AnimusAleonis pisze: ↑06 mar 2019, 12:50
Dla mnie z punktu mechaniki/rozgrywki najważniejsze by było jak często statystycznie można wygrać tą strategią. Jeśli powiedzmy raz na 5 czy 10 rozgrywek ta strategia wypali to moim zdaniem mechanika jest niezbalansowana, bowiem bonus za nie szczepienie się jest za duży/silny a ryzyko niewypalenia za małe - w innej tematyce byłaby to po prostu niezbalansowana moc postaci. Ale ciekawe, może nawet pofatyguje się o p'n'p i pobawię się w ten weekend by samemu się przekonać.
Jednak myślę że można wprowadzić jakąś mechanikę która dodatkowo zbalansuję to, rozumiem że tematycznie jeśli się nie szczepisz to główne ryzyko to gdy wybuchnie epidemia, ale uważam że to 1. za mało mechanicznie 2. nawet tematycznie osoby które się nie szczepią mają większe szanse by zachorować nawet bez epidemii, wiec na przykład gracz który w ogóle się nie szczepi 'ma osłabioną odporność' i częściej choruje na 'pospolite' choroby, czyli biedny musi z bolącym brzuszkiem czy temperaturą leżeć w łóżeczku i nie może naciągać, i można to odzwierciedlić tym że grać wcale się nie szczepiący traci kolejkę raz na jakiś czas, albo jeszcze lepiej bo w końcu w tej grze i tak dużo losowości i push-your-luck, to że w zależności od ilości szczepień które się ma rzuca się daną liczbą kości 'tracenie kolejki' (np. jak zero szczepień 3 kości, jedno szczepienie to dwie, itd itp). I kości nie musiały by być tylko 'tracisz kolejkę' albo nie, można rozbić dalej: ileś symboli 'choroby pospolitej' tracisz możliwość robienia tego, więcej symboli tracisz więcej z ruchu, X symboli tracisz rundę i rozchorowany kurujesz się wywarami z korzeni w domu
Coś w tym stylu.
Myślę że by pasowało to tematyki gry, dałoby dodatkowy element, zminimalizowałoby ilość wygranych bez szczepień, i też zniechęcało od wybierania tej ścieżki do zwycięstwa.
Hej, z przyjemnoscia odpowiem jak to wyglada w detalach (odnosze sie do naszej aktualnej wersji "deweloperskiej", w prototypie do p'n'p ktory opublikowalismy w styczniu sa pewne roznice w ilosciach kart ale ogolnie mechanika jest podobna):
w talii mamy 88 kart, z czego 35 to choroby. W grze wystepuje 5 rodzajow chorob: Odra (5 kart), Krztusiec (6), Blonica (7), Rozyczka (8), Swinka (9). Odslaniasz w swojej turze po jednej karcie i decydujesz czy odslaniac dalej czy spieniezyc zyski (ile kart odsloniles tyle dostajesz pieniedzy + potem mozesz kupic cos z odslonietego zbioru). Jezeli w swojej turze dociagniesz 2x taka sama chorobe - tracisz wszystkie zyski z tej tury.
Podstawowy mechanizm wyglada tak:
Jezeli chcesz sie zaszczepic na chorobe, to wykorzystujesz jako szczepionke te sama karta - w efekcie gdy pierwszy gracz zaszczepi sie na Odre, to w talii zostaja juz tylko 4 Odry, itd.
Od tego momentu jestes odporny na pierwsza karte tej choroby odslonieta w swojej turze: czyli realnie jesli zaszczepiles sie na Swinke, to odkrycie dopiero 3x Swinki oznacza, ze tracisz wszystko.
W wariancie rozszerzonym dochodza Epidemie. W efekcie nastepstw Wydarzen, oraz wprowadzania przez graczy Ustaw spada % osob zaszczepionych w spoleczenstwie - od ktorego zalezy odpornosc zbiorowa. I w efekcie, juz po pierwszej Ustawie zaczyna sie epidemia Odry, po kolejnej zaczyna sie epidemia Krztusca (Odry wciaz trwa) itd, az potencjalnie do sytuacji gdy mamy Epidemie wszystkich chorob. Oczywiscie czasem gra moze sie skonczyc zanim wybuchnie jakakolwiek epidemia, albo na etapie tylko epidemii Odry, itd.
Epidemia oznacza, ze dociagniecie juz pierwszej karty danej choroby przerywa Twoja ture (lub drugiej, jezeli jestes zaszczepiony).
Stad wlasnie mamy efekt, ze osoba bez szczepien jest w stanie dociagac sensowne ilosci kart na poczatku gry i potencjalnie szybko wygrac (bo odsloniecie 2x tej samej choroby nie zdarza sie tak czesto), ale jezeli gra sie przeciagnie, to juz zarobienie jakichkolwiek srodkow staje sie bardzo trudne.
Oczywiscie nie trzeba sie zaszczepiac na wszystkie choroby. Kazda szczepionka dodatkowo oznacza -1 punkt Wizerunku (bo ogolnie fluff gry jest o budowaniu Wizerunku niezbednego do objecia posady naczelnego antyszczepionkowca).
Balansujac gre staramy sie, zeby kazda z tych strategii miala szanse powodzenia, bo tak jak mowisz: gdyby jedna z nich byla statystycznie silniejsza, to po zagraniu kazdy gier juz by po prostu jej uzywal.
PS. Kolejnosc wybuchania epidemii i progi procentowe osob zaszczepionych w populacji sa oparte na faktach naukowych