The Lord of the Rings / Władca Pierścieni LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: donmakaron »

alpha pisze: 08 kwie 2020, 12:38 Mam 3 pytania do w/w karty:
1. Czy dodatki zakryte też trzeba najpierw sprawdzić, czy nie mają tego ograniczenia?
Nie trzeba, zakryta karta funkcjonuje jak pusta karta niezależnie co jest z drugiej strony.
alpha pisze: 08 kwie 2020, 12:38 2. Czy użycie karty (dodatku): "Wsparcie Orłów" kwalifikuje "Wasala Pana Wiatrów" do odrzucenia z gry?
Nie wiem czy dodanie ataku lub obrony do bohatera oznacza, że "Wasal..." brał udział w ataku, czy po prostu dodaję, a "Wasal..." zostaje w grze?
W takim przypadkiem Wasal nie brał udziału w ataku. Musi jako taki zaatakować przeciwnika, żeby być liczonym jako biorący udział w ataku.
alpha pisze: 08 kwie 2020, 12:38 3. Czy się różni zwrot "tę kartę" od zwrotu "nazwa karty"?
Chodzi o to, że w opisie "Wasala" zamiast zwrotu "odrzuć tę kartę" jest napisane "odrzuć Wasala Pana Wiatrów", natomiast przy "Wsparciu Orłów" jest napisane "odrzuć tę kartę".
Coś się chyba namieszało, bo Wsparcie Orłów nie mówi "odrzuć tę kartę", ale generalnie te zwroty stosowane są zamiennie w takim przypadku. "Odrzuć tę kartę" będzie odnosiło się do karty, na której jest napisane, chyba że kontekst wyraźnie mówi inaczej. Odrzucenie danej karty po tytule będzie się również odnosiło do kopii tej karty, z której efekt jest używany (np. nie można zaatakować jednym Wasalem, a odrzucić drugiego).
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Dziękuję za odpowiedzi.
Mam kolejne pytania, a te dotyczą dodatku "Khazad-Dum", a konkretnie scenariusza "Ucieczka z Morii".

1. Wróg - Bezimienny Strach
Po co mu 27 punktów wytrzymałości, skoro nie można go atakować w żaden sposób?

2. Nie mam aktywnego obszaru, a karta 2B jeszcze jest na stronie 2A i czeka na przekręcenie jej na drugą stronę do odpowiedniego momentu.
Dokonałem postępu w wyprawie (3 punkty), ale gdzie te żetony położyć? :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Sarseth
Posty: 725
Rejestracja: 22 kwie 2016, 10:31
Has thanked: 32 times
Been thanked: 42 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: Sarseth »

alpha pisze: 08 kwie 2020, 14:42 Dziękuję za odpowiedzi.
Mam kolejne pytania, a te dotyczą dodatku "Khazad-Dum", a konkretnie scenariusza "Ucieczka z Morii".

1. Wróg - Bezimienny Strach
Po co mu 27 punktów wytrzymałości, skoro nie można go atakować w żaden sposób?

2. Nie mam aktywnego obszaru, a karta 2B jeszcze jest na stronie 2A i czeka na przekręcenie jej na drugą stronę do odpowiedniego momentu.
Dokonałem postępu w wyprawie (3 punkty), ale gdzie te żetony położyć? :)
Ad.1 Pytasz o spoiler? :) EDIT: jednak nie dowiesz się tego w tym scenariuszu. Ale jak chcesz wiedzieć czemu to zapraszam tutej:
Spoiler:
Ad.2 A dlaczego karta scenariusza jest nieprzekręcona? Jest jeden upierdliwy scenariusz z tym mechanizem którego nie mam jednej odpowiedzi i jak widziałem na YT ludzie grają go dwojako a zazwyczaj nie tak jak Caleb wyjaśniał w mailach na pytania tego scenariusza. Ale wydaje mi się, że powinieneś mieć już 2A w tym momencie. Wyjątkiem jest wygenerowanie progresu po fazie wyprawy, a posiadanie w takim momencie właśnie strony A. - ja w tym momencie nie dokładałem po prostu. Ale czy sobie utrudniałem niepotrzebnie, nie wiem.
Rebel 6% (trójmiasto)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Kilka kolejnych pytań:

1. Sprzymierzeniec (sfera Duch) - "Najlepsze Konie Riddermarchii"
Akcja: Wyczerp i odrzuć Najlepsze Konie Riddermarchii aby (...)
Skoro go odrzucam, to po co go wyczerpać?

2. Wydarzenie (sfera Duch) - "Naprzód, Po śmierć"
Akcja: Odrzuć sprzymierzeńca z cechą Rohan (...)
Z gry, czy z ręki?

3. Sprzymierzeniec (sfera Duch) - "Zwiadowca z północy"
Umieszcza żetony na obszarach w strefie przeciwności.
Gdy taki obszar zbierze odpowiednią ilość żetonów postępu, to spada on (ten obszar) na stos kart odrzuconych.
Czy uważa się, że podróżowałem na taki obszar, czy tylko to, że został on zbadany?
Pytam, bo jeden z obszarów w dodatku "Brama Czerwonego Rogu" ma tekst:
Podróż: (...) obniż o 11 poziom graczy (...)
Czy gdy ten obszar spada w wyniku w/w sytuacji, to obniżam o 11 poziom zagrożenia każdego gracza, czy jedyny efekt to lot tej karty na stos? :)

4. Wróg będący najpierw w zwarciu z graczem dostał pułapkę, co go unieruchomiło. Oczywiście w momencie wejścia w zwarcie otrzymał kartę cienia.
A jak wygląda sytuacja w kolejnych rundach?
a) czy ten wróg cały czas jest w zwarciu z graczem pomimo unieruchomienia? Chyba tak, ale wolę się upewnić.
b) czy cały czas (co rundę) ten wróg w pułapce otrzymuje kartę cienia (oczywiście bez efektu dla graczy)? Chyba tak, ale wolę się upewnić.
c) jeżeli otrzymuje kartę cienia, to czy można tę kartę odwrócić żeby zobaczyć co nas ominęło? W sumie i tak odrzucamy ją na stos kart odrzuconych awersem do góry więc pewnie tak, ale .... :D

5. Podobna sytuacja odnośnie punktu "c" z pytania 4:
a) Jeżeli mam przeszukać talię spotkań, coś tam znaleźć, a potem na koniec potasować ten stos, to czy (w trakcie poszukiwań) można sobie analizować ten stos pod kątem tego co tam jeszcze nas czeka?
Ja wiem, że i tak to zostanie potasowane, ale chodzi mi o to, co tam w ogóle jeszcze jest (w małych stosach łatwo zapamiętać).
b) Czy stos kart odrzuconych talii spotkań można w dowolnym momencie przeglądać (bez zmiany układu) i analizować co tam jest?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Sarseth
Posty: 725
Rejestracja: 22 kwie 2016, 10:31
Has thanked: 32 times
Been thanked: 42 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: Sarseth »

Spoiler:
Ad1. jeśli byłyby wyczerpane to bys nie mógł ich użyć. Chodzi o to że musi być możliwość ich wyczerpania. Tak krócej niż "Jeżeli nie są wyczerpane".
Ad2. zawsze z gry. Z ręki tylko wtedy kiedy jest napisane to dosłownie.
Ad3. Nie, ten efekt odpala się jak przenosisz tę kartę ze strefy zagrożenia na strefę aktualnej lokalizacji. Tam jest słowo "Podróż", a podróż to nie jest zbadanie lokalizacji na maksa. Góry Mirkwood są dobrym przykładem (Mountains of Mirkwood). Tam masz Podróż i to się nie odpala, ale jakbyś zbadał lokalizacje do końca przez tego sojusznika to odpowiedź się normalnie może odpalić.
Ad4. Na szybko pytanie, jak mu dałeś pułapkę w fazie walki? Pytam, bo z tego co opisujesz mam wrażenie że dałeś mu pułapkę w nielegalnym momencie. Ale jeśli użyłeś innej karty która na to pozwala lub zagrałeś to podczas fazy drugiej to ok. Odpowiadam na pytania: tak, jest cały czas, nic nie jest napisane że go wyrzuca z tego miejsca, masz rację. Tak, dostaje, też nic nie jest napisane że nie dostaje. I tak, znowu tak, odrzucasz tę kartę więc ją widzisz ^^
Ad5. a) A wiesz że nie wiem, mam wrażenie że możesz do momentu karty ale ogólnie ja się nigdy w to nie bawiłem bo i tak grając scenariusz poraz 20 wiem co tam jest, a pierwsze podejścia są zawsze najciekawsze jak nie wiesz zupełnie co Cię czeka. Ale oczywiście to sprawa indywidualna, ale odwrotnie nie zrobisz - nie zapomnisz kart na 21 rozrwykę jak jednak będziesz chciał zagrać w scenariusz i być zaskoczonym.
b) Zasady takiej nie ma i to akurat robię jak już gram ten scenariusz 20 raz, bo wiem że danej karty np jest 4 sztuki i nie lubię zaprzątać pamięci rzeczami specjalnie (krótkoterminowa u mnie działa gorzej ;) ) i dlatego traktuje discard pile jako otwarte karty - co jest oczywiście legalne. Pytanie A jest o doświadczenie, a pytanie B o zabawę w memo według mnie ;p
Rebel 6% (trójmiasto)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Sarseth pisze: 10 kwie 2020, 06:56 Ad4. Na szybko pytanie, jak mu dałeś pułapkę w fazie walki? Pytam, bo z tego co opisujesz mam wrażenie że dałeś mu pułapkę w nielegalnym momencie.
Ale jeśli użyłeś innej karty która na to pozwala lub zagrałeś to podczas fazy drugiej to ok. Odpowiadam na pytania: tak, jest cały czas, nic nie jest napisane że go wyrzuca z tego miejsca, masz rację. Tak, dostaje, też nic nie jest napisane że nie dostaje. I tak, znowu tak, odrzucasz tę kartę więc ją widzisz ^^
Czemu w nielegalnym momencie?
Przecież podczas fazy walki są 4 okienka na akcje.

Instrukcja (str. 18, część tekstu wyciąłem, a inne podkreśliłem/zakolorowałem):
Spoiler:
---------------------------------------------------------------------------------
Przy okazji kilka kolejnych pytań odnośnie dodatku: Brama Czerwonego Rogu :)

1. Obszar - Leże Wargów
Spoiler:
Nie rozumiem czemu nie mógłbym (zwrot: jeśli to możliwe) umieścić tego wroga w strefie przeciwności? :roll:

2. Podstęp - Lawina!
Spoiler:
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale Lawina! zmusza mnie do przydzielenia wszystkich postaci do wyprawy?
Czyli nawet jeżeli moment przydzielania postaci do wyprawy już minął, to mimo wszystko kolejne postacie dołączają do tamtych co poszły na wyprawę?

3. Wróg - Śnieżny Warg
Spoiler:
a) Znowu pojawia się zwrot: "jeśli to możliwe". Czemu nie można by zadać tego 1 obrażenia broniącej się postaci?
b) ja rozumiem, że nie można się bronić sprzymierzeńcem, ale jeżeli atak jest niebroniony, to nie da się mimo wszystko skorzystać ze sprzymierzeńca-wartownika?

4. Wróg - Górski Warg
Spoiler:
Jeżeli karta nie ma sama w sobie cienia, to sprawa jasna.
A co jeśli postać ma dodatek "Płonąca Gałąź", który anuluje wszystkie efekty cienia z kart rozdanych atakującemu wrogowi?
Czy ten dodatek "zrobił" z karty cienia, kartę bez cienia (i wtedy Górski Warg wraca do strefy przeciwności), czy też karta cienia liczy się, że ma ten cień, tylko ten cień nie szkodzi broniącemu się (i Górski Warg zostaje w zwarciu z graczem)?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

Podróż na obszar, a umieszczenie na nim punktów postępu to nie jest to samo. Obszar jest zbadany, gdy położymy na nim wymaganą liczbę punktów postępu. Żeby tego dokonać, najpierw musi się on stać aktywnym obszarem, a to jest możliwe po wykonaniu akcji podróży. Czasem trzeba zapłacić za to jakąś cenę, odpalając zazwyczaj niekorzystny efekt. Obszar może być jednak zbadany, gdy jest w strefie przeciwności i gdy jest w grze karta, która umożliwia umieszczenie punktów postępu na obszarach w SP, np. różni Zwiadowcy to mogą robić. Wtedy obszar też może zostać zbadany i ląduje w śmietniku lub puli zwycięstwa.

Pułapka nie jest wydarzeniem, tylko dodatkiem, który można zagrać tylko w fazie planowania.

1. Bo możesz mieć już wszystkich Wargów w grze, lub w śmietniku?
2. Tak, reszta też dołącza, czyli zostaje wyczerpana, ale ich siła woli też się dolicza na szczęście.
3. Musisz bronić bohaterem i wtedy dajesz mu 1 obrażenie. Gdy atak jest niebroniony, to nie zadajesz, bo nie ma obrońcy.
4. Nie wiem czy w faqu tego nie ma. W każdym razie jeśli Warg dostał kartę cienia z efektem cienia, to Płonąca Gałąź nie jest w stanie zablokować efektu wymuszonego z karty Warga. Płonąca Gałąź anuluje jedynie efekt cienia, z karty cienia.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

RUNner pisze: 10 kwie 2020, 11:45 Pułapka nie jest wydarzeniem, tylko dodatkiem, który można zagrać tylko w fazie planowania.
No ładnie. Nie wczytywałem się w tę kartę, bo to znajomy gra sferą Wiedzy. To oznacza powtórkę niektórych scenariuszy :roll:
RUNner pisze: 10 kwie 2020, 11:45 1. Bo możesz mieć już wszystkich Wargów w grze, lub w śmietniku?
Hmmm....
Przeszukaj talię Spotkań i weź 1 kopię Górskiego Warga, a następnie umieść ją w strefie przeciwności (jeśli to możliwe)
Przeszukaj talię Spotkań i weź 1 kopię Górskiego Warga (jeśli to możliwe), a następnie umieść ją w strefie przeciwności
Rozumiesz różnicę? :D
RUNner pisze: 10 kwie 2020, 11:45 3. Musisz bronić bohaterem i wtedy dajesz mu 1 obrażenie. Gdy atak jest niebroniony, to nie zadajesz, bo nie ma obrońcy.
O, a to ostatnie zdanie to jest poprawne?
RUNner pisze: 10 kwie 2020, 11:45 4. Nie wiem czy w faqu tego nie ma. W każdym razie jeśli Warg dostał kartę cienia z efektem cienia, to Płonąca Gałąź nie jest w stanie zablokować efektu wymuszonego z karty Warga. Płonąca Gałąź anuluje jedynie efekt cienia, z karty cienia.
Górski Warg nie ma efektu: Wymuszony.
Skoro Płonąca Gałąź anuluje efekt cienia, a nie sam cień, to znaczy to, że Górski Warg otrzymał kartę cienia, więc pozostaje w zwarciu, prawda?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

alpha pisze: 10 kwie 2020, 12:24
RUNner pisze: 10 kwie 2020, 11:45 3. Musisz bronić bohaterem i wtedy dajesz mu 1 obrażenie. Gdy atak jest niebroniony, to nie zadajesz, bo nie ma obrońcy.
O, a to ostatnie zdanie to jest poprawne?
W sensie nie zadajesz 1 obrażenia bo nie ma obrońcy. Normalne obrażenia wchodzą na czysto w któregoś z bohaterów.
alpha pisze: 10 kwie 2020, 12:24 Górski Warg nie ma efektu: Wymuszony.
Skoro Płonąca Gałąź anuluje efekt cienia, a nie sam cień, to znaczy to, że Górski Warg otrzymał kartę cienia, więc pozostaje w zwarciu, prawda?
Jeśli karta cienia miała efekt cienia, nawet anulowany, to pozostaje w zwarciu. Jeśli nie było efektu to Warg ucieka do SP. Gdybyś zagrał Fintę i Warg by nie atakował, to karta cienia nie byłaby odkrywana, więc Warg by został w zwarciu. Zdolność pasywna Warga działa przez cały czas i czeka na efekt. Przy ujawnieniu karty cienia ten efekt może się odpalić.

Co do zdolności Leże Wargów, to jest to oczywiste, że musisz mieć w Talii Spotkań jakiegoś Warga, żeby go umieścić w grze. Gdy masz wszystkich rozrzuconych po SP, śmietniku i zwarciu, to kolejnego nie dołożysz z Talii Spotkań i efekt nie zadziała. Dlatego zwrot, o ile to możliwe.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

A czy jakakolwiek wartość może spaść poniżej zera?

Jedna z kart podstępu obniża siłę woli o 1. Trafiliśmy 2 takie karty na raz, czyli obniżają o 2.
Jeżeli postać ma 1 "słoneczko", to ile przy takich 2 kartach ostatecznie ma?
a) 0
b) -1

Jak to się traktuje? Granicą jest zero, czy też na minus mogą spadać te wartości?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

alpha pisze: 10 kwie 2020, 23:49 A czy jakakolwiek wartość może spaść poniżej zera?

Jedna z kart podstępu obniża siłę woli o 1. Trafiliśmy 2 takie karty na raz, czyli obniżają o 2.
Jeżeli postać ma 1 "słoneczko", to ile przy takich 2 kartach ostatecznie ma?
a) 0
b) -1

Jak to się traktuje? Granicą jest zero, czy też na minus mogą spadać te wartości?
Zgodnie z faq, minimum to wartość zero:
(1.43) Modyfikowanie zmiennych wartości
Gra stale sprawdza i (jeśli to konieczne) aktualizuje ilość zmiennej wartości, która jest modyfikowana. Za każdym razem, kiedy modyfikator jest stosowany, cała liczba jest przeliczona, biorąc pod uwagę wszystkie aktywne modyfikatory. Ilość nie może zostać zredukowana poniżej zera. Karta nie może posiadać ujemnego kosztu, statystyki, słowa kluczowego itp.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Dzięki. Tak mi się wydawało, że gdzieś o tych modyfikatorach kiedyś czytałem, ale nie pamiętałem gdzie.
Muszę jeszcze raz przeczytać FAQ, żeby nie zadawać zbędnych pytań :oops:

Mieliśmy wczoraj taką sytuację, że
Spoiler:
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

A propos faq, szkoda, że Galakta odpuściła sobie wsparcie dla WP, bo na stronie nie jest umieszczona najnowsza wersja... A najnowszy faq wyszedł 3 lata temu.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

alpha pisze: 11 kwie 2020, 09:59
Mieliśmy wczoraj taką sytuację, że
Spoiler:
Ja bym to nazwał epickim zakończeniem przygody ;) Takie partie się długo pamięta, zwłaszcza gdy coś się idealnie utrafi, bądź zabraknie jednego punktu... Już nawet nie mówię o różnych twistach, które się zdarzają w trakcie partii. Talia spotkań może coś wykreować, gracze mają możliwości. Genialna gra, bez dwóch zdań.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

RUNner pisze: 11 kwie 2020, 10:15 .
Gra jest faktycznie miodzio :D

Pierwszy raz w Khazadm-Dum spróbowałem mieszać sfery, bo do tej pory grałem tylko mono (Duch), żona cały czas mono (najpierw Wiedza, teraz Taktyka), znajomy też mono (najpierw Przywództwo, teraz Wiedza).
Ja rzuciłem się na głęboką wodę i zmieszałem Duch+Wiedza+Taktyka, ale to nie za bardzo chce działać, bo moja talia zrobiła się ogromna (ponad 100 kart). To jest zbyt wtedy losowa rozgrywka.
Zrobiłem 10 podejść w ten sposób i testowałem różne karty z każdej z tych sfer. Już mniej więcej wiem co warto wziąć do przygody.

Nie wiem tylko czy mieszanie 3 sfer nie jest również zbyt losowe.
Lepiej mieć 2 sfery, czy 3 też da radę? Tak się zastanawiam i sam nie wiem.
Przy 2 sferach mam większą szansę, że wykorzystam karty.
Przy 3 sferach to czasami mam fajne karty, a nie mam jak ich użyć (bez Pieśni).
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Dodatek: Czatownik

Wiadomo, że gdy skończy się Talia Przeciwności, to kart cienia nie rozdaję się w tej rundzie, bo stos ten zostaje przetasowany (stworzony na nowo) dopiero podczas wyprawy rundę później.
A czy tak samo jest w przypadku macek, które trzeba sprawdzać odrzucając karty z Talii Przeciwności?
Obstawiam, że tak, bo jedyny moment stworzenia jej na nowo to w/w moment, ale wolę się upewnić.
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

Zgadza się, talia spotkań pozostaje pusta do kolejnej fazy Wyprawy.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Dodatek - Mroki Morii

1. Karta Wyprawy 2B
http://www.cardgamedb.com/index.php/lot ... stward-tld
Po odkryciu: Pierwszy gracz wykonuje test orientacji. Jeśli test się nie powiedzie,
należy odkryć z talii Spotkań tyle kart, ilu graczy bierze udział w grze i umieścić
je w strefie przeciwności. Następnie wszystkie efekty "Zagubieni:" w grze ulegają
aktywacji
Jeżeli test mi się powiódł, to wszystko co pisze po słowie "Następnie" mimo wszystko mam zrobić?
To następnie brzmi mi tak, jakby dotyczyło porażki w teście, ale można też to zinterpretować inaczej, więc nie wiem...

Niby w FAQ jest takie coś:
(1.15) Słowo „następnie”
Jeśli na karcie występuje słowo „następnie”, to najpierw
należy prawidłowo rozegrać efekt poprzedzający
to słowo, aby móc rozegrać efekt znajdujący się za
wspomnianym słowem.
Z tego wniosek, że jeżeli oblałbym ten test, to efekty "Zagubieni:" nie zostaną aktywowane.
Pokręcone to jest i już nie wiem jak to działa.
FAQ mi wcale nie pomogło w tym momencie :roll:

2. Obszar - Wijący się korytarz
http://www.cardgamedb.com/index.php/lot ... assage-tld
Czy "Zwiadowca z północy" też nie może tam położyć żetonów bez tego testu orientacji?

3. Wróg - Goblin-Donosiciel
http://www.cardgamedb.com/index.php/lot ... -sneak-tld
Czy ten wróg przy odpowiednim ułożeniu kart w talii Spotkań zamiast się bić będzie sobie krążył w kółko od gracza do gracza, zamiast atakować? :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

1. Żeby wykonać instrukcję po słowie „następnie”, warunek wcześniej musi zostać wypełniony, czyli test orientacji oblany w tym przypadku.
2. Zgadza się, trzeba robić test nawet gdy położenie punktów postępu wynika z karty, a nie z pomyślnie zakończonej wyprawy.
3. Owszem, Goblin będzie krążył między graczami dopóki nie wylosujesz karty innej niż Podstęp. Dzieje się to w fazie spotkań, więc w końcu u kogoś zakotwiczy i będzie atakował.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Dodatek - Kamienne Podstawy Ziemi

1. W wyniku przydzielenia do wyprawy (postacie są wyczerpane z racji przydzielenia), udało nam się uzyskać tak dużo punktów, że aktywny obszar oraz karta wyprawy spadają.
W tym momencie w teorii nastąpiłaby podróż, a potem testy zwarcia i walka.
Jednak ta ilość punktów za wyprawę (zanim odbędziemy podróż) wymusza od razu przejście na kolejną kartę wyprawy, i tutaj... dno się zapada i wpadamy do rzeki.
Skutkuje to tym, że każdy tworzy własną strefę przeciwności.

Co się teraz dzieje?
a) dalej postacie są wyczerpane, bo były przydzielone do wyprawy
b) postacie przygotowują się (wracają do pionu)

Czy z racji tego, że tworzymy nowe własne strefy przeciwności, to cała aktualna runda dobiega końca?
Bo wygląda to tak, że wszystkie karty z talii spotkań wypadają z gry, a w to miejsce ma wejść nowa talia (mix nowej czekającej plus aktualna ale bez obszarów).
Stąd pytanie: czy pomiędzy wpadnięciem do rzeki, a stworzeniem własnej strefy przeciwności, pomija się w związku z tym fazy podróży, spotkania, walki i przechodzi się od razu do fazy odpoczynku?

2. Gdy każdy z nas ma własną strefę przeciwności, to rozumiem, że stos jest wspólny (talia przeciwności jest jedna)?
Jeżeli TAK, to jeżeli jakaś postać podejrzy wierzchnią kartę ze wspólnej talii, to jak to się ma do tego, że zanim przyjdzie kolej na osobę co tę kartę widziała, to inny gracz tę kartę odkryje i położy do własnej strefy? To jakoś jest do kontrolowania? Jeżeli dobrze rozumiem, to każda faza jest wykonywana przez każdego gracza, a potem przechodzimy do kolejnej fazy, i znowu każdy ją wykonuje, itd.
Czy też może każdy wykonuje całą rundę, a potem drugi gracz, potem trzeci, i tak w kółko?
Co się wtedy dzieje z żetonem pierwszego gracza?
A jeżeli dwaj gracze się połączą, a trzeci jest sam, to ta dwójka graczy jak ma operować żetonem pierwszego gracza?

3. Są 2 przedmioty cele, które mają dopisek "Mroczna fala": "Topór Durina" i "Hełm Durina".
Czy gdy podniosę je i korzystam z nich, to jako karę co rundę otrzymuję efekt mrocznej fali?
Nie rozumiem tego zwrotu na karcie celu.
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

1. W tym momencie gra przechodzi w tryb „reorganizacji” stołu, ale cały porządek rundy się nie zmienia. Postacie są wyczerpane. Po przygotowaniu osobnych stref przeciwności, przechodzicie do fazy Podróży, którą rozpoczyna najpierw pierwszy gracz i dalej kolejne osoby. W ten sposób należy rozgrywać kolejne fazy. Żeton pierwszego gracza przechodzi do kolejnego gracza w fazie odpoczynku.
2. Gracze korzystają ze wspólnej Talii Spotkań, więc jeśli ktoś sobie podejrzy kartę grubo przed wyprawą, a nie jest pierwszym graczem, to ta wiedza nic mu nie da. Nie powinien on się nawet dzielić nią z innymi, bo wszyscy jesteście rozdzieleni. Dlatego najlepiej podpatrywać karty w „swojej” fazie wyprawy, zanim się przydzieli do niej postacie.
3. Mroczna fala odpala się tylko wtedy, gdy karta zostaje odkryta z Talii Spotkań. Gdy te przedmioty masz u siebie, nie przejmujesz się tym słowem kluczowym.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

RUNner pisze: 14 kwie 2020, 07:04 2. Gracze korzystają ze wspólnej Talii Spotkań, więc jeśli ktoś sobie podejrzy kartę grubo przed wyprawą, a nie jest pierwszym graczem, to ta wiedza nic mu nie da. Nie powinien on się nawet dzielić nią z innymi, bo wszyscy jesteście rozdzieleni. Dlatego najlepiej podpatrywać karty w „swojej” fazie wyprawy, zanim się przydzieli do niej postacie.
Bohater Denethor posiada akcję z wyczerpaniem. Jeżeli wyczerpiesz go do wyprawy lub walki, to nie skorzystasz z tej zdolności.
Jeżeli jednak jakimś cudem zostanie on dalej przygotowany (do końca rundy), to można go wykorzystać w fazie odpoczynku, żeby ta zdolność nie zmarnowała się.
Gdy jest jedna sfera przeciwności, to sobie tak podglądamy.
Gdy stref jest kilka, to już nie da się z tego skorzystać... chyba, że normalnie wyczerpując bohatera, co jak wspomniałem wyklucza jego udział w innych "zadaniach" :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: alpha »

Po 10 porażkach pod rząd z dodatkiem "Cień i płomień", mamy go dość (nie mam y pomysłu na niego), więc ominęliśmy go (kiedyś wrócimy) i otworzyliśmy kolejny :evil: , czyli:

Dodatek: Spadkobiercy Numenoru
Scenariusz: Cień nad Pelargirem

Scenariusz na start nakazuje umieścić w Strefie Przeciwności: 3x Portowy Zbir (gramy we 3 osoby).
Obszar aktywny na start to: Skacząca Ryba, który przy niekorzystnym dociągu kart może umieścić 3 kolejnych wrogów (być może 2 kolejnych Portowych Zbirów).
Potem odkrywamy 3 karty w fazie Wyprawy, co też może skutkować kolejnymi wrogami.
Razem max 9, gdzie max 5 to Portowe Zbiry.

Gracz, który ma przy sobie na start Zwój Alcarona, ma w pierwszej rundzie przechlapane, bo Portowe Zbiry mają napisane na swoich kartach, że biegną do niego.
No dobra, nawet jeżeli nie w wyniku nieudanej wyprawy, to ich poziom zagrożenia jest 25, więc raczej marna szansa na to, żeby do niego nie przyszli.

Pytanie: czy wszystkie Portowe Zbiry (PZ) biegną do gracza ze zwojem, czy tylko pierwszy?
Pytam, bo przed rozpatrzeniem 1-szego PZ warunek jest spełniony (gracz podniósł zagrożenie), ale przy rozpatrywaniu 2-go to już gracz nic nie podnosił, więc ilu z nich biegnie do zwoju? :wink:

Pytanie dodatkowe: Skoro PZ chcą ten zwój odebrać, to jeżeli zwój zostanie odebrany, a potem taki PZ zostanie zabity, ale nikt z graczy zwoju nie podniesie i będzie on sobie leżał w Strefie Przeciwności, to czy pierwszy wróg jaki wyjdzie to automatycznie go podniesie, czy też zwój będzie sobie leżał bez nikogo? A może tylko PZ chcą ten zwój, a inni wrogowie nie są nim zainteresowani? Niby nie jest to karta strzeżona, ale jednak chcą ten zwój zabrać, więc nie wiem jak do tego podejść :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 573 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: RUNner »

alpha pisze: 21 kwie 2020, 13:05 Gracz, który ma przy sobie na start Zwój Alcarona, ma w pierwszej rundzie przechlapane, bo Portowe Zbiry mają napisane na swoich kartach, że biegną do niego.
No dobra, nawet jeżeli nie w wyniku nieudanej wyprawy, to ich poziom zagrożenia jest 25, więc raczej marna szansa na to, żeby do niego nie przyszli.
Zbiry z automatu pobiegną po nieudanej wyprawie, lub na końcu rundy. A tak normalnie w fazie spotkań, ale tutaj jest rozdział wg kolejności graczy. Gdy gracie w trójkę, to każdy gracz powinien z jednym wejść z własnej woli.
alpha pisze: 21 kwie 2020, 13:05 Pytanie: czy wszystkie Portowe Zbiry (PZ) biegną do gracza ze zwojem, czy tylko pierwszy?
Pytam, bo przed rozpatrzeniem 1-szego PZ warunek jest spełniony (gracz podniósł zagrożenie), ale przy rozpatrywaniu 2-go to już gracz nic nie podnosił, więc ilu z nich biegnie do zwoju? :
Efekty wymuszone zachodzą równocześnie, więc owszem, wszystkie zbiry na powiernika zwoju ;)
alpha pisze: 21 kwie 2020, 13:05 Pytanie dodatkowe: Skoro PZ chcą ten zwój odebrać, to jeżeli zwój zostanie odebrany, a potem taki PZ zostanie zabity, ale nikt z graczy zwoju nie podniesie i będzie on sobie leżał w Strefie Przeciwności, to czy pierwszy wróg jaki wyjdzie to automatycznie go podniesie, czy też zwój będzie sobie leżał bez nikogo? A może tylko PZ chcą ten zwój, a inni wrogowie nie są nim zainteresowani? Niby nie jest to karta strzeżona, ale jednak chcą ten zwój zabrać, więc nie wiem jak do tego podejść :)
Zwój będzie sobie leżał w strefie i czekał na gracza. I tak trzeba ten zwój podjąć żeby przejść scenariusz, ale nie trzeba się z tą akcją spieszyć. Najpierw trzeba nieco „wyczyścić” pole gry. Zwój jest dołączany tylko to wroga, który zadał obrażenia powiernikowi.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Endrju87
Posty: 82
Rejestracja: 06 sie 2018, 17:08
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Władca Pierścieni - LCG (zasady i wątpliwości)

Post autor: Endrju87 »

Witam,
Powrót do gry po kilku miesiącach przerwy to nie tylko fun ale też kolejne pytania albo wątpliwości oraz odkrywanie, że wcześnie grało się żle.
1. Jeżeli poprzez kartę wyprawy do zwarcia dochodzi z wrogiem z wyższym zagrożeniem to, taki wróg atakuje, ewentualnie się broni i na koniec rundy wraca do strefy przeciwności, skąd w następnej rundzie nie wchodzi do zwarcia bo zagrożenie jest niższe od jego progu, czy może ten wróg zostaje w zwarciu z graczem, mimo jego wyższego zagrożenia.
2. Co się dzieje z kartami zagrożenia, które posiadają punkty zwycięstwa, a zostały pokonane lub zbadane w kontekście np karty wyprawy, która mówi żeby wszystkie odrzucone karty zagrożenia wtasować do stosu kart zagrożeń, takie karty wtasowujemy do stosu kart, czy poprostu po ich przebadaniu odrzucamy na inny stos i już więcej nie uczestniczą w rozgrywce.
3. Jeżeli w 3 fazie wyprawy przebadamy aktywny obszar, odrzucając go, możemy w kolejnie fazie tej samej rundy - w fazie podróży wziąść nowy obszar jako aktywny.
4. Gandalf bohater z sagi Droga Mrocznieje, ma umiejkę, że górną odkryta kartę z puli kart może zagrywać jakby taka kartę trzymał na ręce. Co z kątami na ręce może zagrywać tylko neutralne? Czy do zagrania karty odkrytej z talli może używać zasobów innych bohaterów?
ODPOWIEDZ