnych jeszcze.Dzika Mrówka pisze:Czy aby nie dobiera się kart militarnych na końcu pierwszej rundy i na początku drugiej można jedną z nich wykorzystać?
Mam rację czy o czymś nie wiem?
- Dzika Mrówka
- Posty: 150
- Rejestracja: 04 wrz 2008, 20:11
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
No to w jaki sposób na początku drugiej rundy mogę wykonać akcję polityczną:Sandman pisze:Na końcu pierwszej tury nie dobiera się kart militarnych, gdyż nie masz żadnych akcji militarnych jeszcze.
SKRÓT ZASAD:
"AKCJA POLITYCZNA (poza pierwszą rundą, możesz wykonać jedną z następujących):..."
Nie cierpię nie grać w gry planszowe!!
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Po prostu na początku 2 tury nie wykonasz akcji politycznej, bo nie masz żadnych kart militarnych, a nie dlatego, że instrukcja tego zabrania. :]
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
W zalaczniku do tego posta - pelna lista kart w polskiej edycji. Powinno byc ich 340 + Piramidy + 6 kart polskich. Co do znacznikow - sprawdze to jutro rano i dam znac.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Mam 2 pytania:
1. Jeśli w naszej cywilizacji mamy :
- lidera Michała Anioła (świątynie, teatry i cuda produkują 1 PK za każdą zadowoloną buźkę)
- cud Bazylika Św. Piotra (każda z Twoich zadowolonych buziek liczy się podwójnie)
to czy najpierw podwajamy liczbę buziek przez Bazylikę, a następnie dodajemy 1 PK za każdą zadowoloną buźkę (czyli dwa razy więcej PK niż bez Bazyliki) czy te karty działają osobno ?
2. Po kolejce Kasi i usunięciu pierwszych trzech kart z toru kart są tam 4 wolne miejsca. Uzupełniam je, ale w talii były już tylko 2 karty I ery - wykładam je i następuje koniec ery. Wówczas za nim cokolwiek zrobię to usuwam karty z antyku (niedokończone cuda, liderów, karty z ręki), oddaję 2 żółte znaczniki do banku i:
- czy zaczynam turę mając dwie karty mniej do wyboru z toru kart (bo są tam dwa wolne miejsca) czy uzupełniam te dwa pola kartami z II ery i zaczynam turę ?
Bardzo proszę o konstruktywną odpowiedź
1. Jeśli w naszej cywilizacji mamy :
- lidera Michała Anioła (świątynie, teatry i cuda produkują 1 PK za każdą zadowoloną buźkę)
- cud Bazylika Św. Piotra (każda z Twoich zadowolonych buziek liczy się podwójnie)
to czy najpierw podwajamy liczbę buziek przez Bazylikę, a następnie dodajemy 1 PK za każdą zadowoloną buźkę (czyli dwa razy więcej PK niż bez Bazyliki) czy te karty działają osobno ?
2. Po kolejce Kasi i usunięciu pierwszych trzech kart z toru kart są tam 4 wolne miejsca. Uzupełniam je, ale w talii były już tylko 2 karty I ery - wykładam je i następuje koniec ery. Wówczas za nim cokolwiek zrobię to usuwam karty z antyku (niedokończone cuda, liderów, karty z ręki), oddaję 2 żółte znaczniki do banku i:
- czy zaczynam turę mając dwie karty mniej do wyboru z toru kart (bo są tam dwa wolne miejsca) czy uzupełniam te dwa pola kartami z II ery i zaczynam turę ?
Bardzo proszę o konstruktywną odpowiedź
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Najpierw podwajamy liczbę buziek z Bazyliki, potem odejmujemy z Kremla i Komunizmu (najpierw mnożenie, potem dodawanie), potem traktujemy jakby było tyle na potrzeby każdej karty punktującej (np. Michał Anioł), przy czym na ścieżce zadowolonych zatrzymujemy się maksymalnie na polu 8 (pole powinno nazywać się 8+).dragon77 pisze:Mam 2 pytania:
1. Jeśli w naszej cywilizacji mamy :
- lidera Michała Anioła (świątynie, teatry i cuda produkują 1 PK za każdą zadowoloną buźkę)
- cud Bazylika Św. Piotra (każda z Twoich zadowolonych buziek liczy się podwójnie)
to czy najpierw podwajamy liczbę buziek przez Bazylikę, a następnie dodajemy 1 PK za każdą zadowoloną buźkę (czyli dwa razy więcej PK niż bez Bazyliki) czy te karty działają osobno ?
Przykład 1: 3 świątynie dają 3 buźki, Bazylika podwaja, więc masz 6, Za Michała Anioła punktujesz jakbyś miał 6.
Przykład 2: 2 chleba i igrzysk dają 4 buźki, Bazylika podwaja, więc masz 8, Kreml odejmuje 2, więc masz 6.
Uzupełniasz kartami z kolejnej Ery (wyjątek koniec Ery III, gdzie Era IV nie ma kart).dragon77 pisze:2. Po kolejce Kasi i usunięciu pierwszych trzech kart z toru kart są tam 4 wolne miejsca. Uzupełniam je, ale w talii były już tylko 2 karty I ery - wykładam je i następuje koniec ery. Wówczas za nim cokolwiek zrobię to usuwam karty z antyku (niedokończone cuda, liderów, karty z ręki), oddaję 2 żółte znaczniki do banku i:
- czy zaczynam turę mając dwie karty mniej do wyboru z toru kart (bo są tam dwa wolne miejsca) czy uzupełniam te dwa pola kartami z II ery i zaczynam turę ?
Bardzo proszę o konstruktywną odpowiedź
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Ale wydaje mi się, że do obliczenia PK za Michała Anioła liczymy TYLKO zadowolone buźki, więc Kreml nie będzie miał tu wpływu, czyli:Soulless pisze:
Najpierw podwajamy liczbę buziek z Bazyliki, potem odejmujemy z Kremla i Komunizmu (najpierw mnożenie, potem dodawanie), potem traktujemy jakby było tyle na potrzeby każdej karty punktującej (np. Michał Anioł), przy czym na ścieżce zadowolonych zatrzymujemy się maksymalnie na polu 8 (pole powinno nazywać się 8+).
Przykład 1: 3 świątynie dają 3 buźki, Bazylika podwaja, więc masz 6, Za Michała Anioła punktujesz jakbyś miał 6.
Przykład 2: 2 chleba i igrzysk dają 4 buźki, Bazylika podwaja, więc masz 8, Kreml odejmuje 2, więc masz 6.
Przykład : 3 świątynie dają 3 ZADOWOLONE buźki, a Kreml 2 NIEZADOWOLONE. Bazylika podwaja ZADOWOLONE. Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek.
Czyli do obliczenia zadowolenia cywilizacji mamy 3 (świątynie) x 2 (bazylika) - 2 (kreml) = 4 ZADOWOLONE BUŹKI. Jednak do obliczenia PK z Michała Anioła mamy 3 x 2 = 6 ZADOWOLONYCH buziek czyli 6 PK.
Czy dobrze rozumiem ? (sugeruję się tym, że na karcie Michała Anioła jest mowa TYLKO o ZADOWOLONYCH buźkach).
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Ale przecież niezadowolone automatycznie zmniejszają ilość zadowolonych
W takim razie to byłoby trochę bezsensu
Swoją drogą troszkę mi wody zimnej na głowie wylano opisując tak standard wydania tej gry.
Szkoda, że taki temat fajny a wydanie na odwal się. Muszę sam ocenić wygląd i trwałość. Póki co dobrze, że nie zamówiłem.
W takim razie to byłoby trochę bezsensu
Swoją drogą troszkę mi wody zimnej na głowie wylano opisując tak standard wydania tej gry.
Szkoda, że taki temat fajny a wydanie na odwal się. Muszę sam ocenić wygląd i trwałość. Póki co dobrze, że nie zamówiłem.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Kreml będzie mieć wpływ, ponieważ anuluje dwie wesołe buźki.dragon77 pisze: Ale wydaje mi się, że do obliczenia PK za Michała Anioła liczymy TYLKO zadowolone buźki, więc Kreml nie będzie miał tu wpływu, czyli:
Przykład : 3 świątynie dają 3 ZADOWOLONE buźki, a Kreml 2 NIEZADOWOLONE. Bazylika podwaja ZADOWOLONE. Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek.
Czyli do obliczenia zadowolenia cywilizacji mamy 3 (świątynie) x 2 (bazylika) - 2 (kreml) = 4 ZADOWOLONE BUŹKI. Jednak do obliczenia PK z Michała Anioła mamy 3 x 2 = 6 ZADOWOLONYCH buziek czyli 6 PK.
Czy dobrze rozumiem ? (sugeruję się tym, że na karcie Michała Anioła jest mowa TYLKO o ZADOWOLONYCH buźkach).
Przykład : 3 świątynie dają 3 ZADOWOLONE buźki (3), a Kreml 2 NIEZADOWOLONE (-2). Bazylika podwaja ZADOWOLONE (najpierw mnożenie, potem dodawanie, 3*2-2 = 6-2 = 4). Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek (suma: 4).
W wersji angielskiej chyba jest o tym mowa na końcu instrukcji, znajdę to przycytuję.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Na końcu instrukcji angielskiej mamy:
St. Peter's basilica
Every Happy Face is counted twice, so this doubles the effects of Joan od Arc and Michelangelo.
St. Peter's basilica
Every Happy Face is counted twice, so this doubles the effects of Joan od Arc and Michelangelo.
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
No właśnie według mnie nie - Michał Anioł daje PK za każdą ZADOWOLONĄ buźkę (napis na karcie) w świątyniach, teatrach i cudach - a nie za bilans buziek (czyli zadowolone minus niezadowolone) - no i co teraz ?Soulless pisze: Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek (suma: 4).
- pabula
- Posty: 2106
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 69 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Mnie brakuje fioletowego koloru gracza...
Ktoś wspominał że będzie możliwość dostania samych kart bonusowych (polskich i czeskich)... Czy to prawda, i czy z rewersem wersji FRED?
I teraz dostajesz 6 punktów a później dostajesz minus 2 punkty za niezadowolone buźki. To tylko kwestia czego wolisz robić bilans - buziek czy punktów
Edit: Byłem w błędzie... Człowiek myśli że wie już wszystko a tu jednak nie.
Ktoś wspominał że będzie możliwość dostania samych kart bonusowych (polskich i czeskich)... Czy to prawda, i czy z rewersem wersji FRED?
(błędna wcześniejsza wypowiedź):dragon77 pisze:No właśnie według mnie nie - Michał Anioł daje PK za każdą ZADOWOLONĄ buźkę (napis na karcie) w świątyniach, teatrach i cudach - a nie za bilans buziek (czyli zadowolone minus niezadowolone) - no i co teraz ?Soulless pisze: Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek (suma: 4).
I teraz dostajesz 6 punktów a później dostajesz minus 2 punkty za niezadowolone buźki. To tylko kwestia czego wolisz robić bilans - buziek czy punktów
Edit: Byłem w błędzie... Człowiek myśli że wie już wszystko a tu jednak nie.
Ostatnio zmieniony 20 gru 2009, 16:18 przez pabula, łącznie zmieniany 4 razy.
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Teraz - grasz sobie jak chcesz a nie jak inni - proste.dragon77 pisze:No właśnie według mnie nie - Michał Anioł daje PK za każdą ZADOWOLONĄ buźkę (napis na karcie) w świątyniach, teatrach i cudach - a nie za bilans buziek (czyli zadowolone minus niezadowolone) - no i co teraz ?Soulless pisze: Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek (suma: 4).
Wszyscy grają tak jak Soulless napisał ale oczywiście nikt nikogo do niczego zmuszać nie będzie .
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Kombinujesz.dragon77 pisze:No właśnie według mnie nie - Michał Anioł daje PK za każdą ZADOWOLONĄ buźkę (napis na karcie) w świątyniach, teatrach i cudach - a nie za bilans buziek (czyli zadowolone minus niezadowolone) - no i co teraz ?Soulless pisze: Michał Anioł daje tyle PK ile jest ZADOWOLONYCH buziek (suma: 4).
Dostajesz 100% poprawne odpowiedzi od ludzi którzy "zęby zjedli" na TtA i wybrzydzasz
Liczysz tyle PK ile masz zadowolonych buziek (jak musisz odejmować to musisz).
I tyle, howgh!
pozdro
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
U mnie karty zgadzają się z JPGiem, który Nataniel wrzucił -czekam na ilość kostek.
Dodatek polski powinien Ci wręczyć sprzedawca lub wysłać sklep internetowy w osobnym woreczku.
Dodatek polski powinien Ci wręczyć sprzedawca lub wysłać sklep internetowy w osobnym woreczku.
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Aba pisze: Teraz - grasz sobie jak chcesz a nie jak inni - proste.
Wszyscy grają tak jak Soulless napisał ale oczywiście nikt nikogo do niczego zmuszać nie będzie .
Myślałem, że to forum służy do wyjaśniania pewnych kwestii, a nie do narzucania własnej interpretacji zasad. Nie twierdzę, że Soulless się myli, ale dla mnie taka interpretacja jest nielogiczna w stosunku do napisu na karcie Michała Anioła i dlatego chciałem być pewien jak powinno się grać. Poszukałem na BGG odpowiedniego topic-u (w którym wiele mądrych głów myślało nad interpretacją - ktoś tam nawet miał się skontaktować z autorem) i... okazało się, że nie tylko ja "kombinuję". A jaki jest ostateczny rezultat dyskusji ?browarion pisze: Kombinujesz.
Dostajesz 100% poprawne odpowiedzi od ludzi którzy "zęby zjedli" na TtA i wybrzydzasz
Liczysz tyle PK ile masz zadowolonych buziek (jak musisz odejmować to musisz).
I tyle, howgh!
http://boardgamegeek.com/thread/367298/ ... elo/page/1
Also, to answer the above questions:
Quote:
1. Is there a difference between happy faces and happiness? (We've always played them separately)
Yes
Quote:
2. If I had Michelangelo, the Kremlin, and 8 happy faces, my happiness would be 6, but would my culture production from Mich. be 6 or 8? (i.e., does Kremlin SUBTRACT from Michelangelo's culture production?)
Happiness is 6, culture production from Mike is 8
Quote:
3. If I had Michelangelo, the Kremlin, and 10 happy faces, my happiness would be 8 (max), but would my culture production from Mich. be 8 or 10? And why? (8 because Kremlin subtracts or 8 because you can never have more than 8 happy faces?)
Happiness is 8, culture production from Mike is 10
Więc zapytam jeszcze raz - NO I CO TERAZ ?
I proszę zamiast uszczypliwych komentarzy o naprawdę konstruktywną odpowiedź - myślę, że chęć grania w 100% zgodnie z zasadami grzechem nie jest....
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Cywilizacja: Poprzez wieki
Uszczypliwych komentarzy - chłopie, może masz słaby monitor, tam są roześmiane buźki.dragon77 pisze:...
To Ty teraz strasznie się spiąłeś, naprawdę, bez urazy i niepotrzebnych nerwów.
Wracajmy ad meritum, ok
Ja nie miałem nigdy takich jak Ty wątpliwości, nie znam osoby która przyjęłaby inną interpretację do Michała Anioła; dla mnie zacytowane z BGG opinie to poszukiwanie dziury w całym. Michał Anioł dodatkowo punktuje za "zadowolenie" swojej cywilizacji, więc dla mnie logicznym jest, że jeśli mam elementy to zadowolenie zmniejszające, i punktów kultury dostaję mniej.
Oczywiście zmienię zdanie jeśli to autor - Vlaada Chwatil - orzeknie inaczej
pozdrawiam
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich