Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Tak
Awatar użytkownika
upadly_bankowiec
Posty: 256
Rejestracja: 11 lis 2018, 13:48
Has thanked: 63 times
Been thanked: 124 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: upadly_bankowiec »

Dzięki za szybką odpowiedź. Czy w mojej wersji (bard IV edycja) są jeszcze jakieś kwiatki tego typu? Pytam o poważne błędy zmieniające rozgrywkę, nie literówki.
Mój kanał na youtube na którym możesz poznać/przypomnieć sobie zasady gier.
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Tego niestety nie wiem. Chociaż wydaje mi się że 4 ed nie miała błędów (poza tym jednym)
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 980
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 194 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: krecilapka »

4 edycja nie miała błędów poza tym że błędna była kulminacja napięć w Europie. Dlatego dosylali / rozdawali poprawiona wersję tej karty. Nie wiem czy jeszcze dostaniesz właściwą kartę. Ale zobacz bo może masz grę kupiona z 2 ręki i po prostu ta skopana karta jest w talii niepotrzebnie.
jnasadzki@gmail.com
Posty: 10
Rejestracja: 28 sie 2019, 22:12
Has thanked: 2 times

Karta chińska a przewrót w Azji

Post autor: jnasadzki@gmail.com »

Cześć

Czy robiąc przewrót w Azji z wykorzystaniem Karty chińskiej, również posiada ona wartość operacyjną 4+1?

Dzięki za odpowiedź :wink:
jnasadzki@gmail.com
Posty: 10
Rejestracja: 28 sie 2019, 22:12
Has thanked: 2 times

Rozmieszczenie punktów wpływu

Post autor: jnasadzki@gmail.com »

Cześć

Chciałbym się upewnić, że w rozgrywce turniejowej mogę rozmieścić punkty wpływu w innych państwach, w których posiadam już punkty wpływu poza Europą, a w zwykłej rozgrywce mogę to zrobić tylko w Europie?
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Na pierwsze pytanie odpowiedź brzmi tak.
Drugiego pytania nie rozumiem
jnasadzki@gmail.com
Posty: 10
Rejestracja: 28 sie 2019, 22:12
Has thanked: 2 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: jnasadzki@gmail.com »

Chodzi o te dwa zapisy instrukcji

Obrazek
Obrazek

Obrazek
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Przecież jest wyraźnie napisane że możesz je dołożyć do dowolnego państwa w którym masz już punkty wpływów.
jnasadzki@gmail.com
Posty: 10
Rejestracja: 28 sie 2019, 22:12
Has thanked: 2 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: jnasadzki@gmail.com »

Ok. To z innej strony. Przepraszam, ale może jestem zielony: czym różni się rozgrywka zwykła od turniejowej?
Fuser.exe
Posty: 743
Rejestracja: 11 lip 2014, 13:11
Lokalizacja: Chiang Mai
Has thanked: 28 times
Been thanked: 21 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Fuser.exe »

Na turnieju jest licytacja, licytujesz punktami wpływu dla drugiej strony.
dave8
Posty: 755
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 73 times
Been thanked: 94 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: dave8 »

Która zazwyczaj kończy się tym, że USA na starcie ma 1 dodatkowy punkt wpływu.
Rozmieszczasz go wtedy według powyższych zasad.
Awatar użytkownika
Mulczas
Posty: 92
Rejestracja: 18 lut 2018, 22:15
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Mulczas »

Dzień dobry.
Kupiłem Zimną Wojnę od Phalanx, niektóre karty obok nr. Mają napis opcjonalna. O co tu chodzi?
LordMongo
Posty: 135
Rejestracja: 10 lis 2009, 16:18
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: LordMongo »

Dokładnie o to - karty są opcjonalne. Możesz je dodać do talii, ale nie musisz. :wink:
mark1990
Posty: 2
Rejestracja: 30 mar 2020, 14:02

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: mark1990 »

Witajcie
Jestem tu nowy i od niedawna mam grę. Mam problem z rozumieniem efektów trwałych kart, czyli tych których tytuły są podkreślone. Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić działanie tej mechaniki/kart? Ich efekty są trwałe aż do końca 10 etapu czy po każdym etapie się je usuwa? Proszę o łopatologi czne tłumaczenie. Z góry dziękuję za pomoc i proszę o wyrozumiałość.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 431 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: kastration »

mark1990 pisze: 16 maja 2020, 08:42 Witajcie
Jestem tu nowy i od niedawna mam grę. Mam problem z rozumieniem efektów trwałych kart, czyli tych których tytuły są podkreślone. Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić działanie tej mechaniki/kart? Ich efekty są trwałe aż do końca 10 etapu czy po każdym etapie się je usuwa? Proszę o łopatologi czne tłumaczenie. Z góry dziękuję za pomoc i proszę o wyrozumiałość.
Mam starą edycję, ale to bez znaczenia. Chodzi o to, że np. karta wywołuje stałe efekty do końca gry albo do czasu, kiedy nie zostanie zanegowana przez inną kartę. Np. Dzieci Kwiaty dają ZSRR 2 PZ za KAŻDYM razem, jak USA gra wydarzenie wojenne (np. Wojna Izraelsko-Arabska, Wojna Indyjsko-Pakistańska, itp.), czyli działa na stałe w tym sensie. Warto używać jako początkujący tych tokenów, aby zaznaczać, jakie wydarzenie weszło do gry, a jakie nie (żeby nie zapomnieć). W Schyłku Wojny część kart USA neguje efekty kart ZSRR podobnego typu. Np. Sprzedaż AWACS Saudyjczykom mówi, że ZSRR nie może już zagrać na wydarzenie Rewolucji Islamskiej (czyli obie strony mogą wykorzystać tylko punkty operacyjne). Wydarzenia na siebie w tym sensie zatem oddziałują.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
mark1990
Posty: 2
Rejestracja: 30 mar 2020, 14:02

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: mark1990 »

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie i pomoc.
Awatar użytkownika
muj_rzłuf
Posty: 25
Rejestracja: 23 cze 2018, 12:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: muj_rzłuf »

Hej,
Na początku powiem, że wiem te pytania mogły paść, przejrzałem wątek na przyspieszeniu... I trochę napisze... wiec pewnie nie przeczytają wszyscy. :) Mam Twilight Struggle v.Phalanx. Czytając instrukcję doszedłem kilku wątpliwości nawet, gdy porównuje ją ze starą wersją od Barda.

1.
Czy zagranie karty Rozstrzygnięcia (Phalanx) / Kulminacji napięć... (Bard) w Etapie/Turze jest obowiązkowe i powoduje zakończenie gry (gra nie turniejowa)? i już uzasadniam:

W dziale Przebiegu Gry Sprawdzenie Kart (4.5F) nie ma mowy, że gdy taka karta zostaje w ręce mamy przegraną. Również w dziale Zwycięstwo (10.3) nie widzę, by pozostawienie karty w ręce skutkowało przegraną. Mowa jest jedynie o tym, że taka karta musi zostać zagrana (2.2.1) i FAQ Barda sugeruje, że gracz który ją zatrzymał przegrywa grę. Dodatkowo przy normalnych rozgrywkach mamy sugestię, że sprawdzenie kart "nie jest wymagane/konieczne podczas standardowych/zwykłych rozgrywek".
Dopiero w grze turniejowej jest informacja (Bard: 11.1.2 - Phalanx: 11.2), że jeśli ktoś zatrzymał tą kartę przegrywa grę wywołując wojnę nuklearną. Dyskretny FAQ Barda, niekoniecznie musi być znany graczom od Phalanx. Jest też jeden "kwiatek" i nie wiem jak go rozumieć, bo zapis istnieje w instrukcji Phalanx, a nie ma go w Bard. Otóż pkt 10.3 - WYJĄTEK (na żółto):
Obrazek

Reasumując, gdy gramy nie turniejowo to (nieumyślnie!:)) zatrzymana w ręce karta Rozstrzygnięć/Napięć nie skutkuje przegraną, a powinna być np. tylko odrzucona, by jej nie zagrać w kolejnym etapie (zgodnie z 4.5D "Gracz nie może zatrzymać na ręce karty Rozstrzygnięcia") chyba ze znowu ją wylosujemy; z WYJĄTKIEM w wersji Phalanx: (że dodatkowo) gdy osiągamy 20pkt podczas wymaganych operacji wojskowych itd.. :) Trochę chaos...

2 - DEFCON w erracie Phalanx

Jestem zawiedziony Phalanx, gra nie jest nowością i powinna być dopieszczona, a miała błędy w tłumaczeniu kart, planszy, instrukcji. M.in w erracie i Dodatku Godzina 0) 70zeta! w opcji zmiana planszy, dostaję nakładkę/poprawkę która ma być już okej, ale wprowadza w błąd. Uczyłem się mechaniki gry i przez to grałem źle. Obie instrukcje określają to tak samo 8.1.3 Gryf i 8.1.4 Phalanx
Plansza Gryfu radzi sobie z tym wyśmienicie. Możemy na niej przeczytać.
Brak przewrotów i zmian sojuszy:
Pokój - w EU - (+plus) w Azji - (+plus) na Bliskim Wschodzie - Wojna
Obrazek

Plansza oraz Errata do wydrukowania Phalanx:
Żadnych przewrotów "ani wywierania presji" (<-- ten zapis dopiero w Erracie/Dodatku)
Pokój - w EU - w Azji -  na Bliskim Wschodzie - Wojna
Obrazek

Kurcze... żal, jak to musi być ciężko dodać w produkcji ten spójnik "i" "&" oraz" cokolwiek podobnego jak w oryginale. Jaki to koszt energii musiałby być. Z tego wynika, że jak mam DEFCON 3 to nie robię przewrotów/presji (tylko) w Azji, a w EU już mogę (i tak na początku grałem).
Miałbym ochotę wrócić tą grę jako "towar nieużywany niezgodny z umową" bo czy błędy w tłumaczeniu, błędy w planszy nie powodują niezgodności z tym co powinniśmy dostać, porównując z "oryginałem"? Problem w tym, że grę "używamy" bo uczymy się jej mechaniki, poznajemy zasady i dopiero na tym etapie dowiadujemy się o tej "niezgodności". Trochę jako klient zostajemy na reklamacyjnym lodzie jeśli chodzi o planszówki. Jesteśmy skazani na rzetelność wydawnictwa nie mając jako klient praw, które nam przysługują w przypadku zakupu, wadliwej książki, pralki i budzika..., gdzie takie rzeczy są wymieniane na nowe sprawne lub bezkosztowo naprawiane - to ciekawy, szeroki ale osobny temat...

3. Operacja Wywieranie Presji/Zmiana sojuszu rozumie działa w dwie strony, znaczy jeśli rzucę mniej niż przeciwnik + modyfikatory to przeciwnik może zyskać, a ja stracić, mimo tego że akcja/operacja jest moja?

Jeśli ktoś przeczytał do końca dziękuję i proszę o rozwianie wątpliwości.
Vivo
Posty: 43
Rejestracja: 22 cze 2014, 16:50
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: Vivo »

muj_rzłuf pisze: 04 cze 2020, 17:48 1.
Czy zagranie karty Rozstrzygnięcia (Phalanx) / Kulminacji napięć... (Bard) w Etapie/Turze jest obowiązkowe i powoduje zakończenie gry (gra nie turniejowa)? i już uzasadniam:
Tak. Zagranie karty Kulminacja jest zawsze obowiązkowe w danej turze, chyba że jakaś karta, a w zasadzie wydarzenie na niej pozwalają Ci ją odrzucić przed jej zagraniem przed końcem tury. Nie ma znaczenia czy gra jest turniejowa czy nie. Zastanawiam się skąd ten podział i domyślam się, że chodzi o to, że na turniejach musisz pokazać sędziemu swoja rękę na koniec tury. Ale z tego niestety wynika kolejne uchybienie wydawcy.
muj_rzłuf pisze: 04 cze 2020, 17:48
3. Operacja Wywieranie Presji/Zmiana sojuszu rozumie działa w dwie strony, znaczy jeśli rzucę mniej niż przeciwnik + modyfikatory to przeciwnik może zyskać, a ja stracić, mimo tego że akcja/operacja jest moja?
Zmiana sojuszu to jest zawsze tylko strata wpływów. Ty ani Twój przeciwnik nigdy nie możecie zyskać, chyba że jako zysk rozumiemy czyjąś stratę, ale to już wchodzimy w rozważania filozoficzne.

Na koniec to ja mam pytanie, choć bardziej retoryczne, ale bardzo długo chodzi mi po głowie po lekturze głównego wątku o grze:
Jak to jest możliwe, że mimo tylu polskich edycji i zaangażowania 2 polskich profesjonalnych wydawnictw, instrukcje w dalszym ciągu zawierają błędy i niejasności? I to pomimo że wersja angielska wyjaśnia już od dawna złożone kombinacje zagrań i wzajemne oddziaływania wydarzeń...
Awatar użytkownika
muj_rzłuf
Posty: 25
Rejestracja: 23 cze 2018, 12:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: muj_rzłuf »

Dziękuję Vivo za wyjaśnienia!

Czyli zapis Phalanx o WYJĄTKU jest wiążący,
bo nie można zatrzymać karty rozstrzygniecia/napięć,
a wygrywając w momencie sprawdzania działań wojennych mój przeciwnik nie mógłby zweryfikować czy nie wywołałem wojny (zatrzymując karte), z uwagi na przerwanie gry (moje potencjalne zwyciestwo) i w związku z tym niemoc sprawdzenia tego późnej za kolejnoscia rozpatrywania etapu. Logiczne... Ciekawe dlaczego zabrakło tego w zapisach Barda.

Z drugiej strony czy nie byłoby piękne wygrać świat na takim blefie, kiedy juz nie gra kolejnosc rozpatrywania etapu (mamy zakończenie gry)? To niezła OPCJA jeśli chodzi o politykę międzynarodową w czasie zimnej wojny, by móc tak rozegrac przeciwnika, grając bez tej zasady :) Przez WYJĄTEK obowiazuje jakby zasada przejrzystości działań, a taka w polityce nie obowiazuje ;)
Awatar użytkownika
muj_rzłuf
Posty: 25
Rejestracja: 23 cze 2018, 12:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: muj_rzłuf »

Jeszcze jedno pytanie, bo otwiera mi się umysł na to co nienapisane i zaczynam interpretować, może niepotrzebnie...
Chodzi o sąsiadowanie ze swoim lub wrogim supermocarstwem.
Np. ZSRR na planszy sąsiaduje z Polską (gruba czarna linia)
1.
Czy w przypadku gdy ZSRR kontroluje Polskę (ma poszerzone wpływy) a ja (jako USA) kontroluję Wsch Niemcy lub Czechosłowację, to sąsiaduję z wrogim supermocarstwem czy nie?

dz
akustyk
Posty: 113
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 43 times
Been thanked: 49 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: akustyk »

Panowie mam pewien problem z kartą. Chodzi o kartę nr 72 (Eskalacja) - Anwar As-Sadat*. Na karcie z wydania Phalanxu jest napisane:
Usuń wszystkie Punkty Wpływów ZSRR z Egiptu i zastąp je 1 punktem Wpływu USA.

A na karcie oryginalnej mamy:
https://twilightstrategy.com/2012/11/14 ... s-soviets/
Remove all USSR Influence in Egypt and add one US Influence.

Różnica występuje w słowie zastąp/dodaj. Czy to błąd w tłumaczeniu? Dodatkowo mam 2 pytania:
1. Czy jeśli w Egipcie nie ma PW ZSRR to mogę dodać 1 USA?
2. Jeśli USA ma już tam jakieś PW to mogę dodać 1 PW z tej karty (różnica w dodaj a zastąp)?
3. Jeśli ZSRR nie ma tam żadnego PW to nadal mogę dodać tam jako USA 1 PW?

Mieliśmy spory problem z tą kartą ale zagraliśmy wg. oryginalnego opisu czyli dodaj 1 PW do USA niezależnie czy ZSRR miało jakieś PW i nie zależnie ile PW miało tam USA. Czy dobrze?

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1165
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 935 times
Been thanked: 677 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: bajbaj »

Grając przez Steam, wpływ jest dodawany niezależnie od występowania wpływów ZSRR.
akustyk
Posty: 113
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 43 times
Been thanked: 49 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: akustyk »

bajbaj pisze: 13 cze 2020, 01:23 Grając przez Steam, wpływ jest dodawany niezależnie od występowania wpływów ZSRR.
Czyli źle przetłumaczona karta?
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1165
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 935 times
Been thanked: 677 times

Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)

Post autor: bajbaj »

bajbaj pisze: ↑
13 cze 2020, 01:23
Grając przez Steam, wpływ jest dodawany niezależnie od występowania wpływów ZSRR.

Czyli źle przetłumaczona karta?


Niefortunnie przetłumaczona karta. W oryginale jest usuń i dodaj, w wersji PL jest usuń i zastąp. Aby móc zastąpić, trzeba mieć rzeczywiście co.
ODPOWIEDZ