Gry planoszowe projektuję hobbystycznie, a efekty testuję w gronie Monsoon Group. Mimo kilku ambitnych projektów jak dotąd ten jeden zadziałał na tyle sprawnie, aby projekt zaowocował działającą grą i znalazło się wydawnictwo, którze dostrzegło w grze potencjał.
Pierwotna wersja gry pod nazwą "Śmieciowisko" powstała pod koniec 2012 roku. Gra była testowana dość intensywnie niemal przez rok.
Jako ciekawostkę zaprezentuję pierwszą wersję planszy do gry:

W trakcie testów gra bardzo ewaluowała, a testerzy prześcigali się w pomysłach na modyfikacje i usprawnienia. Trudno jest nie docenić ich wkładu w rozwój, jednak poddając się całkiem sugestiom powstałaby ciężka ekonomiczna gra o łapaniu pcheł na Marsie. Cieszę się, że pozostałem wierny swoim pierwotnym założeniom, to jest w miarę lekkiej grze o tematyce sortowania odpadów.
Idea gry jest dość prosta: ludzie kupują dobra i zużywają je, w wyniku tego powstają śmieci, które dzięki przetwarzaniu dają nam pieniądze. Ważny jest jednak cykl ich powstawania i stąd trzy sektory na planszy, które odpowiadają poszczególnym etapom powstawania śmieci:
ETAP I reprezentuje producentów i dystrybutorów, czyli firmy, które w wyniku swojej działalności produkują najwięcej odpadów, ale z racji specjalizacji są to odpady dość jednorodne i łatwe do pozyskania. Dlatego pierwszy sektor na planszy jest najbogatszy - kto pierwszy zacznie pozyskiwać z niego surowce może liczyć na "intratne kontrakty".
ETAP II reprezentuje gospodarstwa domowe, które kupują produkty, a pozostałe z nich odpady czasami umieszczają we właściwych pojemnikach. Rezerwując sobie dostęp do tego sektora można liczyć na pozyskiwanie wartościowych odpadów, ponieważ nie są one jeszcze mocno przebrane przez innych graczy.
ETAP III to wysypisko. Tutaj trafiają wszystkie śmieci, które nie zostały przebrane we wcześniejszych etapach. Pod koniec gry trudno jest liczyć na znalezienie czegoś atrakcyjnego w tym sektorze, od czegoś trzeba jednak zacząć.
Celem gry jest więc stworzenie najlepszej infrastruktury pozyskiwania odpadów, co jest na koniec punktowane wraz z pozyskanymi pieniędzmi. Najlepsze jest jednak to, że wzorzec idealny nie istnieje i trzeba stworzyć taki układ, który jest najbardziej konkurencyjny wobec innych graczy. Jeśli chcesz odnieść zwycięstwo:
-gdy inni są wyspecjalizowani w konkretnych odpadach - Ty bądź wszechstronny
-gdy inni są wszechstronni lub wyspecjalizowani - Ty zajmij lepsze pozycje aby przebierać odpady jako pierwszy
-gdy inny mają lepsze pozycje i pozyskują więcej odpadów - Ty zwiększ rentowność swoich przetwórni
-gdy już kompletnie nie masz pomysłu - inwestuj w spalarnie, to pewny zysk!
Na czym to polega:
Aby pozyskać odpady z określonego sektora gracz umieszcza w odpowiednim rzędzie swoją sortownię. Rząd ma znaczenie - wyższy rząd daje pierwszeństwo sortowania przed innymi graczami ale dostarcza mniej kart odpadów. Niższy rząd oferuje dużą liczbę kart odpadów ale mogą one już być przebrane przez innych graczy.
Jak powstaje stos odpadów:
Dla każdego sektora są trzy oddzielne stosy kart odpadów. Pierwszy gracz w rzędzie danego sektora losuje z niej kilka kart, pozostawia sobie te wartościowe, a pozostałe odkłada do stosu. Czynność powtarza kolejny gracz, którego sortownie znajdują się w niższym rzędzie, itd. Po zakończeniu rundy stosy są przemieszczane - stos producentów i dystrybutorów do sektora gospodarstw domowych, a stos gospodarstw na stos wysypiska. Stos wysypiska jest usuwany, zaś stos producentów i dystrybutorów zasilany jest świeżymi odpadami.
Tak wyglądały testy zaawansowanego prototypu gry:

Zachęcam do odwiedzin na stronie BGG, gdzie znajdziecie więcej informacji i grafik: https://boardgamegeek.com/boardgame/182 ... y-business
Postaram się również odpowiedzieć na pytania na tym forum.