Shipyard - pytanko
Shipyard - pytanko
Witam,
Mam pewną wątpliwość jeśli idzie o zasady żetonów "pracowników". Jeśli mam żeton "+1 śruba", to czy mogę dołożyć śrubę nawet do statku, w którym na nią nie ma miejsca, czy mogę tego używać tylko jako dołożenie drugiej śruby do statku, gdzie można takową zamontować?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Mam pewną wątpliwość jeśli idzie o zasady żetonów "pracowników". Jeśli mam żeton "+1 śruba", to czy mogę dołożyć śrubę nawet do statku, w którym na nią nie ma miejsca, czy mogę tego używać tylko jako dołożenie drugiej śruby do statku, gdzie można takową zamontować?
Z góry dzięki za odpowiedź.
- Leviathan
- Posty: 2272
- Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 398 times
- Been thanked: 1053 times
- Kontakt:
Re: Shipyard - pytanko
W takim przypadku można dołożyć dodatkowy silnik do dowolnego statku. Może to być także statek, w którym normalnie silnika nie da się zamontować.
Re: Shipyard - pytanko
Mam pytanie odnośnie zakończenia gry. Nie rozumiem zapisu w instrukcji.
Jak znacznik osiągnie czerwone pole to gra się kończy. To jeden ze sposób zakończenia gry (drugi to jak skończy się jakiś typ elementów statku).
"At this point, each player has had one full turn for each of the 23 spaces on the Action Track"
O co chodzi z tymi 23 polami. Czy mógłby ktoś mi opisać zakończenie gry?
Pozdrawiam
Jak znacznik osiągnie czerwone pole to gra się kończy. To jeden ze sposób zakończenia gry (drugi to jak skończy się jakiś typ elementów statku).
"At this point, each player has had one full turn for each of the 23 spaces on the Action Track"
O co chodzi z tymi 23 polami. Czy mógłby ktoś mi opisać zakończenie gry?
Pozdrawiam
- pabula
- Posty: 2111
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 70 times
Re: Shipyard - pytanko
Gra się kończy gdy:
1) któryś z graczy postawi jeden z rozkazów na czerwonym polu (powinna być równa ilość tur na gracza - więc ostatni gracz powinien to zrobić)
2) gdy zostaną zbudowane wszystkie elementy z jakiejkolwiek części statku (dziób, środek lub rufa)
W tym momencie każdy ma jeszcze jedną akcję łącznie z graczem, który aktywował koniec gry (bez przesuwania żetonów na torze)
WAŻNE - nie można już kupować akcji!
I na koniec każdy może kupić jeszcze jeden element statku. Jeśli go nie ma to jednak jest
1) któryś z graczy postawi jeden z rozkazów na czerwonym polu (powinna być równa ilość tur na gracza - więc ostatni gracz powinien to zrobić)
2) gdy zostaną zbudowane wszystkie elementy z jakiejkolwiek części statku (dziób, środek lub rufa)
W tym momencie każdy ma jeszcze jedną akcję łącznie z graczem, który aktywował koniec gry (bez przesuwania żetonów na torze)
WAŻNE - nie można już kupować akcji!
I na koniec każdy może kupić jeszcze jeden element statku. Jeśli go nie ma to jednak jest
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Shipyard - pytanko
Miałem ostatnio taką sytuację: kontrakt rządowy dający 3-10-17 pkt za statki złożone dokładnie z 6 części. Grę zakończyłem z czterema takimi statkami... Ile powinienem dostać punktów z kontraktu?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Shipyard - pytanko
Grałem niedawno kilka partii 3 osobowych w Shipyarda i wydaje mi się niemożliwe wybudowanie 4rech statków z 6ciu elementów. Na pewno dobrze graliście akcje i pamiętaliście, że na 2 lub 3 osoby jest mniej okrążeń? Jeśli rzeczywiście zbudowałeś 4 takie statki, to dodajesz 7pkt (3-10-17-24 itd). Może Mst odpowie na to pytanie, bo z tego co pamiętam, dobrze zna tę grę
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Shipyard - pytanko
Też się zawahałem czy na pewno dobrze grałem ale wydaje mi się, że nigdzie błędu nie popełniłem...
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Re: Shipyard - pytanko
Raczej skłaniałbym się ku interpretacji, że zarówno przy 3 jak i 4 wybudowanych statkach ten kontrakt daje 17pkt. - sytuacja, w której kontrakt daje punkty za nieograniczoną ilość realizacji jest zaznaczona inaczej (np. kontrakt punktujący szalupy)adikom5777 pisze:Jeśli rzeczywiście zbudowałeś 4 takie statki, to dodajesz 7pkt (3-10-17-24 itd). Może Mst odpowie na to pytanie, bo z tego co pamiętam, dobrze zna tę grę
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- Ryu
- Posty: 2750
- Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 161 times
Re: Shipyard - pytanko
Również przychylam się do 17pkt przy ilości statków 3+
Jak weźmiemy kontrakt za np. żołnierzy to wyraźnie jest napisane że każdy następny daje nam 2pkt.
Hm... Jak weźmiemy kontrakt dający 36pkt (piszę z pamięci więc sorki za przekręcanie punktów) za bodajże 5 albo 6 skończonych statków to w zasadzie cała gra opierałaby się na wzięciu pomocnika +1kapitan i trzaskaniu ruchów: budowa statków, budowa statków, zielone kółko (wzięcie 2 kapitanów)... I tak przez wszystkie tury... Fakt, że raz musielibyśmy wziąć kanał
Jak weźmiemy kontrakt za np. żołnierzy to wyraźnie jest napisane że każdy następny daje nam 2pkt.
Hm... Jak weźmiemy kontrakt dający 36pkt (piszę z pamięci więc sorki za przekręcanie punktów) za bodajże 5 albo 6 skończonych statków to w zasadzie cała gra opierałaby się na wzięciu pomocnika +1kapitan i trzaskaniu ruchów: budowa statków, budowa statków, zielone kółko (wzięcie 2 kapitanów)... I tak przez wszystkie tury... Fakt, że raz musielibyśmy wziąć kanał
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Shipyard - pytanko
Mam pytanie o zasadę działania pola z wymianą towarów za pociągi. Czy korzystam w dowolnej konfiguracji z wymiany trzech wagonów? np. Za złoto biorę 4 guldeny, za srebro jednego żołnierza i za węgiel jednego guldena. Czy jak decyduje się na guldeny to wszystkie pociągi wymieniam na guldeny i analogicznie jeżeli wybieram załogę/elementy wyposażenia to nie mogę podzielić taj akcji na zdobycie guldenów?
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Shipyard - pytanko
Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...
1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?
4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?
5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?
6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?
7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?
8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?
4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?
5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?
6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?
7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?
8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
Re: Shipyard - pytanko
1. Dokładnie. Element okrętu położony na polu stoczni nie może być przesunięty na inne.Wincenty Jan pisze:Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...
1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?
4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?
5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?
6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?
7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?
8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
2.
3. Możesz wyposażenie montować tuż przed wodowaniem. Nie musisz tego robić od razu po zakupie elementu wyposażenia.
4. Te bonusy to "technologie" i raz zakupione działają ci do końca gry. I do każdego statku. Czyli np. + 1 silnik pozwala montować srubę do statku, który normalnie nie ma miejsca na silnik albo pozwala w sumie zamontować 2 śruby do statku z miejscem na jedną (druga z tego bonusu). Te elementy wyposażenia musisz oczywiście normalnie zakupić/pobrać akcją jak każdy inny element.
5. Tak, patrz ad.4.
6. Tak.
7. Tak, ale pamiętaj o "gratisowych" akcjach na koniec - każdy może jeszcze pobrać jeden element okrętu i ewentualnie zwodować okręt i go zapunktować My o tym zapominaliśmy na początku Po prostu po ostatnim graczu w ostatniej rundzie każdy w kolejności ma gratisową akcję zakupu elementu kadłuba i może wodować.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2017, 08:48 przez misioooo, łącznie zmieniany 1 raz.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
-
- Posty: 117
- Rejestracja: 17 lut 2014, 12:27
- Lokalizacja: Płońsk
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Shipyard - pytanko
Co do tego punktu to się z misiooo nie zgodzę. Wg instrukcji statek jest skończony jeśli posiada dziób, rufę i przynajmniej jedną część kadłuba. Każdy zakończony statek musi opuścić stocznię, a statek bez kapitana lub jeśli nie mamy kanału nie daje nam punktów i przepada. Dlatego w instrukcji jest uwaga żeby się upewnić przed ukończeniem statku czy posiadamy kapitana i odpowiedni kanał.Wincenty Jan pisze:
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
Re: Shipyard - pytanko
Racja, mea culpa . Poprawiłem.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Apos
- Posty: 996
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 812 times
- Kontakt:
Re: Shipyard - pytanko
Ta instrukcja jest napisana dość topornie i trzeba czytać po kilka razy, aby skumać o co chodziło autorowi. Właśnie zauważyłem dzięki Waszej dyskusji, że pomimo najszczerszych chęci, przez cały zeszły rok grałem źle w temacie budowy i wodowania statku - człowiek uczy się całe życiemisioooo pisze:1. Dokładnie. Element okrętu położony na polu stoczni nie może być przesunięty na inne.Wincenty Jan pisze:Jestem po pierwszej rozgrywce i nie pamiętam kiedy miałem aż tak duzo watpliwości co do MOJEJ interpretacji instrukcji...
1. Karty/kafelki okrętów. Nie ma możliwości przesuwania kafelków wedle mojego uznania kiedy już raz umieszczę ja w mojej stoczni? Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?
2. Statek uważamy za wybudowany jeżeli ma dziub, rufę i min jedną środkową część. A co jeżeli wybuduje statek i nie mam kapitana lub kanału? Statek przepada tak? Nie ma żadnej punktacji? Chociażby za szybkość statku lub osoby na nim przebywające?
3. wyposażenie statku układam na swojej planszy a dopiero po wybudowaniu statku dopasowuje części wedle mojego uznania? Czy już podczas budowy to robię?
4. Jak działają te niebieskie usprawnienia? Jeżeli mam np płytkę dająca mi + 1 silnik to ta płytka działa do każdego mojego statku ? Tak samo z masztami... dostaje +'2 maszty do każdego statku ? Oczywiście pobieram to z moich zasobów , a nie z zasobów ogólnych. Te płytki są jednorazowe czy do końca gry, do każdego nowowybudowaego statku dzieki tej niebieskiej płytce dostaje taki bonus?
5. Jeszcze podpytam o kafelek usprawnień +1 silnik. miałem ukończony statek z rufą bez miejsca na silnik. Miałem rowniez dwa kominy. Czy mogę dzieki tej karcie dołożyć ten silnik po mimo braku miejsca pod rufą na silnik? Inaczej, czy mogę zignorować brak miejsca analogicznie do kafelków +2 maszty itp? Jeżeli tak to czy w mojej sytuacji mając silnik i dwa kominy liczę cztery węzły prędkości?
6. Czy runda zmienia się w dół jeżeli obojętnie jaki kafelek pojawi się na tym ciemniejszym polu na zakręcie? Wtedy każdy z graczy ma jedną pełna turę i znacznik rund idzie w dół?
7. Gra kończy się kiedy zrobimy dwa pełne okrążenia i po ostatnim ruchu gracza w danej rundzie kończymy grę?
8. Jeszcze pozostaje nam jedna dodatkowa akcja dla każdego gracza? Każdy przeprowadza jedną dowolną akcję?
2.Nie. Takiego statku po prostu nie wodujesz - czeka w stoczni na kapitana i kanał testowy. Oczywiście możesz go "odrzucić" (zezłomować?)... Ale po co?Tak, przepada. Musisz zadbać o Kapitana i kanał testowy ZANIM dołożysz ostatni element kadłuba (i ukończysz okręt).
3. Możesz wyposażenie montować tuż przed wodowaniem. Nie musisz tego robić od razu po zakupie elementu wyposażenia.
4. Te bonusy to "technologie" i raz zakupione działają ci do końca gry. I do każdego statku. Czyli np. + 1 silnik pozwala montować srubę do statku, który normalnie nie ma miejsca na silnik albo pozwala w sumie zamontować 2 śruby do statku z miejscem na jedną (druga z tego bonusu). Te elementy wyposażenia musisz oczywiście normalnie zakupić/pobrać akcją jak każdy inny element.
5. Tak, patrz ad.4.
6. Tak.
7. Tak, ale pamiętaj o "gratisowych" akcjach na koniec - każdy może jeszcze pobrać jeden element okrętu i ewentualnie zwodować okręt i go zapunktować My o tym zapominaliśmy na początku Po prostu po ostatnim graczu w ostatniej rundzie każdy w kolejności ma gratisową akcję zakupu elementu kadłuba i może wodować.
Dodam jeszcze do Waszego tłumaczenia:
Ad. 1 Nie możesz przesunąć, ale możesz dołożyć kafelek w tej wolnej przestrzeni dopóki nie blokuje Ci to możliwości budowy i zwodowania statku oraz nie łamie innych zasad. W Twoim przykładzie "Czyli jeżeli zakupie dziub statku i rufę i kładąc je na mojej stoczni zostawię między nimi trzy miejsca odstępu to MUSZĘ dokupić trzy kafelki środkowej części statku? Nie mogę sobie tej przerwy "od tak" poźniej zmniejszyć aby zakupić tylko dwie lub jedną środkową część statku?" możesz dokupić za dziobem 1 (lub 2) środek i 1 rufę kończąc w ten sposób statek. Nie możesz tuż za dziobem umieścić rufy.
Ad. 4 Tak jak pisze misioooo + możesz mieć tylko 1 rodzaj danej technologii. Nie możesz mieć np dwóch bonusów +1 do śmigła.
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Shipyard - pytanko
Podpytam o połowę/zakończenie gry. Kiedy ono dokładnie następuje? Kiedy pole akcji zatrudnij pracownika osiągnie/przekroczy swoje miejsce startowe czy jakakolwiek inna akcja to zrobi? Bo jeśli opcja pierwsza to czy nie jest możliwe przedłużanie (sztuczne) gry w nieskończoność nie wybierając owej akcji?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy