Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Ze zdziwieniem odkryłem, że The GreatWall nie ma jeszcze własnego tematu
Nowa asymetryczna gra planszowa typu worker/soldier placement od Awaken Realms - Wielki Mur. Polegająca na rozmieszczaniu pracowników / żołnierzy z budowaniem własnego silniczka punktowego i twistem w postaci stale atakującej AI (Mongolska Horda), które wymaga czasem od graczy współpracy w celu jej pokonania.
W czasie rozgrywki gracze kontrolując starożytne chińskie klany, będą odpierać najeżdżające mongolskie hordy i budować Wielki Mur. Chociaż gracze będą chcieli wygrać (zdobywając PZ = Honor), czasami będą musieli współpracować, by bronić się przed hordami. Każdy klan będzie asymetryczny dzięki wybranemu Generałowi (początkowe zasoby / zdolność specjalna), a ta asymetria będzie się zwiększać w miarę postępu gry (gracze będą zatrudniać Doradców o unikalnych umiejętnościach, często tworzących unikalne silniki punktowe).
Podczas gry gracze zagrywają karty Rozkazów, a następnie decydują o czasie ich realizacji na podstawie toru herbacianego (którego kolejność można modyfikować). Te rozkazy będą się głównie koncentrować na rozmieszczaniu pracowników na ekonomicznej mapie w celu gromadzenia zasobów / budowania armii / uzyskiwania większych dochodów, a nawet pozyskiwania większej liczby pracowników i doradców. Gracze będą musieli stale śledzić różne budynki, ponieważ będą mogli aktywować pole dopiero po zapełnieniu wszystkich miejsc (np. inni gracze również tam umieszczą swoich pracowników).
Podczas fazy obrony Muru gracze będą przydzielać wcześniej wyprodukowane armie (żołnierzy, łuczników i kawalerii) do kart Hordy Mongolskiej na 3 różnych częściach muru. Umieszczając jednostki, otrzymają specjalne bonusy (zasoby lub inne), dlatego ważna jest kolejność umieszczania jednostek. Jeśli jakakolwiek część Muru zostanie naruszona (Hordy Mongolskie mają większą moc niż obrona muru), wszyscy gracze odczują negatywne skutki płynące z kart hordy.
W trakcie gry gracze będą tworzyć własne unikalne silniki na podstawie ich siły klanu, a także będą wchodzić w interakcje z innymi graczami na wszystkich etapach gry, starając się uzyskać jak najwięcej punktów honoru, które można zdobyć na wiele różnych sposobów.
Trochę koślawy opis jeszcze z kampanii, ale daje pogląd na grę
Ostatnio miałem okazję zagrać wreszcie w finalną wersję TGW i wrażenia sa bardzo pozytywne.
Gra pomimo tego, że była długa (4h) nie sprawiała wrażenia dłużącej się.
Mnogośc generałów i doradców sprawia, ze regrywalność jest na poziomie sufitu (chociaż niektórzy po pierwszej rozgrywce wydają się niezbalansowani/nastawieni na mocną kontrę ze strony graczy podczas gry)
Jest kilka rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie do konca mi grają - np. czuć rozdział pomiedzy fazą ekonomiczną/militarną, niektorzy Generałowie jak pójdą w Doradców jako support dla zdolności mają bardziej praktyczne zdolności niż inni, ale...
Gra na pewno nie daje jednej drogi do zwycięstwa, wszystko zdaje się równie istotne (poza torem herbacianym - ten jest niesamowicie wazny w kontekscie całości) i każdy z graczy w naszej rozgrywce obrał inna drogę - jedna osoba poszła w zwalczanie kart Hord, druga w ekonomie, trzecia troche w to, troche w to, a czwarta nas jechała wykorzystujac swojego generała ;D
Z najwiekszych zastrzeżen to TRAGICZNY rulebook i pomoc gracze - pomimo, ze korzystalismy z pomocy z BGG wciaz pozostawało mnóstwo niejasności, których wyjaśnień trzeba było szukać poza grą. Gdzies czytałem, ze pracuja nad nowym manualem, wiec ten aspekt przynajmniej bedzie naprawiony w wersji retailowej jesli taka powstanie.
Z tego, co Marcin Świerkot mówił podczas Q&A, to angielska wersja językowa raczej nie będzie miała wersji sklepowej. Polska wersja już pewnie tak, bo sami tłumaczą i wyrządzą. Obstawiam, że będzie jak z Etherfields, że po krótkim czasie pojawi się wersja sklepowa, jak tylko dostarczą grę do wspierających. Z tego względu raczej wątpię, aby wersja sklepowa miała już nową instrukcję, raczej będzie to samo co wersja KS, tylko bez tego smoka, co był exclusive.
Zdziwie się jeśli angielska wersja nie trafi do Retailu - gra dostaje bardzo pozytywne recenzje (TDA Seal of Excellence), ląduje w topkach za 2021, wiec dziwnym byłoby niewykorzystanie tego
Z tego co sprawdzałem ma być wersja rosyjska, koreańska i niemiecka w retailu
japanczyk pisze: ↑09 sty 2022, 14:17
korzystaliśmy z pomocy z BGG wciaz pozostawało mnóstwo niejasności, których wyjaśnień trzeba było szukać poza grą. Gdzies czytałem, ze pracuja nad nowym manualem, wiec ten aspekt przynajmniej bedzie naprawiony w wersji retailowej jesli taka powstanie.
japanczyk pisze: ↑09 sty 2022, 14:17
Z najwiekszych zastrzeżen to TRAGICZNY rulebook i pomoc gracze - pomimo, ze korzystalismy z pomocy z BGG wciaz pozostawało mnóstwo niejasności, których wyjaśnień trzeba było szukać poza grą. Gdzies czytałem, ze pracuja nad nowym manualem, wiec ten aspekt przynajmniej bedzie naprawiony w wersji retailowej jesli taka powstanie.
No kurza noga...! Co gra Awekenenów, to dramat z instrukcją. Jak u CMONów...
No czy nie potrafią się w końcu ogarnąć?
Etherfields też "ratowany" kolejną itteracją instrukcji.
japanczyk pisze: ↑09 sty 2022, 14:17
Z najwiekszych zastrzeżen to TRAGICZNY rulebook i pomoc gracze - pomimo, ze korzystalismy z pomocy z BGG wciaz pozostawało mnóstwo niejasności, których wyjaśnień trzeba było szukać poza grą. Gdzies czytałem, ze pracuja nad nowym manualem, wiec ten aspekt przynajmniej bedzie naprawiony w wersji retailowej jesli taka powstanie.
No kurza noga...! Co gra Awekenenów, to dramat z instrukcją. Jak u CMONów...
No czy nie potrafią się w końcu ogarnąć?
Etherfields też "ratowany" kolejną itteracją instrukcji.
Proszę mi tu CMON nie szkalować . Jestem na świeżo po serii rozgrywek w Project: Elite i żadnych problemów nie stwierdziłem. Podobnie było w Blood Rage czy Rising Sun. Chyba, że piszemy o grach Fantasy Flight Games - w takiej sytuacji tylko przyklasnę .
Jools pisze: ↑10 sty 2022, 14:12
No kurza noga...! Co gra Awekenenów, to dramat z instrukcją. Jak u CMONów...
No czy nie potrafią się w końcu ogarnąć?
Etherfields też "ratowany" kolejną itteracją instrukcji.
A to jest właśnie ciekawe. Instrukcja do Etherfields nie była praktycznie w ogóle testowana przez ludzi z zewnątrz (koronawirus i te sprawy). Stworzyło to ogromną ilość problemów. Przy GreatWall konieczne było porządne przetestowanie instrukcji. Byłem na blind testach. Pamiętam, że ilość komentarzy od wszystkich grup była ogromna i praktycznie nikt nie pozostawił suchej nitki na instrukcji do GreatWall.
Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się, że nowa poprawiona instrukcja prawie niczym się nie różni od tej przed testami. Poza kosmetyką, to jest taki sam dramat
dawid pisze: ↑10 sty 2022, 14:56
A to jest właśnie ciekawe. Instrukcja do Etherfields nie była praktycznie w ogóle testowana przez ludzi z zewnątrz (koronawirus i te sprawy). Stworzyło to ogromną ilość problemów.
Ale co koronawirus? To nie umieli już wysłać sobie szkicu instrukcji mailem gdy mieli pracę zdalną? Nadal można było pracować, co zresztą wszyscy robiliśmy. Nie rozumiem argumentacji.
Może chodzi o to, że tradycyjnie dawało się grupie osób grę z instrukcją i mówiło się: grajcie. Bez ingerencji obserwowało się, jak grupa taki pseudogotowy produkt ogarnie. Spisywało się niedopatrzenia, wszelkie pomyłki i poprawiało iteracyjnie instrukcję. Online lub na odległość trudniej tego dopilnować. Metodologia musiałaby ulec zmianie.
Haniel pisze: ↑11 sty 2022, 10:40
Pracujemy nad nową wersją zasad, więc za jakiś czas się pojawi
Domyslam się, że fizycznego egzemplarza Rules 2.0 nie będzie skoro wersje językowe już są produkowane, ale wrzucicie chociaż polską wersję w internet?
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Parę osób mnie o to prosi, ale dla garstki graczy poświęcać jakieś trzy dni na montaż Czasu mam ostatnio strasznie mało :/
Wracając do sedna, jeśli będzie troszkę więcej chętnych, to spróbuję przygotować coś takiego dla Was.
Asia - On Table pisze: ↑25 sty 2022, 16:15
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Parę osób mnie o to prosi, ale dla garstki graczy poświęcać jakieś trzy dni na montaż Czasu mam ostatnio strasznie mało :/
Wracając do sedna, jeśli będzie troszkę więcej chętnych, to spróbuję przygotować coś takiego dla Was.
Zasady do Etherfields były super, więc czekam bardzo na zasady do GreatWall
W trakcie kampanii wsparć z Polski było 747. Zakładam, że większość tych osób brała w języku polskim. Do tego dochodzi PM, LP i zamówienia grupowe.
Wydaje mi się, że o ile sporej grupie mocno ułatwisz życie (podobno instrukcja nie zachwyca), to bardzo wielu wyświetleń nie będzie bo to jednak nie jest bardzo popularna gra jeszcze. Obstawiam wynik zauważalnie słabszy niż w przypadku Etherfields (tam było prawie 1,3k wsparć z Polski).
Asia - On Table pisze: ↑25 sty 2022, 16:15
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Parę osób mnie o to prosi, ale dla garstki graczy poświęcać jakieś trzy dni na montaż Czasu mam ostatnio strasznie mało :/
Wracając do sedna, jeśli będzie troszkę więcej chętnych, to spróbuję przygotować coś takiego dla Was.
Osobiście oglądam tylko materiały o grach, które mam szansę kupić po polsku, bo są np. dostępne w sklepach, albo pojawią się w przyszłości. TGW chyba nie będzie dodrukowywane, przynajmniej ja nic nie wiem, więc gra mnie zupełnie nie interesuje, bo nigdy w nią nie zagram. Jest za to cała masa innych gier, o których materiał obejrzałby z wielką chęcią, zwłaszcza po zapowiedziach wydawniczych PG
Asia - On Table pisze: ↑25 sty 2022, 16:15
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Parę osób mnie o to prosi, ale dla garstki graczy poświęcać jakieś trzy dni na montaż Czasu mam ostatnio strasznie mało :/
Wracając do sedna, jeśli będzie troszkę więcej chętnych, to spróbuję przygotować coś takiego dla Was.
Osobiście oglądam tylko materiały o grach, które mam szansę kupić po polsku, bo są np. dostępne w sklepach, albo pojawią się w przyszłości. TGW chyba nie będzie dodrukowywane, przynajmniej ja nic nie wiem, więc gra mnie zupełnie nie interesuje, bo nigdy w nią nie zagram. Jest za to cała masa innych gier, o których materiał obejrzałby z wielką chęcią, zwłaszcza po zapowiedziach wydawniczych PG
Obstawiam, że jednak będzie dodruk, może w postaci kolejnego KS.
Po polsku ma pojawić się wersja sklepowa, więc raczej nie będzie to tytuł, który wydali i za parę lat o nim zapomną. Co więcej, zza granicą gra odniosła duży sukces i wiele osób ją chwaliło, więc myślę, że jest na co czekać
Asia - On Table pisze: ↑25 sty 2022, 16:15
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Mysle ze poki co niewiele bo polska wersja jeszcze nie dotarla, ale jako ze gra jest dobra, a ma slaby rulebook to stawiam ze material bedzie popularniejszy w czasie
Ja propsuje angielski filmik - bardzo fajnie opisuje sporo rzeczy
BartP pisze: ↑25 sty 2022, 18:23
Ale instrukcja jest słaba, lecz da się grać, czy też bez zaglądania do FAQ-u ani rusz, bo brakuje podstaw?
Podstaw nie brakuje, aczkolwiek pojawiaja sie podczas gry niescislosci, których wyjaśnienia w instrukcji jednak brakuje
Podobno ma sie ukazac nowa wersja instrukcji, ktora trafi do wersji sklepowej, wiec jest szansa, ze ten aspekt sie rozwiaze szybciej niz pozniej
Hrosskar pisze: ↑25 sty 2022, 17:31
Obstawiam, że jednak będzie dodruk, może w postaci kolejnego KS.
Po polsku ma pojawić się wersja sklepowa, więc raczej nie będzie to tytuł, który wydali i za parę lat o nim zapomną. Co więcej, zza granicą gra odniosła duży sukces i wiele osób ją chwaliło, więc myślę, że jest na co czekać
W takim razie chętnie zapoznam się zarówno z grą, jak i z materiałem na On Table
Asia - On Table pisze: ↑25 sty 2022, 16:15
Ja z takim pytaniem, ile osób będzie oglądało zasady do The GreatWall w języku polskim? Dużo jest posiadaczy tej gry ?:) Pytam gdyż nie chcę poświęcać czas na coś co nie ma sensu
Parę osób mnie o to prosi, ale dla garstki graczy poświęcać jakieś trzy dni na montaż Czasu mam ostatnio strasznie mało :/
Wracając do sedna, jeśli będzie troszkę więcej chętnych, to spróbuję przygotować coś takiego dla Was.
Może takim kompromisem byłyby napisy do filmu, który stworzyłaś po angielsku ?
Zgadzam się, że instrukcja jest fatalna. Filmik po angielsku jest super i dobrze wyjaśnia, ale nie wiem czy ta gra w Polsce będzie aż tak popularna jak Etherfields. W każdym razie, jeśli tylko taki filmik powstanie przed dotarciem polskiej wersji to chętnie obejrzę, ale filmik po angielsku jest na tyle fajny, że nie będę cierpiał z powodu braku polskiej wersji.