Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: ragozd »

Geko pisze: Ragozd, chcesz powiedzieć, że liczysz pod koniec gry ile kto ma aktualnie punktów i ile może jeszcze zdobyć? W Agricoli? Gdzie punktuje chyba z 10 kategorii + dodatkowe punkty warunkowe z kart? :mrgreen:
Nie musze - jakos wiem kto wygrywa, tak samo jak w Wysokim Napieciu :) Taki dar od losu :P A ile mozna zdobyc i na co kots poluje to widac na pierwszy rzut oka.
No chyba ze zagrywa jakas karte na koniec ktora troche zmienia uklad sil
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: BloodyBaron »

ragozd pisze:
Geko pisze: Ragozd, chcesz powiedzieć, że liczysz pod koniec gry ile kto ma aktualnie punktów i ile może jeszcze zdobyć? W Agricoli? Gdzie punktuje chyba z 10 kategorii + dodatkowe punkty warunkowe z kart? :mrgreen:
Nie musze - jakos wiem kto wygrywa, tak samo jak w Wysokim Napieciu :) Taki dar od losu :P A ile mozna zdobyc i na co kots poluje to widac na pierwszy rzut oka.
No chyba ze zagrywa jakas karte na koniec ktora troche zmienia uklad sil
Szacunek - ciekawa zdolność ;) choć z drugiej strony - to właśnie podoba mi się w Agricoli bardzo: że do końca nie wiadomo na pewno (ze względu na ilość punktujących obiektów) kto wygra, więc wszyscy walczą do końca :)
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

ragozd pisze:
Geko pisze: Ragozd, chcesz powiedzieć, że liczysz pod koniec gry ile kto ma aktualnie punktów i ile może jeszcze zdobyć? W Agricoli? Gdzie punktuje chyba z 10 kategorii + dodatkowe punkty warunkowe z kart? :mrgreen:
Nie musze - jakos wiem kto wygrywa, tak samo jak w Wysokim Napieciu :) Taki dar od losu :P A ile mozna zdobyc i na co kots poluje to widac na pierwszy rzut oka.
No chyba ze zagrywa jakas karte na koniec ktora troche zmienia uklad sil
Ale ja się nie pytam, czy widzisz kto wygra, tylko czy widzisz ile każdy gracz ma punktów :lol:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

@Geko: Uiek przy mnie na głos wszystkim liczył punkty na głos - okolo 30 sekund, w myślach podejrzewam można to zrobić jeszce szybciej. Myślę , że można spokojnie dojsć do takiej wprawy by rzucenie okiem i 20 sekund analizy dawały ci wyniki.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf pisze:@Geko: Uiek przy mnie na głos wszystkim liczył punkty na głos - okolo 30 sekund, w myślach podejrzewam można to zrobić jeszce szybciej. Myślę , że można spokojnie dojsć do takiej wprawy by rzucenie okiem i 20 sekund analizy dawały ci wyniki.
Coż, pozostaje pozazdrościć ilości pamięci operacyjnej. Mi wystarczy analizowanie, co chcę zrobić, w jakiej kolejności to robić, co chcą inni, co mogą mi zablokować i jak wyżywić rodzinę. Liczenie jeszcze na bieżąco ile mają punktów inni, to już nie dla mnie :oops:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Ztoczyłem właśnie pierwszą partię solową [familijną], sam ze zobą :) Wynik: 53pkt. Czyli udało mi się osiągnąć wynik minimalny, ledwo co. A Wy jakiego osiągacie wyniki w familijnej solo?
Widok planszy pod koniec [juz po wykarmieniu, plansza gotowa do liczenia]
Obrazek

Gra solowa jest bardzo wymagająca, bo TRZEBA planować aż na 14 rund. Najlepiej jakby przed rozpoczęciem gry znać już te ruchy jakie wykonamy :) Czyli planowanie 3-4 godzinki, siadamy i w 5minut wykonuje plan :))))))
Gra nie przypomina pasjansa. Jest bardziej grą logiczną, na liczenie i planowanie.
__________
Oczywiście jak używamy pola powiększ rodzinę to może sięurodzić TYLKO jeden członek, nawet jak mamy 2 wolne izby. Chyba że mamy kartę BLIŹNIACY. tylko i wyłącznie wtedy?

i drugie pytanie, Geko - z góry przepraszam Cię :) Mam nadzieję, że to wytrzymasz jeszcze :) Już nie o żadne modyfikacje, tylko o samą zawartość gry. Talia "E" była zapakowana w jedną folię wraz z kartami akcji/dużych usprawnień. Teraz otworzyłem drugą folię z etykietką "I" i tam chyba ze 30kart oznaczonych "E" :| Ostatnie pytanie: czy te karty mają wchodzić do talii "i" ? Że niby te karty z Easy są bardziej interaktywne? Czy po prsotu tak zostały zapakowane i pewnie jeszce w 3ciej folii znajdę też jakieś brakujące karty, i będę je mógł ułożyć po kolei, zgodnie z cyferkami małymi, od 1 do 360?

Geko, jescze raz kajam się i biczuję za te zapewne głupie dla Was pytanie, ale Agri to jedna z moich pierwszych, większych gier, więc nie znam "zwyczajów pakowniczych" ;)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Lucf, nie pamiętam jak karty były zapakowane, ale nie ma co tego rozważać. Na każdej karcie małych usprawnień czy pomocników masz oznaczenie talii: E, I lub K. I tym się kieruj. Co do rozmnażania, to kładziesz jednego członka rodziny (ciężarna żona :mrgreen: ) na tym polu i dokładasz jeden drugi krążek (dziecko). Oczywiście jakieś karty mogą to zmieniać, ale musi być to wyraźnie napisane (jak wspomniana karta "bliźniacy").

A jak masz jakieś pytania/wątpliwości, to pytaj. Od tego jest forum. Tylko zawsze lepiej najpierw sprawdzić w instrukcji.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8140
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 97 times
Been thanked: 258 times

Re: Agricola

Post autor: jax »

Widze Lucf, ze pozostales prz 3-izbowej drewnianej chacie - to nie jest dobry pomysl na gre 1-osobowa (pewnie na zadna ilosc osob, ale w grze 1-osobowej to *szczegolnie* nie rokuje perspektyw).

Co do rekordowych wynikow - osobiscie osiagnalem 83pkt. (ale jeszcze nie zakonczylem kampanii 1-osobowej i moze byc lepiej).
Bazik pisal ze osiagnal bodajze 96 najwiecej.
Aha, nie pisze o grze familjnej, tylko z kartami. W familijna solo nie gralem.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

ja mam 91, ale ostatnie 3 partie mam wyniki 90/90/91 i już mi się chyba trochę odechciało. Musiałbym zacząć jeszcze raz, złych pomocników dobrałem do lepszego wyniku.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Jax - hm, czyli fotka niewyraźna :) Bo to sąchaty kamienne już:) Jedyne co podczas gry zrobilem nie tak, to chciałem jak najszybciej wybudować jeszcze 4tą drewnianą izbę, ale zamist tego [tak jakoś wyszło] zrobiłem ogrodzenie. Przez to 4tego członka miałem dopiero w akcji "powiększ mimo braku miejsca". Ale już po budowie ogrodzenia nie chcialo mi się "cofać" i robić innego ruchu jeszcze raz.

Jeśli chodzi o grę familijną SOLO to jest ona łatwiejsza do określenia absolutu (absolutnego wyniku) w przeciwnieństwie do zwykłej. Bo tam jest 360kart więc kombinacji jest TYLE, że praktycznie nie jesteśmy w stanie wyliczyć maxymalnego wyniku.
A w familijnej jest to bardziej możliwe :) To może 53 jak na failijną to dobry wynik? :)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8140
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 97 times
Been thanked: 258 times

Re: Agricola

Post autor: jax »

melee pisze:ja mam 91, ale ostatnie 3 partie mam wyniki 90/90/91 i już mi się chyba trochę odechciało. Musiałbym zacząć jeszcze raz, złych pomocników dobrałem do lepszego wyniku.
Wlasnie. Start jest niezwykle istotny przy kampanii. Ja wprawdzie pomocnikow dobieralem sensownych patrzac teraz z perspektywy, natomiast nalezy zwrocic uwage na jeszcze jedno: wypracowywac od pierwszej gry kampanijnej jak najwieksza nadwyzke zywnosci - to bardzo ulatwia kolejne gry. Niestety w swojej kampanii na poczatku mialem slabe nadwyzki a to sie przeklada na kolejne wyniki zanizajac je w dol.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: melee »

tak, ja w 1 partii miałem 60 pkt, w drugiej 80 i zastrzyk jedzenia :)
w solowej wersji bardzo ważne są chaty i duże usprawnienia, trzeba mieć 6-7 kamiennych pomieszczeń (najlepiej +2 bonusu do każdego, ja mam właśnie tylko +1), prawie wszystkie usprawnienia i jeszcze bonusy za ilość surowców na koniec
Awatar użytkownika
salou
Posty: 1074
Rejestracja: 20 gru 2006, 19:19
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 47 times
Been thanked: 47 times

Re: Agricola

Post autor: salou »

Witam

Włączę się do dyskusji ponieważ mam kilka niejasności być może wynikają z tego że niedokładnie przeczytałem reguły, mianowicie w grze powiedzmy 4 osobowej z rozszerzeniem rozdajemy po 7 kart pomocników i po 7 kart małych usprawnień i czy to jedyne karty z jakich można korzystać czy z talii można dobierać nowe karty a jak tak to w jaki sposób ?

Sporo losowości w grze jest w momencie w którym rozdajemy po 7 kart jednego i drugiego rodzaju to wyglada tak że jeżeli komuś się poszczęści to ma naprawdę spore wsparcie a inny niestety niewielkie i właśnie tutaj mam największe wątpliwości być może jakoś się ma wpływ na to co dostajemy a może jednak to jest ten element losowy.
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Agricola

Post autor: LostLukas »

salou pisze: Sporo losowości w grze jest w momencie w którym rozdajemy po 7 kart jednego i drugiego rodzaju to wyglada tak że jeżeli komuś się poszczęści to ma naprawdę spore wsparcie a inny niestety niewielkie i właśnie tutaj mam największe wątpliwości być może jakoś się ma wpływ na to co dostajemy a może jednak to jest ten element losowy.
Gra się dokładnie tak jak napisałeś i "to jest ten element losowy" :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2854
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 426 times
Been thanked: 671 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

Sposoby wymiany kart opisane są kilka postów wcześniej, co znacznie ogranicza 'losowość'. My stosujemy zasadę zaczerpniętą z Książąt Florencji, polegającą na tym, że podczas wymiany 3 kart na nową dociągamy 5 i z nich wybieramy jedną. Sprawdza się dobrze.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

Dzisiaj graliśmy z talią I i tylko powiem, że na karcie "Handlarz drewnem" jest niejasny opis, że za każdym razem, gdy ktoś zabiera drewno odpowiednią akcją, można mu zapłacić 1 jedzenie i wziąć drewno. Tylko nie wziąć całe drewno, a wziąć 1 drewno. Do czego doszliśmy w połowie gry, gdy okazało się, że ta karta byłaby w ten sposób niesamowicie przegięta.
Jeszcze sprawdziłem i ogólnie polecam takie cudeńko:
http://www.boardgamegeek.com/file/info/34830
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
jar_on
Posty: 90
Rejestracja: 23 cze 2007, 19:39
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: jar_on »

Co do tego 'dziwnego' rozmieszczenia kart talii 'E', to wyjaśnienie jest takie, że z talii 'E' wyjęto te co bardziej 'trudne' karty (odchudzając talię "E" do 70 kart) i wrzucono je dwu pozostałych. Uwe tłumaczył, że jak się już opanuje te podstawowe 'E' to powinno się do nich wrzucić, te 'ukryte' w innych taliach karty ;)

Tutaj jest wątek na geeku dotyczący tego zagadnienia, wraz z rozpiską tej najbardziej 'podstawowej' wersji talii "E''.
"Your game and Your rules but it doesn't mean I have to play."
Zbiór - http://tinyurl.com/6dhbfw
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

Dzięki jar-on za info :) Czyli jednak Geko nie miał racji :twisted:

Jednak z tego co czytam piszą, że nie ma różnicy pomiędzy tymi kartami E które poszły do zgrzewki z I i K . Jednak coś mi się nie wydaje. Bo są po dwie karty które mają "nagle" numer chyba 341 i coś. A to właśnie np karta z E. Moze to jakaś jedna super karta? Bo jest rzeczywiście bardziej skomplikowana jakby.

"The first print run had 4 packs of 90 cards each.
For production issues, we changed that to 3 packs of 120 cards.
Some E deck cards have been moved to the K and I decks, but Uwe decided that they keep their original letter.

So the starter E deck has exactly 35 occupations and 35 minor imps - enough for a game with 5 players.
The extended E deck (including the cards that were moved) has about 60 cards each."


i tutaj za bardzo nie rozumiem - z powodów produkcjynch przenieśli część kart do I i K, ale czemu Uwe zdecydował się zatrzymać ich oryginalną literę? :| Czyżby one z tego powodu, że są trudniejsze [mimo iż to Epki] myślał początkowo, że może one będą jednak do I lub do K, ale jednak po czasie zdecydował się, że zostawi je w E, jednak w "E poszerzonym". Tak mi się wydaje.
Więc mamy 60 ZUPEŁNIE podstawowych Epek. + resztę pogubioną w I i K. Choć ten bardzo wysoki numer z 300 mi spać nie daje :)

Małe usprawnienia:
11, 12, 13, 16, 17,
18, 21, 23, 24, 25,
28, 29, 30, 31, 32,
33, 34, 35, 36, 39,
41, 42, 44, 45, 46,
50, 51, 54, 55, 56,
57, 58, 59, 60, 62

Pomocniki:
151, 152, 153, 154, 160,
163, 165, 166, 167, 171,
176, 177, 178, 181, 183,
184, 186, 187, 188, 189,
190, 192, 193, 194, 195,
197, 200, 203, 204, 205,
206, 208, 209, 212, 214
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: Lucf »

jax pisze:
Dzika Mrówka pisze:Witam.

Dopiero zaczynam moją przygodę z Agricolą i mam 2 pytania odnośnie zasad, a wszystko rozbija sie o Kartę Żebraka:
Dzika Mrówka pisze: 2. Co sie dzieje jeśli skończyły sie Karty Żebraka, a któryś z graczy nie ma jak wyżywić rodziny?
W takiej sytuacji, jak to mawia Zephyr, nalezy 'wymienic graczy' :lol: :lol:

Albo skorzystać z żetonów mnożenia :D:D:D:D :lol: hehe

_______________EDIT:
A co sądzicie o dwóch kartach małych usprawnień:
33 - CERAMIKA - "Garncarnia jest dla ciebie małym usprawnieniem, któe cię nic nie kosztuje" - czyli GARNCARNIE [zwykle DUŻE USPR] możesz kupić jak pójdziesz na pole MAŁE USPR?
42 - POMOC SĄDIEDZKA - ta karta mnie dziwi bardzo :| Płacisz 1drewno/1glina i otrzymujesz TRZCINĘ/kamień z ogólnych :| Przeciez na planszy są pola gdzie dostajesz POSIŁEK + wybrany budulec :| Chwyba nikomu by się nieoplacało tego grać - no chyba że by miał niezwykłe "parcie" na posiadanie tej trzciny/kamienia :|

A Wy macie jakieś karty, ktore w ogóle wyrzucacie z talii przed losowaniem ? Ja np bym tę pomoc sąsiedzką odrzucił :|
Awatar użytkownika
sowacz
Posty: 797
Rejestracja: 04 lut 2008, 11:08
Lokalizacja: Rumia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 33 times

Re: Agricola

Post autor: sowacz »

Pytanko małe: czy jak jest powiedzmy 5 owieczek na polu z owcami, a ja mam np miejsce tylko na 3 w moim gospodarstwie, to czy zasady pozwalają na wejście chłopem na to pole i zabranie tych 3 owieczek do siebie? Jeżeli tak to co się dzieje z pozostałymi? Czy zostają na polu akcji lub czy są wyrzucane do zasobów ogólnych?
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: kolderek »

na pewno możesz iść na tę akcję :) a reszta zwierząt wyrzucana do zasobów ogólnych. pamiętaj, że jedno zwierzę możesz trzymać w chacie :)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6375
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 200 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: yosz »

jak masz piec możesz też od razu upiec i będziesz miał jedzenie. Tak mi powiedział Geko... nasz guru Agricolowy ;)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

yosz pisze:jak masz piec możesz też od razu upiec i będziesz miał jedzenie. Tak mi powiedział Geko... nasz guru Agricolowy ;)
Cóż za nieprawda. W piecu pieczemy tylko chleb ze zboża. Owieczki (ewentualnie niektóre gatunki kotów :wink: ) można ugotować/upiec w kuchni lub na palenisku.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6375
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 200 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: yosz »

po prostu sprawdzałem Twoją czujność... oczywiście że chodziło o palenisko i / lub kuchnię. BRAWO!
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: Geko »

yosz pisze:po prostu sprawdzałem Twoją czujność... oczywiście że chodziło o palenisko i / lub kuchnię. BRAWO!
Tak sobie myślałem. Zrobili ze mnie eksperta i teraz szykują pułapki. Potwory.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
ODPOWIEDZ