Stronghold (Ignacy Trzewiczek)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Stronghold
Mam pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi:
otóż w skład gry wchodzi:
# 49 kart Faz
# 42 karty Machin
interesuje mnie czy można do tych kart dobrać koszulki a jeśli tak to jaki rozmiar?
otóż w skład gry wchodzi:
# 49 kart Faz
# 42 karty Machin
interesuje mnie czy można do tych kart dobrać koszulki a jeśli tak to jaki rozmiar?
Re: Stronghold
Grałem wczoraj po raz pierwszy, bardzo dobrze się bawiłem :] Niestety nie wiedzieliśmy, że można stosować oba rozkazy wymarszów w jednej turze, przez co zdobycie twierdzy stało się prawdziwym wyzwaniem.
Ale skoro można robić dwa wymarsze w turze, to jednej rzeczy kompletnie nie rozumiem - przejrzałem forum, ale nie znalazłem takiego pytania:
- Mamy przedpole, na nim jest 5 jednostek wroga. Na przedmurzu Najeźdzca nie ma nikogo, na murach też nikogo.
- Obrońca ma 2 strzelców na murze, i 1 na baszcie.
- Faza wymarszu - Najeźdzca zagrywa oba wymarsze. Przerzuca w pierwszym wymarszu 5 jednostek na przedmurze, a w drugim wymarszu pakuje się nimi na mury. Przedmurze znowu jest puste, na murach jest 5 jednostek wroga.
- Czy ja dobrze rozumiem, że ani Ci 2 strzelcy z murów, ani ten 1 z baszty w ten turze nie strzelali? Mimo że w pewnym momencie (po 1 wymarszu) na przedmurzu było 5 jednostek wroga, które mogli ostrzelać?
Przecież to jest bez sensu... Czyli Najeźdzca przy użyciu 2 wymarszów może przerzucać jednostki przez przedmurza "tak szybko że strzelcy nie mają czasu wycelować"?
Można dorobić na siłę teorię, że Ci panowie na murze musieli się przygotować do walki wręcz, i dlatego nie strzelali... ale czemu nie strzelał ten 1 strzelec na baszcie? W czasie gdy wróg paradował na przedmurzu, on zamiast strzelać przygotowywał transparenty zagrzewające jego kumpli do walki, czy jak?
Powiedzcie mi, pls, czy ja coś pomyliłem w powyższym przykładzie, czy faktycznie takie "uciekanie przez kulami obrońców" jest możliwe wg. reguł?
Ale skoro można robić dwa wymarsze w turze, to jednej rzeczy kompletnie nie rozumiem - przejrzałem forum, ale nie znalazłem takiego pytania:
- Mamy przedpole, na nim jest 5 jednostek wroga. Na przedmurzu Najeźdzca nie ma nikogo, na murach też nikogo.
- Obrońca ma 2 strzelców na murze, i 1 na baszcie.
- Faza wymarszu - Najeźdzca zagrywa oba wymarsze. Przerzuca w pierwszym wymarszu 5 jednostek na przedmurze, a w drugim wymarszu pakuje się nimi na mury. Przedmurze znowu jest puste, na murach jest 5 jednostek wroga.
- Czy ja dobrze rozumiem, że ani Ci 2 strzelcy z murów, ani ten 1 z baszty w ten turze nie strzelali? Mimo że w pewnym momencie (po 1 wymarszu) na przedmurzu było 5 jednostek wroga, które mogli ostrzelać?
Przecież to jest bez sensu... Czyli Najeźdzca przy użyciu 2 wymarszów może przerzucać jednostki przez przedmurza "tak szybko że strzelcy nie mają czasu wycelować"?
Można dorobić na siłę teorię, że Ci panowie na murze musieli się przygotować do walki wręcz, i dlatego nie strzelali... ale czemu nie strzelał ten 1 strzelec na baszcie? W czasie gdy wróg paradował na przedmurzu, on zamiast strzelać przygotowywał transparenty zagrzewające jego kumpli do walki, czy jak?
Powiedzcie mi, pls, czy ja coś pomyliłem w powyższym przykładzie, czy faktycznie takie "uciekanie przez kulami obrońców" jest możliwe wg. reguł?
Re: Stronghold
Z tego co wiem jest możliwe. Wiesz chłopaki śmigają tak szybo i pod tarczami, że nie da się ich trafić
A druga sprawa, że skoro zagrywasz kogoś z przed murza na mur to też kogoś z przed pola na przed murze. Dwa rozkazy wymarszu i nie zdobycie twierdzy to z tego co zauważyłem duży kłopot bo człowiek robi sobie dziurę w dostawach na mur i w następnej turze znowu trzeba grać dwa wymarsze i znowu a to bardzo dużo klepsydr dla obrońcy.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Re: Stronghold
Wcale bym się nie zdziwiłTbaRt pisze: Powiedzcie mi, pls, czy ja coś pomyliłem w powyższym przykładzie, czy faktycznie takie "uciekanie przez kulami obrońców" jest możliwe wg. reguł?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ale tu sie nie da wystrzelic. To juz czarna magia - taka z gratisu, bez akcjisheva pisze:Z tego co wiem jest możliwe. Wiesz chłopaki śmigają tak szybo i pod tarczami, że nie da się ich trafić![]()
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16
Re: Stronghold
To nie jest żaden battle. Jeśli jeszcze nie zwróciłeś na to uwagi realizm jest tutaj zepchnięty na dalszy plan. Bliżej tej grze wbrew pozorom abstrakcyjnością do szachów niż do gier battlowych. Dostałeś zestaw budynków, które coś tam ci dają, a twój przeciwnik jednostki i fazy, które też działają w specyficzny sposób. Realizm schodzi na bok wobec równości szans, a ja jestem zdania, że obrońca ma tak dobrze, że nie ma problemu z obronieniem się do 10 tury. Jeśli się nie obronił to znaczy, że popełnił błędy, bo nie ma dobrej strategii najeźdźcy...
-
- Posty: 1582
- Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
- Lokalizacja: Olsztyn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 12 times
Re: Stronghold
Polemizowalbym. I wiem co mówię, bo gralem w naprawdę wielu roznych grupach i gra wydaje się byc swietnie zbalansowana. A, ze w Twoich grach najezdca obrywal - trudno. Widac strategię opieral na "jakos to będzie". A podstawą jest unikanie rzeczy oczywistych i zmylenie obroncy. W innym wypadku moze co najwyzej pogrozic paluszkiem.GambitGrelfer pisze:a ja jestem zdania, że obrońca ma tak dobrze, że nie ma problemu z obronieniem się do 10 tury. Jeśli się nie obronił to znaczy, że popełnił błędy, bo nie ma dobrej strategii najeźdźcy...
www.facebook.com/newsyograchplanszowych: newsy planszowe, choć nie tylko!
Re: Stronghold
Z olbrzymią radością i ulgą informuję, że Stronghold trafił wreszcie na cło. W kwietniu będzie wreszcie znowu dostępny po prawie półtorarocznej przerwie...
O pracach nad II edycją gry pisałem na łamach Gwiezdnego Pirata (znajdziecie go tu http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf).
O pracach nad II edycją gry pisałem na łamach Gwiezdnego Pirata (znajdziecie go tu http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf).
-
- Posty: 1582
- Rejestracja: 04 cze 2007, 10:59
- Lokalizacja: Olsztyn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 12 times
Re: Stronghold
Jako zapalony gracz w Strongholda, przeczytałem całość. Oczywiście nie zgadzam się z próbą przeforsowania zmian poruszania się obrońcy, z kolei to czego dowiedziałem się o taranie mrozi krew w żyłach : taran od początku miał być kiepski, a gracze z jego pomocą nie mieli w zamyśle zwyciężaćtrzewik pisze:Z olbrzymią radością i ulgą informuję, że Stronghold trafił wreszcie na cło. W kwietniu będzie wreszcie znowu dostępny po prawie półtorarocznej przerwie...
O pracach nad II edycją gry pisałem na łamach Gwiezdnego Pirata (znajdziecie go tu http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf).
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
www.facebook.com/newsyograchplanszowych: newsy planszowe, choć nie tylko!
- to tylko ja
- Posty: 179
- Rejestracja: 07 gru 2008, 19:51
- Lokalizacja: Suwałki
Re: Stronghold
Czymś różni się ta 2 edycja od poprzedniej poza instrukcją i zmianą tych kilku zasad? Jak się ma kwestia wykonania i trwałości elementów? Wiadomo jak z tym było w 1 edycji... a teraz?
- yosz
- Posty: 6359
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 490 times
- Kontakt:
Re: Stronghold
Jak było? Bo mi się wydawało że wykonanie było okto tylko ja pisze:Wiadomo jak z tym było w 1 edycji... a teraz?
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Stronghold
Zasady chyba różnią się znacznie jednak.
Najlepsze w tekście jest biadolenie Trzewika nad tym, iż nie wpadł na genialny pomysł VG z overrunem, podczas gdy ragozd proponował coś takiego przed publikacja gry to była nagonka na niego. U nas wpuszczanie do zamku wystąpiło w dwóch pierwszych grach i zniesmaczeni brakiem klimatu więcej nie zagraliśmy, a szkoda bo gra ma potencjał. Liczę na to że druga wersja zasad pozwoli cieszyć się nią w pełni.
Najlepsze w tekście jest biadolenie Trzewika nad tym, iż nie wpadł na genialny pomysł VG z overrunem, podczas gdy ragozd proponował coś takiego przed publikacja gry to była nagonka na niego. U nas wpuszczanie do zamku wystąpiło w dwóch pierwszych grach i zniesmaczeni brakiem klimatu więcej nie zagraliśmy, a szkoda bo gra ma potencjał. Liczę na to że druga wersja zasad pozwoli cieszyć się nią w pełni.
- to tylko ja
- Posty: 179
- Rejestracja: 07 gru 2008, 19:51
- Lokalizacja: Suwałki
Re: Stronghold
IMO stosunkowo cienkie, mało wytrzymałe karty, plansza którą trzeba było traktować encyklopediami, żeby stała się w miarę prosta, a i tak niestety taka się nie stała. Pudełko niby wytrzymałe, ale grafika szybko zaczęła mi się z niego odklejać. O wyglądzie elementów (kart, etc) nie wspomnę, bo to kwestia gustu, choć mi średnio przypasowałyyosz pisze:Jak było? Bo mi się wydawało że wykonanie było okto tylko ja pisze:Wiadomo jak z tym było w 1 edycji... a teraz?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Jednak nie chodzi o to aby kopać Strongholda bo to świetna gra jest i basta. Chodzi mi tylko o to, czy wraz ze zmianą drukarni, zmieniło się coś w wykonaniu.
- Browarion
- Posty: 2374
- Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Re: Stronghold
No zdarza mi się, i to wcale nie rzadko, krytykować wykonanie gier, ale przesadzasz.to tylko ja pisze:IMO stosunkowo cienkie, mało wytrzymałe karty, plansza którą trzeba było traktować encyklopediami, żeby stała się w miarę prosta, a i tak niestety taka się nie stała. Pudełko niby wytrzymałe, ale grafika szybko zaczęła mi się z niego odklejać. O wyglądzie elementów (kart, etc) nie wspomnę, bo to kwestia gustu, choć mi średnio przypasowałyCzyżby tylko w moim egzemplarzu tak było?
- Karty - a Ty byś chciał takie grube jak w Biblos'ie? Karty są wytrzymałe, bez żadnych protektorów wytrzymały dobrze koło 20 gier bez większych sladów użytkowania
- Plansza - bardzo wiele plansz z nowych gier tak ma, to nie kwestia braku dbałości
- Pudełko - kurczak mały, co Ty robisz, że i karty i pudełko Ci się niszczą...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Wygląd - de gustibus
Krytyka, zwłaszcza słuszna, jest potrzebna. Ale czepialstwu mówię nie.
Jest kilka pozycji Portalu, którym mam parę rzeczy do zarzucenia, ale akurat Stronghold jest nieźle zrobiony pod względem wytrzymałości.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Re: Stronghold
Opublikowaliśmy na stronie Portalu listę zmian w regułach II edycji Strongholda.
http://www.wydawnictwoportal.pl/
http://www.wydawnictwoportal.pl/
Re: Stronghold
no coz - to +1 P.ch za duza przewage to jest cos co postulowalem przed wydaniem gry. Jak to mowia - lepiej pozno niz wcale ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Re: Stronghold
W najnowszym Gwiezdnym Piracie opublikowaliśmy tłumaczenie świetnego poradnika Charlesa Simona z BGG.com dotyczącego strategii w Strongholdzie. Serdecznie polecam ten artykuł.
http://files.neuroshima.org/gp39.pdf
http://files.neuroshima.org/gp39.pdf
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Stronghold
Czy nowa wersja Strongholda różni się czymś poza instukcją od pierwszej? Mam na myśli zmiany na kartach, planszy, itp...
Re: Stronghold
Czy w nowym polskim Strongholdzie będą takie same zmiany jak w edycji amerykańskiej?
Wingmakers
Re: Stronghold
1. Nie będą, lecz są - Stronghold jest na rynku od około 2 miesięcy. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. Polskie wydanie jest takie samo jak edycja US.
3. W Gwiezdnym Piracie znajduje sie artykuł opisujący zmiany w nowej edycji: http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. Polskie wydanie jest takie samo jak edycja US.
3. W Gwiezdnym Piracie znajduje sie artykuł opisujący zmiany w nowej edycji: http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Stronghold
A jest szansa na jakieś jednolite zasady, które byś chciał żeby obowiązywały w II edycji?
Rzecz jasne nieoficjalne i jako home rules żeby nie było![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Rzecz jasne nieoficjalne i jako home rules żeby nie było
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
trzewik pisze:1. Nie będą, lecz są - Stronghold jest na rynku od około 2 miesięcy.
2. Polskie wydanie jest takie samo jak edycja US.
3. W Gwiezdnym Piracie znajduje sie artykuł opisujący zmiany w nowej edycji: http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
Re: Stronghold
Szykuję artykuł do GPirata z opisem różnych wariantów (dla początkujących, dla zaawansowanych). Jak skończę, opublikuję w Piracie.
Re: Stronghold
Ehh, Trzewik, jak amerykanie sugerują Overrun, czyli Przełamanie, to jest "Kiedy przeczytałem o tym pomyśle, aż podskoczyłem z radości. Chwilę później walnąłem czołem w biurko. „Czemuż, ach, czemuż, sam na to nie wpadłem!”" - bullshit, czy też konfabulujesz waść!. Ponad tydzień wierciłem Ci dziurę w brzuchu kiedy składana była instrukcja (poczatek tego watku) i można bylo cos w temacie zaradzic, propozycji bylo kilka - od prostych do bardziej skomplikowanychtrzewik pisze:
3. W Gwiezdnym Piracie znajduje sie artykuł opisujący zmiany w nowej edycji: http://files.neuroshima.org/gwiezdnypirat38.pdf
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Problem miałeś podany na tacy w Polsce
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Z perspektywy czasutrzewik pisze:wierzę, że wy uwierzycie, że problemy z punktacją, jakie przewiduje Ragozd są troszkę bezpodstawne - to znaczy, jeśli przez tyle miesięcy gra powstawała, kolejne reguły, kolejne testy, masa gier - jeśli byłby taki problem o jakim mówi Ragozd (czyli cyniczne wpuszczanie na 1 murze) to to by wyszło w testach, to by gracze testujący zaznaczyli: "Hej, trzewik, kolejny raz gramy i znowu partia się kończy tak, że on specjalnie mnie tu wpuszcza choć mógł się bronić". Przez te długie miesiące testów nie było takich problemów, było kilka takich partii, zgadza się, ale generalnie nie jest to zjawisko, które by występowało na tyle często, bym się zaniepokoił.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jak widać wystarczy raz, ale dobrzeyosz pisze:Andy, ragozd: bardzo fajne pomysły, tylko nie myślicie w ogóle o jednej rzeczy. Radek zagrał... RAZ! To co mu się wydaje, że nie jest klimatyczne, źle zbalansowane, do kitu, do pupy (niepotrzebne skreślić), nie zostało przetestowane. Trzewik i spółka stworzyli grę. Trzewik jest jej autorem i nadał jej, taki a nie inny wymiar. Gdybanie / Gderanie, że lepiej by było coś innego zrobić, jest teraz a) za późno - gra ma być wydrukowana najpóźniej za miesiąc, żeby była gotowa na Essen, b) nie na miejscu, szczególnie po jednej rozgrywce.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Czas pokazał, której ze stron dyskusji o balansie gry v2.0 przyznala racje - pies dostal specjalna porcje kielbasyragozd pisze:Wysłany: Wto Lis 17, 2009 12:43 pmSerio - grajac by wygrac, nie wzialbym go nigdy. Dla rozrywki - czemu nie.Aba pisze:No to po co ten taran? Tak serio pytam, jakie jest sens jego wykorzystania?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tak czy owak, "bezpodstawne" problemy Amerykanie naprawili
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Re: Stronghold
W rodzimej drugiej edycji tego podziału na dwie książeczki nie ma.cezner pisze:
Amerykanie podzielili instrukcję na dwie osobne książeczki dla obrońcy i atakującego. Alleluja.
To też przecież była oczywista oczywistość od samego początku.
<Oczyma wyobraźni widzę jak po rozpakowaniu gry jeden gracz bierze instrukcję najeźdźcy, drugi obrońcy i każdy przygotowuje się do swojej roli, piękny patent>
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Stronghold
13 września 2009, w odpowiedzi na propozycje zmian przedstawione przez ragozda
1. Zepsuła balans gry?
2. Poprawiła balans gry?
3. Nie ma znaczenia dla balansu gry?
A może jednak, tak jak od początku przypuszczałem, balans w Strongholdzie jest wyłącznie "statystyczny"?
W artykule na temat strategii w grze Stronghold, zamieszczonym w Gwiezdnym Piracietrzewik pisze:Dlatego nie wprowadzę tej reguły, zbyt wiele godzin spędziłem na balansowaniu gry, by teraz, jedną decyzją przekreślić te miesiące pracy.
Czy ta zmiana:Charles Simon pisze:Jednak w edycji Valley Games wytrzymałość Bramy została zredukowana z 8 do 6.
1. Zepsuła balans gry?
2. Poprawiła balans gry?
3. Nie ma znaczenia dla balansu gry?
A może jednak, tak jak od początku przypuszczałem, balans w Strongholdzie jest wyłącznie "statystyczny"?