cezarr pisze: ↑29 lis 2018, 23:27
1. Kiedy dokładnie wracają do gry elementy zablokowane? W instrukcji napisano tylko, że w 4 fazie. Czy w takim razie powracający znacznik morale podnosi poziom tego wskaźnika na potrzeby jego kontroli jeszcze w tej samej rundzie, w której wraca?
Lubię sobie utrudniać
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
więc powiedziałabym, że najpierw sprawdzamy stan planszy i liczbę kart zagrożeń, a dopiero potem wszystkie zablokowane znaczniki wracają. Instrukcja tego faktycznie wprost w tym momencie nie doprecyzowuje, ale mówi też, że na początku fazy 4 sprawdzamy,
ile żetonów morale pozostało na torze. Uzupełnianie toru znacznikami z tego toru zdjętymi (a przecież do nich zalicza się zablokowane) następuje dopiero w fazie 6! "Wraca do gry" =/= "jest wstawiany na planszę"
2. Zastanawiają mnie rysunki czaszek obok toru morale. Przy polu 1 i 2 są dwa, przy 3 i 4 - jeden. Tarcza pojawia się przy polu 6. Instrukcja mówi, że za 6 pozostałych znaczników dostajemy tarczę, a nic się nie dzieje, gdy mamy 4 lub 5. Tymczasem przy polu dla czwartego znacznika jest już czacha, wydająca się sugerować, że mamy dociągnąć kartę zagrożenia. Podobnie przy polu dla drugiego znacznika narysowano dwie czaszki, a wg instrukcji dociągamy jedną kartę. Chciałbym się upewnić: czy w instrukcji jest poprawna informacja?
Tak, poprawna. Warunek "czaszka" odpala się wtedy, kiedy pole przy nim jest puste, nie zawiera znacznika. Zgaduję, że dlatego kolor ramki jest inny. Tak sobie myślę teraz, że czytelniejsze by to było, gdyby czaszki były NA polach zajmowanych przez znaczniki. Rozumiem, że problem graficzny polegał na tym, jak umieścić na polu <0 naraz i X, i cztery czaszki.
3. W grze są co najmniej 2 karty zagrożenia, które są podzielone na dwie części poziomą przerywaną linią; na górze mają jakiś pojedynczy symbol, a na dole dwa przekreślone symbole polskich wpływów rozdzielone ukośnikiem, a po nich dwukropek i skreślony symbol toru zgody lub dyplomacji. Co dokładnie oznaczają te karty, jak je czytać?
My czytamy to tak: Zrób to, co na górze, a jeżeli w żadnym z dwóch podanych regionów nie masz żadnego żetonu polskich wpływów, to obniż zgodę lub dyplomację. (Ukośnik czytamy jako "coś LUB coś")
4. Czy premię z toru zgody/dyplomacji można uzyskać ponownie po tym, jak znacznik cofnie się na to pole, ale i nawet ponownie przesunie się na nie do przodu?
Jeżeli bonusem jest dodatkowy znacznik morale, to jestem prawie pewna, że musisz go oddać, jeżeli masz za niski poziom zgody. Nie wiem, co z żetonami przeszkód, bo je trudno na planszę przywracać... Na pewno cofnięcie się na to pole nie uruchamia ponownie bonusu (w fazie 5 jest opis, że "po osiągnięciu niektórych pól tego toru gracze otrzymają dodatkowe profity" - a nie "po wejściu na niektóre pola" - i rozumiem to tak, że warunek jest traktowany jak już wykorzystany przez cały ten czas, kiedy wartość toru była większa lub równa wartości, przy której jest bonus). Nie wiem natomiast, jak w przypadku, gdy spadliśmy poniżej, a potem osiągniemy wymagany poziom ponownie.
5. W opisie fazy 2 napisano m.in., że faza kończy się natychmiast gdy wskaźnik morale spada poniżej zera, ale też, że faza ta trwa dopóty, dopóki na torze są jeszcze jakieś znaczniki morale. A co, gdy nie ma już żadnego, ale też ich liczba nie spadła poniżej zera? Można dalej przerzucać czy nie?
Przypis o "poniżej zera" jest chyba tylko po to, żeby pamiętać o zaznaczeniu, że wejdą cztery karty zagrożeń, bo faktycznie dalej instrukcja mówi, że warunkiem stopu jest też, gdy w puli nie ma żetonów. Ja bym przy 0 żetonów już nie rzucała, ale to głównie dlatego, że wartość oczekiwana czarnej kości to 2/3
6. Najgłupsze na koniec:
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
czy aby rozegrać rundę finałową nie wystarczy by tylko jeden z torów (zgody narodowej lub dyplomacji) doszedł do maksa, drugi musi poruszyć się także chociaż o jedno pole? Bo dopiero wtedy się spotkają. Pytam, bo myli mnie tekst w ramce z 13 strony, gdzie m.in. napisano, że najwyższy poziom na torze dyplomacji oznacza, że Polska odzyska niepodległość dzięki rewelacyjnej dyplomacji - czyli jakby ignorując tor zgody: rewelacyjna dyplomacja i niepodległość jest. Niżej jednak (i dalej) jest o tym, że tory muszą się co najmniej spotkać, więc czy dobrze rozumiem, że ten tekst ze strony 13 to bardziej opis klimatyczny niż opis warunku wygrania gry?
Tekst w ramce jest klimatyczny
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Znaczniki na torach muszą się spotkać lub minąć.