7 Cudów Świata / 7 Wonders (Antoine Bauza)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Generalnie z nowego wydania jestem zadowolony, ale...
Wciąż nie rozumiem dlaczego rozmiar kart nie został zmniejszony.
Niezrozumiałym zabiegiem jest dla mnie zwiększenie rozmiaru planszy cudów, po kiego grzyba skoro już grając na 4 graczy na stole robi się ciasnawo...
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
promykx
Posty: 248
Rejestracja: 08 gru 2017, 09:47
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: promykx »

Prawdopodobnie zmniejszenie kart by nie uzasadniało takiego dużego pudełka. Mniejsze opakowanie dawałoby uczucie że jednak ktoś nas oszukał, bo jednak hula wiatr w środku jak się masz. Musieliby je zmniejszyć a klient jednak kupuje wzrokiem i duże pudełko z pieczątkami, które konkursy gra powygrywała - robi wrażenie.
Czy w nowej wersji jest jakiś (większy) problem z krzywo dociętymi żetonami?
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

promykx pisze: 16 wrz 2020, 12:09 Czy w nowej wersji jest jakiś (większy) problem z krzywo dociętymi żetonami?
W moim egzemplarzu jest to w normie.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
pytajnik1
Posty: 48
Rejestracja: 17 maja 2017, 12:24
Has thanked: 3 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: pytajnik1 »

Widzę, że dodatki starej edycji zniknęły, więc zastanawia mnie kompatybilność starej i nowej wersji, a konkretnie nowych dodatków Liderzy i Miasta do starej podstawki.

W przypadku Liderów mamy do czynienia z osobną talią, dlatego chyba nie powinno stanowić problemu łączenie obu wersji? Ikonografia oczywiście różni się, ale chyba nie na tyle, żeby nie domyślić się, co z czym dopasować, prawda? Do tego są 2 cuda, zdaje się większych rozmiarów niż stare, ale i to problemu nie powinno stanowić? Wiem, że podstawowe cuda uległy drobnej modyfikacji, ale czy to miałoby powodować, że cuda z nowego dodatku Liderzy są niegrywalne ze starą wersją podstawki?

W odniesieniu do Miast sprawa wygląda gorzej, bo mamy do czynienia z kartami miast, które musimy wtasować do kart epok i zakładam, że może być problem z rewersami? W przypadku cudów sytuacja jak w dodatku powyżej.

Krótko mówiąc, nowych Liderów ze starą podstawką da radę połączyć bez problemu, a nowe Miasto ze starą podstawą raczej nie z uwagi na rewersy? :)
Początkujący planszówkowicz prosi o wyrozumiałość :)
Awatar użytkownika
trance-atlantic
Posty: 686
Rejestracja: 02 sty 2012, 11:41
Lokalizacja: Wlkp
Has thanked: 47 times
Been thanked: 225 times
Kontakt:

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: trance-atlantic »

Nie mam nowej wersji, ale jeśli jest to tylko kwestia rewersów, to można sprawę załatwić koszulkami, chociaż nie wiem czy w tym rozmiarze są nieprzezroczyste - ja do starej wersji mam te z Maydaya, żeby karty z różnych dodatków, mogące posiadać różne odcienie, nie były w żaden sposób wyróżnione. Ale te są lekko prześwitujące, więc tu i tak by nie zadziałały.
Around The Board - videoinstrukcje i przykładowe rozgrywki :)

Planszostrefa - 10%, Planszomania - 10%, 3trolle - 7%.|
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 78 times
Been thanked: 334 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: hipcio_stg »

Nie da się w 100% łączyć starej podstawki z nowymi liderami. W środku są bodajże 4 fioletowe karty z nowymi rezerwami!
Sissicone
Posty: 3
Rejestracja: 26 wrz 2020, 21:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Sissicone »

Witajcie.
Ja szłam w starą wersję, no i otworzyłam teraz dziecku starą Armadę z Syrakuzami. Problem - brak karty Syrakuz do losowania. Oficjalna strona została zmieniona pod nową wersję gry i link do karty w pdf, który kiedyś był tu podany - nie działa.

Czy ktoś nas mógłby poratować tym pdfem?
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Nigdy z tych kart nie korzystałem, zawsze tasuję plansze z cudami i rozdaję każdemu po jednej i tyle :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Sissicone
Posty: 3
Rejestracja: 26 wrz 2020, 21:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Sissicone »

Synuś lubi rytuał losowania kart, dlatego mamuśka szuka karty :lol:
Sissicone
Posty: 3
Rejestracja: 26 wrz 2020, 21:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Sissicone »

Nikt nie ma tego pdfa do poratowania?
Awatar użytkownika
Szewa
Posty: 866
Rejestracja: 10 sie 2016, 12:33
Has thanked: 353 times
Been thanked: 501 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Szewa »

Sissicone pisze: 01 paź 2020, 08:16 Nikt nie ma tego pdfa do poratowania?
Spróbuj może napisać do wydawcy, powinien pomóc.
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
Awatar użytkownika
vincentblack
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: vincentblack »

Sissicone pisze: 01 paź 2020, 08:16 Nikt nie ma tego pdfa do poratowania?

Minuta szukania w google ;) https://www.google.com/search?client=fi ... rds.pdf%22
Lukas82
Posty: 40
Rejestracja: 14 mar 2018, 14:14
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Lukas82 »

A grał ktoś w nową wersję i potrafi porównac to "dobalansowanie" ? Czy to ma sens czy nie i nic się nie zmienia. Bo jeśli to dobalansowanie ma sens to mogliby wydac upgrade pack do starych wersji (nie wiem, może jakieś cieniutkie naklejki na karty czy coś)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Lukas82 pisze: 06 paź 2020, 12:20 A grał ktoś w nową wersję i potrafi porównac to "dobalansowanie" ? Czy to ma sens czy nie i nic się nie zmienia. Bo jeśli to dobalansowanie ma sens to mogliby wydac upgrade pack do starych wersji (nie wiem, może jakieś cieniutkie naklejki na karty czy coś)
No ja grałem ale prawdę powiedziawszy to nie zwróciłem na to uwagi :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 78 times
Been thanked: 334 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: hipcio_stg »

Mi się rzucił tylko babilon B na plus i olimia A? Trochę poprawili koszty na cudach i znerfili gizę. Doliczyli się po 7 latach ;)
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: NestorZolo »

hipcio_stg pisze: 07 paź 2020, 22:30 Mi się rzucił tylko babilon B na plus i olimia A? Trochę poprawili koszty na cudach i znerfili gizę. Doliczyli się po 7 latach ;)
Chyba po 10 latach :D
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
sabat24
Posty: 107
Rejestracja: 13 mar 2019, 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: sabat24 »

A grał ktoś w nową wersję i potrafi porównac to "dobalansowanie" ? Czy to ma sens czy nie i nic się nie zmienia. Bo jeśli to dobalansowanie ma sens to mogliby wydac upgrade pack do starych wersji (nie wiem, może jakieś cieniutkie naklejki na karty czy coś)
Ogólnie zależy od liczby graczy. Praktycznie balans każdego cudu można rozpatrywać niezależnie dla rozgrywek 3,4, 5 i 7 osobowych. Niektóre stają się delikatnie lepsze / gorsze w porównaniu do poprzedników tylko ze względu na zamianę surowców lub ustawienie ich kolejności w poszczególnych etapach budowy. Zazwyczaj etapy początkowe są utrudniane, a końcowe ułatwiane. Musiałbym rozpisać każdy cud, żebyś miał sensowny pogląd, ale w każdym razie po rozegraniu różnych gier, zmiany generalnie wyglądają na poprawne.

Gilidia budowniczych też kosztuje więcej, a szpiegów mniej, co moim zdaniem jest dość właściwie.

Jedyne co mi się absolutnie nie podoba to nowa karta "szkoła gladiatorów". Daje ona sumarycznie 2 punkty zwycięstwa za każdą kartę czerwoną u gracza. W wariancie 5-cio osobowym premia militarna dość znacznie ułatwia życie graczowi czerwonemu. W teorii można zgarnąć nawet 16 punktów, ale w praktyce zazwyczaj daje ona od 8 do 10. Ja ją wykładam z talii.
Co prawda usunięcie gildii strategów na rzecz gildii dekoratorów (?) trochę zmienia styl gry czerwonego, ale ja akurat usunąłbym strategów z wariantu 3-4 i wprowadził tę gildię tylko dla 5+ oraz wyeliminował szkołę gladiatorów.

Na pewno wzrost znaczenia niebieskich jest ciekawy i moim zdaniem raczej wychodzi na plus grze.
Ostatnio zmieniony 08 paź 2020, 12:41 przez sabat24, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1794
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 166 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Legun »

Można sobie też to porównać na BGA. Z moich odczuć i statystyk gracza wynika, że zauważalnie zyskała strategia militarna kosztem naukowej. Ze stratą dla gry, przynajmniej w moim wypadku. Gier wojennych jest sporo, wiele jest znacznie ciekawszych pod względem mechaniki. Nowa "Olimpia" zupełnie mi się nie podoba. Po staremu "Halikarnas" B jest najciekawszą opcją. Powiązania kart niebieskich są za to zmianą na plus, choć dla mnie to i tak strategia rezerwowa.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
sabat24
Posty: 107
Rejestracja: 13 mar 2019, 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: sabat24 »

Z moich odczuć i statystyk gracza wynika, że zauważalnie zyskała strategia militarna kosztem naukowej.
Nauka się nie zmieniła, a w przypadku militariów mamy:
- 5 różnych kart miliarnych w erze trzeciej, zamiast 4 różnych kart i to już od 4 graczy
- odpadła gildia strategów (maks 6 punktów, średnio 3-4 punkty), a weszła szkoła gladiatorów (maks 16, średnio 8-10) i znacznie tańsza (2 surowce)
- dodatkowo przy siedmiu graczach gladiatorzy zastąplili arenę, która dawała 2 punkty za etap cudu. Teoretycznie to samo co arena robi teraz gildia dekoratorów.

Zatem militaria wzrosły lekko na znaczeniu już z samego rozkładu kard. Dodatkowo moim zdaniem zadziała tu efekt psychologiczny, że ludzie będą chcieli punktować gladiatorami, bo po pierwsze nowa karta, a po drugie lubowali się w militariach i teraz mają wprost przyznane dodatkowe punkty.
Wcześniej także wyścig zbrojeń mógł się skończyć tym, że gracz układał czerwone karty niepotrzebnie. Tzn. nie dawały one żadnych punktów, a jedynie powiększały przewagę, by zniechęcić rywala do konkurowania. Teraz takie zachowanie może być jeszcze wzmocnione punktowo, więc gracze mają dodatkową zachętę.
eleader
Posty: 44
Rejestracja: 01 kwie 2020, 11:43
Been thanked: 2 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: eleader »

Witam
Czy ktos moze podac ktore karty zostaly poprawione(bo byly zle zbalansowane) w nowej edycji

Dzieki z gory za pomoc
sabat24
Posty: 107
Rejestracja: 13 mar 2019, 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: sabat24 »

Jeśli chodzi o zmiany w stosunku do starej edycji, to:

Punktowanie
Ołtarz i Teatr teraz dają 3 punkty zwycięstwa oraz dają darmowy budynek w 3 erze (Panteon, Ogrody). Świątynia daje 1 punkt więcej i nie ma połączenia już z Panteonem.

Zmiany kosztów
- gildia szpiegów kosztuje o 1 glinę mniej,
- gildia budowniczych kosztuje o 1 kamień więcej,
- umocnienia zamiast kamienia, mają glinę.

Jest też kilka zmian odnośnie wejścia kart do gry w zależności od liczby graczy.
Lukas82
Posty: 40
Rejestracja: 14 mar 2018, 14:14
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: Lukas82 »

No i na pewno zmienione zostały karty cudów, tam też był rebalancing.
sabat24
Posty: 107
Rejestracja: 13 mar 2019, 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: sabat24 »

Udało mi się rozegrać kilkadziesiąt gier na nowych zasadach, więc mogę powiedzieć coś więcej. Same różnica w kosztach cudów są już opisane w sieci, więc skupię się raczej na rozgrywce. W przypadku cudów zastosowano zasadniczo dwie nowe reguły:
1. Startowy zasób nie występuje w I etapie cudu, więc by zacząć budowę, trzeba pozyskać samemu co najmniej 2 zasoby.
2. Nie ma podwojonych dóbr (rare resources) w etapach cudów, a dobra startowe nie występują w ogóle w żadnym z etapów.

Utrudnia to budowę pierwszego etapu dla: Wiszących Ogrodów A i B, Olimpii A i B oraz Gizy A i normalizuje ten etap w stosunku do innych cudów. Ma to bardzo duże znaczenie przy blokowaniu budowy przez innych graczy. Wcześniej dla tych cudów praktycznie nie dało się tego zrobić. W podobnym stylu zmodyfikowano trzeci etap: Halikarnassos (A) potrzebował tylko jednej tkaniny, a strona B tylko dwóch dóbr. Dokładnie to samo było z Efezem, tylko tam dobrem był papirus. Aleksandria (A) potrzebowała tylko 1 szkła, teraz wymaga dwóch dóbr. I jest jedynym cudem, który w trzecim etapie wymaga tylko 2 zasobów do pozyskania. Wszystkie obecnie mają co najmniej 3 zasoby. Dodatkowo 3 cuda (Babilon B, Halikarnassos B, Aleksandria B) wymagają aż 3-4 drewna. W poprzedniej edycji maksymalnie było to 2. W praktyce taka ilość może okazać się nie do pozyskania albo będzie bardzo kosztowna. Powyższe cechy sprawiają, że wybór strony, którą się zagra zależy dużo bardziej od cudów naszych sąsiadów. W poprzedniej wersji strona A była grana bardzo rzadko. Teraz zdarza się to znacznie częściej. W rozgrywce 3-osobowej sam rezygnowałem kilka razy ze strony B, którą zazwyczaj wolałem grać, na A gdyż inaczej nie ugrałbym dobrego wyniku.
Powyższy balans spowodował, że gra straciła na schematyczności. Szczególnie przy rozgrywce w 3 osoby, gdzie współczynnik zasobu na gracza jest najmniejszy i wynosi 2.7 (podobnie jest przy 7 graczach, ale tam draft jest bardziej losowy). Przyczynia się do tego jeszcze zwiększenie znaczenia niebieskich. Teraz w pierwszej erze dużo częściej warto zagrać tę kartę np. ołtarz.
Wzrost znaczenia czerwonych widać dopiero od 5 graczy. Szkoła gladiatorów nie jest grana aż tak często, gdyż każdy gracz, który nie gra militarnie, po prostu ją od razu odrzuca, jeśli ktoś przy stole ma rozbudowaną tę stronę. Karta wprowadza lekką losowość, gdyż jeśli przy rozdaniu trzeciej ery dostanie ją militarny gracz, to zgarnia znaczny bonus. Aczkolwiek mimo wzmocnień, strategia niebieskie + czerwone wcale nie daje jakiejś przewagi. Raczej dla niektórych może stać się podstawową strategią, a nie tylko rezerwową. Chyba najbardziej sprawdza się ona w grze dla 7 osób (2 karty szkoły gladiatorów i niski współczynnik zasobów na gracza).

Mimo lekkiego wzrostu znaczenia militarnych kart (przy 3 osobach to nie występuje w ogóle), gra się znacznie lepiej. Dużo łatwiej można blokować sąsiadów w budowie swoich etapów cudów, czy to pierwszego czy ostatniego. Gildia dekoratorów pozwala zebrać dodatkowe punkty za ukończenie cudu, co niekiedy ratuje sytuację. Moim zdaniem spadła schematyczność rozgrywki i wzrosła decyzyjność gracza. Tyle, że różnice można dostrzec, gdy już się jest dość ogranym i gra się z graczami na podobnym poziomie, którzy celowo blokują pozyskiwanie zasobów i dość aktywnie przeszkadzają. Jak grałem w dość luźnym towarzystwie przy 6-7 osobach, to ciężko dostrzec jakiekolwiek zmiany, gdyż większość osób i tak skupia się bardziej na swojej planszy, by jak najlepiej punktować.
eleader
Posty: 44
Rejestracja: 01 kwie 2020, 11:43
Been thanked: 2 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: eleader »

Odrazu napisze ze nie grałem w nowa edycje w stara natomiast partie dochodza do tysiace . Ale czy trudniejsze wybudowanie cudów nie powoduje tego czym tą grę na początku sprzedawali że ZAWSZE (prawie zawsze :P) masz możliwość zagrania karty na 3 sposoby - cud ,odrzucenie, wybudowanie
sabat24
Posty: 107
Rejestracja: 13 mar 2019, 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 45 times

Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata (Antoine Bauza)

Post autor: sabat24 »

Z czystej ciekawości porównałem zapiski ze swoich gier w starej i nowej wersji w gronie 3-4 osób. Z braku czasu wziąłem wyrywkowo tylko 25 partii z każdej wersji. W nowej współczynnik budowy cudów wyniósł 85,6%, a w starej 91,7%. Przez współczynnik rozumiem iloraz sumy zbudowanych etapów przez graczy do sumy możliwych do zbudowania. Ciężko z tak małej ilości danych wyciągać jakiekolwiek wnioski, więc to w ramach ciekawostki.
ZAWSZE (prawie zawsze :P) masz możliwość zagrania karty na 3 sposoby - cud ,odrzucenie, wybudowanie
Dzięki temu, że zmienili podejście, to teraz wbrew pozorom pojawia się większa warstwa taktyczna. Na samym początku musisz już decydować, czy np. dodać sobie kolejne drewno, które jest Ci potrzebne, by w ogóle ruszyć z cudem, ale generalnie w późniejszej grze raczej Ci się nie przyda. Czy liczyć na to, że sąsiad wybuduje budynek dający ten zasób u siebie i zdołasz go kupić np. w 2 erze. Albo czy dorzucić nadmiar zasobów w pierwszej erze i początku drugiej, bo może się okazać, że nie wybudujesz ostatniego etapu cudu. Moim zdaniem gra deliktanie zyskuje na tym aspekcie. W starej wersji mam jakieś 500 partii rozegranych i mimo, że trochę ciężko było mi przeskoczyć na nową ze względu własnie na jakieś własne schematy, to obecnie jak miałbym wybór, jednak wolałbym rozegrać partię na nowych zasadach. Szczególnie w 3 osoby.
ODPOWIEDZ