

Zgadzam się, jak do tej pory zbudowanie tego promu, daje kolosalną przewage. Chyba warta zbyt dużo punktów, przynajmniej w wariancie 2 osobowym. Koszt zbudowania kilku, krótszych biletów jest większy. A sama gra przez to "urwana" nagle.Grzdyll pisze:Ja też jestem po dwóch rozgrywkach w obie nowe plansze i uczucia mieszane. Z jednej strony fajnie bo nowe mechanizmy ale z drugiej ciut za mocny na nie chyba nacisk - w Pensylvanii pubkty za udziały zbyt mocno dominują punkty za bilety i trasy, natomiast w Wlk.Brytanii jakoś wkurza mnie ta trasa do Nowego Jorku - nie dość że dominuje punktację to jeszcze jest... po prostu głupia - prom przez ocean?
Graliśmy kilkukrotnie i osoby które ten prom budowały nigdy nie wygrały. Nie mówię że to nie jest możliwe ale jeżeli o to będziemy się ścigali to nie rozwijamy naszych technologii. Po za tym w grze w pełnym składzie na planszy robi się ciasno i później ciężko realizować swoje bilety. Nie mówię że budowa takiego połączenia to zła taktyka, nie daje jednak żadnej gwarancji wygranej. Jak zbudujemy prom po uzyskaniu już pewnej puli punktów, powiedzmy pod koniec gry to jest rzeczywiście przewaga. Jeżeli jednak zrobimy to na początku (a tak zazwyczaj bywa bo każdy się obawia, że ktoś mu tą trasę podbierze) to nie jest gwarancja wygranej.Chudy pisze:Zgadzam się, jak do tej pory zbudowanie tego promu, daje kolosalną przewage. Chyba warta zbyt dużo punktów, przynajmniej w wariancie 2 osobowym. Koszt zbudowania kilku, krótszych biletów jest większy. A sama gra przez to "urwana" nagle.Grzdyll pisze:Ja też jestem po dwóch rozgrywkach w obie nowe plansze i uczucia mieszane. Z jednej strony fajnie bo nowe mechanizmy ale z drugiej ciut za mocny na nie chyba nacisk - w Pensylvanii pubkty za udziały zbyt mocno dominują punkty za bilety i trasy, natomiast w Wlk.Brytanii jakoś wkurza mnie ta trasa do Nowego Jorku - nie dość że dominuje punktację to jeszcze jest... po prostu głupia - prom przez ocean?
..tak, też miałem ten dylemat, ale skoro wydrukowali punktację na planszy, wniosek z tego, że liczyć trzebarastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.
Mogę spytać skąd to info? Bo z racji braku w instrukcji i na planszy stosownej informacji, graliśmy bez liczenia punktów za trasy, czyli liczyliśmy same bilety + udziały.rastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.
W moim wydaniu są punkty na mapie więc na pewno się liczy. a Pensylwanie lubie 2 x bardziej od UKAville pisze:Mogę spytać skąd to info? Bo z racji braku w instrukcji i na planszy stosownej informacji, graliśmy bez liczenia punktów za trasy, czyli liczyliśmy same bilety + udziały.rastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.
Był to jeden z powodów, dla których nienawidzę Pensylwanii tak mocno, jak uwielbiam UK
- po coś jest dookoła tor punktacji + info o punktacji za określoną liczbę wagonówAville pisze:Mogę spytać skąd to info? Bo z racji braku w instrukcji i na planszy stosownej informacji, graliśmy bez liczenia punktów za trasy, czyli liczyliśmy same bilety + udziały.rastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.
No widzisz, dla mnie to nie jst oczywiste. Tor punktacji "po coś jest' - ok, my go wykorzystalismy do policzenia punktow za bilety + udzialy. Tez sie przydal.Lucass pisze:- po coś jest dookoła tor punktacji + info o punktacji za określoną liczbę wagonówAville pisze:Mogę spytać skąd to info? Bo z racji braku w instrukcji i na planszy stosownej informacji, graliśmy bez liczenia punktów za trasy, czyli liczyliśmy same bilety + udziały.rastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.Poza tym, instrukcja mówi, że z podstawowej wersji trzeba "pożyczyć" także znaczniki punktacji. Jest też zdanie:
"W tej instrukcji znajdują się dodatkowe zasady obowiązujące podczas rozgrywki na mapie Pensylwanii. Zakładamy, że znasz podstawowe reguły gry Wsiąść do Pociągu"
Choć faktycznie, w sekcji "PODLICZANIE PUNKTÓW" mogli napisać co dokładnie należy sumować.
Ten przelicznik stosujesz podczas całej gry, możesz więc zastępować tak lokomotywy na trasach, albo "stworzyć" sobie taką czterokartową lokomotywę do zajęcia jednego pola na zwykłej trasie, czyli wykorzystać ją jako jokera.Lucass pisze:1. UK: czy "przelicznik" 1 lokomotywa => 4 wagony (lub 3 jeśli mamy Bustera) stosuje się wyłącznie podczas zakupu technologii?
Czy też można np. zastosować 4/3 różne wagony zamiast 1 lokomotywy na trasie promowej aby zająć pole z nadrukowaną lokomotywą? - czy lokomotywa jest obowiązkowa w tych trasach?
..albo np. na polach szarych - czy jedno szare pole można zająć czterema (trzema, mając Buster) dowolnymi wagonami?
Jak masz Otulinę to dostajesz +1 pkt. za wszystkie trasy. Wszystkie bez wyjątku. Także za promowe, o ile oczywiście masz Turbiny, żeby je budować. Ponieważ dodatkowe +2 pkt za Turbiny odnosi się tylko do promów, to oczywiście NIE dostajesz 3 pkt. za trasy lądowe, a tylko 1 pkt. za Otulinę.Lucass pisze:2. UK: chciałbym się upewnić.. mając na uwadze instrukcję użycia technologi Otulina oraz Turbiny parowe - rozumiem, że:
- mając tylko Otulinę, za trasę PROMOWĄ nie dostaję dodatkowych punktów?
- mając obydwie te technologie, to +3 pkt. NIE otrzymuję w przypadku tras "lądowych"?
Ciąg główny i pętle. Odnogi boczne odchodzące od głównej nigdy nie są w tym przypadku liczone.Lucass pisze:3. UK (również Europa): jak to jest z najdłuższą trasą? Czy liczy się najdłuższy ciąg tego samego koloru wagonów + wszystkie pętle stykające się z tym ciągiem, ale także wszystkie "otwarte" trasy połączone z głównym ciągiem? Do tej pory, w Europie brałem pod uwagę tylko główny ciąg + pętle, ale teraz mam wątpliwość...
Tak.Lucass pisze:4. UK: jest jeden bilet z Glasgow do dwóch lokalizacji we Francji - rozumiem, że wybieram sobie jedno z tych połączeń?
Tak.Lucass pisze:5. UK/Pensylw. - rozumiem, że na obydwu mapach też obowiązuje zasada, że do 3 graczy włącznie, podwójne połączenia nie mogą być użyte przez dwóch graczy? (oczywiście w UK jest możliwość "Prawa przejazdu")
To ja odpowiem w temacie Pensylwanii. Bilety odrzucone na spód. Trasa do ontario obojętnie, która chcesz. Naturalnie łatwiej tą drogą gdzie masz tylko 1 lokomotywe.Lucass pisze:..tak, też miałem ten dylemat, ale skoro wydrukowali punktację na planszy, wniosek z tego, że liczyć trzebarastula pisze:i niech kolega pamięta że na mapie Pensylwanii należy liczyć punkty za trasy, jak w normalnym tickecie - bo o tym też zapomnieli napisać w instrukcji nie wspominając o wydrukowaniu punktacji na planszy.Poza tym, na planszy jest wydrukowana punktacja za trasy... nie wiem, może mam nowsze wydanie.
Tak czy inaczej... jestem po pierwszej rozgrywce UK i Pensylwanii i też mam kilka pytań:
1. UK: czy "przelicznik" 1 lokomotywa => 4 wagony (lub 3 jeśli mamy Bustera) stosuje się wyłącznie podczas zakupu technologii?
Czy też można np. zastosować 4/3 różne wagony zamiast 1 lokomotywy na trasie promowej aby zająć pole z nadrukowaną lokomotywą? - czy lokomotywa jest obowiązkowa w tych trasach?
..albo np. na polach szarych - czy jedno szare pole można zająć czterema (trzema, mając Buster) dowolnymi wagonami?
2. UK: chciałbym się upewnić.. mając na uwadze instrukcję użycia technologi Otulina oraz Turbiny parowe - rozumiem, że:
- mając tylko Otulinę, za trasę PROMOWĄ nie dostaję dodatkowych punktów?
- mając obydwie te technologie, to +3 pkt. NIE otrzymuję w przypadku tras "lądowych"?
3. UK (również Europa): jak to jest z najdłuższą trasą? Czy liczy się najdłuższy ciąg tego samego koloru wagonów + wszystkie pętle stykające się z tym ciągiem, ale także wszystkie "otwarte" trasy połączone z głównym ciągiem? Do tej pory, w Europie brałem pod uwagę tylko główny ciąg + pętle, ale teraz mam wątpliwość...
4. UK: jest jeden bilet z Glasgow do dwóch lokalizacji we Francji - rozumiem, że wybieram sobie jedno z tych połączeń?
5. UK/Pensylw. - rozumiem, że na obydwu mapach też obowiązuje zasada, że do 3 graczy włącznie, podwójne połączenia nie mogą być użyte przez dwóch graczy? (oczywiście w UK jest możliwość "Prawa przejazdu")
6. Pensylw. - czy odrzucone bilety w procesie dobierania nowego biletu w trakcie rozgrywki odrzucam z gry, czy odkładam na spód talii biletów?
7. Pensylw. - trasa Syracuse - Ontario: rozumiem, że wystarczy jak przez Buffalo dojadę do tej jednej lokalizacji Ontario (z prawej na mapie)? (podgląd całej trasy na bilecie jest trochę mylący)
Z góry dziękuję.