Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Krisso pisze: ↑26 wrz 2019, 13:10
Dzień dobry - dla zainteresowanych polską edycją - właśnie Albi Polska odpisało na Facebooku, iż premiera planowana jest na koniec listopada
Tak! Yupiii! 30 listopada ! Miejsce na polce czeka, duzo miejsca .
Na ile Gloomhaven jest takim prawdziwym jednorazowym legacy, że niszczy się elementy itd? Czy da się grę przejść bez uszkadzania czegokolwiek (widziałem, że tam się coś nakleja na mapę itp)?
Azel pisze: ↑27 wrz 2019, 07:52
Na ile Gloomhaven jest takim prawdziwym jednorazowym legacy, że niszczy się elementy itd? Czy da się grę przejść bez uszkadzania czegokolwiek (widziałem, że tam się coś nakleja na mapę itp)?
Masz winylowe naklejki za 35 zł które sprawiają że nie musisz w ogóle korzystać z elementów legacy jeśli dobrze rozumiem
Azel pisze: ↑27 wrz 2019, 07:52
Na ile Gloomhaven jest takim prawdziwym jednorazowym legacy, że niszczy się elementy itd? Czy da się grę przejść bez uszkadzania czegokolwiek (widziałem, że tam się coś nakleja na mapę itp)?
Otwierasz paczki z nowymi postaciami i kilka kopert, ale to nie niszczy jakoś wielce tych komponentów, jeśli zrobisz to umiejętnie. Są naklejki na karty, ale koszulki załatwią sprawę. I jest wreszcie naklejanie na planszę, ale tego w ogóle nie musisz robić. Inna sprawa, że przez takie "oszczędzanie" gry gubi się trochę przyjemności, ale co kto woli.
Azel pisze: ↑27 wrz 2019, 09:17
Z tego co czytam GH korzysta z aplikacji - rozumiem, że ona też będzie przetłumaczona?
Aplikacja nie jest chyba oficjalna. Przynajmniej tak mi się wydaje, że wszystkie, jakie do tej pory widziałem, to apki "third party", więc może być ciężko z tłumaczeniem.
Azel pisze: ↑27 wrz 2019, 07:52
Na ile Gloomhaven jest takim prawdziwym jednorazowym legacy, że niszczy się elementy itd? Czy da się grę przejść bez uszkadzania czegokolwiek (widziałem, że tam się coś nakleja na mapę itp)?
Otwierasz paczki z nowymi postaciami i kilka kopert, ale to nie niszczy jakoś wielce tych komponentów, jeśli zrobisz to umiejętnie. Są naklejki na karty, ale koszulki załatwią sprawę. I jest wreszcie naklejanie na planszę, ale tego w ogóle nie musisz robić. Inna sprawa, że przez takie "oszczędzanie" gry gubi się trochę przyjemności, ale co kto woli.
Dodam od siebie że zestawy winylowych odklejalnych naklejek poza naklejkami na mapę zawierają również naklejki do zalakowania ponownego kopert po odklejeniu fabrycznych więc można potem teoretycznie w całości odtworzyć stan gry do początkowego.
W innej sprawie - powstaje również aplikacja narracyjna FortellerGames ze ścieżką dźwiekową do kampani Gloomhaven, ta sama aplikacja która szykuje na przyszły rok narrację do The Isofarian Guard który teraz jest w trakcie zbiórki na kockstarterze. Oczywiście po angielsku ale zawsze jak ktoś lubi to może być ciekawa opcja, można w razie co równolegle spoglądać na tekst po polsku, premiera podobno jakoś w listopadzie tego roku więc idealnie. Próbka, wstęp do pierwszego scenariusza Gloomhaven - https://www.youtube.com/watch?v=6B849d0oWdA
Azel pisze: ↑27 wrz 2019, 09:17
Z tego co czytam GH korzysta z aplikacji - rozumiem, że ona też będzie przetłumaczona?
Nie, sa tylko ew, appki zrobione przez userow jako ulatwienia, osobiscie polecam Gloomhaven Scenario Viewer. Chodzi o to by nie widziec wszystkiego od razu jak w instrukcji papierowej tylko by kazde pomieszczenie bylo niespodzianka.
Na FB pojawiła się informacja, że w przyszłym roku ma zostać wydana wersja 'lite' Gloomhaven, z krótszą kampanią, chyba prostszymi przepiami i dodatkowymi bohaterami.
Lipa pisze: ↑05 paź 2019, 22:16
Na FB pojawiła się informacja, że w przyszłym roku ma zostać wydana wersja 'lite' Gloomhaven, z krótszą kampanią, chyba prostszymi przepiami i dodatkowymi bohaterami.
YoYo pisze: ↑06 paź 2019, 09:20
Widzę, że zaczyna pojawiać się w sklepach opcja przedsprzedaży edycji PL.
SCD to 580 zl jednak. Najtaniej na teraz znalazłem za 499 zl.
Czekam na oferty Morgadu i 3Trolle. Myślę że realna jest cena 469 zł ale to taka moja cicha nadzieja - zazwyczaj większość gier mieli najtaniej
RUNner pisze: ↑07 paź 2019, 12:22
Czy Gloomhaven dużo traci w rozgrywce solowej?
Nie grałem, ale sądzę że tak. Sporo jest tam zazębiania się zdolności, wyścigów po cele kosztem współtowarzyszy i wspólnego kombinowania z inicjatywą. Nie będzies też pewnie tyle obserwował rozwoju i zmian postaci.a Choć sama mechanika jest na tyle ciekawa, że pewnie obroni się jako solo gra a nie koop.
Moim zdaniem gra nie traci nic w rozgrywce solo. Grasz i tak 2 postaciami, więc wszystkie umiejętności, które dają bonusy drugiej postaci mają zastosowanie. Jedyna rzecz, która się zmienia to, że Battle Goale (karty, które ciągnie się przed każdym scenariuszem, które wyznaczają indywidualny cel każdej postaci) i Inicjatywa nie są już tajne, ale instrukcja proponuje zwiększyć poziom trudności scenariusza o 1 żeby ten wyrównać tą różnicę.
Dodatkowo każda postać ma swój scenariusz solo i zwykle te scenariusze są dużo bardziej wymagające niż scenariusze grupowe.
Nie no granie na dwie ręce, a granie we dwie osoby to zupełnie różne doświadczenia. Z definicji gra na dwie ręcej nie jest gorsza, ale jednak w tym przypadku bym powiedział, że cymes leży we wspólnym dogrywaniu się z innymi graczami, a nie hiperoptymalizacji przy otwartych kartach. Dodatkowo jak cię współgracz zostawia samego z potworem, bo nie mógł się oprzeć złotym monetom... bezcenne!
Z tym wystawianiem współgraczy to lekka przesada. My gramy na poziomie trudności +1 lub +2 i na ogół trzeba się naprawdę napocić żeby wygrać scenariusz. A jeżeli przegramy to strata jest dużo większa (nagroda za scenariusz, perki) niż jakaś moneta czy dwie
"Humans need fantasy to be human. "
— Terry Pratchett moje gry
Wdg mnie Gloomhaven sporo traciłby na 100% dokładności zgrania postaci możliwej dzięki graniu samemu. Zawsze jednak ktoś próbuje coś ugrać dla siebie, zdobyć perka/złoto, pokręci się inicjatywa i kolejność aktywacji i kolega z drużyny z uśmiechem rozłoży ręce "no sorry" To zresztą ogromna przewaga GH nad "jawnymi" koopami, bo nie ma tutaj miejsca na gracza alfa. Takowy usłyszy w najlepszym wypadku "zobaczę co da się zrobić"
Gra i tak jest raczej łatwa, nawet na wyższych poziomach trudności (pomijając parę indywidualnych scenariuszy). Przy braku nie do końca pewnego zgrywania się "na gębę" większość scenariuszy będzie IMO banalna a i zabraknie sytuacji zabawnych gdy ekipa się katastrofalnie nie zgra lub satysfakcjonujących, gdy wszystko zadziała jak w zegarku mimo niepełnej wiedzy graczy.
Lubię TĘ grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem TĘ grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w TĘ grę. (a nie "tą grę")
lou pisze: ↑07 paź 2019, 15:05
Z tym wystawianiem współgraczy to lekka przesada. My gramy na poziomie trudności +1 lub +2 i na ogół trzeba się naprawdę napocić żeby wygrać scenariusz. A jeżeli przegramy to strata jest dużo większa (nagroda za scenariusz, perki) niż jakaś moneta czy dwie
Hm pewno kwestia ekipy, ale my już kilka razy byliśmy o włos od przegranej bo ktoś się połasił na skarb albo garść mone, albo nie chciał zabijać potworów, otwierać drzwi lub co gorsza chciał otwierać drzwi na pałkę, żeby zebrać ticka za wypełnione zadanie.
RaYell pisze: ↑07 paź 2019, 13:49
Moim zdaniem gra nie traci nic w rozgrywce solo. Grasz i tak 2 postaciami, więc wszystkie umiejętności, które dają bonusy drugiej postaci mają zastosowanie. Jedyna rzecz, która się zmienia to, że Battle Goale (karty, które ciągnie się przed każdym scenariuszem, które wyznaczają indywidualny cel każdej postaci) i Inicjatywa nie są już tajne, ale instrukcja proponuje zwiększyć poziom trudności scenariusza o 1 żeby ten wyrównać tą różnicę.
Dodatkowo każda postać ma swój scenariusz solo i zwykle te scenariusze są dużo bardziej wymagające niż scenariusze grupowe.
Chyba nie tyle podwyższyć poziom scenariusza, ale w ramach kary zmniejszyć nagrody za poziom scenariusza o 1?
@Runner
Tracisz dozę niepewności wynikającą, że w rozgrywce w 2 i więcej osób nie wiesz wprost jakie karty zostaną zagrane i na jakim poziomie inicjatywy, choć możesz powiedzieć drugiej osobie, że będziesz szybki, wolny itp.
I tracisz niespodziankę z czyimś battle goalem i personal questem, gdzie niektóre ruchy drugiej osoby mogą Ci się wydawać pozornie bez sensu, a potem okazują się być częścią większej całości.
Dodatkowo moim zdaniem ciężko grać w więcej niż 2 osoby. Jednak gra wymaga sporo ogarniania dla jednej osoby przy 2 postaciach. Ja bym się nie pokusił grać na 3/4 ręce, a wtedy umykają synergie dla większej ekipy.
olsszak pisze: ↑08 paź 2019, 14:16
Chyba nie tyle podwyższyć poziom scenariusza, ale w ramach kary zmniejszyć nagrody za poziom scenariusza o 1?
Śmiało podnieś. Normal jest w GH w sumie jak easy po kilku rozgrywkach. Moja grupa regularnie gra na +1 lub +2 gdyż inaczej po prostu przebiega się przez te scenariusze bez najmniejszego wysiłku.
Podniesienie poziomu trudności w grze solo ma o tyle większy sens, że wiesz w jakiej inicjatywie każda z twoich postaci będzie działać więc możesz planować combo i mieć większą pewność, że uda ci się je wykonać. W rozgrywce wieloosobowej nie raz i nie dwa zdarza się, że planujecie jakąś akcje tylko po to, żeby okazało się, że postać, która w combo miała działać pierwsza, jednak idzie druga itp.
Prosty przykład - Scoundrel i Brute - możesz tak dobrać karty, żeby Brute ruszył się pierwszy, dobiegł do przeciwnika, a po nim Scoundrel pobiegnie obok i skorzysta z bonusów posiadania sojusznika przy tym samym wrogu.
Jako osoba, która w Gloomhaven grała właśnie solo MOIM zdaniem ta gra kompletnie nie nadaje się pod tego typu rozrywkę. Problemem nawet nie jest brak tej nutki tajemnicy co zrobi kolega obok, chociaż jest to istotny czynnik, nie przeczę. Głównym problemem Gloomhaven w solo jest jego nieporęczność(?) - tak to można po 'polskawemu' określić? - fiddly(?) Masz karty jednego bohatera, karty drugiego bohatera, modyfikatory dla każdego, modyfikatory dla wrogów, karty wrogów - no po prostu więcej czasu spędzasz obsługując grę niż właściwie grając. Ale może to kwestia podejścia tylko, na 1 Player guild na BGG jest dużo osób, którym Gloomhaven w solo się bardzo podoba.
Dhel pisze: ↑08 paź 2019, 15:24
Jako osoba, która w Gloomhaven grała właśnie solo MOIM zdaniem ta gra kompletnie nie nadaje się pod tego typu rozrywkę. Problemem nawet nie jest brak tej nutki tajemnicy co zrobi kolega obok, chociaż jest to istotny czynnik, nie przeczę. Głównym problemem Gloomhaven w solo jest jego nieporęczność(?) - tak to można po 'polskawemu' określić? - fiddly(?) Masz karty jednego bohatera, karty drugiego bohatera, modyfikatory dla każdego, modyfikatory dla wrogów, karty wrogów - no po prostu więcej czasu spędzasz obsługując grę niż właściwie grając. Ale może to kwestia podejścia tylko, na 1 Player guild na BGG jest dużo osób, którym Gloomhaven w solo się bardzo podoba.
Zagrałem już 25 scenariuszy na 2 osoby i nie mam z tym problemu, ale właśnie ze względu na to co napisałeś wiem, że na 3-4 nie dałbym rady.
Kwestia odpowiedniej organizacji stołu, ale jednocześnie przejście tego samego scenariusza wydłuża mi się przynajmniej dwukrotnie niż grając z kolegą.