Nie będzie tutaj żadnych wiadomości "wrażliwych". Nie piszę nic o strategiach, przygodach itd. Tylko rzeczy tyczące się samej mechaniki gry.
Jako że ostatecznie gram na wersji PL, to takiej nomenklatury będę używał, dodając po ukośniku oryginalną, angielską formę.
Na początek radzę pamiętać o słowniczku na końcu podręcznika. Jest ułożony alfabetycznie, i wyjaśnione są tam słowa kluczowe na które się napotykamy podczas rozgrywki. Bardzo sprawdziła mi sie kartka na której wypisałem najczęstsze zdolności występujące na broniach. Brutalność/ Savage, Ostrość/sharp itd. przestałem wertować słowniczek. Na odwrocie mam tabelę ciężkich urazów/severe injury co też oszczędza wertowanie podręcznika. No i nie trzeba wtedy oglądać grafiki ilustrującej traum umysłu/brain trauma
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Gra przebiega takim schematem faz: OSADY/settlement -> ŁOWÓW/Hunt -> STARCIA/showdawn.
Pierwsze dwie fazy są chyba w miarę jasne. Kłopotliwa jest 3 faza, ponieważ łatwo może umknąć to, że w grze występują 3 różne rodzaje starć/showdawn.
1) Starcie najczęstsze to walka z potworem na którego się poluje. Po nim się zbiera surowce i przechodzi płynnie do następnej fazy osady.
2) Starcie z potworem Nemezis które jest wyszczególnione jako wydarzenie fabularne. Co jakiś czas taki Nemezis przychodzi do osady. Jest to on opisany na arkuszu osady, w konkretnym roku, z jakim Nemezis i o jakim poziomie walczymy. Tutaj ważna UWAGA: To starcie ZASTĘPUJE starcie nr 1. W roku w którym przychodzi Nemezis, nie ma fazy łowów. Jest faza osady, a po niej od razu starcie z Nemezis, a po walce znowu faza osady nowego roku -> łowy -> starcie. Więc w tym roku latarnianym nie będzie surowców jakie zwyczajowo przynosi się po łowach. Uczulam na to, bo to powszechny błąd, że po starciu z Nemezis gracze wyruszają na łowy.
3) Starcie specjalne. To ono jest wyszczególnione na czerwono na arkuszu i planszy osady. Łatwo je pomylić ze starciem nr 2, tym z przychodzącym do osady Nemezis i to powoduje nieporozumienia. Zawsze jest ono konkretnie nazwane starcie specjalne/special showdown. To starcie odpalają wydarzenia fabularne z podręcznika, jeśli gramy samą podstawką. Mogą się takie specjalne starcia też pojawiać z dodatków do gry. Dopisuje się je wtedy do listy wydarzeń w konkretnym roku. Podkreślam to, że grając bez dodatków, do starcia takiego może dojść tylko poprzez przygodę z podręcznika. Dokładnie opisane jest ono jako specjalne starcie (special showdown). Tak z pamięci to wydaje mi się, że są takie dwa wydarzenia fabularne w wersji podstawowej. Mogą one uruchomić specjalne starcie z Kingsmanem/Handem po pl: Namiestnikiem / Wysłannikiem. I to tylko przy tym starciu należy wrócić jak prowadzi na arkuszu czerwona strzałka do aktualizacji listy poległych. Nie generują się wtedy punkty działan (endeavour) za powrót, nie aktualizuje się latarniany rok. Więc po tym starciu można mieć kolejne starcia w takim roku (wersje 1 lub 2): czy to z Nemezis czy też z potworem na którego się poluje. Wspominam o tym bo często gracze używają tej czerwonej graficznej "rozpiski" zachowania do starcia nr 2, a ono odnosi się tylko do starcia specjalnego.
No to dalej lecimy z tematem: Mnie początkowo myliły się 3 stany i warto je rozróżniać:
Powalenie/knock down - Ocalałego należy położyć, bo padł.
Walnięcie/bash - Ocalały po walnięciu zostaje powalony. Czyli należy go położyć bo padł.
Odrzucenie/knock back - Ocalały zostaje odsunięty w tył od źródła odrzucenia. Jeśli był powalony odsuwamy go powalonego, jeśli stał odsuwamy stojącego. Gdy podczas tego ruchu dojdzie do krawędzi planszy zatrzymuje się i dalej nie porusza. Ale jeśli zaczyna się odrzucenie na krawędzi planszy, to przesuwa się wzdłuż krawędzi od źródła odrzutu.
Zwłaszcza walnięcie i powalenie KO/bash zdają się być tożsame na początku. W grze jednak występuje ekwipunek który np. chroni przed skutkami walnięcia ale powalenia już nie. Dlatego trzeba to mieć na względzie i rozróżniać.
Na początku też doradzałbym sobie wypisać gdzieś na kartce co się dzieje w przypadku zderzeń / collision, żeby za tym nie wertować. Jest o tym rozdział / strona, ale rozwlekle to opisane. Do zderzeń dochodzi gdy przez to same pole porusza sie potwór / Ocalały lub Ocalały zostanie odrzucony na teren.
ZDERZENIE/Collision: Efektem zderzenia jest zawsze POWALENIE/knock down.
1) Gdy potwór przejdzie przez pole Ocalałego, zawsze go powala/knock down.
2) Gdy potwór kończy swój ruch na polu z Ocalałym zostaje on: odrzucony/knock back o 5 i powalony.
3) Jeśli Ocalały wpadnie na teren nieprzekraczalny - zderza się z nim (czyli powalenie) i otrzymuje 1 obrażenie.
4) Jeśli Ocalały zostanie Odrzucony w innego Ocalałego, wykonuje swój pełen ruch do końca i obaj zostają powaleni. Czyli ten pierwszy padnie tam gdzie został odrzucony, a drugi padnie na tym polu co stał, zanim na niego wpadł ziomek.
Gdyby mieli zajmować to samo pole, zamiast tego kładzie się Ocalałego na przyległym polu.
I to załatwie wszystkie kolizje
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
STARCIE
Przy wyborze celu z profilu ataku na karcie SI/AI potwora warto znać dwa pojęcia (bo reszta jest bardzo intuicyjna):
1) Pole widzenia/field of view: to wszystko, cała plansza oprócz martwej strefy/blind spot, oraz jeśli potwór ma linię widzenia/line of sight (czyli nie zasłania element terenu).
2) Zagrożenie/threat: każdy niepowalony Ocalały.
Więc jeśli Ocalały leży powalony przed nosem potwora, a pierwszym celem jest: najbliższe zagrożenie, to potwór nie ruszy tego powalonego.
Jeśli jest zagrożenie, w polu widzenia - to gdy ktoś stoi w martwej strefie - nie jest zagrożeniem, potwór go nie zaatakuje.
Jeśli będzie 3 powalonych i 1 w martwej strefie, a potwór ma w AI, że celem jest "zagrożenie" to nie ma żadnego zagrożenia i trzeba przeczytać akcje poniżej, bo potwór nie zaatakuje z tej linii.
Uwaga: jeśli jest napisane na karcie "zagrożenie", ale nie ma "w polu widzenia", to wtedy potwór będzie atakował każdego stojącego Ocalałego. Takiego w martwej strefie, za terenem blokującym pole widzenia itd., również. Bo w takim przypadku pole widzenia nie ma znaczenia! Wystarczy uważnie czytać i szybko robi się proste
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PRZETRWANIE/Survivor
Ja robiłem z nimi totalne babole. Takie, że az wstyd się przyznać, więc radzę to dobrze obcykać. No ale ad rem: Każdy rodzaj akcji przetrwania można wykonać tylko raz na rundę (runda to: akcje potwora, następnie akty Ocalałych, no i następuje nowa runda). Więc jak się zrobi sprint/dash podczas ataku potwora, to już nie można zrobić sprintu podczas swojego aktu. Jak gram z ludźmi to nie mam problemu z zapamiętaniem co mój Ocalały zrobił. Ale w kampanii solo to już się tego nie ogarnie. Dlatego sobie zrobiłem takie żetony i je kładę żeby nie obciążać pamięci który Ocalały już co zrobił. A jak kończy swój akt, to kładę żeton działań/endevour, i wszystko widzą jak na dłoni. Polecam jakieś takie grającym solo.
![Obrazek](https://i.postimg.cc/6qprFrL9/IMG-20191130-234137.jpg)
Akcję przetrwania można wykonać w określonych sytuacjach. Co ważne: Ocalały który ATAKUJE NIE MOŻE WYKONAĆ AKCJI PRZETRWANIA. Jak na karcie miejsca trafienia będzie napisane, że potwór wykonują akcję podstawową na atakującego, to wtedy nie można wykonać np. uniku. Wystarczy zapamiętać, że atak wiąże się zawsze z ryzykiem.
Kiedy można użyć przetrwania:
1) Przed lub po zakończeniu ruchu/aktywacji Ocalałego. Po prostu pomiędzy akcjami, w turze Ocalałych. Między swoimi, innego Ocalałego, jak się chce.
2) Jeśli na karcie jest oznaczenie przejścia / flow, to w tym miejscu. Często bywa umiejscowione przejście po wybraniu celu. Więc gdy potwór wybrał cel, można np. wydać punkt przetrwania by "sprintem" oddalić się przed potworem. Potwór wtedy już nie może zmienić celu, pędzi za wybraną ofiarą na swój maksymalny zasięg ruchu. Jeśli nie dopadnie celu to na tym zakończy.
3) Można wydać przetrwanie w turze potwora, jeśli zostanie on powalony. To specyficzna sytuacja, przeważnie miewa miejsce gdy potwór otrzymał trwały uraz, powodujący, że może się przewracać. Wtedy Ocalali mogą wydawać przetrwanie by np. sprintem się zbliżyć, i z przyspieszenia/surge zaatakować.
4) Najtrudniejszy do zrozumienia: podczas ataku INNEGO Ocalałego (bo jak pamiętacie atakujący nie może wydawać przetrwania). To się dzieli na dwie sytuacje:
a) gdy atakujący zadał RANĘ KRYTYCZNĄ. Rozpatruje się efekty tej rany i zanim odrzuci kartę rany, w tym momencie inni Ocalali mogą wydawać przetrwanie by wykonywać swoje akcje przetrwania. To może rodzić różne komplikacje, bo inny Ocalały może zaatakować, może wyjść pułapka, czy potwór może się oddalić etc. To jakby po skończeniu akcji tego drugiego odkłada się kartę miejsca trafienia na której zadano krytyka.
b) Najbardziej skomplikowane na koniec
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Widząc np. że reakcja potwora dajmy na to na pewno zabije atakującego, inni Ocalali mogą wydać przetrwanie by zaatakować potwora, licząc na zmianę ustawienia. Że on odejdzie, odwróci się itp. Bo reakcja pozostanie na ten czas jakby "zamrożona" i powróci się jej wykonania, po akcjach przetrwania. A to może już być tak, że potwór odwróci się, przejdzie w inne miejsce co może ocalić ofiarę reakcji.
Unik/dodge: akcja przetrwania jaką się zna od początku gry. Nie zapomnijcie że:
* oczywiście nie można użyć uniku atakując [atakujący zawsze ponosi ryzyko
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
* nie można wykonać uniku by uniknąć akcji zastraszania/intimidate. Trzeba tracić obłęd
* można wykonać unik tylko przed atakiem z profilu potwora (czyli takiej tabelki gdzie jest napisana szybkość/precyzja/Obrażenia (speed/accuracy/damage). Nie można unikiem uniknąć np. chwytu/grab czy też obrażenia jakie on zadaje na końcu. Jeśli się otrzymuje jakieś obrażenia poza tabelką (np. jest gwiazdka i napisane *po obrażeniach), to unik nie pozwoli ich uniknąć.
No i jeszcze raz przypomnę, że KAŻDĄ akcję przetrwania można tylko raz w rundzie wykonać. Więc jak potwór na dwóch kościach wyrzuci trafienie, to unikiem można uniknąć tylko jednego. Choćbyśmy mieli punkty przetrwania, drugie trzeba przyjąć.
KARTY SPECJALNE OZNACZONE "S".
Niby jest to opisane ale jakoś początkowo nie zaskoczyłem intuicyjnie co zrobić z tymi kartami. I po prostu jest wtasowywałem do talii zachowań potwora
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Wyjaśnienie: te karty cech zawsze leżą OBOK gry. Opisują one specyficzne DODATKOWE zdolności i zachowanie potwora oraz wpływ na Ocalałych. Nigdzie się ich nie wtasowuje, po prostu TRZEBA SIĘ Z NIMI ZAPOZNAĆ PRZED WALKĄ.
Taka karta nakaże np. potworowi zawsze wykonać dodatkową akcję podstawową na początku czy końcu swojej tury, albo zaatakować przyległego Ocalałego, albo że może on skakać latać czy cokolwiek innego. Czasem te karty stanów wpływające na Ocalałych i przynależą do nich. Trzeba na nich układać jakieś żetony, co spowoduje coś tam po uzbieraniu iluś żetonów.
ZASOBY PO PRZEGRANEJ WALCE.
Po przegranej walce Ocalałych ekipa poszukiwawcza przychodzi na miejsce starcie i odnajduje ekwipunek który znów pojawia się w osadzie
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
CIĘŻKIE URAZY/Severe Injuries PODCZAS FAZY ŁOWÓW
Obrażenia otrzymane w tej fazie nigdy nie powodują rzutu na tabelkę ciężkich urazów. Co najwyżej mogą nam pancerz zjechać do 0. Podczas przygody można zginąć albo otrzymać ciężki uraz / traumę tylko jeśli jest to wyraźnie opisane w przygodzie.
MIECZ ZMIERZCHU / TWILIGHT SWORD
W toku kampanii może wpaść w łapy ta specjalna broń. Niestety nic na to nie wskazuje, ale po otrzymaniu tego miecza trzeba się zapoznać z kartą specjalizacji w tej broni! Znajduje się bowiem na tej karcie tabelka "rank/poziom" która działa natychmiast. Inne specjalizacje zaczynają działać od 3 poziomu, ale miecz zmierzchu już od DRUGIEGO zyskuje efekt.
HAND / NAMIESTNIK
Potwór ten posiada dwustronną kartę "S"! Długo myślałem, że mam braki w kartach i przeglądałem wszystkie karty w grze, zanim nie odkryłem, że karta Impossible Eyes (niemożliwe oczy). jest DWUSTRONNA! Z drugiej strony jest RESPECT! I można się naszukać tej wymaganej karty
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Starcie z tym potworem jest bardzo klimatyczne. Jedno z moich ulubionych. Łatwo jednak można sobie je zepsuć. Jest to moim zdaniem nie dość wyraźnie opisane, że tworząc talię SI/AI potwora należy jako ostatnią kartę na spodzie i BEZ CZYTANIA położyć karte Aplauz/Applause. Nie czytajcie jej przed pierwszą walką
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jak ktoś ma dodatek samotne drzewo/lonely tree to polecam zapoznanie się z podręcznikiem przetłumaczonym na pl. Jest tam strona wyjaśniająca jak w to grać dobrze. Ten dodatek ma i pewne literówki które gmatwają grę, i wytłumaczony jest w bardzo pokrętny sposób. Powątpiewam by ktokolwiek zagrał w to zgodnie z intencją autorów tak z marszu po przeczytaniu podręcznika.
To by było tak z grubsza tyle co mi się przypomniało. Jak coś napisałem zbyt zawile, albo pokręciłem to z góry przepraszam. Mam obłęd powyżej 3
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)