Cześć!
Stało się, macki mnie dopadły - gra zakupiona, przetestowana i teraz chce się więcej i więcej
Po przebrnięciu przez instrukcję - generalnie całkiem nieźle opracowaną moim zdaniem - oraz przy wsparciu almanachu oraz wątku z zasadami na forum, obecnie mechanika wydaje się już stosunkowo prosta i logiczna. Ale nie ma co ukrywać - zanim się dojdzie do tego momentu trzeba trochę potu i łez wylać...
Brakuje mi w sieci dobrego filmu pokazującego krok po kroku jak rozpocząć grę i jak w nią grać. Te które znalazłem wydają mi się nie dość precyzyjne czy szczegółowe.
Rozpoczynając grę np. w dość często tu przywoływanego Robinsona obejrzałem 2 filmiki na YT i praktycznie byłem gotów do próby przetrwania na wyspie (oczywiście z instrukcją w ręku, oczywiście zginąłem).
W przypadku EH czułem się zdany na siebie, niby wszystko opisane, niby almanach, ale moim zdaniem dobry film zdecydowanie by obniżył próg wejścia.
Szczególnie skok na głęboką wodę w postaci wymieszania dodatków od razu przed pierwszą rozgrywką może wywołać lekki zawrót głowy... Ze 2-3 godziny straciłem zanim ogarnąłem o co chodzi z tymi wszystkimi kartami, które wykorzystać, które odłożyć, które potasować, które wybrać itp., itd.
A propos dodatków... Po zakupie podstawki strasznie mnie uwierał i siedział z tyłu głowy brak Zapomnianej Wiedzy. Czytałem oczywiście liczne głosy rozsądku, mówiące iż na początku jest ona zbędna, że początkujący nawet nie zauważy jej braku. I co? I nic - rozsądek rozsądkiem, a jakoś nie mogłem się przekonać do zdarcia folii z "niekompletnej" gry. Czułem się jakbym miał przed sobą wybrakowany produkt...
Znalazłem więc w sieci (na takim jednym bardzo drogim portalu pseudo aukcyjnym) ostatni chyba dostępny online nowy, zafoliowany egzemplarz i zakupiłem. Nie pytajcie o cenę
W skrócie - podstawka była tańsza. Ale chyba już poprzedni akapit pokazał, że w przypadku gier planszowych nie zawsze mi po drodze z rozsądkiem
Dodatkowo dokupiłem Tajemnicze ruiny (akcja skupienia!) i - przynajmniej na razie - czuję się usatysfakcjonowany stanem posiadania. Oczywiście o organizerach, koszulkach, boxach na karty wspominać tu nie będę, wszak to zakup obowiązkowy
A więc po tym zapewne przydługim wstępie przejdę do pytania Po kilku rozgrywkach solo i w miarę przyzwoitym opanowaniu mechaniki, uważam że nadszedł czas rzucić mackom na rozszarpanie trochę świeżego mięsa.
Niewątpliwą zaletą EH jest dla mnie jego tło fabularne. I tu jest drobny kłopot - po kilkunastu a może nawet kilkudziesięciu latach od ostatniego kontaktu z literaturą szanownego pana HPL zacząłem sobie odświeżać jego opowiadania. Okazuję się, że wiele rzeczy zapamiętałem źle, pomieszałem, etc.
Czy jest jakieś opracowanie opisujące świat stworzony przez Lovecrafta, tak aby móc łatwo i szybko przedstawić tło fabularne współgraczom kompletnie nie znającym twórczości HPL? Takie w miarę zwięzłe ale precyzyjne podsumowanie - kto, kogo, kiedy, jak i dlaczego.
Nie ma opcji bym kazał wszystkim potencjalnym graczom przeczytać np. Góry szaleństwa zanim siądą do planszy, sam też jeszcze nie czuję się dość kompetentny by gładko wprowadzić w niuanse tego świata. A jestem przekonany, że fajnie zrobiony 5-10 minutowy wstęp da grze więcej niż nawet najlepsze tłumaczenie mechaniki.
Pomożecie?