Gatunek: Gra przygodowa / rywalizacja
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 10+
Czas rozgrywki: 60-120 minut

Wprowadzenie
Jest rok 1900, podróże stały się codziennością, a dotarcie do najdalszych zakątków świata jest możliwe dzięki rozwojowi żeglugi i kolei. Biuro Przygody (fikcyjne) organizuje konkurs dla odkrywców, którego celem jest okrążenie świata w jak najszybszym czasie i odkrycie nieznanych miejsc lub zdobycie nowych przedmiotów do Muzeum Przygody (fikcyjnego).
Gracze na początku gry wybierają jedną postać, którą będą prowadzić. To ważny krok, ponieważ każda z 6 postaci ma własną charakterystykę oraz statystyki, które mogą się przydać w konkretnych warunkach. Wybór postaci sprawi, że w dalszej części gry niektóre zadania mogą być niemalże niewykonalne jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi, a nawet gdy gracz je posiada, wciąż może napotkać trudności w trakcie podróży.
Po dokonaniu wyboru swojej postaci, gracze rozpoczynają wyścig. Mają 70 tur, gdzie jedna tura jest równa jednemu tygodniowi. Pierwsze kroki można skierować na Targowisko w Paryżu (miejsce startu graczy). Na każdym targowisku, a jest ich pięć na świecie, znajdują się różne przedmioty i narzędzia oraz mapy. To, co gracze znajdą na targu dowiadują się dopiero, gdy jeden z nich dotrze do miejsca z targowiskiem. Tutaj mogą wydać swoje pieniądze na ulepszenia lub wspomniane mapy a jeśli zajdzie potrzeba, będą się targować.
Następnie ruszają w swoich kierunkach. Jakich? Sami decydują. Wiele zależy od tego, jaką mają postać. Jeśli ktoś prowadzi osobę o niskiej wiedzy oraz niewielkim sprycie, lepiej aby nie szedł do katakumb czy lochów... ale o tym zaraz.
Odkrycia, umiejętności, narzędzia...
Odkrycia
Głównym celem jest zdobywanie punktów poprzez dokonywania odkryć, czy to w Sekretnych Lokacjach czy też w Znanych Lokacjach. Tych sekretnych jest 22 rozłożonych po całym świecie – odkrycie takiej lokacji gwarantuje pulę punktów oraz pozyskanie karty SL, na której gracz może przeczytać o faktycznym odkryciu (element edukacyjny). Znane Lokacje to miejsca już dobrze opisane w roku akcji gry, a są to Wielki Mur Chiński, Machu Picchu, Chichen Itza, Koloseum oraz Piramidy. Różnica pomiędzy SL a ZL jest taka, że dojście do SL jest wycieczką i wymaga sporo czasu przebywania poza cywilizacją, i gracz w trakcie takiej wędrówki napotyka różne przygody. ZL to z kolei przeszukiwanie tajnych pomieszczeń, katakumb, lochów gdzie trzeba posiadać inny zestaw narzędzi i umiejętności.
Umiejętności
Każda postać posiada pięć umiejętności: Siła, Spryt, Nawigacja, Dyplomacja oraz Wiedza. Są to statystyki opisane w liczbach od 10 do 80, co odzwierciedla procenty szans na powodzenie akcji w przypadku potrzeby skorzystania z danej umiejętności. Do przeliczeń szans powodzenia używa się systemu Ocean oraz systemu pomocniczego ten dla narzędzi.
Jak to działa? Jeśli prowadzisz poszukiwania w Piramidach i natrafisz na zakryte przejście, które wymaga siły aby je otworzyć, używasz swojej umiejętności – im większa jest siła twojej postaci, tym większe szanse, że uda ci się otworzyć tajne drzwi. A gdy potrzebujesz wytłumaczyć się tubylcom, używasz Dyplomacji.
Narzędzia
Poza umiejętnościami podstawowymi postaci, są też narzędzia dodające tych umiejętności. Np. lornetka zwiększa umiejętność nawigacji, łom siły (w konkretnych przypadkach), lina dodaje sprytu itd. Są też takie narzędzia, które nie wpływają na umiejętności, ale mogą się przydać w konkretnej sytuacji. Np. dynamit pozwoli usunąć kamienie zasłaniające wejście, lampa naftowa umożliwi odczytanie w ciemności ukrytych znaków i wskazówek, a podręczniki lingwistyczne dadzą szansę na odczytanie tajnych zapisków. W sumie w grze jest 13 narzędzi (Namiot, Lina, Wytrychy, Lupa, Medykamenty, Rewolwer, Lornetka, Przyrządy Nawigacyjne, Podręczniki Lingwistyczne, Lampa Naftowa, Łom, Aparat Fotograficzny, Dynamit). Każdy gracz może mieć przy sobie maksymalnie 4 narzędzia. Narzędzia można kupować i sprzedawać na Targowiskach (albo innym graczom).
Dodatkowymi pomocami są mapy, które można znaleźć na całym świecie, a które zawierają wskazówki odnośnie pewnych lokacji. Mapy zwiększają szanse na odnalezienie tych lokacji. Każdy gracz może mieć dowolną ilość map (nie wliczają się do limitu narzędzi).
Podróżowanie i pieniądze
Gracz może poruszać się od miasta do miasta na piechotę, konno lub wielbłądem, koleją albo statkiem (wszystko zależy od dostępnych połączeń). Koszt podróży zależy od regionu, tak samo jak dostępność środków transportu.
Pieniądze są przydatne w grze. Gracz startuje z określoną gotówką, a jeżeli potrzebuje dodatkowych środków na narzędzia albo podróże, może podjąć pracę w dowolnym mieście. Każdy tydzień pracy przynosi jednorazową wypłatę. Można także sprzedawać niektóre artefakty albo zdjęcia zrobione w trakcie wycieczek (wymagane jest posiadanie aparatu – narzędzia z gry).
Na tę chwilę rozegraliśmy na pokazach około 60 gier w wersję V0.3, na podstawie uwag, obserwacji, propozycji naniosłem zmiany i ulepszyłem rzeczy, które wymagały ulepszenia.
Co jakiś czas będę prezentować postęp prac - ilustracje postaci, okładkę oraz ilustracje pomocnicze przygotowuje Radosław Jaszczuk.