Strona 20 z 27

Re: Agricola

: 26 lut 2017, 19:53
autor: TV3
tomb pisze:(pomimo, że tę rundę zaczynał inny gracz).
Kiedy następuje efekt powyższego doprecyzowania? Z początkiem kolejnej rundy, czy w sytuacji 1 opisanej przez thomasa800?

Re: Agricola

: 26 lut 2017, 20:47
autor: GrzeL
Widzę, że trzeba zacząć tłumaczenie, od tego, czym jest Runda.
Runda składa się z następujących Faz:
  1. Faza Przygotowań
  2. Faza Pracy
  3. Faza Powrotu do domu
  4. Żniwa (Występują w niektórych Rundach)
    • Faza zbiorów
    • Faza żywienia rodziny
    • Faza powiększania stada
Faza Pracy:
Instrukcja s. 6 pisze:Począwszy od gracza rozpoczynającego (i poruszając się zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) każdy gracz umieszcza 1 członka swojej rodziny na polu akcji. Powtarzajcie tę czynność do momentu, kiedy każdy gracz wykorzysta wszystkich swoich pracowników*.

*W dalszej części gry możliwe jest, że niektórzy gracze będą mieli więcej członków rodziny od innych. W takim przypadku pomińcie gracza, który nie ma już dostępnych członków rodziny. Rozgrywajcie rundę dalej, zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, kiedy nikt nie będzie miał figurek członków rodziny.
Gracze wysyłają w kółko jeden po drugim swoich członków rodziny i nie ma tu znaczenia, że zmienił się gracz rozpoczynający, bo niezależnie czy dany gracz jest graczem rozpoczynającym, czy też nie, to następnym graczem w kolejności będzie ten, który siedzi na lewo od niego. Faza Pracy trwa nieprzerwanie, aż wszyscy gracze wyślą członków rodziny do pracy, nie dzielimy jej na jakieś pod fazy i w każdą z nich zaczyna gracz rozpoczynający.

Definicja gracza rozpoczynającego:
Dodatek do instrukcji s. 5 pisze:Gracz rozpoczynający: graczem rozpoczynającym jest ten, kto posiada znacznik gracza rozpoczynającego. Korzystając z akcji Miejsce spotkań, przejmujesz znacznik gracza rozpoczynającego od innej osoby. Oznacza to, że od tej pory stajesz się graczem rozpoczynającym pomimo, że inny gracz rozpoczął tę rundę.
Dzięki wystawionym kartom może się zdarzyć, że w turze innego gracza więcej niż jeden z graczy będzie mógł wykonać jakąś akcję np. zabrać mu surowiec, który właśnie bierze, oddając mu żywność, lub zagrać kartę.
Poszczególne Fazy Żniw, jeśli, to istotne (lub w początkowych rozgrywkach) również przeprowadzamy w kolejności, poczynając od gracza rozpoczynającego.
Wszystkie te czynności wykonujemy od bieżącego gracza rozpoczynającego.

Re: Agricola

: 26 lut 2017, 23:02
autor: tomas800
GrzeL pisze:Widzę, że trzeba zacząć tłumaczenie, od tego, czym jest Runda.
Runda składa się z następujących Faz:
  1. Faza Przygotowań
  2. Faza Pracy
  3. Faza Powrotu do domu
  4. Żniwa (Występują w niektórych Rundach)
    • Faza zbiorów
    • Faza żywienia rodziny
    • Faza powiększania stada
Faza Pracy:
Instrukcja s. 6 pisze:Począwszy od gracza rozpoczynającego (i poruszając się zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) każdy gracz umieszcza 1 członka swojej rodziny na polu akcji. Powtarzajcie tę czynność do momentu, kiedy każdy gracz wykorzysta wszystkich swoich pracowników*.

*W dalszej części gry możliwe jest, że niektórzy gracze będą mieli więcej członków rodziny od innych. W takim przypadku pomińcie gracza, który nie ma już dostępnych członków rodziny. Rozgrywajcie rundę dalej, zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, kiedy nikt nie będzie miał figurek członków rodziny.
Gracze wysyłają w kółko jeden po drugim swoich członków rodziny i nie ma tu znaczenia, że zmienił się gracz rozpoczynający, bo niezależnie czy dany gracz jest graczem rozpoczynającym, czy też nie, to następnym graczem w kolejności będzie ten, który siedzi na lewo od niego. Faza Pracy trwa nieprzerwanie, aż wszyscy gracze wyślą członków rodziny do pracy, nie dzielimy jej na jakieś pod fazy i w każdą z nich zaczyna gracz rozpoczynający.

Definicja gracza rozpoczynającego:
Dodatek do instrukcji s. 5 pisze:Gracz rozpoczynający: graczem rozpoczynającym jest ten, kto posiada znacznik gracza rozpoczynającego. Korzystając z akcji Miejsce spotkań, przejmujesz znacznik gracza rozpoczynającego od innej osoby. Oznacza to, że od tej pory stajesz się graczem rozpoczynającym pomimo, że inny gracz rozpoczął tę rundę.
Dzięki wystawionym kartom może się zdarzyć, że w turze innego gracza więcej niż jeden z graczy będzie mógł wykonać jakąś akcję np. zabrać mu surowiec, który właśnie bierze, oddając mu żywność, lub zagrać kartę.
Poszczególne Fazy Żniw, jeśli, to istotne (lub w początkowych rozgrywkach) również przeprowadzamy w kolejności, poczynając od gracza rozpoczynającego.
Wszystkie te czynności wykonujemy od bieżącego gracza rozpoczynającego.
Wiem czym jest runda. Tak naprawdę czy w innych fazach oprócz Fazy Pracy ma znaczenie kto po kolei wykonuje ruch? Czy ważne jest kto po kolei wróci do domu? Ja gram na poziomie rodziny i znajomych i lubię grać prawidłowo więc zadałem pytanie. Nie dało mi spokoju to, że jest napisana, że staje się graczem od tego momentu - wnioskuje, że ma to znaczenie skoro zostało to zawarte. Więc pomyślałem, że w fazie pracy też możę zmienić się kolejności tak jak pisałem wcześnie w sytuacji 1. Niecj ktoś kto jest pewien napisze, że gracz rozpoczynający zmienia się od nowej rundy albo, że już w trakcie bieżącej runy w Fazie Pracy tylko od nowej kolejki i tyle:) Pzodrawiam

Re: Agricola

: 27 lut 2017, 17:01
autor: mko13
Czy jeśli mam 2 dodatkowe wolne izby to w akcji powiększenie rodziny mogę od razu dodać 2 członków? Przegladalem instrukcje wersje dla graczy i raczej nie było napisane wprost że mozna powiększyć tylko o jednego członka.

Re: Agricola

: 28 lut 2017, 01:13
autor: GrzeL
mko13 pisze:Czy jeśli mam 2 dodatkowe wolne izby to w akcji powiększenie rodziny mogę od razu dodać 2 członków? Przegladalem instrukcje wersje dla graczy i raczej nie było napisane wprost że mozna powiększyć tylko o jednego członka.
Nie.

Re: Agricola

: 01 mar 2017, 07:58
autor: warlock
Pytanie do Szpitala i Akcji Specjalnych z dodatku Torfowisko - chciałbym się upewnić, czy dobrze ogarniam zasady ;).

W fazie żniw decyduję się nie ogrzewać jednej z izb (celowo). Dostaję żeton łóżka, który kładę na jednym ze swoich dwóch członków rodziny. W kolejnej rundzie wysyłam zdrowego członka rodziny po drewno. W domu został chory członek rodziny i - jak rozumiem - mogę wykonać nim wyłącznie akcję pójścia do szpitala. Jednak zanim to zrobię, decyduję się wykonać akcję specjalną z karty (mam jeszcze członka rodziny w domu (mimo, że chorego), więc mogę to zrobić). W kolejnej turze wysyłam chorego członka rodziny do szpitala, oddaję żeton łożka i dostaję 1 jedzenia z zasobów.

Czy tak to działa ;)?

Re: Agricola

: 01 mar 2017, 18:51
autor: warlock
Kolejne pytanie ;):
Dzierża (E15): "Gliniany piec i Kamienny Piec są dla ciebie małymi usprawnieniami..."
Brykiet Opałowy (F M101) - w wymaganiach ma 1 duże usprawnienie

Jak rozumiem Dzierża jest dla mnie swoistym mieczem obosiecznym i nawet jeśli kupię Gliniany Piec to na potrzeby Brykietu Opałowego nie mam Dużego Usprawnienia na swojej farmie?

Re: Agricola

: 01 mar 2017, 19:49
autor: GrzeL
warlock pisze:Pytanie do Szpitala i Akcji Specjalnych z dodatku Torfowisko - chciałbym się upewnić, czy dobrze ogarniam zasady ;).

W fazie żniw decyduję się nie ogrzewać jednej z izb (celowo). Dostaję żeton łóżka, który kładę na jednym ze swoich dwóch członków rodziny. W kolejnej rundzie wysyłam zdrowego członka rodziny po drewno. W domu został chory członek rodziny i - jak rozumiem - mogę wykonać nim wyłącznie akcję pójścia do szpitala. Jednak zanim to zrobię, decyduję się wykonać akcję specjalną z karty (mam jeszcze członka rodziny w domu (mimo, że chorego), więc mogę to zrobić). W kolejnej turze wysyłam chorego członka rodziny do szpitala, oddaję żeton łożka i dostaję 1 jedzenia z zasobów.

Czy tak to działa ;)?
Tak.
warlock pisze:Kolejne pytanie ;):
Dzierża (E15): "Gliniany piec i Kamienny Piec są dla ciebie małymi usprawnieniami..."
Brykiet Opałowy (F M101) - w wymaganiach ma 1 duże usprawnienie

Jak rozumiem Dzierża jest dla mnie swoistym mieczem obosiecznym i nawet jeśli kupię Gliniany Piec to na potrzeby Brykietu Opałowego nie mam Dużego Usprawnienia na swojej farmie?
Nie, Gliniany piec i Kamienny piec nadal są dużymi usprawnieniami i jako takie należy je traktować.
Oryginalny tekst na kartach z podstawki mówi o możliwości zagrania wymienionych dużych usprawnień, podczas wykonywania akcji pozwalającej zagrać małe usprawnienie, brak jakiejkolwiek informacji o tym, że duże usprawnienie jest traktowane/liczone jako małe. W tym przypadku prawdopodobnie jest podobnie.

Re: Agricola

: 08 mar 2017, 08:19
autor: GeQ
cześć, mam pytanie o interpretacje warunków z kart. na przykład:

1. zagraj małe usprawnienie - wymóg 2 pomocników. Czy muszę mieć dokładnie 2 pomocników w momencie zagrania, czy minimum 2 pomocników?

2. Przy zagraniu małego usprawnienia. np. : jeśli pozostało 9,7,5 rund do końca, dobierz odpowiednio 3,2,1 znaczników drewna (wymyśliłem to, nie jest to prawdziwy przykład :) ) - ale o co chodzi? - czy muszę to usprawnienie zagrać idealnie na 9 rund przed końcem, żeby dobrać 3 znaczniki drewna, czy mogę to zagrać na 13,12,11,10 rund przed końcem ?

Re: Agricola

: 08 mar 2017, 08:49
autor: Indar
GeQ pisze:cześć, mam pytanie o interpretacje warunków z kart. na przykład:

1. zagraj małe usprawnienie - wymóg 2 pomocników. Czy muszę mieć dokładnie 2 pomocników w momencie zagrania, czy minimum 2 pomocników?

2. Przy zagraniu małego usprawnienia. np. : jeśli pozostało 9,7,5 rund do końca, dobierz odpowiednio 3,2,1 znaczników drewna (wymyśliłem to, nie jest to prawdziwy przykład :) ) - ale o co chodzi? - czy muszę to usprawnienie zagrać idealnie na 9 rund przed końcem, żeby dobrać 3 znaczniki drewna, czy mogę to zagrać na 13,12,11,10 rund przed końcem ?
1. Minimum 2
2. Możesz w dowolnej rundzie, zazwyczaj jednak im zagrywasz dane usprawnienie później tym mniej masz profitów z niego wynikających.

Re: Agricola

: 08 mar 2017, 08:52
autor: GeQ
Indar pisze:
GeQ pisze:cześć, mam pytanie o interpretacje warunków z kart. na przykład:

1. zagraj małe usprawnienie - wymóg 2 pomocników. Czy muszę mieć dokładnie 2 pomocników w momencie zagrania, czy minimum 2 pomocników?

2. Przy zagraniu małego usprawnienia. np. : jeśli pozostało 9,7,5 rund do końca, dobierz odpowiednio 3,2,1 znaczników drewna (wymyśliłem to, nie jest to prawdziwy przykład :) ) - ale o co chodzi? - czy muszę to usprawnienie zagrać idealnie na 9 rund przed końcem, żeby dobrać 3 znaczniki drewna, czy mogę to zagrać na 13,12,11,10 rund przed końcem ?
1. Minimum 2
2. Możesz w dowolnej rundzie, zazwyczaj jednak im zagrywasz dane usprawnienie później tym mniej masz profitów z niego wynikających.
dzięki. oczywiście - późniejsze zagranie wiąże się z mniejszymi profitami.

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 01:57
autor: Quille
Mam dwa pytania:
1) jak liczymy punkty za pastwiska? Jeżeli mam trzy pastwiska po dwa pola, to dostaję 6 punktów (bo pastwiska zajmują 6 pól) czy 3 punkty (bo to trzy osobne pastwiska)?
2) wiem, że nie mogę "przerobić na mięsko" zwierzaczka, który się dopiero urodził i jego rodziców. Ale co to właściwie znaczy? Taka sytuacja: mam pastwisko na dwa pola z oborą, więc mogę w nim trzymać max osiem owiec. Mam ich np. sześć. Rodzi mi się siódma. To czy mogę w następnej rundzie jakąś zaszlachtować? Bo rozumiem, że cztery z nich nie są ani rodzicem ani nowonarodzonym zwierzakiem? Wtedy nie mogłabym żadnej zaszlachtować jakbym miała tylko dwie i urodziłaby mi się trzecia. Przy trzech i czwartej nowej mogłabym tylko jedną itp.
Czy też nie mogę w ogóle "pobawić się w rzeźnika" w kolejnej rundzie po rozmnożeniu?

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 07:23
autor: GeQ
Quille pisze:Mam dwa pytania:
1) jak liczymy punkty za pastwiska? Jeżeli mam trzy pastwiska po dwa pola, to dostaję 6 punktów (bo pastwiska zajmują 6 pól) czy 3 punkty (bo to trzy osobne pastwiska)?
2) wiem, że nie mogę "przerobić na mięsko" zwierzaczka, który się dopiero urodził i jego rodziców. Ale co to właściwie znaczy? Taka sytuacja: mam pastwisko na dwa pola z oborą, więc mogę w nim trzymać max osiem owiec. Mam ich np. sześć. Rodzi mi się siódma. To czy mogę w następnej rundzie jakąś zaszlachtować? Bo rozumiem, że cztery z nich nie są ani rodzicem ani nowonarodzonym zwierzakiem? Wtedy nie mogłabym żadnej zaszlachtować jakbym miała tylko dwie i urodziłaby mi się trzecia. Przy trzech i czwartej nowej mogłabym tylko jedną itp.
Czy też nie mogę w ogóle "pobawić się w rzeźnika" w kolejnej rundzie po rozmnożeniu?
ad. 1) punkty dostajesz za liczbę pastwisk, czyli 3. Za jedno pastwisko składające się z 6 pól dostaniesz analogicznie tylko 1 punkt
ad. 2) zasada mówi, że nowonarodzonych zwierząt nie można od razu przerabiać na jedzenie - chodzi tu o przypadek, jeśli rodzi się młode, a ty nie masz miejsca na pastwiskach, żeby je pomieścić - to nie można go przerobić na żarcie, a niestety ono przepada. W twoim przykładzie gdzie masz pastwisko na max. 8 zwierząt i rodzi ci się siódma owca, to masz na nią miejsce, więc nie ma problemu.

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 17:07
autor: Quille
OK, teraz rozumiem, dzięki!

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 17:16
autor: Kaermorchen
A czy w takiej sytuacji kiedy w zagrodzie sa 2 owce a zagroda moze pomiescic tylko 2 zwierzatka a na chacie jest dajmy na to krowa i w fazie zniw przychodzi na swiat owca, to moza ubic krowe i wstawic owce do chaty ?

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 17:40
autor: GeQ
Kaermorchen pisze:A czy w takiej sytuacji kiedy w zagrodzie sa 2 owce a zagroda moze pomiescic tylko 2 zwierzatka a na chacie jest dajmy na to krowa i w fazie zniw przychodzi na swiat owca, to moza ubic krowe i wstawic owce do chaty ?
Moim zdaniem nie ma z tym problemu. Tylko pamiętaj, że za ubitą krowę nie wyżywisz ludków. Bo rozmnażanie zwierząt jest po żywieniu.

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 17:51
autor: Kaermorchen
To jest jasna sprawa, chodzi tylko o ewentualne zrobienie miejsca :)

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 20:31
autor: Quille
No dobra, ale przecież mając palenisko czy tam inne usprawnienie do pieczenia zwierzaków, to można przerobić tę krowę na jedzenie w dowolnym momencie, czyli przed żywieniem i zawczasu zrobić miejsce w chacie, wiedząc, że owce się rozmnożą. Czy się mylę?

Re: Agricola

: 14 mar 2017, 22:06
autor: GeQ
Quille pisze:No dobra, ale przecież mając palenisko czy tam inne usprawnienie do pieczenia zwierzaków, to można przerobić tę krowę na jedzenie w dowolnym momencie, czyli przed żywieniem i zawczasu zrobić miejsce w chacie, wiedząc, że owce się rozmnożą. Czy się mylę?
Jak masz palenisko to oczywiście że można ;)

Re: Agricola

: 18 mar 2017, 19:24
autor: Quille
Dobra, to jeszcze jedno pytanie - z dzisiejszej gry: Jeśli mam palenisko i gliniany piec i stoję na polu akcji "upiecz chleb", to czy mogę za dwa zboża dostać 7 znaczników jedzenia - zmieniając jedno zboże na 2 znaczniki dzięki palenisku i jedno zboże na 5 znaczników dzięki piecowi? Czy mogę upiec tylko jeden chleb i wybrać pieczenie w piecu (bo się bardziej opłaca)?
Generalnie mam problem z tym na ile karty się kumulują. Identyczna sytuacja była z dwoma pomocnikami. Nie pamiętam nazw, ale jeden pozwalał na pozostawienie 1 drewna na polu kumulującym drewno w zamian za wzięcie 2 znaczników jedzenia, drugi - na pozostawienie 2 drewna na polu w zamian za 3 znaczniki jedzenia. Pytanie czy można użyć obu naraz zgarniając drewno i jeśli tak, to jak? Zostawiając 3 znaczniki drewna w sumie? Czy 2? Bo niby zostawiając dwa zostawiam też jeden (bo jeden się zawiera w dwóch), ale nie wiem czy o to chodzi.

Re: Agricola

: 19 mar 2017, 08:08
autor: GrzeL
Quille pisze:Dobra, to jeszcze jedno pytanie - z dzisiejszej gry: Jeśli mam palenisko i gliniany piec i stoję na polu akcji "upiecz chleb", to czy mogę za dwa zboża dostać 7 znaczników jedzenia - zmieniając jedno zboże na 2 znaczniki dzięki palenisku i jedno zboże na 5 znaczników dzięki piecowi? Czy mogę upiec tylko jeden chleb i wybrać pieczenie w piecu (bo się bardziej opłaca)?
Instrukcja s. 10 pisze:Jeśli posiadasz Gliniany piec oraz Kuchnię i korzystasz z akcji Upiecz chleb, możesz zmienić 1 zboże w 5 żywności, a pozostałe zboże w 3 żywności każde.
Quille pisze:Generalnie mam problem z tym na ile karty się kumulują.
W Agricoli można korzystać ze wszystkich zdolności, jakie posiadamy, chyba że jest napisane inaczej, oczywiście trzeba zachować zdrowy rozsądek.
Quille pisze:Identyczna sytuacja była z dwoma pomocnikami. Nie pamiętam nazw, ale jeden pozwalał na pozostawienie 1 drewna na polu kumulującym drewno w zamian za wzięcie 2 znaczników jedzenia, drugi - na pozostawienie 2 drewna na polu w zamian za 3 znaczniki jedzenia. Pytanie czy można użyć obu naraz zgarniając drewno i jeśli tak, to jak? Zostawiając 3 znaczniki drewna w sumie? Czy 2? Bo niby zostawiając dwa zostawiam też jeden (bo jeden się zawiera w dwóch), ale nie wiem czy o to chodzi.
Można, zostawiając 3 drewna.

Był to prawdopodobnie Grzybiarz z Koszykiem, więc pomocnik i małe usprawnienie.

Re: Agricola

: 19 mar 2017, 10:27
autor: Quille
Tak, to był właśnie Grzybiarz z Koszykiem :)
Dzięki wielkie!

No tak, nie znalazłam tego w instrukcji, bo "skanując" wzrokiem szukałam informacji o Palenisku. A było o Kuchni plus Piecu. No ale wiadomo, że na to samo wychodzi, tylko z Paleniska jedno żarełko mniej.
Jeszcze raz dzięki.

Re: Agricola

: 30 kwie 2017, 08:29
autor: dave8
Czy zboże i warzywa liczą się jak jedzenie tylko w fazie żywienia czy w dowolnym momencie gry? (czyli np mozna nimi płacić za pomocników lub usprawnienia)

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka

Re: Agricola

: 30 kwie 2017, 10:46
autor: GrzeL
dave8 pisze:Czy zboże i warzywa liczą się jak jedzenie tylko w fazie żywienia czy w dowolnym momencie gry? (czyli np mozna nimi płacić za pomocników lub usprawnienia)
Dowolnym.

Re: Agricola

: 30 kwie 2017, 11:39
autor: Quille
Moim zdaniem tylko w fazie żywienia - jako "ostatnia deska ratunku", bo wiadomo, że jest to kompletnie nieopłacalne. Tak by wynikało z instrukcji, gdzie ta informacja - o wyżywieniu rodziny każdym jednym warzywem na surowo albo każdym jednym zbożem jako kaszą zamiast jednego znacznika żywności (przynajmniej w wersji dla graczy, bo taką mam) - znajduje się właśnie w opisie fazy żywienia podczas żniw.

Ale ja żadnym ekspertem nie jestem. Przy czym wydaje m się, że to pytanie już padło i ktoś na nie odpowiedział...