Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 967
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 337 times
Been thanked: 363 times

Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: yrq »

Nowa polityka FFG

tl:dr
FFG w Stanach nie będzie już dosyłało brakujących lub zniszczonych części gier. Będzie wymieniało taką grę na nową na podstawie dowodu zakupu lub innych wytycznych danego sklepu.

Ciekawy ruch.
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: AnimusAleonis »

"Ciekawy" do delikatne słowo :?

Co gorsza nie tyczy się to tylko FFG tylko całego katalogu Asmodee USA, czyli np. gry Z-Man również.

Jakby nie było z punktu czysto księgowego ma to sens, bo z pewnością program części zamiennych generował raczej straty, a w najlepszym przypadku wychodził na zero... ALE z punktu PR-owego i customer satisfaction to tragedia.... taki duży amerykański środkowy palec dla obecnych i przyszłych klientów :evil:

Trzeba zauważyć też dwie rzeczy, bo streszczenie że Asmodee będzie wymieniało na nowy egzemplarz jest mocno optymistyczne moim zdaniem.

Pierwsza że wymiana gry na nowy egzemplarz to jedynie jedna z kilku opcji jeśli zgłosisz się z nimi w sprawie braków - ponadto "subject to availablity" więc... no wiemy jak z tym jest :? - a druga, i pewnie bardziej prawdopodobna, opcja to to że dadzą jakiś częściowy zwrot w zależności od skali braków.
Jakby brakowało mi kilku kart do jakieś gry to mało byłbym zadowolony otrzymując odpowiedz w stylu "niestety nie mamy wolnych kopii gry/dodatku/itd, możemy zaoferować $3 rekompensaty"... albo po prostu "przy tej skali braków/zniszczeń nie uznajemy wymiany możemy jedynie zaoferować $X".

Druga, gorsza chyba, to to że wszystkie trzy opisane opcje zakupu które pozwalają w ogóle na uczestnictwo w nowym programie - bo wszystko z drugiej ręki to może sobie.. - czyli z lokalnego sklepu, z "big-box" lub od nich bezpośrednio brzmią tak jakby moment w którym w ogóle się zwraca po wymianę etc był bezpośrednio po, lub co najmniej w nie bardzo odległym czasie po, zakupie/otrzymaniu zamówienia. Innymi słowy wygląda że nowy program jest tylko skierowany na sytuacje gdy zamówienie zostanie dostarczone zniszczone lub/i z brakami.... później to już radź sobie sam :?

Bardzo ogólnikowo ten FAQ napisany, dobrze by było zobaczyć jakiś regulamin nowego programu, ale optymistą bym nie był, bardziej wydaje mi się że dyndają tą marchewkę "wymiany na nowy egzemplarz" by ukryć duży kij ukryty w małym druku. Oczywiście to bardziej pesymistycznie spojrzenie na to jak nowy program może w efekcie działać, możliwie że będzie tak że nawet dwa lata po zakupie Asmodee będzie wysyłać nówkę jak napisze się że brakuje talii kart czy coś, no ale...

Szczęśliwie to tylko na USA... Asmodee UK itd nie widać jakby szło tym tropem i miejmy nadzieje że tak zostanie, i że inne wydawnictwa też nie podłapią tego.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
awawa
Posty: 1101
Rejestracja: 02 paź 2014, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 43 times
Been thanked: 38 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: awawa »

To już się działo od kilku miesięcy. Wyszło przy okazji np: brakujących figurek do Journeys in Middle-earth oraz pakietów konwertujących z PS1 do PS2: można się spierać o sens ich dalszego dołączania przy braku Recurring Nightmares i Supressed Memories w większości dystrybucji, ale ludzie nadal kupują je np: we włoskiej wersji aby dostać taką niespodziankę jeśli wcześniej tego sami nie sprawdzili. A przede wszystkim ten komponent nadal widnieje na stronie FFG przy tej grze: FFG umywa teraz od tego ręce i odsyła do sklepu jakby samo nie było sprawcą tego zamieszania.
Granie na Bemowie
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3365
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1122 times
Been thanked: 1289 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: seki »

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 01:01 Trzeba zauważyć też dwie rzeczy, bo streszczenie że Asmodee będzie wymieniało na nowy egzemplarz jest mocno optymistyczne moim zdaniem.

Pierwsza że wymiana gry na nowy egzemplarz to jedynie jedna z kilku opcji jeśli zgłosisz się z nimi w sprawie braków - ponadto "subject to availablity" więc... no wiemy jak z tym jest

Ale przecież obecnie żadne wydawnictwo nie zrobi ci dodruku gry tylko po to by wymienić brakujące komponenty. Jeśli nakład jest wyczerpany to od każdego wydawcy otrzymasz odpowiedź, że chętnie by dostarczył braki ale niestety tytuł nie jest już dostępny. To żadna nowość.

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 01:01 :? - a druga, i pewnie bardziej prawdopodobna, opcja to to że dadzą jakiś częściowy zwrot w zależności od skali braków.
Jakby brakowało mi kilku kart do jakieś gry to mało byłbym zadowolony otrzymując odpowiedz w stylu "niestety nie mamy wolnych kopii gry/dodatku/itd, możemy zaoferować $3 rekompensaty"... albo po prostu "przy tej skali braków/zniszczeń nie uznajemy wymiany możemy jedynie zaoferować $X".
Dla mnie to nie jest opcja bardziej prawdopodobna tylko mało prawdopodobna. Gracze planszowi nie są głupi, wiedzą że brak kart wpływa na balans gry. Takie działanie nie byłoby akceptowalne przez konsumentów i przez designerów. Nie po to wydawca poświeca czas na szlifowanie gry by później świadomie generować dysbalans i prowadzić do negatywnych ocen gry. Kasa musi się zgadzać. A zgadzać się będzie gdy gra będzie dobra i ludzie będą kupować. Z tego też powodu uważam, że ten strach o amerykańskich graczy jest bezpodstawny. Asmodee nie pozwoli sobie na masowy negatywny PR bo... kasa to jest ich cel a bez zadowolenia społeczności graczy nie będzie tej kasy. Moja opinia jest taka, że zmienią sposób obsługi reklamacji ale summa summarum wszyscy będą zadowoleni. Rynek wtórny rzeczywiście może nie być szczęśliwy brakiem możliwości otrzymania zamienników ale... jaki cel ma przedsiębiorca by własnym kosztem naprawiać błędy innych? Jeśli kupię od Ciebie grę niekompletną to sorry ale po rekompensatę lub zwrot całkowity zwrócę się do Ciebie ale nie do wydawcy. To celem sprzedawcy (szczególnie na rynku wtórnym) jest zapewnić prawidłowy opis produktu zgodny ze stanem rzeczywistym. Sprzedaje coś w folii, co kupiłem wieki temu i nie wiedziałem o braku? Cóż... moje ryzyko. Rozumiem działanie Asmodee.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5225
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 287 times
Been thanked: 901 times
Kontakt:

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: raj »

Nie jestem pewien jakie są regulacje w USA ale na pewno mają coś takiego jak nasza rękojmia.
Czyli mają jakiś czas po zakupie (u nas 2 lata) na zgłoszenie braków. I opisane reakcje pasują także do rękojmi, czyli wymiana towaru na pozbawiony wad, udzielenie rabatu lub zwrot kosztu zakupu.
Przy czym klient nie musi się zgodzić na dane rozwiązanie, czyli nie będzie tak, że sobie powiedzą "masz tu dolara i wypad".
Co więcej oznacza to, że gry z drugiej ręki z dowodem zakupu jeżeli się zmieszczą w tym terminie, to będą traktowane tak samo jak kupione z pierwszej ręki.

Więc owszem, żal wielki ludzi ogarnie, ale tak naprawdę to wygląda na rezygnację z bonusowego trybu obsługi i przestawienie się na poziom typowy dla innych produktów. W końcu jak ci zginie pierdoła do pralki to producent ci nowej nie przysyła...
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 967
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 337 times
Been thanked: 363 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: yrq »

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 01:01 "Ciekawy" do delikatne słowo :?
Nie potępiam decyzji FFG, zobaczymy jak to będzie wyglądało w praktyce.

FFG ma u siebie ponad 1500 produktów i to co u mniejszego wydawcy jest do ogarnięcia czasowo i logistycznie (Stonemeier Games ma 9 tytułów) u nich musi pożerać mnóstwo zasobów. Jeden potrzebuje karty, drugi żetonu, trzeci instrukcji i w magazynie muszą składować wiele niekompletnych sztuk żeby spełniać prośby o dosłanie. Potem zapakować, wpisać adres itd.
Zmieniając podejście odchodzi im cała ta robota - stroną dla gracza jest sklep, który przyjmie kopię gry, wyda od ręki nówkę jeśli ma na stanie, jeśli nie to zamówi (oczywiście jeśli wszystko będzie poprawnie działać). A FFG odbierze zwroty przy okazji następnej dostawy.
Jest to dla sklepów dodatkowa robota, o którą nie prosili, ale jednocześnie upodobnienie branży do innych - zwroty ubrań, butów, elektroniki, mebli, etc. to normalna rzecz. Jeśli dostajesz wadliwy towar (lub na innych zasadach wedle zapisów gwarancji) to przysługuje zwrot lub wymiana w sklepie.
To, że w grach planszowych wydawcy bez problemu dosyłają zgubione i zniszczone elementy wynika raczej ze skali biznesów i generalnie dobrej woli.

W tym wszystkim zastanawia mnie:
- co się stanie ze zwróconymi grami, czy na śmieci, czy będą dostępne kopie przepakowywane
- czy faktycznie im się to opłaci, bo daje to sporo pola do oszustw (w 10 wymianach można skompletować całą grę)
- czy inni wydawcy podłapią metodę (choć tylko najwięksi mogą sobie na to pozwolić)

A póki co pozostaje zacząć zbierać paragony, szczególnie od gier Rebela ;)
Awatar użytkownika
awawa
Posty: 1101
Rejestracja: 02 paź 2014, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 43 times
Been thanked: 38 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: awawa »

Ludzie w US najbardziej skarżą się teraz na dodatkowe koszty, które muszą teraz ponieść przy wysyłce całej gry po zmianie polityki FFG. Przy braku komponentu otrzymywali go bezpośrednio, teraz muszą odesłać wszystko. Przy Posiadłości Szaleństwa w sumie nawet nie wiedzą czy mają co liczyć na upgrade pack i czemu to sklep a nie FFG ma odpowiadać za jego brak i ew. ma zwracać koszty wysyłki i zwrotu gry od/do klienta.
Granie na Bemowie
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: AnimusAleonis »

seki pisze: 21 lut 2020, 08:29 Ale przecież obecnie żadne wydawnictwo nie zrobi ci dodruku gry tylko po to by wymienić brakujące komponenty. Jeśli nakład jest wyczerpany to od każdego wydawcy otrzymasz odpowiedź, że chętnie by dostarczył braki ale niestety tytuł nie jest już dostępny. To żadna nowość.
Kompletnie nie masz racji.
Jak piszesz do wydawcy że brakuje Ci X to nie idzie jego pracownik do ich magazynu sklepowego, ściąga nówkę z półki, i kanibalizuje tylko i wyłącznie po to by Ci dosłać X, i potem leży takie pudło i czeka aż może jakieś jeszcze komponenty będą z niego potrzebne a jak nie to....
Oczywiście zależy od wydawnictwa, ale większość, trzyma stock komponentów - i też często robi większą produkcję danych komponentów - szczególnie tych które z góry wiadomo że mogą ulegać zniszczeniu, albo te które w jakiś rzutach produkcyjnych miały wady itd itp.

Ponadto jeśli nakład jest wyczerpany zdecydowanie nie jest tak że "od każdego wydawcy otrzymasz odpowiedź, że chętnie by dostarczył braki ale niestety tytuł nie jest już dostępny", szybki przykład: pół roku temu Rio Grande dosłało mi jedną kartę z podstawki i jedną z dodatku od angielskiej wersji Jambo... której nakład skończył się... ile... z 15 lat temu? Więc no :wink:
seki pisze: 21 lut 2020, 08:29 Moja opinia jest taka, że zmienią sposób obsługi reklamacji ale summa summarum wszyscy będą zadowoleni. ....
Ale w tym cały sęk: Parts Replacement Program w grupie Asmodee to nie była procedura reklamacji zamówień, tylko cały program gdzie wydawcy w grupie robili i trzymali dodatkowy stock komponentów do swoich gier, i w którym to programie, osoba która posiadała grę z jednego z tych wydawców - a ich katalog jest duży, więc pewnie dotyczyło by każdego z nas - mogła napisać do danego wydawcy i poprosić o dosłanie karty, pionka, znacznika itd itp... czasami byłoby to zrobione bezpłatnie, jeśli wydawca by uznał że z ich/ich partnerów winy, a czasami odpłatnie.

Teraz wynikałoby z tego FAQ, że żaden z wydawców z grupy Asmodee nie będzie trzymał stock żadnych komponentów jakiejkolwiek gry.

Uważasz że pod nowym programem jak ktoś napisze do Asmodee że po otwarciu w swej zamówionej kopii Jamaica brakuje jednego statku czy że w TTR: Japan brakuje 5 wagoników - pierwsze lepsze gry z frontu ich sklepu - lub cokolwiek to wyślą całą nową kopię gry na swój koszt? Bo jakiegokolwiek stock samych komponentów już nie będą trzymać i nie będzie możliwości dosłania tylko kilku wagoników jak było do teraz, albo cala gra albo nic/zwrot częściowy.
No to OK.. oczywiście zobaczymy jak w praniu... ja mam inne zdanie...

I pewnie że co do gier z drugiej ręki to ryzyk fizyk i kupujący bierze ryzyko na siebie, ale popatrz, jeśli ktoś sprzedaje grę z ubytkiem, świadomie czy nie bo to bez różnicy, to znaczy że coś się z tym komponentem niefortunnie stało w przebiegu używania/grania w tytuł... i ,tak mi co najmniej się wydaje z słownictwa, pod tym nowym systemem nie ma rozróżnienia pomiędzy osobą która dziś kupiła z drugiej ręki z brakiem kilku letnią grę - nawet taką w ciągłej produkcji- i zawraca się do Asmodee, a pierwszym właścicielem tej samej gry, który też kupił ją kilka lat temu, nawet bezpośrednio od Asmodee, i wczoraj napisał że brakuję mu kilku tych samych komponentów.
Tak jak wprost piszą dla osób które kupują na rynku wtórnym że mogą sobie pójść na drzewo, to w takiej samej sytuacji będą nawet ich klienci po jakimś czasie...

Dla Ciebie, jako klienta/gracza, to komfortowa/dobra sytuacja wiedzieć że jeśli zamoczysz kartę, czy dziecko Ci zgubi znacznik, to nie że możesz się zwrócić do wydawcy i jak będzie maił/mógł to Ci dośle za opłatą czy bez, tylko że z góry jest kompletnie zero szans na jakąkolwiek pomoc ze strony wydawcy? I by uzupełnić braki musisz de facto kupować nowy egzemplarz. Ponadto też zauważ że na rynku wtórnym można przecież też kupić nowe nie otwarte gry, i jak otworzysz taką grę i są braki czy uszkodzone komponenty, ewidentnie wina producenta, to w nowym systemie też zostajesz kompletnie na lodzie...

Nie wiem jak dla Ciebie ale dla mnie to bardzo słabe. Do nie jednego wydawnictwa pisałem w sprawie duplikatów komponentów przez lata - i nie dlatego że kupiłem grę z brakiem, tylko po prostu z czasem coś się zgubiło czy uszkodziło, chyba nawet jest cały wątek o tym na forum - i często pomagali, przeważnie nawet nie bez opłaty jakiejś choćby symboliczne kilka $ za przesyłkę, ale też oczywiście czasami dostawałem odpowiedz negatywną, jednak co najmniej mogłem napisać i liczyć na pomoc, teraz nawet nie byłoby co pisać ani na cokolwiek liczyć bo z góry jest odpowiedz: Nie. :?

Może jak mówisz będzie tak różowo i Asmodee będzie wysyłało nowe kopie na lewo i prawo....osobiście jednak w to nie wierze, a nawet to i tak kwestia wszystkich przypadków po tym jak trochę czasu i partii od zakupu upłynie..... dla mnie bardzo zły kierunek, i mam nadzieje że inni wydawcy tego nie podłapią i nie stanie się to trendem na rynku.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3365
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1122 times
Been thanked: 1289 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: seki »

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 09:57 Kompletnie nie masz racji.
Oczywiście, że mam rację. Na polskim rynku też były takie przypadki i to całkiem niedawno gdy na forum ktoś się skarżył, że wydawca zaproponował tylko wzór do samodzielnego druku bo nie miał komponentów na wymianę. Na rynku międzynarodowym było też sporo takich przypadków. Pamiętam burze z Xenoshyft Dreadmire gdy okazało się, że w pewnej znaczącej ilości nowych gier brakowało komponentów ale wydawca (CMON) nie był w stanie zrealizować dostawy komponentów tłumacząc się wyczerpaniem nakładu. Oczywiście, że wydawcy trzymają w magazynie komponenty na reklamację ale gdy przestają być dostępne to nie zlecają ich produkcji po to by dostarczyć ci braki. To naprawdę żadna nowość. W takim przypadku pozostaje tylko zwrot produktu.
To, że Asmodee umieściło zapis o dostępności gier na wymianę to zwyczajnie furtka do takich działań w razie czego, gdy tych zapasów zabraknie a nie dlatego by masowo odmawiać wymiany.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2020, 10:25 przez seki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11171
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3391 times
Been thanked: 3307 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: japanczyk »

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 09:57 Nie wiem jak dla Ciebie ale dla mnie to bardzo słabe. Do nie jednego wydawnictwa pisałem w sprawie duplikatów komponentów przez lata - i nie dlatego że kupiłem grę z brakiem, tylko po prostu z czasem coś się zgubiło czy uszkodziło, chyba nawet jest cały wątek o tym na forum - i często pomagali, przeważnie nawet nie bez opłaty jakiejś choćby symboliczne kilka $ za przesyłkę, ale też oczywiście czasami dostawałem odpowiedz negatywną, jednak co najmniej mogłem napisać i liczyć na pomoc, teraz nawet nie byłoby co pisać ani na cokolwiek liczyć bo z góry jest odpowiedz: Nie. :?
Ale wiesz, ze to była dobra wola wydawców? Oni zwyczajnie nie musili Ci dosyłać komponentów - jasne to sie ceni, swietny PR i tak dalej, ale dla wydawcy takiego jak FFG to musi generowac spore straty
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1296
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 366 times
Been thanked: 218 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: ShapooBah »

AnimusAleonis pisze: 21 lut 2020, 09:57 Kompletnie nie masz racji.
Jak piszesz do wydawcy że brakuje Ci X to nie idzie jego pracownik do ich magazynu sklepowego, ściąga nówkę z półki, i kanibalizuje tylko i wyłącznie po to by Ci dosłać X, i potem leży takie pudło i czeka aż może jakieś jeszcze komponenty będą z niego potrzebne a jak nie to....
Oczywiście zależy od wydawnictwa, ale większość, trzyma stock komponentów - i też często robi większą produkcję danych komponentów - szczególnie tych które z góry wiadomo że mogą ulegać zniszczeniu, albo te które w jakiś rzutach produkcyjnych miały wady itd itp.
A skąd się biorą te komponenty na wymianę, jeżeli cała gra produkowana i pakowana jest w zewnętrznej firmie?
Najczęściej rozpruwane są gry, których pudełka uległy zniszczeniu w transporcie, wróciły na reklamację, albo są zwrotkami ze sklepów itd. Ale jak nie ma już takich kartonowych pudeł z "odpadami" to trzeba rozerwać nową grę.
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: AnimusAleonis »

yrq pisze: 21 lut 2020, 09:44 A póki co pozostaje zacząć zbierać paragony, szczególnie od gier Rebela ;)
Ale niezbyt rozumiem co to da długoterminowo.
Tak jak pisałem powyżej, ze słownictwa FAQ wynika że braki w grach używanych i takie które się są z winy klienta nie będą obsługiwane.
Oczywiście pytanie po jakim czasie gra używana, i jak udowodnić czy nie było w pudle przy otwarciu czy klientowi pies zjadł, no ale...
seki pisze: 21 lut 2020, 10:10 Oczywiście, że wydawcy trzymają w magazynie komponenty na reklamację ale gdy przestają być dostępne to nie zlecają ich produkcji po to by dostarczyć ci braki.
No oczywiście że nie, to by było absurdalne. Nigdzie czegoś takiego nie sugerowałem. Ale niektórzy w czasie produkcji zlecają nadprodukcję niektórych komponentów by mieć większą ilość na stanie.
I z tego co mi wiadomo niektóre wydawnictwa w grupie Asmodee tak robiły, a po zmianie teraz nie będą tego robić.

Przecież oczywiste że nikt nie postuluje że wydawca ma dać komponent jak nie ma, ale dotychczas była możliwość, dość prawdopodobna, że jakoś pomogą, teraz z góry wiadomo że nie i koniec.
seki pisze: 21 lut 2020, 10:10 Oczywiście, że mam rację. Na polskim rynku też były takie przypadki...
No ok, ale też były liczne przypadki, też z wpisów na forum, że wydawcy dosłali komponenty nawet dawno, lata, po wyprzedaży nakładu.

Ty masz takie doświadczenie, ja inne, i w sumie nie ma co się przekonywać, ani też nikt nie zrobi audytu wydawnictw by powiedzieć z autorytetem jak faktycznie jest/było, ALE to nie ma znaczenia, jak to robili, czy kanibalizowali nowe egzemparze czy przy produkcji robili dodatkowe ilości czy jakkolwiek inaczej, to do tego czasu było tak że jeśli miałeś jakiś brak w jakieś grze, którą kupiłeś czy od nich czy z drugiej ręki, czy wczoraj czy 3 lata temu, mogłeś napisać do nich i odpłatnie czy nie, w miarę możliwości Ci dosłali.... teraz jest to kompletnie niemożliwe i kropka.

Dla mnie, oczywiście wyłącznie z punktu widzenia klienta, bardzo negatywna sytuacja.
seki pisze: 21 lut 2020, 10:10 To naprawdę żadna nowość. W takim przypadku pozostaje tylko zwrot produktu.
To, że Asmodee umieściło zapis o dostępności gier na wymianę to zwyczajnie furtka do takich działań w razie czego, gdy tych zapasów zabraknie a nie dlatego by masowo odmawiać wymiany.
Jest to nowość i to duża. Do tego czasu Asmodee trzymało komponenty na wymianę/dosłanie, i jak mogło dosyłało, jak się skończyły i nie miało to oczywiście nie wysyłało; teraz już nie będą z góry trzymać żadnych duplikatów komponentów nigdy. To jest nowość w sytuacji i różnica dla klienta.

I też mówisz o tym co raj wcześniej, o de facto sytuacjach reklamacyjnych, a ja mówię o tych wszystkich innych... czyli nie że potrzebujesz komponentu bo producent nawalił ale bo np. bo się znacznik starł, albo wygiął albo zgubił. Bo pewnie nawet bez tego FAQ na pewno jak w Polsce są prawa chroniące konsumenta przed wadliwymi produktami, tu się nic nie zmienia.
raj pisze: 21 lut 2020, 09:32 Nie jestem pewien jakie są regulacje w USA ale na pewno mają coś takiego jak nasza rękojmia. ..
Więc owszem, żal wielki ludzi ogarnie, ale tak naprawdę to wygląda na rezygnację z bonusowego trybu obsługi i przestawienie się na poziom typowy dla innych produktów. W końcu jak ci zginie pierdoła do pralki to producent ci nowej nie przysyła...
Jakieś regulacje/prawa chroniące klientów w USA na pewno są, nie wiem czy bym od razu był pewny że takie, czy w takiej strukturze, jak w Polsce, ale tak te zmiany w Asmodee pod tym kątem nic nie zmieniają. Chodzi o sytuacje powiedzmy "poza gwarancyjne". I tutaj się z Tobą nie zgodzę, jak mi się coś zgubi czy zepsuje w pralce, z mojej winy, czy po gwarancji, to pewnie że producent na swój koszt nie wymieni, czy tym bardziej nie da nowej pralki ALE jak zadzwonisz do producenta to częściej niż nie sprzeda Ci tą pierdółkę/niezbędną część zwał jak zwał, nawet do starszych modeli. Teraz w Asmodee nie ma takiej opcji kompletnie, jedyne co możesz sobie zrobić według nowego programu Asmodee to kupić sobie nową pralkę. To nie jest "poziom typowy dla innych produktów".... z mojego doświadczenia co najmniej.
japanczyk pisze: 21 lut 2020, 10:24 Ale wiesz, ze to była dobra wola wydawców? Oni zwyczajnie nie musili Ci dosyłać komponentów - jasne to sie ceni, swietny PR i tak dalej, ale dla wydawcy takiego jak FFG to musi generowac spore straty
No oczywiście że wiem, dlatego nigdzie nie mówię że jakikolwiek wydawca ma obowiązek coś takiego robić, trzymać dodatkowe komponenty, je rozsyłać, czy że nie rozumiem decyzji Asmodee z punktu księgowego, oczywiście że rozumiem, jedynie że z punktu widzenia klienta, którym jestem, wydaje mi się to bardzo słabą decyzją.
Skasowanie całkowite jakiejkolwiek w ogóle możliwości dokupienia komponentów, oczywiście mi osobiście jako klienta który ma parę ich gier, jest bardzo negatywną sytuacją.
Tyle i aż tyle.



A tak trochę z innej beczki, bo w tych ich roszadach już się gubię: FFG jest teraz nadrzędny Asmodee USA czy odwrotnie? Myślałem że Asmodee USA na górze parasola stoi, ale może coś się zmieniło.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2020, 12:01 przez AnimusAleonis, łącznie zmieniany 1 raz.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
TuReK
Posty: 1482
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
Has thanked: 50 times
Been thanked: 75 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: TuReK »

Thaad, legenda supportu w FFG tu coś o tym napisała:
https://boardgamegeek.com/thread/237216 ... 4#34091094
Z pustego i Saruman nie naleje
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: AnimusAleonis »

ShapooBah pisze: 21 lut 2020, 11:32 A skąd się biorą te komponenty na wymianę, jeżeli cała gra produkowana i pakowana jest w zewnętrznej firmie?
Najczęściej rozpruwane są gry, których pudełka uległy zniszczeniu w transporcie, wróciły na reklamację, albo są zwrotkami ze sklepów itd. Ale jak nie ma już takich kartonowych pudeł z "odpadami" to trzeba rozerwać nową grę.
No nie tylko, z mego doświadczenia, i tak jak można zobaczyć w linku TuReK-a powyżej, wydawcy, szczególnie Ci więksi, wiedzą ile średnio miewają braków i po prostu w produkcji robią z góry trochę większe rzuty komponentów by mieć już te zamienniki.

ALE tak jak wyżej pisałem, nie ma znaczenia jak to robili, clou było takie że to robili... teraz jest to kompletnie skasowane, i dla klientów z reklamacją, którzy teraz będą mieli opcje wymiany/zwrotu, ale, co gorsze, też dla każdego w każdej innej sytuacji.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3365
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1122 times
Been thanked: 1289 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: seki »

Gry się zużywają jak każdy inny produkt. Jeśli go zniszczysz czy zgubisz to kupujesz nowy egzemplarz. Ubolewanie nad tym, że wydawca nie daje możliwości wymieniać zużytych komponentów w nieskończoność jest wg mnie absurdalne. Regulacje w tym zakresie są zdrowe i na miejscu. Nie ma co nad tym ubolewać tylko zacząć dbać o gry.
Awatar użytkownika
awawa
Posty: 1101
Rejestracja: 02 paź 2014, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 43 times
Been thanked: 38 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: awawa »

seki pisze: 21 lut 2020, 12:27 Gry się zużywają jak każdy inny produkt. Jeśli go zniszczysz czy zgubisz to kupujesz nowy egzemplarz. Ubolewanie nad tym, że wydawca nie daje możliwości wymieniać zużytych komponentów w nieskończoność jest wg mnie absurdalne. Regulacje w tym zakresie są zdrowe i na miejscu. Nie ma co nad tym ubolewać tylko zacząć dbać o gry.
Na razie to problem to mają klienci, którzy kupują zdekompletowany >nowy< produkt. I w tym momencie FFG przerzuca koszty logistyki bezpośrednio na klientów albo sklepy. I ciekawe co potem będzie się działo z tymi zwróconymi grami? Refurbish? Gdyż chyba żaden dystrybutor nie będzie wyrzucał egzemplarza, gdzie brakuje jednej figurki, kilku kart lub żetonów? Tyle że te produkty ze zwrotów będą miały często rozpakowane karty, wyciśnięte żetony, lekko sponiewieraną instrukcje lub pudełko itp. Je też wymienią zanim trafi to do ponownej dystrybucji?
Granie na Bemowie
Awatar użytkownika
arian
Posty: 830
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 267 times
Been thanked: 593 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: arian »

Ale dlaczego koszt wysyłki miałby być przerzucany na klientów? Przecież jeśli produkt jest uszkodzony, to sprzedawca musi go wymienić na swój koszt. W USA jest inaczej? Jeśli nie to FFG w zasadzie będzie płacić dodatkowo za wysyłkę, jeśli ktoś kupuje bezpośrednio u nich, albo koszty te poniesie sklep, jeśli ktoś zamawia przez pośrednika.
Awatar użytkownika
TuReK
Posty: 1482
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
Has thanked: 50 times
Been thanked: 75 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: TuReK »

Asmodee sobie mogli policzyć, że lepiej wysłać nową grę a wybrakowaną wyrzucić niż opłacać pracowników, którzy zajmują się wymianą komponentów, kompletowaniem pełnych egzemplarzy itd do tego przy takim sposobie zwrotów nie beda się zajmować używkami czy podróbkami.
Na There will be games jest dość ciekawa dyskusja o tym:
https://therewillbe.games/forum/45-comm ... rts-policy
Z pustego i Saruman nie naleje
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3365
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1122 times
Been thanked: 1289 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: seki »

awawa pisze: 21 lut 2020, 12:33
seki pisze: 21 lut 2020, 12:27 Gry się zużywają jak każdy inny produkt. Jeśli go zniszczysz czy zgubisz to kupujesz nowy egzemplarz. Ubolewanie nad tym, że wydawca nie daje możliwości wymieniać zużytych komponentów w nieskończoność jest wg mnie absurdalne. Regulacje w tym zakresie są zdrowe i na miejscu. Nie ma co nad tym ubolewać tylko zacząć dbać o gry.
Na razie to problem to mają klienci, którzy kupują zdekompletowany >nowy< produkt. I w tym momencie FFG przerzuca koszty logistyki bezpośrednio na klientów albo sklepy. I ciekawe co potem będzie się działo z tymi zwróconymi grami? Refurbish? Gdyż chyba żaden dystrybutor nie będzie wyrzucał egzemplarza, gdzie brakuje jednej figurki, kilku kart lub żetonów? Tyle że te produkty ze zwrotów będą miały często rozpakowane karty, wyciśnięte żetony, lekko sponiewieraną instrukcje lub pudełko itp. Je też wymienią zanim trafi to do ponownej dystrybucji?
Ja rozumiem Twoje argumenty. Jeśli koszty wysyłki spadną na klientów czy sklepy na pewno na Asmodee spadnie fala zasłużonej krytyki. Nie wyobrażam sobie też by gry z wyciśnietymi żetonami miały wrócić do sprzedaży jako pełnowartościowy produkt. Może pojawi się nowa kategoria jakościowa gier tzn refurbished. Jeśli konsument świadomie się na to zgodzi w niższe cenie to nie widzę przeszkód. Moja dyskusja z Animusem opierała się nad zapisem w regulaminie o wymianie "pod warunkiem dostępności" produktu. Dla niego to tragedia a dla mnie coś normalnego i żadna nowość.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2020, 12:50 przez seki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AnimusAleonis
Posty: 1775
Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
Been thanked: 251 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: AnimusAleonis »

seki pisze: 21 lut 2020, 12:49 Moja dyskusja z Animusem opierała się nad zapisem w regulaminie o wymianie "pod warunkiem dostępności" produktu. Dla niego to tragedia a dla mnie coś normalnego i żadna nowość.
Raz, tam nie ma żadnego regulaminu, tylko spisany ogólny FAQ.
Dwa, zdaje mi się że my o różnych rzeczach rozmawialiśmy: dla mnie negatywne jest to że od teraz Asmodee, co najmniej w stanach, nie będzie nigdy miało części do jakiekolwiek gry dostępnych dla klienta. Tyle i aż tyle. A nie że jak nie mają gry na stanie to mi nie prześlą zamiennika w ramach gwarancji/reklamacji, co jest oczywiste chyba dla każdego, i nie podlega dyskusji.

Dla przykładu dotąd można było spokojnie napisać do DoW i odpłatnie, jeśli mieli na stanie, zamówić zestaw czy tylko kilka wagoników danego koloru, teraz będzie to kompletnie nie możliwe. Dla mnie to mało pozytywna zmiana.
Więcej, wynikałoby ze sposobu zapisu tego FAQ i komentarzy/wpisów na BGG itd, że nawet jeśli osoba z DoW do której się dodzwoni będzie bardzo chciała i miała te wagoniki pod ręką, to i tak nie będzie mogła pomoc bo „corporate policy”, ewentualnie jak masz jeszcze paragon i brak był od początku/fabryczny to wyślij do nas, czy tam sklepu lokalnego, i wymienimy na nowy egzemplarz gry, a jak nie to się możesz bujać :?
seki pisze: 21 lut 2020, 12:27 Gry się zużywają jak każdy inny produkt. Jeśli go zniszczysz czy zgubisz to kupujesz nowy egzemplarz.
Jak Ci półka w lodówce się złamie to wyrzucasz lodówkę i kupujesz nową? No okkk... :roll:
seki pisze: 21 lut 2020, 12:27 Ubolewanie nad tym, że wydawca nie daje możliwości wymieniać zużytych komponentów w nieskończoność jest wg mnie absurdalne. Regulacje w tym zakresie są zdrowe i na miejscu. Nie ma co nad tym ubolewać tylko zacząć dbać o gry.
Ok, każdy ma swój punkt widzenia... ja z pewnością nie każe Ci patrzeć nieprzychylnie na te zmiany... więc mam nadzieje że tez uszanujesz że z mego punktu są one negatywne... bez opisywania ich jako "absurdalne"...

To co piszesz jest trochę jak mówienie że producenci samochodów nie powinni mieć/produkować części zamiennych i nie ma co ubolewać tylko dbać o samochód i nie mieć wypadków.... albo pewnie najlepiej nie jeździć i trzymać w garażu.

Plus jakby było tak "zdrowo i na miejscu" i nie było co "ubolewać" i w ogóle różowo, to pewnie nie byłoby takich wpisów przez pracowników FFG jak ten który TuReK przytacza powyżej...

Ale luz, Ty na to patrzysz tak, ja inaczej, jak faktycznie będzie to przekonamy się tak naprawdę w praniu za rok lub dwa, bo na razie to tylko spekulacje i odczucia.

Jakby nie było, i na szczęście, na razie tyczy się to tylko gier zakupionych w USA... mam szczerą nadzieję że nie przeleje się to na wydawców/partnerów grupy Asmodee w Europie, bo jest ich dużo, i u nie jednego z nich ceniłem sobie serwis i obsługę właśnie "po okresie gwarancyjnym".

*** EDIT *** by nie robić double post
TuReK pisze: 21 lut 2020, 12:48 Asmodee sobie mogli policzyć, że lepiej wysłać nową grę a wybrakowaną wyrzucić niż opłacać pracowników, którzy zajmują się wymianą komponentów, kompletowaniem pełnych egzemplarzy itd do tego przy takim sposobie zwrotów nie beda się zajmować używkami czy podróbkami.
Na There will be games jest dość ciekawa dyskusja o tym:
https://therewillbe.games/forum/45-comm ... rts-policy
Dzięki za linki :)
A widziałeś może coś o tym jak będzie z obsługą powiedzmy "po okresie gwarancyjnym"? Czy w ogóle będzie sens się zwracać o pomoc do wydawcy w takich sytuacjach?

A tak trochę na boku, jakby ktoś był ciekawy, tutaj lista wszystkich wydawców pod parasolem Asmodee: LINK
Mało ich nie jest, a niektóre nazwy na tej liście mnie zaskoczyły.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2020, 14:58 przez AnimusAleonis, łącznie zmieniany 2 razy.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
profes79
Posty: 427
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 35 times
Been thanked: 137 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: profes79 »

seki pisze: 21 lut 2020, 12:27 Gry się zużywają jak każdy inny produkt. Jeśli go zniszczysz czy zgubisz to kupujesz nowy egzemplarz. Ubolewanie nad tym, że wydawca nie daje możliwości wymieniać zużytych komponentów w nieskończoność jest wg mnie absurdalne. Regulacje w tym zakresie są zdrowe i na miejscu. Nie ma co nad tym ubolewać tylko zacząć dbać o gry.
Widzisz; kilka lat temu "zgubiłem" komplet żetonów do jednej z gier strategicznych GMT - nie wszystkie ale jedną konkretna armie do jednej konkretnej bitwy z pudła z grą, która tych bitew zawiera bodajże osiem (czyli w sumie 16 armii) i która to gra była już dawno OOP. Napisałem z pytaniem o możliwość dosłania komponentów (wskazując konkretny arkusz żetonów) i dostałem odpowiedź, że tak, jak najbardziej, jak będę w najbliższym czasie coś zamawiał, żebym dopisał to do zamówienia. Nie pociągnąłem dalej tematu "jak mogę dostać same żetony bez zamówienia" bo okazało się, że żetony przez pomyłkę spakował grający wtedy ze mną kumpel bo kolorystyka była taka sama jak jego gry w którą też wtedy graliśmy i problem się rozwiązał. Niemniej jednak GMT bezproblemowo podchodzi do takich kwestii - oczywiście kwestię "z zamówieniem" rozumiem bo trudno żeby pokrywali koszt przesyłki na drugi koniec świata. Natomiast gdyby stosowali politykę Asmodee to mógłbym o takiej pomocy zapomnieć.
Awatar użytkownika
ThunderFantastic
Posty: 112
Rejestracja: 23 gru 2018, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 16 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: ThunderFantastic »

To ja dodam swoje trzy grosze.
Zamówiłem Ishtara z Portalu przed premierą, razem z inną grą. Postępując mało inteligentnie a nawet głupio, postanowiłem ulepszyć wypraskę :). Oczywiście spaprałem sprawę i połowa wypraski poszła do kosza. Ale napisałem do Portalu w tej sprawie, że przeceniłem swoje umiejętności i zepsułem wypraskę i czy jest szansa na nową. W odpowiedzi dostałem info, że na ten czas ( 3dni po premierze ;) nie mają takich "zapasowych" elementów ale, żebym się odezwał w niedługim czasie to może coś będą mieli. Cudów nie oczekiwałem ale ich odpowiedź jest dla mnie bardzo pozytywna.
Takie drobne gesty zostawiają pozytywny obraz o wydawnictwie. Za jakiś czas jeszcze raz się przypomnę i może coś z tego będzie.
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Nowa polityka wymiany gier od FFG w Stanach

Post autor: c08mk »

Przejrzałem na szybko nowe zasady wymiany i rzuciło mi się w oczy, że poza Stanami trzeba się kontaktować z lokalnym sprzedawcą. Czyli zmiana dotyczy nie tylko USA ale też reszty świata.
Pewnie pociągnę jeszcze te tytuły, które są wydawane (czyli LCGi) i z grami od FFG/Asmode dam sobie spokój. Wpadek, w porównaniu do innych wydawców, nie mieli co prawda dużo ale nie mam zamiaru odsyłać całych pudeł żeby wymienić jedną kartę.
ODPOWIEDZ