Age of Steam - zasady i pytania
Age of Steam - zasady i pytania
Witam wszystkich.
Poszukuję polskiej instrukcji do Age of Steam.
Może ktoś ma?
pozdrawiam
Zmienilem temat na bardziej sensowny - Don Simon
Poszukuję polskiej instrukcji do Age of Steam.
Może ktoś ma?
pozdrawiam
Zmienilem temat na bardziej sensowny - Don Simon
Age of Steam - pytania i wątpliwości
No dobra, wiele wody w Łynie nie upłynęło odkąd usiadłem do rozgrywki (jednoosobowej na razie)
Dobro musi kończyć trasę w mieście z jego kolorem. W takim razie co z dobrami czarnymi i szarymi miastami?
Czy czarne dobro może kończyć trasę
1) tylko w mieście szarym? (zamiast czarnych miast zrobili szare, żeby nie było tak mrocznie na planszy? )
2) w jakimkolwiek mieście (jakieś dobro uniwersalne?)
3) Czy szare miasto może przyjmować każde dobro?
Na Barbados wszystkie miasta są żółte, więc przyjmują tylko żółte dobra? (banalne pytanie ale odcień tego żółtego nie przekonuje mnie czy to "ten" żółty )
Jakby ktoś mnie szybko poratował to bym jeszcze dziś może ogarnął choć trochę temat
Dobro musi kończyć trasę w mieście z jego kolorem. W takim razie co z dobrami czarnymi i szarymi miastami?
Czy czarne dobro może kończyć trasę
1) tylko w mieście szarym? (zamiast czarnych miast zrobili szare, żeby nie było tak mrocznie na planszy? )
2) w jakimkolwiek mieście (jakieś dobro uniwersalne?)
3) Czy szare miasto może przyjmować każde dobro?
Na Barbados wszystkie miasta są żółte, więc przyjmują tylko żółte dobra? (banalne pytanie ale odcień tego żółtego nie przekonuje mnie czy to "ten" żółty )
Jakby ktoś mnie szybko poratował to bym jeszcze dziś może ogarnął choć trochę temat
Re: Age of Steam
1)Czarne=szare. Traktuj to jako ten sam kolor. Czyli żeby przesłać czarną kostkę musi być wstawione przez urbanizację szare miasto.
2) Jeśli są tylko żółte miasta to znaczy, że przyjmują tylko żółte kostki, i żeby przesyłać inne musisz wstawić nowe miasta na planszę (o ile nie jest napisane inaczej w zasadach do tej planszy).
2) Jeśli są tylko żółte miasta to znaczy, że przyjmują tylko żółte kostki, i żeby przesyłać inne musisz wstawić nowe miasta na planszę (o ile nie jest napisane inaczej w zasadach do tej planszy).
Re: Age of Steam
Rozumiem, właśnie nie byłem pewny jak odczytywać tą rozbieżność czarny-szary. Dzięki za szybką reakcję, bo siedziałem nad rozłożoną grą i nie mogłem wrzucić węgla do kotłów dla moich lokomotywek
Teraz już ruszam kwadraciki to tu to tam, no i zaczynam dostrzegać pewne smaczki. Nawet samotnie jest nad czym pogłówkować
Teraz już ruszam kwadraciki to tu to tam, no i zaczynam dostrzegać pewne smaczki. Nawet samotnie jest nad czym pogłówkować
Re: Age of Steam
Jeszcze jedno pytanie: zmniejszanie przychodów to stały etap gry który trzeba realizować pod koniec każdej tury, czy jest on związany tylko z brakiem gotówki na pokrycie wydatków i wyłącznie w przypadku tego braku realizowany?
Re: Age of Steam
Tak, zmniejszanie przychodów do stały element gry, następuje na końcu każdej tury, jak tylko przekroczysz pewien minimalny poziom dochodu zaznaczony na income tracku.
Re: Age of Steam
wyróżniamy 2 sytuacje
- cofanie się na torze dochodu bo nie mam z czego płacić odsetek udziałowcom - duży ból
- cofanie się o parę progów automatycznie po przekroczeniu pewnych pułapów, już po wypłacie dywidend/dochodu - to jest taki mechanizm, niby trochę lider bashing, niby trochę wyrównuje kulę śnieżną i ogranicza dochody, ale tak naprawdę dość neutralny i lekko zmniejszający ilość kasy w grze w końcówce [choć mało skutecznie bo zwykle i tak jest jej za dużo], dochodzi jeszcze rozgrywka taktyczna bo wskoczenie na pierwsze pole nowego progu to de facto strata jednego pkt.
co do pytań AD przesyłanie
- musisz dostarczyć do odpowiedniego koloru
- zatrzymujesz się w pierwszym danego koloru
- nie można dostarczać na raty
- nie można 2 razy przejść przez jedno miasto
- dostarczona kostka wypada do woreczka
to powinno być w instrukcji...
a i jest jakiś babol - nie napisali że w licytacji zwycięzca i 2 msce płacą całość, ostatni nic nie płaci a reszta płaci połowę zaokrągloną w górę [ale nie pamiętam czy to z instrukcji do Steam czy AoS]
- cofanie się na torze dochodu bo nie mam z czego płacić odsetek udziałowcom - duży ból
- cofanie się o parę progów automatycznie po przekroczeniu pewnych pułapów, już po wypłacie dywidend/dochodu - to jest taki mechanizm, niby trochę lider bashing, niby trochę wyrównuje kulę śnieżną i ogranicza dochody, ale tak naprawdę dość neutralny i lekko zmniejszający ilość kasy w grze w końcówce [choć mało skutecznie bo zwykle i tak jest jej za dużo], dochodzi jeszcze rozgrywka taktyczna bo wskoczenie na pierwsze pole nowego progu to de facto strata jednego pkt.
co do pytań AD przesyłanie
- musisz dostarczyć do odpowiedniego koloru
- zatrzymujesz się w pierwszym danego koloru
- nie można dostarczać na raty
- nie można 2 razy przejść przez jedno miasto
- dostarczona kostka wypada do woreczka
to powinno być w instrukcji...
a i jest jakiś babol - nie napisali że w licytacji zwycięzca i 2 msce płacą całość, ostatni nic nie płaci a reszta płaci połowę zaokrągloną w górę [ale nie pamiętam czy to z instrukcji do Steam czy AoS]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Więc w sumie moja pierwsza rozgrywka, dzięki Wam, przebiegła poprawnie. Grałem zmniejszając przychód co rundę, domyślając się, że to pewnie taki chwyt mający na celu zmniejszenie przychodów. Trochę sztuczny i bez żadnego klimatycznego uzasadnienia. Autor mógł coś wymyślić. Może danina na związki zawodowe?
Rzeczywiście kasy później jest trochę za dużo. Zacząłem się zastanawiać nawet czy jednak nie grałem błędnie. Skończyłem Barbardos z 58 pkt. i znacznikiem przychodu na 34. Od połowy gry nie musiałem już się jakoś specjalnie starać. Jedynie pierwsze tury były wymagające.
Na koniec jednak przypomniałem sobie, o jednym błędzie który popełniłem: kładąc tory na białym mieście (chyba town? - w polskiej instrukcji nie ma rozróżnień między town a city, oba nazywają się miastem, co po przeczytaniu wprowadza pewien zamęt) płaciłem za nie 2$. Wypaczył to mój wynik o jakieś 6-8$, dokładnie nie liczyłem.
Rzeczywiście kasy później jest trochę za dużo. Zacząłem się zastanawiać nawet czy jednak nie grałem błędnie. Skończyłem Barbardos z 58 pkt. i znacznikiem przychodu na 34. Od połowy gry nie musiałem już się jakoś specjalnie starać. Jedynie pierwsze tury były wymagające.
Nie napisali tego.zephyr pisze:nie napisali że w licytacji zwycięzca i 2 msce płacą całość
Na koniec jednak przypomniałem sobie, o jednym błędzie który popełniłem: kładąc tory na białym mieście (chyba town? - w polskiej instrukcji nie ma rozróżnień między town a city, oba nazywają się miastem, co po przeczytaniu wprowadza pewien zamęt) płaciłem za nie 2$. Wypaczył to mój wynik o jakieś 6-8$, dokładnie nie liczyłem.
Re: Age of Steam
jak już się rozkręcisz to nie ma problemów z kasą, za to żeby być konkurencyjnym zaczyna się walka o wysyłki 5 i 6
fakt że firma musi pozyskiwać nowych kontrahentów jak się rozwija wydaje mi się i klimatyczny i sensowny, tylko przeskok na progach mi się nie podoba
fakt że firma musi pozyskiwać nowych kontrahentów jak się rozwija wydaje mi się i klimatyczny i sensowny, tylko przeskok na progach mi się nie podoba
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Ponownie mam pytanko. Kompletny, zamknięty odcinek torów przebiega z city do city, więc analogicznie jeżeli ma się Engine Track na 1 links to wtedy można przejechać z city poprzez town do city, zarabiając 2 punkty na torze dochodów. Poprawnie myślę?
Mam jeszcze dziwną sytuację która prawie mi się zdarzyła wczoraj w grze (nie zdarzyła się wyłączni dlatego, nie wiedzieliśmy jak ją rozstrzygnąć): Gracz buduje tor z city do town. Tor jest nie zakończony, w następnym etapie nie rozwija go dalej, więc w kolejnym już jest niczyj. W tym etapie jednak gracz który budował te tory urbanizuje town, sprawiając, że bezpański odcinek łączący dwa miasta staje się zakończony. Do kogo należy ten tor?
Mam jeszcze dziwną sytuację która prawie mi się zdarzyła wczoraj w grze (nie zdarzyła się wyłączni dlatego, nie wiedzieliśmy jak ją rozstrzygnąć): Gracz buduje tor z city do town. Tor jest nie zakończony, w następnym etapie nie rozwija go dalej, więc w kolejnym już jest niczyj. W tym etapie jednak gracz który budował te tory urbanizuje town, sprawiając, że bezpański odcinek łączący dwa miasta staje się zakończony. Do kogo należy ten tor?
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam
Jeden poziom lokomotywy starcza na połączenie miasto-miasto, miasto-wiocha, wiocha-wiocha, więc w Twoim przykładzie gracz musi mieć przynajmniej lokomotywę poziomu dwa.
Tor należy do osoby która zurbanizowała miasto.
Tor należy do osoby która zurbanizowała miasto.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Age of Steam
tor który dojdzie do wiochy jest zakończony
ale jeśli ktoś z jakichś względów zatrzyma tor przed wioską i go nie dokończy urbanizacja go przejmuje (przynajmniej w Steam)
ale jeśli ktoś z jakichś względów zatrzyma tor przed wioską i go nie dokończy urbanizacja go przejmuje (przynajmniej w Steam)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Na 100%? Trochę mnie to dziwi, bo mimo wszystko co po takim torze który jest ślepą uliczką, nienadającą się do używania?zephyr pisze:tor który dojdzie do wiochy jest zakończony
Re: Age of Steam
nadaje się do używania, przy transporcie liczą się połączenia miasto-miast, miasto-wiocha i wiocha-wiocha
mogę wykorzystać moje połączenie do wioski i potem czyjeś do miasta
mogę wykorzystać moje połączenie do wioski i potem czyjeś do miasta
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Ok, wiem o co Ci chodzi.
Ja myślałem o połączeniu do wiochy, które nigdzie dalej nie idzie, a więc de facto nic nam nie daje, bo towary nie mogą kończyć w wiochach.
Ja myślałem o połączeniu do wiochy, które nigdzie dalej nie idzie, a więc de facto nic nam nie daje, bo towary nie mogą kończyć w wiochach.
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam
Ale masz skończony tor więc Ci nie spadnie. Wiochę zawsze można przebudować żeby było więcej połączeń.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Age of Steam
Rzeczywiście można ratować w ten sposób swoje tory.
A jak ustalić kolejność gdy wszyscy rezygnują z licytacji?
Często mieliśmy takie etapy.
A jak ustalić kolejność gdy wszyscy rezygnują z licytacji?
Często mieliśmy takie etapy.
Re: Age of Steam
Licytacja zawsze się odbywa, gracze po kolei pasują, więc wygranym jest ten, który spasował ostatni.
Re: Age of Steam
No i tak to właśnie załatwialiśmy, a więc było poprawnie.
Dzięki Panowie za wszystkie odpowiedzi. Następna część może się pojawić po kolejnym piątku
Dzięki Panowie za wszystkie odpowiedzi. Następna część może się pojawić po kolejnym piątku
Re: Age of Steam
IMO zmienić graczy
żeby nic nie dać za lokomotywę, mało śmieszny dowcip, chyba jeszcze coś źle gracie...
żeby nic nie dać za lokomotywę, mało śmieszny dowcip, chyba jeszcze coś źle gracie...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Pytanie przed pierwszą rozgrywką...
W jaki sposób dobiera się żetony torów?
Czy tory dobiera się z odkrytej puli według potrzeb (bierzemy tor jaki potrzebujemy, płacimy i kładziemy na planszę), czy każdy z graczy dysponuje swoim zestawem torów (identycznym z przydziału, bądź różnym z losowania)?
Po lekturze instrukcji (nie znalazłem informacji na ten temat) skłaniam się ku pierwszemu rozwiązaniu, chociaż oddzielne pule graczy wydają mi się dosyć logiczne...
W jaki sposób dobiera się żetony torów?
Czy tory dobiera się z odkrytej puli według potrzeb (bierzemy tor jaki potrzebujemy, płacimy i kładziemy na planszę), czy każdy z graczy dysponuje swoim zestawem torów (identycznym z przydziału, bądź różnym z losowania)?
Po lekturze instrukcji (nie znalazłem informacji na ten temat) skłaniam się ku pierwszemu rozwiązaniu, chociaż oddzielne pule graczy wydają mi się dosyć logiczne...
Re: Age of Steam
tory są wspólne
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Age of Steam
Czy jest jakiś limit dóbr w danym mieście? Czy rzucając kośćmi w fazie uzupełniania dóbr mogę napełniać dane miasto kostkami bez limitu?