Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 863
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

Pluck pisze: 30 lis 2020, 17:41 Karta Gigantyczna Asteroida Lodowa: efekt natychmiastowy: podnies temp o 4stopnie. Umiesc na planszy 2 obszary oceanow. Usun 6 jedn roslinnosci u dowolnego gracza.

Czy to jest rownoznaczne z WT w gore o 4?
Tak.
Pluck pisze: 30 lis 2020, 17:41 Czasem na kartach jest tez mowa: podnies WT i podnies temp o 2. Czy wtedy podnosimy WT o 2 lacznie?
Tak, choć dawno nie grałem i nie pamiętam takiej karty.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4136
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 344 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

Pamiętać przy tym należy, że punkty WT dostaje się za zmianę wskaźników globalnych (podniesienie temperatury, podniesienie poziomu tlenu i wyłożenie żetonu oceanu), więc jeśli nie można już tego zrobić, to punktu również się nie dostaje.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 502
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 350 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: itsthisguyagain »

Pluck pisze: 30 lis 2020, 17:41 Karta Gigantyczna Asteroida Lodowa: efekt natychmiastowy: podnies temp o 4stopnie. Umiesc na planszy 2 obszary oceanow. Usun 6 jedn roslinnosci u dowolnego gracza.

Czy to jest rownoznaczne z WT w gore o 4?

Czasem na kartach jest tez mowa: podnies WT i podnies temp o 2. Czy wtedy podnosimy WT o 2 lacznie?
Jeśli jest napisane "podnieś WT" to po prostu podnosisz WT. Jeśli jest napisane "podnieś temperaturę" lub "podnieś poziom tlenu" lub "połóż obszar oceanu" i ten wskaźnik nie był wymaksowany i podnosisz go to normalnie dostajesz WT.

NP: Temperatura jest już na +6 (brakuje jednego kroku) i do wyłożenia są jeszcze 4 oceany. Zagrywasz kartę "Karta Gigantyczna Asteroida Lodowa" otrzymujesz 3 WT - bo temperatura poszła tylko o 1 krok i położyłeś 2 obszary oceanów.

NP2: Oceany wszystkie zostały wykorzystane. Zagrywasz kartę, która ma efekt "podnieś WT o 2, połóż obszar oceanu na planszy" Podnosisz WT o 2, nie dokładasz oceanu na planszy więc nie otrzymujesz trzeciego WT.

NP3. Tlen jest na maksimum. Kładziesz obszar zieleni na planszy. Nie otrzymujesz WT.

Widzisz jaka jest melodia? Za podnoszenie wskaźników globalnych otrzymujesz WT. Kiedy jakiś wskaźnik jest na maksimum nie możesz go już podnieść więc nie otrzymujesz za to WT.

PS. Terraformacja Marsa to wyścig.
Rybisznurek
Posty: 1
Rejestracja: 07 gru 2020, 18:32

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Rybisznurek »

Mam pytanie o strefę ekologiczną.
Czy tylko mi się zdaje czy karta ma inne działanie po polsku a inne w angielskiej wersji?
Chodzi mi o fakt tego kto ma posiadać obszar zieleni.
W angielskiej wersji żeby zagrać Eco zone trzeba mieć własne Greenery, natomiast w polskiej wydaje się że wystarczy że na planszy jest jakakolwiek zieleń.

Była jakaś zmiana albo errata w tej kwestii?

Z góry dzięki
Awatar użytkownika
andrzejstrzelba
Posty: 584
Rejestracja: 03 gru 2019, 17:40
Has thanked: 250 times
Been thanked: 308 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: andrzejstrzelba »

Po wczorajszej rozgrywce (dopiero trzecia) zrodziło się pytanie. Mieliśmy taką sytuację, że nie miałem gdzie miasta zagrać. Jedyne wolne miejsce było przy innym mieście, a wg instrukcji nie wolno tam budować miasta? Co w takiej sytuacji? Muszę uciekać na bok roślinnością, żeby móc postawić miasto? A jak nie ma miejsca to mam pecha?
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

andrzejstrzelba pisze: 01 sty 2021, 13:51 Po wczorajszej rozgrywce (dopiero trzecia) zrodziło się pytanie. Mieliśmy taką sytuację, że nie miałem gdzie miasta zagrać. Jedyne wolne miejsce było przy innym mieście, a wg instrukcji nie wolno tam budować miasta? Co w takiej sytuacji? Muszę uciekać na bok roślinnością, żeby móc postawić miasto? A jak nie ma miejsca to mam pecha?
Zagranie miasta nie wynika samo z siebie, taki manewr się planuje, a jak nie ma możliwości go wyłożyć zgodnie z zasadami to nie można i tyle.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 965
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 336 times
Been thanked: 363 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: yrq »

andrzejstrzelba pisze: 01 sty 2021, 13:51 Po wczorajszej rozgrywce (dopiero trzecia) zrodziło się pytanie. Mieliśmy taką sytuację, że nie miałem gdzie miasta zagrać. Jedyne wolne miejsce było przy innym mieście, a wg instrukcji nie wolno tam budować miasta? Co w takiej sytuacji? Muszę uciekać na bok roślinnością, żeby móc postawić miasto? A jak nie ma miejsca to mam pecha?
Zastanawia mnie ta część pytania o uciekaniu na bok roślinnością...
Dla porządku: miasto z projektu standardowego można postawić na powierzchni Marsa wszędzie, oprócz pól zarezerwowanych dla oceanów oraz w sąsiedztwie innych miast.
Roślinność z projektu standardowego musi przylegać do innego Twojego terenu, chyba, że jest to Twoja pierwsza płytka na planecie.

Miasta i roślinność wystawiana z kart projektów mogą omijać powyższe zasady.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 863
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

yrq pisze: 01 sty 2021, 14:52 Miasta i roślinność wystawiana z kart projektów mogą omijać powyższe zasady.
To stwierdzenie może wprowadzać w błąd...
Mogą, ALE! wyłącznie gdy wyraźnie powie o tym karta, w innym wypadku wciąż ta zasada obowiązuje!
;)
Awatar użytkownika
andrzejstrzelba
Posty: 584
Rejestracja: 03 gru 2019, 17:40
Has thanked: 250 times
Been thanked: 308 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: andrzejstrzelba »

Podsumowując.
Kupując miasto za pieniądze muszę przestrzegać zasady, że nie mogę go postawić obok innego miasta i przy okazji musi przylegać do mojego innego obszaru. Oczywiście różne karty mogą zmieniać tę zasadę i to jest zrozumiałe.

Wczorajsza sytuacja była taka, że zabudowałem miasto roślinnością, a za nim gracz zrobił swoje miasto. Z drugiej strony przeszkadzało mi miasto innego gracza. Wychodzi na to, że musiałbym zrobić w bok roślinność, żeby móc postawić tam miasto, które jednocześnie stykałoby się z moją roślinnością i nie stykałoby się z miastem gracza.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 863
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Qrzy »

andrzejstrzelba pisze: 01 sty 2021, 17:11 przy okazji musi przylegać do mojego innego obszaru
Ta zasada dotyczy tylko zieleni, nie miast. :)
Awatar użytkownika
doczek
Posty: 213
Rejestracja: 26 sie 2018, 19:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 39 times
Been thanked: 37 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: doczek »

Instrukcja strona 5.
Miasto stawiasz gdzie chcesz, ale nie obok innego miasta. Chyba, że z karty wynika coś innego.
Zieleń obok swojego obszaru chyba, że pierwszy albo nie masz dostępu do swojego obszaru.
profes79
Posty: 427
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 35 times
Been thanked: 136 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: profes79 »

Rybisznurek pisze: 07 gru 2020, 20:25 Mam pytanie o strefę ekologiczną.
Czy tylko mi się zdaje czy karta ma inne działanie po polsku a inne w angielskiej wersji?
Chodzi mi o fakt tego kto ma posiadać obszar zieleni.
W angielskiej wersji żeby zagrać Eco zone trzeba mieć własne Greenery, natomiast w polskiej wydaje się że wystarczy że na planszy jest jakakolwiek zieleń.

Była jakaś zmiana albo errata w tej kwestii?

Z góry dzięki
Wygląda to na błąd w tłumaczeniu. Mało tego - w erracie z 2016 nie został on sprostowany. Ja grałbym po prostu zgodnie z polskim tekstem karty i tyle; nie jest to różnica, która jakoś drastycznie zmienia efekt karty.
Awatar użytkownika
Evokenx
Posty: 275
Rejestracja: 10 lip 2020, 16:14
Lokalizacja: Śląsk
Has thanked: 525 times
Been thanked: 52 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Evokenx »

Ostatnio wywiązała się mała kłótnia nad terraformacją marsa, także pytam... :) Czy podczas stawiania zieleni na planszę dostajemy 1 punkt WT, a potem poprzez zwiększenie tlenu dostajemy kolejny punkt WT, czyli łącznie 2? Czy jednak poprzez postawienie zieleni dostajemy tylko jeden punkt WT ponieważ ten punkt jest za podniesienie tlenu w atmosferze? Z tego co rozumiem za samo postawienie zieleni, nie ma punktu WT, nie?

Edit: Przy okazji zapytam o taką kartę... wybaczcie, ale nie pamiętam nazwy - coś tam zautomatyzowane o koszcie 9. W każdym razie na tej karcie jest napisane żeby skopiować produkcję czegoś z innej zagranej karty. Na obrazku jest pokazanie Skopiuj produkcję Stali, ale w opisie karty nie jest zaznaczone że musisz skopiować produkcję stali, tylko że ma to być typ karty z budowlą. Jak rozumieć tę kartę?
theKossak
Posty: 30
Rejestracja: 03 gru 2020, 14:48
Has thanked: 32 times
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: theKossak »

Evokenx pisze: 03 sty 2021, 13:20 Ostatnio wywiązała się mała kłótnia nad terraformacją marsa, także pytam... :) Czy podczas stawiania zieleni na planszę dostajemy 1 punkt WT, a potem poprzez zwiększenie tlenu dostajemy kolejny punkt WT, czyli łącznie 2? Czy jednak poprzez postawienie zieleni dostajemy tylko jeden punkt WT ponieważ ten punkt jest za podniesienie tlenu w atmosferze? Z tego co rozumiem za samo postawienie zieleni, nie ma punktu WT, nie?
Przy stawianiu obszaru zieleni, zwiększa się WT o 1 (nie o 2) - jest to skutek zwiększenia ilości tlenu.

A ktoś wie czy grając z dodatkiem kolonie, możemy handlować z danym obiektem, nawet jak nie ma tam jeszcze żadnej kolonii?
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Bruno »

theKossak pisze: 03 sty 2021, 13:36 A ktoś wie czy grając z dodatkiem kolonie, możemy handlować z danym obiektem, nawet jak nie ma tam jeszcze żadnej kolonii?
Można handlować, nawet jeśli na obiekcie nie ma żadnych kolonii.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: KozaK69 »

Evokenx pisze: 03 sty 2021, 13:20 Edit: Przy okazji zapytam o taką kartę... wybaczcie, ale nie pamiętam nazwy - coś tam zautomatyzowane o koszcie 9. W każdym razie na tej karcie jest napisane żeby skopiować produkcję czegoś z innej zagranej karty. Na obrazku jest pokazanie Skopiuj produkcję Stali, ale w opisie karty nie jest zaznaczone że musisz skopiować produkcję stali, tylko że ma to być typ karty z budowlą. Jak rozumieć tę kartę?
Na "zautomatyzowanej sile roboczej" nie ma stali, tylko symbol budowli, czyli wszystko zgodnie z opisem.
ArteK
Posty: 3
Rejestracja: 06 gru 2020, 17:50
Has thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: ArteK »

Witam, mam 2 męczące mnie pytania. W TM grałem pierwszy raz na nordconie i tam według osoby która objaśniała zasady można było raz na pokolenie podnieść temperaturę za zasoby( 8 jednostek ciepła) i las też raz za jednostki. W instrukcji nie jest to opisane jakoś jasno. Na koniec gry wytłuszczonym jest wzmianka, że za pozostałe jednostki roślin można postawić 1 lub więcej lasów.
Kolejną kwestią jest sprawa dodatku kolonie. Według instrukcji nie trzeba mieć koloni żeby polecieć po zasoby(ilustracja i przykład o wysłaniu floty). To po co zakłada się kolonie za 17 M dla jakiś śmiesznych 3 jednostek czy 1 poziomu produkcji?
Dzięki z góry za odpowiedzi na być może banalne pytania.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: donmakaron »

ArteK pisze: 04 sty 2021, 10:43 Witam, mam 2 męczące mnie pytania. [...]
Możesz stawiać lasy za jednostki zieleni oraz podnosić temperaturę za jednostki ciepła wielokrotnie podczas jednej rundy, instrukcja nie przewiduje w tej kwestii wyraźnego limitu jak w przypadku akcji z kart aktywnych.

Budowa kolonii nie tylko przynosi korzyści gdy którykolwiek gracz leci na dany obiekt, ale również powoduje, że po skorzystaniu z obiektu znacznik ląduje na oczko wyższym polu, zapewniając lepsze korzyści niż bez kolonii. W ten sposób mogę budować kolonię na obiekcie z którego najczęściej korzystam, żeby dostawać bonus kolonialny (17M za 3 jednostki czy poziom produkcji co turę, to już dobry biznes, zwłaszcza jeśli chodzi o zasób, do którego dostępu nie mam w inny sposób) i przyspieszać kumulację zasobów, albo stawiam kolonię na obiekcie, do którego najczęściej leci inny gracz, żeby czerpać korzyści z jego akcji (lub zniechęcić tego gracza do korzystania z danego obiektu).
steps0n
Posty: 26
Rejestracja: 09 sty 2021, 19:23
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: steps0n »

Dzisiaj zagrałem pierwszą grę solo i było dosyć ciężko wygrać. Zacząłem oglądać gameplay'e i czytać, bo nie za bardzo ogarniam chyba Fazy akcji. W instrukcji jest napisane: "W trakcie swojej tury gracz wykonuje 1 albo 2 akcje, albo pasuje."

Grałem tak, że zagranie karty to 1 akcja, zagranie drugiej z ręki do 2 akcja i koniec pokolenia. Zaczynam nowe.
Załóżmy, że zagrywam 2 karty z ręki i to są moje dwie akcje. Mam wystarczająco zasobu ciepła, aby podnieść temperaturę lub wystarczająco pieniędzy, aby skorzystać z projektów standardowych na planszy, ale niestety wykonałem już 2 akcje, więc przechodzę do fazy produkcji i wskakuje na wyższe pokolenie.

W jednym z Solo Playthrough na YT zauważyłem jak gość zagrał dwie karty, a później jeszcze zamienił 8 jednostek roślinności w obszar zieleni. W następnym pokoleniu zagrał 1 kartę i zamienił 16 jednostek ciepła. - czy to wszystko nie są 3 akcje? W innym gameplay'u również zauważyłem, że gracz wykonał więcej niż 2 akcje. Skorzystał z nawodnienia i zieleni z projektów standardowych, a później za jednostki ciepła podniósł temperaturę. - jak dla mnie to jest więcej niż 2 akcje.

Jak w tej grze traktowane są akcje?
1. zagranie karty to 1 akcja (mogę zagrać dowolną ilość kart, o ile pokryję ich koszt?)

2. wykorzystanie akcji z karty aktywnej to 1 akcja (wiem, że z akcji na takiej karcie można skorzystać tylko raz na pokolenie, ale co jeśli mam 3 karty aktywne. Mogę skorzystać z 3 różnych akcji, które dają mi karty aktywne i będzie się liczyć jako jedna akcja?)

3. wykorzystanie projektu standardowego (w instrukcji jest "Z każdego z tych projektów gracz może skorzystać wielokrotnie podczas jednego pokolenia". Mogę skorzystać z asteroidy 4 razy, płacę 56 i to jest liczone jako 1 akcja? Gdybym chciał skorzystać z nawodnienia i zpałacić 18 to byłaby 2 akcja? Czy może wszystkie aktywności w obrębie projektów standardowych traktowane są jako 1 akcja?

4. Zamiana 8 jednostek w obszar zieleni lub wzrost temperatury traktowane jest jako 1 akcja? Gdybym chciał zamienić 16 to 2 i muszę spasować i przejść do kolejnego pokolenia? Mimo, że mam jeszcze zasoby na akcje?

Być może solo rozgrywka pod tym względem się różni, ale nie jest to opisane w instrukcji.

Jak zatem wyglądają akcje np przy dwóch osobach na pokolenie?
Mam tylko dwie akcje i druga osoba też dwie akcje? Po wykonaniu przechodzimy do kolejnego pokolenia
Czy mogę tych akcji mieć 6 w pokoleniu dopóki nikt w danym pokoleniu nie spasuje?
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 863
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Qrzy »

Myślę, że cały problem sprowadza się do zrozumienia tej kwestii:
steps0n pisze: 09 sty 2021, 20:17 Jak zatem wyglądają akcje np przy dwóch osobach na pokolenie?
Mam tylko dwie akcje i druga osoba też dwie akcje? Po wykonaniu przechodzimy do kolejnego pokolenia
Czy mogę tych akcji mieć 6 w pokoleniu dopóki nikt w danym pokoleniu nie spasuje?
Otóz w Terraformacji mamy dwa twory wyznaczające postęp rozgrywki:
1) tura gracza - czas, w którym dany gracz może wykonać 1 lub 2 akcje, albo spasować, co oznacza zakończenie działań do końca bieżącego pokolenia
2) pokolenie - czas, w którym gracze po kolei rozgrywają tury, aż WSZYSCY gracze spasują. Każdy z graczy najprawdopodobniej rozegra wiele tur w jednym pokoleniu, aż nie będzie go stać na wykonanie jakiejkolwiek akcji albo taktycznie będzie chciał akcji już nie wykonywać.
;)

W grze solo najwyraźniej (nie widzę żadnych zmian w instrukcji) oznacza to zagrywanie akcji do momentu, kiedy już nas nie stać na nic, wtedy kończymy pokolenie. :)
Zbaviec
Posty: 69
Rejestracja: 09 wrz 2020, 07:40
Has thanked: 40 times
Been thanked: 21 times

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Zbaviec »

W skrócie pokolenie wygląda tak: twoja tura składająca się z 1-2akcji, potem tura 2 gracza i znów 1-2 akcje. Tak zatacza to koło aż tura w ramach tego jednego pokolenia wraca do ciebie i znów masz 1-2akcje i tak w kółko, aż jednemu z graczu skończą się akcje i mówi pass, wtedy pozostali gracze dalej w kółko robią 1-2 akcje, aż nie będą w stanie nic zrobić . Jak każdy z graczy spasuje to dopiero wtedy kończy się pokolenie. W trybie solo masz tyle akcji w pokoleniu ile jesteś w stanie zrobić. Na początku po przeczytaniu instrukcji też tego nie zrozumiałem i grałem jak ty. 😀
Awatar użytkownika
Evokenx
Posty: 275
Rejestracja: 10 lip 2020, 16:14
Lokalizacja: Śląsk
Has thanked: 525 times
Been thanked: 52 times

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Evokenx »

A tak w ogóle to po co zaznacza się białą kostką które jest pokolenie? Jakie to ma znaczenie?
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 863
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Qrzy »

Evokenx pisze: 10 sty 2021, 14:02 A tak w ogóle to po co zaznacza się białą kostką które jest pokolenie? Jakie to ma znaczenie?
W grze wieloosobowej zdaje się nie mieć żadnego znaczenia. ;)
Natomiast solo trzeba się zmieścić w 14 pokoleniach, inaczej mamy przegraną.
Rykas
Posty: 371
Rejestracja: 30 paź 2017, 09:23
Has thanked: 143 times
Been thanked: 69 times

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Rykas »

Evokenx pisze: 10 sty 2021, 14:02 A tak w ogóle to po co zaznacza się białą kostką które jest pokolenie? Jakie to ma znaczenie?
Oprócz gry solo jak wspomniane wyżej, przy drafcie kart pokolenie mówi, w którą stronę podaje się karty, czy w lewo, czy w prawo. Plus satysfakcja jak szybko uda się zakończyć grę ;p
Babik
Posty: 245
Rejestracja: 08 maja 2013, 18:55
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 214 times
Been thanked: 72 times

Re: Terraformacja Marsa - pytania i wątpliwości

Post autor: Babik »

No i przede wszystkim, dobrze jest wiedzieć, kiedy następuje faza produkcji, kiedy można zsunąć znaczniki z wykorzystanych kart, wyprodukować zasoby i wreszcie z nowymi siłami przystąpić do kolejnego etapu terraformacji.
"Życie społeczne wyposażone jest w ponadbiologiczne formy użyczające mu wyższe wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wyraża swoje poglądy na świat i życie".
Johan Huizinga, Homo ludens
ODPOWIEDZ