Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Testuję wersję online ale bez instrukcji to daremne a na stronie wydawcy nie znajduję.
Może ktoś poratować?
Może ktoś poratować?
Re: Ganz schön clever - online
Ostatnio zmieniony 09 maja 2022, 08:45 przez Filut, łącznie zmieniany 1 raz.
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
Re: Ganz schön clever - online
Clever Hoch Drei - Zasady PL
(bez przypominania podstaw z poprzednich części serii)
Żółta kostka
Jako aktywny gracz wybierając żółtą kostkę musisz zaznaczyć jedno pole (szare albo białe) :
- w pierwszym rzucie: tylko w górnym rzędzie oznaczonym I
- w drugim rzucie: tylko w środkowym rzędzie II
- w trzecim - tylko w trzecim III
Powtarzając swoją własną (lub cudzą) kostkę (np. białą - jokera) musisz wpisać liczbę tylko w rzędzie (I, II lub III) odpowiednim do pozycji jokera w kolejności wykonanych rzutów. Jeśli jesteś pasywnym graczem, możesz zaznaczyć tylko jedno z 6 szarych pól!
Punktacja: pozioma. Pod koniec gry liczysz, ile pól zaznaczyłeś w każdej z 3 linii. Za każdą linię otrzymujesz tyle punktów, ile wskazano w tabeli w żółtym obszarze.
np. mając zaznaczone w żółtej strefie tylko 3 skreślenia, np. zaliczone każde z pół z "6" otrzymasz 6 punktów (3 x 2vp).
Turkusowa kostka
Jeśli wybierzesz turkusową kostkę, musisz zaznaczyć jedno z pól liczbą, którą wyrzuciłeś w tym obszarze. Jeśli jesteś aktywnym graczem i na twoich polach (użytych w I lub II rzucie kości) znajdują się już inne kości o tej samej liczbie, możesz zaznaczyć inne pole w tej samej kolumnie dla każdej z tych kości. Jeśli jesteś graczem pasywnym, możesz zaznaczyć dodatkowe pole dla każdej dodatkowej kości z tym samym numerem na srebrnej tacy. W tym obszarze gracze mogą zaznaczyć do 3 pól na raz (gracze pasywni w wyjątkowych przypadkach nawet więcej).
Jak tylko zaznaczysz wszystkie pola z turkusowym tłem (tylko z turkusowym!) w kolumnie lub wierszu, otrzymasz bonus, który jest wyświetlany pod tą kolumną lub na końcu tego wiersza.
Punktacja: pozioma. Liczysz, ile pól zaznaczyłeś w każdej z 5 linii w tym obszarze. Za każdą linię otrzymujesz tyle punktów, ile wskazano w tabeli na turkusowym obszarze.
Niebieska
Wpisujesz liczby w puste pola uzyskane z sumy kości: białej + niebieskiej:
- w prawą stronę liczby kolejno większe o 1, czyli: 8,9,10,11...
- w lewą stronę liczby mniejsze o 1, czyli: 6, 5, 4, 3...
Możesz wprowadzić cyfrę 7 po dowolnej innej liczbie, w ten sposób „resetując" rząd liczb. Po 7 wpisujesz dokładnie 1 wyższą lub 1 niższą, jak poprzednio.
Uzyskując (z innego obszaru) bonusową liczbę na obszar niebieski nie możesz wpisać "7", wpisujesz w wybranym polu wartość o 1 większą/mniejsza)
Punktacja: patrzysz na dwa skrajne pola, w których wprowadziłeś liczbę. Otrzymasz punkty pokazane powyżej tych dwóch pól. Dodatkowo otrzymujesz 4 punkty bonusowe za każdą liczbę mniejszą lub równą 4 i za każdą liczbę większą lub równą 10.
Brązowa
Musisz zaznaczyć pole z wyrzuconą liczbą. Możesz zaznaczyć tylko te pola, które są bardziej na prawo niż ostatnie zaznaczone pole w tym wierszu. Zaczynasz więc gdzie chcesz, ale rozsądniej jak najdalej w lewo i stamtąd kierujesz się w prawo. Możesz zaznaczyć dane pole, pominąć kilka następnych i zaznaczyć kolejne. Później nie możesz jednak zaznaczyć pól pominiętych (pustych, na lewo od skreślonej liczby).
Punktacja: Otrzymasz tyle punktów, ile wskazano w tabeli na brązowym obszarze. Więc możesz zdobyć pełne 90 punktów i wszystkie bonusy tylko wtedy, gdy nie pominiesz żadnego pola.
Różowa
Zaczynasz od skrajnej lewej strony i wpisujesz liczbę w następnym wolnym polu na pasku. Nie możesz pominąć żadnych pól. Wybierając różową kostkę decydujesz czy chcesz uzyskać bonus z pola - wtedy musisz wpisać połowę wartości cyfry (obowiązuje zaokrąglenie w górę: 5 i 6 dzielone na pół daje 3).
Jeśli wolisz więcej punktów, pomnóż liczbę na kostkach przez liczbę pokazaną na gwiazdce nad polem i wprowadź tę wartość, nie otrzymujesz bonusu.
Punktacja: suma wartości wpisanych w pola, np. 1, 3, 12, 3, 1 = 20 punktów
Joker-liczbowy (kostka ze znakami zapytania) :
Możesz użyć tej akcji jako aktywny i pasywny gracz, aby użyć wybranej kości tak, jakby pokazywała inną liczbę. Jeśli dostępne pole akcji jokera-liczbowego pokazuje określoną liczbę, musisz użyć dokładnie tej liczby. Jeśli pole akcji pokazuje „?” możesz wybrać wartość (od 1 do 6). Nie musisz używać aktywnych pól akcji na tym pasku od lewej do prawej. Możesz więc wykorzystać pole działania, które w tej chwili przynosi Ci największe korzyści. Możesz najpierw użyć powtórzenia kości (swojej lub cudzej) i następnie zmienić wartość tej kości jokerem-liczbowym.
Nie obracasz użytej do ruchu kostki! Uznajesz, że kostka pokazuje inną liczbę i zapisujesz ją na swoim arkuszu gry. We wszystkich innych przypadkach, na przykład, które kości zostaną umieszczone na srebrnej tacy lub dla innych graczy, którzy używają tych kości, pierwotnie wyrzucona liczba pozostaje ważna.
np. w swoim pierwszym rzucie wybrałeś żółtą kość 5, w drugim rzucie brązową kość 5, w trzecim rzucie wybrałeś białą kość o wartości 1, umieszczasz ją na swojej planszy jako 1 (nie obracasz jej, bo inny gracz może skopiować Twoją kość, jest ona ciągle "jedynką"). Skreślasz wybrane posiadane pole Jokera-liczbowego i traktujesz białą jedynkę jakby miała wartość 5. Decydujesz się wpisać ją na obszarze turkusowym - więc zaznaczasz tam wybrane TRZY pola w kolumnie z cyframi 5.
Twój oponent ma na tacy: niebieską 3, różową 1 i turkusową 6. Wybiera turkusową kość, skreśla wybrane pole jokera-liczbowego tak by traktować ją jakby miała wartość 3. I zaznacza w obszarze turkusowym DWA pola w kolumnie z cyframi 3.
Aby ogarnąć zasady w praktyce - przypominam link:
https://www.schmidtspiele.de/static/onl ... index.html
(bez przypominania podstaw z poprzednich części serii)
Żółta kostka
Jako aktywny gracz wybierając żółtą kostkę musisz zaznaczyć jedno pole (szare albo białe) :
- w pierwszym rzucie: tylko w górnym rzędzie oznaczonym I
- w drugim rzucie: tylko w środkowym rzędzie II
- w trzecim - tylko w trzecim III
Powtarzając swoją własną (lub cudzą) kostkę (np. białą - jokera) musisz wpisać liczbę tylko w rzędzie (I, II lub III) odpowiednim do pozycji jokera w kolejności wykonanych rzutów. Jeśli jesteś pasywnym graczem, możesz zaznaczyć tylko jedno z 6 szarych pól!
Punktacja: pozioma. Pod koniec gry liczysz, ile pól zaznaczyłeś w każdej z 3 linii. Za każdą linię otrzymujesz tyle punktów, ile wskazano w tabeli w żółtym obszarze.
np. mając zaznaczone w żółtej strefie tylko 3 skreślenia, np. zaliczone każde z pół z "6" otrzymasz 6 punktów (3 x 2vp).
Turkusowa kostka
Jeśli wybierzesz turkusową kostkę, musisz zaznaczyć jedno z pól liczbą, którą wyrzuciłeś w tym obszarze. Jeśli jesteś aktywnym graczem i na twoich polach (użytych w I lub II rzucie kości) znajdują się już inne kości o tej samej liczbie, możesz zaznaczyć inne pole w tej samej kolumnie dla każdej z tych kości. Jeśli jesteś graczem pasywnym, możesz zaznaczyć dodatkowe pole dla każdej dodatkowej kości z tym samym numerem na srebrnej tacy. W tym obszarze gracze mogą zaznaczyć do 3 pól na raz (gracze pasywni w wyjątkowych przypadkach nawet więcej).
Jak tylko zaznaczysz wszystkie pola z turkusowym tłem (tylko z turkusowym!) w kolumnie lub wierszu, otrzymasz bonus, który jest wyświetlany pod tą kolumną lub na końcu tego wiersza.
Punktacja: pozioma. Liczysz, ile pól zaznaczyłeś w każdej z 5 linii w tym obszarze. Za każdą linię otrzymujesz tyle punktów, ile wskazano w tabeli na turkusowym obszarze.
Niebieska
Wpisujesz liczby w puste pola uzyskane z sumy kości: białej + niebieskiej:
- w prawą stronę liczby kolejno większe o 1, czyli: 8,9,10,11...
- w lewą stronę liczby mniejsze o 1, czyli: 6, 5, 4, 3...
Możesz wprowadzić cyfrę 7 po dowolnej innej liczbie, w ten sposób „resetując" rząd liczb. Po 7 wpisujesz dokładnie 1 wyższą lub 1 niższą, jak poprzednio.
Uzyskując (z innego obszaru) bonusową liczbę na obszar niebieski nie możesz wpisać "7", wpisujesz w wybranym polu wartość o 1 większą/mniejsza)
Punktacja: patrzysz na dwa skrajne pola, w których wprowadziłeś liczbę. Otrzymasz punkty pokazane powyżej tych dwóch pól. Dodatkowo otrzymujesz 4 punkty bonusowe za każdą liczbę mniejszą lub równą 4 i za każdą liczbę większą lub równą 10.
Brązowa
Musisz zaznaczyć pole z wyrzuconą liczbą. Możesz zaznaczyć tylko te pola, które są bardziej na prawo niż ostatnie zaznaczone pole w tym wierszu. Zaczynasz więc gdzie chcesz, ale rozsądniej jak najdalej w lewo i stamtąd kierujesz się w prawo. Możesz zaznaczyć dane pole, pominąć kilka następnych i zaznaczyć kolejne. Później nie możesz jednak zaznaczyć pól pominiętych (pustych, na lewo od skreślonej liczby).
Punktacja: Otrzymasz tyle punktów, ile wskazano w tabeli na brązowym obszarze. Więc możesz zdobyć pełne 90 punktów i wszystkie bonusy tylko wtedy, gdy nie pominiesz żadnego pola.
Różowa
Zaczynasz od skrajnej lewej strony i wpisujesz liczbę w następnym wolnym polu na pasku. Nie możesz pominąć żadnych pól. Wybierając różową kostkę decydujesz czy chcesz uzyskać bonus z pola - wtedy musisz wpisać połowę wartości cyfry (obowiązuje zaokrąglenie w górę: 5 i 6 dzielone na pół daje 3).
Jeśli wolisz więcej punktów, pomnóż liczbę na kostkach przez liczbę pokazaną na gwiazdce nad polem i wprowadź tę wartość, nie otrzymujesz bonusu.
Punktacja: suma wartości wpisanych w pola, np. 1, 3, 12, 3, 1 = 20 punktów
Joker-liczbowy (kostka ze znakami zapytania) :
Możesz użyć tej akcji jako aktywny i pasywny gracz, aby użyć wybranej kości tak, jakby pokazywała inną liczbę. Jeśli dostępne pole akcji jokera-liczbowego pokazuje określoną liczbę, musisz użyć dokładnie tej liczby. Jeśli pole akcji pokazuje „?” możesz wybrać wartość (od 1 do 6). Nie musisz używać aktywnych pól akcji na tym pasku od lewej do prawej. Możesz więc wykorzystać pole działania, które w tej chwili przynosi Ci największe korzyści. Możesz najpierw użyć powtórzenia kości (swojej lub cudzej) i następnie zmienić wartość tej kości jokerem-liczbowym.
Nie obracasz użytej do ruchu kostki! Uznajesz, że kostka pokazuje inną liczbę i zapisujesz ją na swoim arkuszu gry. We wszystkich innych przypadkach, na przykład, które kości zostaną umieszczone na srebrnej tacy lub dla innych graczy, którzy używają tych kości, pierwotnie wyrzucona liczba pozostaje ważna.
np. w swoim pierwszym rzucie wybrałeś żółtą kość 5, w drugim rzucie brązową kość 5, w trzecim rzucie wybrałeś białą kość o wartości 1, umieszczasz ją na swojej planszy jako 1 (nie obracasz jej, bo inny gracz może skopiować Twoją kość, jest ona ciągle "jedynką"). Skreślasz wybrane posiadane pole Jokera-liczbowego i traktujesz białą jedynkę jakby miała wartość 5. Decydujesz się wpisać ją na obszarze turkusowym - więc zaznaczasz tam wybrane TRZY pola w kolumnie z cyframi 5.
Twój oponent ma na tacy: niebieską 3, różową 1 i turkusową 6. Wybiera turkusową kość, skreśla wybrane pole jokera-liczbowego tak by traktować ją jakby miała wartość 3. I zaznacza w obszarze turkusowym DWA pola w kolumnie z cyframi 3.
Aby ogarnąć zasady w praktyce - przypominam link:
https://www.schmidtspiele.de/static/onl ... index.html
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Clever hoch Drei Challenge Block - czyli Clever Cubed doczekało się nowego notesu.
Obecnie da się zamówić z Polski m.in. w sklepie Libristo, importowany produkt - edit: dotarł po 2 tygodniach. Warto było czekać: rewelacja!
Poza tym ponoć jest dostępny jako zakup w app.
Wśród zmian m.in.:
żółty - skreślenie trzech pionowo daje dodatkowe 3 pz
turkus - każdy zakreślony biały kwadrat daje dodatk. 4 pz
niebieski - 7 nadal resetuje, poza tym +/- 2
róż - na trzech polach dolicza się jednorazowo 3,4,5 pz
Obecnie da się zamówić z Polski m.in. w sklepie Libristo, importowany produkt - edit: dotarł po 2 tygodniach. Warto było czekać: rewelacja!
Poza tym ponoć jest dostępny jako zakup w app.
Wśród zmian m.in.:
żółty - skreślenie trzech pionowo daje dodatkowe 3 pz
turkus - każdy zakreślony biały kwadrat daje dodatk. 4 pz
niebieski - 7 nadal resetuje, poza tym +/- 2
róż - na trzech polach dolicza się jednorazowo 3,4,5 pz
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
- kuleczka91
- Posty: 421
- Rejestracja: 10 lut 2020, 18:27
- Has thanked: 632 times
- Been thanked: 419 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Spoiler:
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
O, a właśnie dziś rano szukałem - dziękuję za info, kupię od razu kolejny egzemplarz bo to zdecydowanie najlepszy notes (najcięższa łamigłówka) z całej serii. Garstka graficznych różnic nie oddaje uroku zmian dopóki się w to nie zagra.
ps. co do klubu w Mikołowie: ogrywamy m.in. Clever Hoch Drei, ostatnio - z tłumaczeniem zasad - w 4 osoby zajęło chyba z 40 minut (wtf?!). Spotykamy się w kilka/kilkanaście osób w każdy wtorek, co drugi piątek, na miejscu darmowe: kawa, herbata, poczęstunki. Obszerna sala w centrum miasta, 200 m obok bezpłatny parking. Można wpaść samemu lub ze znajomymi. Zapraszamy
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Nikt o to nie pytał, ale wszyscy na to czekali
Clever 4Ever nadchodzi
data wydania: prawdopodobnie październik 2022
W czwartej edycji Ganz schön Clever (będącej już siódmym notesem) - Wolfgang Warsch serwuje nowe wyzwania:
- segment żółty wymaga wpisywania liczb rosnąco, a jeden z trzech (niezbędnych do zapełnienia) rzędów daje punkty ...ujemne.
- już nie sumujemy wartości niebieskiej i białej kostki, trzeba użyć obu do określenia współrzędnych pola (nr rzędu i kolumny)
- sekcja szara została podzielona na podobszary, które należy zacząć wykreślać od lewej do prawej
- strefa zielona postawi nas przed wyborem czy cisnąć w szybkie bonusy czy bardziej w punkty
- jedynka na różowej kości nic nie zapewnia, ale do każdej pozostałej cyfry (od 2 do 6) jest przypisany konkretny efekt
- z dodatkowych bonusów: do aktywacji jest umiejętność wpływania na wynik kości w fazie pasywnej
I dobrze że wydają kolejne wersje tej gry, dobrze robią, dobrze, wszystko jest w porządku, jest git pozdrawiam całą Legnice, dobrych chłopaków i niech się to trzyma, dobry przekaz leci
Clever 4Ever nadchodzi
data wydania: prawdopodobnie październik 2022
W czwartej edycji Ganz schön Clever (będącej już siódmym notesem) - Wolfgang Warsch serwuje nowe wyzwania:
- segment żółty wymaga wpisywania liczb rosnąco, a jeden z trzech (niezbędnych do zapełnienia) rzędów daje punkty ...ujemne.
- już nie sumujemy wartości niebieskiej i białej kostki, trzeba użyć obu do określenia współrzędnych pola (nr rzędu i kolumny)
- sekcja szara została podzielona na podobszary, które należy zacząć wykreślać od lewej do prawej
- strefa zielona postawi nas przed wyborem czy cisnąć w szybkie bonusy czy bardziej w punkty
- jedynka na różowej kości nic nie zapewnia, ale do każdej pozostałej cyfry (od 2 do 6) jest przypisany konkretny efekt
- z dodatkowych bonusów: do aktywacji jest umiejętność wpływania na wynik kości w fazie pasywnej
I dobrze że wydają kolejne wersje tej gry, dobrze robią, dobrze, wszystko jest w porządku, jest git pozdrawiam całą Legnice, dobrych chłopaków i niech się to trzyma, dobry przekaz leci
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
- Bruno
- Posty: 2029
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1508 times
- Been thanked: 1155 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Fajnie, że kontynuują serię, ale z drugiej strony, "Doppelt so Clever" to chyba mój sweet spot i np. w "Clever hoch Drei" grywałem tylko bezpośrednio po premierze, bo wydał mi się zbyt wymagający jak na gierkę do autobusu czy metra...
Ano właśnie - mając "jedynkę" i "dwójkę" w domu, w zasadzie i tak grywam już tylko w wersję elektroniczną na stronie internetowej, bo dużo łatwiej i szybciej jest wyszukać możliwe opcje użycia kości, a przede wszystkim można zagrać w środkach komunikacji miejskiej.
Ano właśnie - mając "jedynkę" i "dwójkę" w domu, w zasadzie i tak grywam już tylko w wersję elektroniczną na stronie internetowej, bo dużo łatwiej i szybciej jest wyszukać możliwe opcje użycia kości, a przede wszystkim można zagrać w środkach komunikacji miejskiej.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
O widzisz, a dla mnie drugą część zdecydowanie najsłabszą. Jedynak prosta do lekkiego pokombinowania. Dwójka niepotrzebnie skomplikowana nie dającą więcej frajdy niż pierwsza prostsza część. Trójka przyjemnie cięższa, sporo myślenia i dużo frajdy.Bruno pisze: ↑15 wrz 2022, 13:51 Fajnie, że kontynuują serię, ale z drugiej strony, "Doppelt so Clever" to chyba mój sweet spot i np. w "Clever hoch Drei" grywałem tylko bezpośrednio po premierze, bo wydał mi się zbyt wymagający jak na gierkę do autobusu czy metra...
Ano właśnie - mając "jedynkę" i "dwójkę" w domu, w zasadzie i tak grywam już tylko w wersję elektroniczną na stronie internetowej, bo dużo łatwiej i szybciej jest wyszukać możliwe opcje użycia kości, a przede wszystkim można zagrać w środkach komunikacji miejskiej.
W sumie dokładnie tak samo mam z azulami i mam nadzieję że również tutaj czwarta część okaże się najlepsza.
- Bruno
- Posty: 2029
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1508 times
- Been thanked: 1155 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
No dobra, może jeszcze się przeproszę z "trójką" i dam jej szansę
Ale z Twoją opinią co do "Doppelt so..." się nie zgadzam - poprzeczka jest ciut wyżej niż w jedynce, natomiast zawiłe zasady "trójki" (pola szare, turkusowe itd.) trochę mnie od tej edycji odstręczyły
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
-
- Posty: 1002
- Rejestracja: 15 cze 2017, 11:36
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 310 times
- Been thanked: 278 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Drewniane, bok około 16mm (sprawdzone na polskiej wersji Rzuć na Tacę
Spoiler:
Sprzedam:
Cerebria, Miasteczka, Weather Machine - metalowe zębatki
Cerebria, Miasteczka, Weather Machine - metalowe zębatki
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Bardzo Ci dziękuję z szybką odpowiedź i za naukowe podejście do sprawy
Mam cichą nadzieję, że suwmiarkę miałeś już wcześniej..
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Mam jeszcze takie pytanie, czy można przygodę zacząć od Dużych Sum, czy to nie najlepszy pomysł? Czy może Rzuć na tacę jest bardziej wprowadzające i to ważne?
Kupiłam Mamie Duże Sumy, dość dawno, ale nie zaczęła nawet grać
Ani próbować
A lubi gry w kości, więc myślałam, że będzie szał..
Czy pierwsza część lub jej instrukcja są na tyle prostsze, że warto spróbować raz jeszcze, tym razem z częścią pierwszą?
Kupiłam Mamie Duże Sumy, dość dawno, ale nie zaczęła nawet grać
Ani próbować
A lubi gry w kości, więc myślałam, że będzie szał..
Czy pierwsza część lub jej instrukcja są na tyle prostsze, że warto spróbować raz jeszcze, tym razem z częścią pierwszą?
- Bruno
- Posty: 2029
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1508 times
- Been thanked: 1155 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
W Dużych Sumach stopień skomplikowania jest większy, ale myślę, że z punktu widzenia osoby - jak rozumiem - niegrającej nawet podstawka może mieć zbyt wysoki próg wejścia, by samodzielnie go pokonać.
Radziłbym Ci raczej zaproponować Twojej mamie wspólną rozgrywkę w to, co już macie, i przekonać się, czy ta gra w ogóle jej odpowiada. Takie wspólne wprowadzenie w zasady może bardzo pomóc.
Niemniej, nawet jeśli wspólna zabawa będzie się jej podobać, to nie gwarantuje, że będzie po ten tytuł sięgać do rozgrywki solo...
Radziłbym Ci raczej zaproponować Twojej mamie wspólną rozgrywkę w to, co już macie, i przekonać się, czy ta gra w ogóle jej odpowiada. Takie wspólne wprowadzenie w zasady może bardzo pomóc.
Niemniej, nawet jeśli wspólna zabawa będzie się jej podobać, to nie gwarantuje, że będzie po ten tytuł sięgać do rozgrywki solo...
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Dziękuję Ci za odpowiedź
Gra w gry w kości, lubi gry w karty wymagające szukania najlepszych zestawów. Grała w Wyprawę do El Dorado, Jaipur, Gejsze, Azul Letni Pawilon, Wsiąść do Pociągu, Ogródek..
I pomyślałam, że może jeśli to wydaje się być zakręcone, to może i tłumaczenie przez kogoś nie pomoże, tylko odstraszy i zniechęci.
Stąd pomysł, że może nawet w tej opcji, z tłumaczeniem Mamie zasad i wspólnym graniem, lepsze byłoby Rzuć na tacę. Pytam o to, bo nie umiem sama ocenić różnic pomiędzy tymi grami, w tym pod względem skomplikowania zasad.
No właśnie zależy co rozumiemy przez osobę grającą
Gra w gry w kości, lubi gry w karty wymagające szukania najlepszych zestawów. Grała w Wyprawę do El Dorado, Jaipur, Gejsze, Azul Letni Pawilon, Wsiąść do Pociągu, Ogródek..
No właśnie też o tym pomyślałam, wiec zaczęłam czytać sobie na necie instrukcję, żeby się przygotować i trochę się zagubiłam
I pomyślałam, że może jeśli to wydaje się być zakręcone, to może i tłumaczenie przez kogoś nie pomoże, tylko odstraszy i zniechęci.
Stąd pomysł, że może nawet w tej opcji, z tłumaczeniem Mamie zasad i wspólnym graniem, lepsze byłoby Rzuć na tacę. Pytam o to, bo nie umiem sama ocenić różnic pomiędzy tymi grami, w tym pod względem skomplikowania zasad.
- Bruno
- Posty: 2029
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1508 times
- Been thanked: 1155 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Ganz schön clever jest na pewno trochę łatwiejsze (brak srebrnej kości, prostsze zasady rubryki żółtej, niebieskiej i zielonej) niż Doppelt so...
Nie znam Twojej mamy, więc trudno mi wskazać właściwe działanie. Niemniej, opierając się na własnej ocenie sytuacji, podtrzymuję swoją poradę z poprzedniego posta.
Nie znam Twojej mamy, więc trudno mi wskazać właściwe działanie. Niemniej, opierając się na własnej ocenie sytuacji, podtrzymuję swoją poradę z poprzedniego posta.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Dziękuję Ci raz jeszcze. Bardzo mi pomogłeś
Poczytałam obie instrukcje i już wiem, co zrobić. Dla mnie, jako osoby która nigdy w to nie grała, różnice pomiędzy wersjami są tak duże (głównie pod względem intuicyjności - na korzyść Rzuć na tacę), że doszłam do wniosku, że lepiej będzie zacząć od Rzuć na tacę. Przedstawić Mamie zasady i z nią pograć aż będzie to dla niej łatwe. A te mniej skomplikowane zasady mają też większe szanse nie zostać zapomniane za jakiś czas, bo są bardziej intuicyjne niż w kolejnych częściach i można je sobie przypomnieć nawet patrząc po prostu na bloczek - co zwiększa szanse na to, że gra będzie używana
Już odczucia towarzyszące mi podczas czytania instrukcji były zupełnie różne: "ok, czaję, wszystko jest ok, rozumiem o co chodzi, potrafię zapamiętać, mogę grać, spoko" vs "ale co? a to jak było w tamtym kolorze? czyli ile tych kości mogę użyć dodatkowo? to za co będzie ten bonus? jeszcze raz.." + niepokój
A nie jestem jakimś nieogarem
Dochodzi jeszcze ten aspekt, że jeśli ja będę czuć grę i nie będę miała wątpliwości co do zasad to będę w stanie lepiej Mamie ją sprzedać i do niej zachęcić
Więc Duże sumy będą opcją, do której można przejść za jakiś czas.
Jeszcze tylko się nie zdecydowałam czy będę kupować całą grę czy tylko bloczek punktacji.
Ale z tym dylematem już sobie poradzę sama*
Dobrego dnia
*aczkolwiek jeśli ktoś ma w tym aspekcie jakieś sugestie to proszę się dzielić
No właśnie.
Poczytałam obie instrukcje i już wiem, co zrobić. Dla mnie, jako osoby która nigdy w to nie grała, różnice pomiędzy wersjami są tak duże (głównie pod względem intuicyjności - na korzyść Rzuć na tacę), że doszłam do wniosku, że lepiej będzie zacząć od Rzuć na tacę. Przedstawić Mamie zasady i z nią pograć aż będzie to dla niej łatwe. A te mniej skomplikowane zasady mają też większe szanse nie zostać zapomniane za jakiś czas, bo są bardziej intuicyjne niż w kolejnych częściach i można je sobie przypomnieć nawet patrząc po prostu na bloczek - co zwiększa szanse na to, że gra będzie używana
Już odczucia towarzyszące mi podczas czytania instrukcji były zupełnie różne: "ok, czaję, wszystko jest ok, rozumiem o co chodzi, potrafię zapamiętać, mogę grać, spoko" vs "ale co? a to jak było w tamtym kolorze? czyli ile tych kości mogę użyć dodatkowo? to za co będzie ten bonus? jeszcze raz.." + niepokój
A nie jestem jakimś nieogarem
Dochodzi jeszcze ten aspekt, że jeśli ja będę czuć grę i nie będę miała wątpliwości co do zasad to będę w stanie lepiej Mamie ją sprzedać i do niej zachęcić
Więc Duże sumy będą opcją, do której można przejść za jakiś czas.
Jeszcze tylko się nie zdecydowałam czy będę kupować całą grę czy tylko bloczek punktacji.
Ale z tym dylematem już sobie poradzę sama*
Dobrego dnia
*aczkolwiek jeśli ktoś ma w tym aspekcie jakieś sugestie to proszę się dzielić
- kuleczka91
- Posty: 421
- Rejestracja: 10 lut 2020, 18:27
- Has thanked: 632 times
- Been thanked: 419 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Cześć, u mnie sytuacja wyglądała tak, że rodzice jak zobaczyli rzuć na tacę to w ogóle nie chcieli w to grać, bo zasady wydawały im się dziwne, że gra ogólnie jest trudna. Po czasie zaczęliśmy im to tłumaczyć i zaczęli z nami częściej w to grać, aż się nauczyli. Na tyle im się to spodobało, że teraz sami kupują sobie notesy do tej gry, bo im to ciągle schodzi, bo tak się wkręcili. Ja poleciałam na janusza, bo siostra miała swoją kopię gry, a ja sobie kupiłam tylko bloczek do gry i kostki na sztuki w meplu i rodzicom kupiłam tak samo. Dwójkę mam już w pudełku, trójkę też. Rodzice ogarniają bez problemu 1kę i 2kę z dodatkami, ale 3ka ich przerasta. Ostatnio poprawiłam instrukcję do 3ki odpowiadającą na wszelkie pytania jakie się u nas zdarzały i może bardziej się do niej przekonają. Dla mnie 3ka to najlepsza część. 2kę uważam za najsłabszą z całej serii.agt pisze: ↑29 wrz 2022, 22:40 Mam jeszcze takie pytanie, czy można przygodę zacząć od Dużych Sum, czy to nie najlepszy pomysł? Czy może Rzuć na tacę jest bardziej wprowadzające i to ważne?
Kupiłam Mamie Duże Sumy, dość dawno, ale nie zaczęła nawet grać
Ani próbować
A lubi gry w kości, więc myślałam, że będzie szał..
Czy pierwsza część lub jej instrukcja są na tyle prostsze, że warto spróbować raz jeszcze, tym razem z częścią pierwszą?
- Neoptolemos
- Posty: 1977
- Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 875 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Zgadzam się z powyższym - dwójka jest najsłabsza, trójka najciekawsza - ale za to trudniejsza, jedynka jest idealna na wejście. Czwórki jeszcze nie znam
Zastanawiałem się ostatnio, z czego się to bierze i mam poczucie, że jedynka jest po prostu esencją prostego turlanego bingo i chociaż po pewnym czasie przydaje się przynajmniej alternatywny notes, to gra działa fajnie nawet po kilkudziesięciu-kilkuset partiach. Doppelt so Clever jest o tyle słabsze, że o WIELE częściej - zwłaszcza w pierwszej turze - zmusza graczy do wykonanie nieoptymalnego ruchu, bo poza żółtym obszarem w KAŻDYM chce się mieć wysoki wynik na kostce. Nie było to problemem w Ganz schon clever, gdyż na początek można było skreślać niskie wyniki (sensownie!) w obszarze zielonym, niebieskim i żółtym. Przez to Doppelt so Clever sprawia wrażenie gry dużo bardziej losowej (w nieprzyjemny sposób) i gdyby nie sprytny trik ze srebrnymi kostkami, zdecydowanie odstaje od pozostałych pod kątem czystej radości z rozgrywki. Z kolei Clever Hoch Drei pozwala na jeszcze fajniejsze combosy z uwagi na największą swobodę ruchów + najwięcej decyzji; każdy obszar jest ciekawy, mocno odmienny (dużo bardziej niż w poprzednikach) i pozwala na różne podejścia. Jednocześnie nie wiem, czy było to założenie i czy jest to problem, ale porównując te 3 gry, w Clever Hoch Drei wyniki są ZDECYDOWANIE wyższe - w Ganz Schon Clever jak mi się raz udało osiągnąć 300 punktów, byłem z siebie niezwykle dumny, w Clever Hoch Drei da się osiągnąć ponad 450 (mój rekord - 447 i minimum 3 punkty więcej byłem w stanie wyciągnąć na 100%). W próżni - nic by to nie zmieniało, ale jak się siada do Clever Hoch Drei znając poprzedników, wykręcenie mega combosa potrafi być jeszcze bardziej satysfakcjonujące.
Zastanawiałem się ostatnio, z czego się to bierze i mam poczucie, że jedynka jest po prostu esencją prostego turlanego bingo i chociaż po pewnym czasie przydaje się przynajmniej alternatywny notes, to gra działa fajnie nawet po kilkudziesięciu-kilkuset partiach. Doppelt so Clever jest o tyle słabsze, że o WIELE częściej - zwłaszcza w pierwszej turze - zmusza graczy do wykonanie nieoptymalnego ruchu, bo poza żółtym obszarem w KAŻDYM chce się mieć wysoki wynik na kostce. Nie było to problemem w Ganz schon clever, gdyż na początek można było skreślać niskie wyniki (sensownie!) w obszarze zielonym, niebieskim i żółtym. Przez to Doppelt so Clever sprawia wrażenie gry dużo bardziej losowej (w nieprzyjemny sposób) i gdyby nie sprytny trik ze srebrnymi kostkami, zdecydowanie odstaje od pozostałych pod kątem czystej radości z rozgrywki. Z kolei Clever Hoch Drei pozwala na jeszcze fajniejsze combosy z uwagi na największą swobodę ruchów + najwięcej decyzji; każdy obszar jest ciekawy, mocno odmienny (dużo bardziej niż w poprzednikach) i pozwala na różne podejścia. Jednocześnie nie wiem, czy było to założenie i czy jest to problem, ale porównując te 3 gry, w Clever Hoch Drei wyniki są ZDECYDOWANIE wyższe - w Ganz Schon Clever jak mi się raz udało osiągnąć 300 punktów, byłem z siebie niezwykle dumny, w Clever Hoch Drei da się osiągnąć ponad 450 (mój rekord - 447 i minimum 3 punkty więcej byłem w stanie wyciągnąć na 100%). W próżni - nic by to nie zmieniało, ale jak się siada do Clever Hoch Drei znając poprzedników, wykręcenie mega combosa potrafi być jeszcze bardziej satysfakcjonujące.
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 21 kwie 2018, 14:11
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Czy jest gdzieś w Internecie dostępna instrukcja po polsku do Clever Cubes (trzecia część serii) - pod polskim tytułem "Kości zostały rzucone" ? Bo wiem, że wydawnictwo przetlumaczylo. Ktoś może pomóc?
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Powiem ze swojego doświadczenia. Duży Sumy niekoniecznie muszą być trudne, ale wg mnie są najsłabsze z całej serii. Ja bym zaczął od 1 (która jest najłatwiejsza), ale jeśli masz już kupioną Doppelt to warto od tego spróbować. W każdym razie, nieważne od której wersji zaczniecie zagrajcie razem na początku. Jak się otworzy na początku zasady to dla kogoś niegrającego może to być niezbyt zrozumiałe, ale po 1-2 partiach przyjdzie zrozumienie i zacznie sie fun.agt pisze: ↑29 wrz 2022, 22:40 Mam jeszcze takie pytanie, czy można przygodę zacząć od Dużych Sum, czy to nie najlepszy pomysł? Czy może Rzuć na tacę jest bardziej wprowadzające i to ważne?
Kupiłam Mamie Duże Sumy, dość dawno, ale nie zaczęła nawet grać
Ani próbować
A lubi gry w kości, więc myślałam, że będzie szał..
Czy pierwsza część lub jej instrukcja są na tyle prostsze, że warto spróbować raz jeszcze, tym razem z częścią pierwszą?
Ja kupiłem Doppelt So Clever mamie (która niechętnie gra w cokolwiek innego) i tak się wciągnęła, że raz dwa skończyły się bloczki. Nawet często grywa sobie solo. Od tego momentu cała rodzina się wciągnęła i gdy tylko wychodzi każda nowa wersja kupuję wszystkim w prezencie. Ganz Schon Clever kupiłem chyba z 7 sztuk. Clever Hoch Drei podobnie. Teraz zamówiłem 4-5 sztuk Clever 4 Ever.
Grają wszyscy, cała rodzina turla kostkami. Co całkiem istotne, jest to jedyna gra w którą grają. Próbowałem pokazać inne R&W, ale nie wypaliło. Kostki "wchodzą" na stół regularnie.
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Podbijam, ma ktoś może wersję polską w posiadaniu?tomax-zielik pisze: ↑07 gru 2022, 10:51 Czy jest gdzieś w Internecie dostępna instrukcja po polsku do Clever Cubes (trzecia część serii) - pod polskim tytułem "Kości zostały rzucone" ? Bo wiem, że wydawnictwo przetlumaczylo. Ktoś może pomóc?
-
- Posty: 225
- Rejestracja: 01 gru 2019, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 79 times
Re: Ganz schon clever / Rzuć na Tacę (Wolfgang Warsch)
Nieoficjalna to jest jakąś widzę na BGG
https://boardgamegeek.com/boardgame/316 ... ver-cubed/
Oficjalnej to chyba nie widziałem nigdzie danej.
https://boardgamegeek.com/boardgame/316 ... ver-cubed/
Oficjalnej to chyba nie widziałem nigdzie danej.