Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
bowie
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2017, 23:43
Has thanked: 225 times
Been thanked: 63 times

Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: bowie »

Wydawca Fantasia Games.
Endless Winter toczy się w Ameryce Północnej podczas wczesnej ekspansji człowieka, około 10 tys.lat pne. Gracze przewodzą swoim plemionom przez kilka pokoleń: od skromnych grup łowców-zbieraczy po dobrze prosperujące społeczności plemienne. Plemiona mogą odkrywać i zasiedlać nowe ziemie, powiększać populacje, polować i budować megalityczne budowle. Gra łączy mechaniki worker placement i deck buildingu ze stylem euro. W każdej rundzie gracze umieszczają członków plemienia na polach akcji planszy i zagrywają karty, aby wspierać wybrane przez siebie akcje. Oprócz wykonywania różnych akcji na planszy, karty można zachować na koniec rundy, gdzie są odkrywane, a następnie premiowane. Po czterech rundach wygrywa plemię z największą liczbą punktów!
Za grafiki odpowiada Mihajlo Dimitrievski, czyli Mico we własnej osobie :)

W Październiku na KS. Coś mi się widzi, że będzie hit, chociażby dlatego, że pojawią się figsy do projektów Mico :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: playerator »

bowie pisze: 20 sie 2020, 23:48 (...) pojawią się figsy do projektów Mico (...)
Figurki postaci wyrysowanych przez The Mico pojawiły się już w Merchants Cove.

A Endless Winter trafia na radar :)
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 563 times
Been thanked: 1267 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Fojtu »

Zagrane na TTS raz, pierwsze wrażenia:

Gierka chodzi całkiem spoko, moooże bym zagrał jeszcze raz, ale mam kilka dość mocnych wątpliwości do do balansu.

1. W 3 graczy gracz zaczynający grę ma sporą przewagę, bo bierze 2 akcje z bonusami (w grze są 4 akcje i pierwsza osoba ma bonus). 1 jedzenia/narzędzia, które dostają inni gracze raczej nie rekompensuje tego i w zasadzie zawsze chciałbym zaczynać grę jakbym miał wybór.

2. Niektóre karty do kupienia są stricte lepsze od innych, co jeszcze bardziej potęguje problem pierwszego gracza. Nie wiem czy to kwestie, które jeszcze nie są finalne, ale balans kart wydaje się miejscami jakby jeszcze mógł być poprawiony.

3. Gra ma 4 rundy a jest deckbuilderem. Ogromne znaczenie ma to, co dobierzemy na pierwszą rękę. W innych deckbuilderach kolejność pierwszych 10 kart nie ma specjalnego znaczenia (chociaż na pewnym poziomie też trochę ma), a tutaj 1/4 gry spędzamy z początkową ręką, która potencjalnie jest 30% słabsza niż współgracza i w zasadzie nic na to nie poradzimy, bo dociągania kart jest tu dość mało.

4. Gra ma element set collection, który nie dość, że jest całkowicie oderwany od reszty gry, to do tego wszystkie sety są 100% takie same poza 2 specjalnymi kartami. Czyli w praktyce nie ma znaczenia czy kolekcjonujemy nosorożce czy leniwce, ważne jest, żeby zebrać 4. Aż się prosi, żeby na kartach zwierząt było różne punktowanie, lub różne akcje wiążące je z resztą gry. A tak, to w zasadzie każda inna gra mająca set collection jest ciekawsza.

Nie jestem pewien, czy dane mi będzie zagrać jeszcze raz (nikomu ze stołu raczej nie podeszła specjalnie), ale mam wrażenie, że gra odniesie sukces tylko dlatego, że ilustruje ją Miko. Poza dość ładną oprawą nie ma chyba w niej nic porywającego.
akasha_wl
Posty: 175
Rejestracja: 08 sie 2019, 23:10
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: akasha_wl »

W kampani pojawiła się polska wersja językowa, za którą odpowiada Galakta. Czy iż a za to, że gra zostanie normalnie wydanaw sklepach w naszym kraju? Jeśli tak to czy wiadomi co tracimy względem kickstartera, bo tu za bardzo nie widzę rzeczy ks exclusive?.
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: sasquach »

Wrzuciłem ten opis na inną grupę, ale z wami też się podzielę :)

Worker placement wygląda tak, że ustawiasz robotnika na polu i możesz go dopakować dowolną liczbą kart współplemieńców z ręki. Karty dają punkty Labor które wydajesz na polu na którym postawiłeś workera. Różne akcje mają różne koszty i możesz wykonać tą samą czynność kilka razy. Więc jak wydasz sporo kart to możesz zrobić naprawdę spor w jednym ruchu np. kupić 4 nowe karty. Potem wykonujesz dolną akcję z pola która nie wymaga Labor, ale czasami może wymagać surowców. Tą też można wykonać dowolną ilość razy. Na końcu masz bonus dla pierwszego gracza który dotrze na dane pole.

Do tego przed ruchem możesz zagrać karty kultury które dają ci surowce lub dodatkowe akcje. Czyli taki mini silniczek.

Do tego dochodzi kilka innych fajnych mechanik:
- budowanie megalitów daje bonusy jak karty kultury, oraz punkty terenu
- kontrola terenu dzięki namiotom i osadom co również daje zasoby oraz punkty (kolejny silniczek)
- zdejmując elementy ze swojej planszetki odsłaniamy bonusy co tworzy trzeci już silniczek
- runda kończy się zaćmieniem słońca w czasie którego walczmy o kolejność w następnej rundzie oraz możemy użyć alternatywnych zdolności z kart

A są jeszcze tory zwiększające punktację na koniec, prywatne cele, set collection.

Dla mnie największa siła jest w tym, że mimo tylko 12 akcji do wykonania masz poczucie, że zrobiłeś naprawdę dużo. A to dlatego, że zamiast akcji w rodzaju "weź jeden kamień" znanych z innych worker placement to akcje potrafią być naprawdę duże dzięki kartom, np. wystaw 3 namioty, przesuń je na 3 kafle terenu i zbuduj z nich osadę  

No i faktycznie jest tu wszystko co w dobrym deckbuildingu. Staramy się dobierać dużo kart, pozbywać się tych słabych i ukierunkować deck. Do tego karty nie definiują Ci na jakie pola możesz pójść, a jedynie dają bonusy na określonych polach. Więc jak Ci zależy to zawsze zrobisz to co chcesz.

Mi się gra bardzo podoba i nie mogę się doczekać kolejnych rozgrywek.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: BartP »

Dla mnie wygląda na przekombinowane ze zbyt długimi turami (downtime).
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: sasquach »

Ja na razie grałem dwa razy w dwie osoby, więc się wypowiem :)
Fojtu pisze: 07 lis 2020, 17:22 1. W 3 graczy gracz zaczynający grę ma sporą przewagę, bo bierze 2 akcje z bonusami (w grze są 4 akcje i pierwsza osoba ma bonus). 1 jedzenia/narzędzia, które dostają inni gracze raczej nie rekompensuje tego i w zasadzie zawsze chciałbym zaczynać grę jakbym miał wybór.
Bonusy są fajne, ale u nas dość szybko schodziły na dalszy plan. Nie raz korzystaliśmy z już użytej akcji bo jej efekt był bardziej istotny niż bonus.
Fojtu pisze: 07 lis 2020, 17:22 2. Niektóre karty do kupienia są stricte lepsze od innych, co jeszcze bardziej potęguje problem pierwszego gracza. Nie wiem czy to kwestie, które jeszcze nie są finalne, ale balans kart wydaje się miejscami jakby jeszcze mógł być poprawiony.
Nad kartami będą jeszcze pracować. Teoretycznie te słabsze dają więcej punktów na koniec, ale też mam wrażenie, że różnica bywa zbyt mała.
Fojtu pisze: 07 lis 2020, 17:22 3. Gra ma 4 rundy a jest deckbuilderem. Ogromne znaczenie ma to, co dobierzemy na pierwszą rękę. W innych deckbuilderach kolejność pierwszych 10 kart nie ma specjalnego znaczenia (chociaż na pewnym poziomie też trochę ma), a tutaj 1/4 gry spędzamy z początkową ręką, która potencjalnie jest 30% słabsza niż współgracza i w zasadzie nic na to nie poradzimy, bo dociągania kart jest tu dość mało.
Tylko, że zwykle karty kupujesz do ręki, a nie na discard więc startowa ręka nie jest aż takim problem. Choć faktycznie może zdarzyć się tak, że jeden zacznie z ręką na której jest 5 labor, a drugi z taką na której jest 11 jeśli wyda dwa narzędzia. Chyba było by lepiej gdyby początkowa karta kultury pozwalała kupić kartę bezpośrednio do ręki. Pytanie jak to wpłynie na resztę rozgrywki.
Fojtu pisze: 07 lis 2020, 17:22 4. Gra ma element set collection, który nie dość, że jest całkowicie oderwany od reszty gry, to do tego wszystkie sety są 100% takie same poza 2 specjalnymi kartami. Czyli w praktyce nie ma znaczenia czy kolekcjonujemy nosorożce czy leniwce, ważne jest, żeby zebrać 4. Aż się prosi, żeby na kartach zwierząt było różne punktowanie, lub różne akcje wiążące je z resztą gry. A tak, to w zasadzie każda inna gra mająca set collection jest ciekawsza.
I tu się zgodzę. Zwierzęta są takie sobie, a w dwie osoby ciężko uzbierać sety. W darmowym dodatku na KS będą karty zwierzaków które dają inne bonusy niż tylko jedzenie.

Mi osobiście gra bardzo się podobała i nie odczuliśmy za bardzo wymienionych mankamentów (ale to może też urok gry dwuosobowej). Gry były dość wyrównane. Set collection szybko olaliśmy i używaliśmy zwierzaków tylko do generowania jedzenia. Autorzy chętnie współpracują ze społecznością więc mam nadzieję, że i te mankamenty zostaną poprawione.
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: sasquach »

BartP pisze: 10 lis 2020, 14:06 Dla mnie wygląda na przekombinowane ze zbyt długimi turami (downtime).
Na 2 osoby szło szybko. Ale faktycznie przy 4 może być problem.
keldorn
Posty: 577
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 42 times
Been thanked: 26 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: keldorn »

czy ktos wogole na forum zainteresowany jest wsparciem w kampanii? Nie widze zadnego wątku a kampania juz jest na finiszu.
ignacy.ni
Posty: 36
Rejestracja: 09 maja 2020, 16:42
Has thanked: 59 times
Been thanked: 72 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: ignacy.ni »

Też mnie zdziwiło bardzo małe zainteresowanie tytułem. Na KS kampania przebiega dość płynnie i na dzień przed końcem bodajże tylko 2. SG brakuje.
Z tego co gdzieś wyczytałem sklep 3trolle ma wspierać, więc na dniach być może coś pojawi się w ofercie.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4747
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1254 times
Been thanked: 1469 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Mr_Fisq »

A nie będzie dodatkowo wersji retail od Galakty?
(planowałem czekać na recenzje i wersję retail właśnie...)
Sprzedam: Obniżki: Deep Space D-6, Etherfields PL, Pożeracze Snów, Lands of Galzyr, Inferno
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo (np. Horizon Wars: Zero Dark, Exploit Zero, Space Station Zero, This is not a Test), figurki do Stargrave - SF, Postapo.
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2112
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 278 times
Been thanked: 437 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: tomp »

Stwierdzam z mojego punktu widzenia. Podejrzewam, że dużo osób podobnie jak ja poczeka na polską wersję. Nie chcę mrozić pieniądze na kickstarterze.
Mam nadzieję, że Galakta wynegocjuje przy lokalizacji wszystkie dodatki wraz z big box'em. Czas i przyszłe recenzję pokażą, czy wydam pieniądze za 12+ miesięcy (?)
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
Kurczu
Posty: 373
Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 349 times
Been thanked: 83 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Kurczu »

Byłem nakręcony na tę grę od kwietnia, kiedy o niej usłyszałem. Pierwszego dnia kampanii zrobiłem pledge. Niestety im więcej o niej czytałem i oglądałem, tym mniej mi się podoba.
Nie widzę tu nic odkrywczego, zbitka kilku prostych mechanik, które robią większą grę. Mam wrażenie, że nawet nie są one ze sobą powiązane - układanie kafelków w piramidki, przesuwanie namiotów po mapie i zbieranie setów zwierząt. Namioty są ok, ale piramidki nie są ekscytujące, a zwierzęta nieciekawe. Parę plusów gry dostrzegam, ale stosunek kwoty do produktu nie kalkuluje mi się :P do tego bezcenne miejsce na półce :D Żal mi tylko grafik Miko w mroźnych klimatach :(
Ostatecznie anulowałem pledge i nie mam zamiaru kupować, nawet w retailu.
Za znacznie niższą kwotę i od ręki można kupić Wicehrabiów :mrgreen:
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 563 times
Been thanked: 1267 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Fojtu »

Kurczu pisze: 16 lis 2020, 14:19 Byłem nakręcony na tę grę od kwietnia, kiedy o niej usłyszałem. Pierwszego dnia kampanii zrobiłem pledge. Niestety im więcej o niej czytałem i oglądałem, tym mniej mi się podoba.
Nie widzę tu nic odkrywczego, zbitka kilku prostych mechanik, które robią większą grę. Mam wrażenie, że nawet nie są one ze sobą powiązane - układanie kafelków w piramidki, przesuwanie namiotów po mapie i zbieranie setów zwierząt. Namioty są ok, ale piramidki nie są ekscytujące, a zwierzęta nieciekawe. Parę plusów gry dostrzegam, ale stosunek kwoty do produktu nie kalkuluje mi się :P do tego bezcenne miejsce na półce :D Żal mi tylko grafik Miko w mroźnych klimatach :(
Ostatecznie anulowałem pledge i nie mam zamiaru kupować, nawet w retailu.
Za znacznie niższą kwotę i od ręki można kupić Wicehrabiów :mrgreen:
W pełni zgadzam się z tym podsumowaniem. Identyczne sety zwierząt to jakaś kpina dla mnie i nie rozumiem jak można tego w ogóle bronić. Sama gra to kilka osobnych gierek, które są średnio ze sobą połączone. Nic odkrywczego a już na pewno nie na tyle, żeby uzasadnić cenę 50 Euro + 10 wysyłka.

Też polecam za to Wicehrabiów, widać, że gra jest jedną grą i elementy ze sobą ciekawie współgrają a cena jest śmieszna.
keldorn
Posty: 577
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:57
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 42 times
Been thanked: 26 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: keldorn »

Mnie na chwile obecna odstrasza jedynie data planowanego dostarczenia. Nie ukrywam ze w ciagu roku bo taki jest podany termin dostawy moze pojawic sie na rynku o wiele wiecej gier które spowoduja ze ten tytuł bedzie po prostu blado wygladac na tle innych. Bardzo lubie grafiki i jego autora, tematyka tez ciekawa. Wiele mechanik i sposobów punktowania - tez nic odkrywczego ale działa w wielu grach wiec to tez u mnie ani wada ani zaleta. Tylko ten termin... Wsarłem 1$ ale mam coraz wieksze wątpliwości.
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: sasquach »

Ja po 4 rozgrywkach stwierdzam, że gra dla mnie bije Wicehrabiów na głowę. Kombinowanie z kartami i wyciąganie możliwie dużo z każdej akcji daje mnóstwo frajdy. Gra daje mnóstwo okazji do decyzji, bo można zrobić co się chce. Karty wspomagają, ale nie ograniczają opcji tak jak w Wicehrabiach. Inna sprawa, że miłośnicy krótkiej kołderki raczej się w grze nie odnajdą. Co do nieciekawych zwierząt czy powtarzalnych kart to w ramach podstawowego pledge'a jest dodatek który dodaje drugie tyle kart, które będzie można wymieniać z tymi bazowymi.
Wosho
Posty: 1443
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Wosho »

Przyjemna gra ale zadna rewelacja, troche za dluga jak na trudnosc.
Coin22
Posty: 407
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: Coin22 »

Jak przewidujecie porównanie cenowe - KIckstarter podstawowy 50 EUR + wysylka, to bedzie jakies 270-300zł. Są dwa mikrododatki. Myślicie, że wydanie Galakty okrojone z kickstarter limited/exclusive zejdzie ponizej 200zl ? Wiadomo, to wróżby, ale może macie doświadczenia z podobnymi tytułami?

Osobiście nie lubię wspierać gier euro na KS bez dużej ilości KS Exclusivow, ale akurat Endless Winter mi sie podoba i tak samo pewnie wespre Transcontinental.
sasquach
Posty: 1854
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 944 times
Been thanked: 591 times

Re: Endless Winter: Paleoamericans (Stan Kordonskiy, Jonny Pac, Drake Villareal)

Post autor: sasquach »

Może i 200zł, ale pamiętaj, że oprócz tych dwóch mikrododatków (canine i borealis) masz jeszcze normalny dodatek - Ancestors.
ODPOWIEDZ