
Cryptid - nowa gra dedukcyjna. Takie Tobago 2.0
Z innych podobieństw 07 zgłoś się, Eleusis, Cluedo.
Modułowa plansza - 6 elementów - jak w Tobago z różnymi terenami (lasy, pustynia itp), na niej różne budynki (chatki, kamienie).
Każdy gracz zna jedną regułę gdzie jest skarb (a dokładniej: potwór). Reguły są typu "na pustyni albo na wodzie", "maksymalnie 1 pole od gór", "do 2 pól od siedlisk niedźwiedzia" itp. Jak w Tobago. Wszystkie reguły zebrane razem wykluczają całą planszę za wyjątkiem jednego jedynego pola. Celem jest znaleźć to jedno jedyne pole.
W swoim ruchu gracz może:
a) zapytać dowolnego innego gracza czy dane konkretne pole wg reguły tego gracza może zawierać potwora, dostaje informację "tak" lub "nie" oznaczaną drewienkami na planszy.
b) przeszukać pole - wtedy pyta po kolei wszystkich zgodnie z kolejnością aż do usłyszenia pierwszego "nie". Przeszukujemy tylko pola, które wg naszej reguły są na "tak" - czyli jak wszyscy powiedzą "tak" to to jest owo szukane pole i wygraliśmy grę.
I dodatkowa zasada do obu ruchów: Odpowiedź negatywna wymaga rewanżu czy jak kto woli spotyka się z karą - samemu też trzeba położyć znak "nie" gdzieś na planszy zgodnie ze swoją regułą.
A grze chodzi o to by na podstawie ich odpowiedzi rozgryźć reguły innych graczy - wszak komplet reguł zostawia tylko jedno pole, to szukane.
Jest dobrze, a nawet bardzo dobrze. Tobago bez jeżdżenia po planszy, Eleusis gdzie wszyscy rozgryzają reguły wszystkich. W wersji podstawowej są tylko reguły pozytywne, w zaawansowanej dochodzą zaprzeczenia reguł (np "nieprawda, że maksymalnie 1 pole od gór"). Czaszka dymi, co on tu położył, to nie ma sensu, jaką on ma regułę??
Na minus: to jaka jest reguła odczytujemy ze specjalnych książeczek - np mapie nr 69 gracz z książeczką Alfa czyta w niej regułę nr 31 - bardzo teoretycznie ktoś z fotograficzną pamięcią może zapamiętać wszystkie 5*96 reguł po numerach i jest po grze.
Drugi minus: kolory zbyt podobne na 5 graczy, jasnoniebieski i turkusowy. Ja, choć słabym w kolorach, dawałem radę w średnim świetle, ale komfortu nie było.
Trzeci: Możliwość przypadkowego wygrania, bez rozgryzienia reguł - akurat przeszukaliśmy właściwe pole. Mała szansa bo pól multum, ale jest.
Czwarty: Można wyczerpać znaczniki i trzeba sięgać po zastępcze.