Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Dzień dobry.

W związku z planowanym dodrukiem, zastanawiam się nad zakupem Arkham Horror gra karciana do gry głównie solo i to na jedną postać (nie lubię kontroli kilku postaci). Mniej więcej pasuje mi, że jest to pewna forma RPG z budową talii pod określony scenariusz, co wymaga kart, a tych w podstawce jest ile jest. W związku z powyższym mam parę pytań jak w temacie:
1. Czy gra jest regrywalna? Mam na myśli, czy mając wolny wieczór można w nią popykać dla zabawy co jakiś czas, czy też po przejściu scenariusza raczej nie ma do czego wracać, bo wszystko jest powtarzalne i całość wypadałoby komuś opchnąć (coś jak Time Stories)? Czy historia w rozgrywce ulega zmianie, czy też klepiemy w kółko to samo, aż osiągniemy sukces, a potem to już nuda panie i nie ma do czego wracać. W tym mam także na myśli np. powroty po jakimś czasie, bo w międzyczasie gram w różne gry. Mam też na myśli takie powroty jak do dobrej książki, którą lubimy powtórzyć choć znamy historię.
2. Czy żeby sensownie pograć faktycznie trzeba kupić od razu dwie podstawki czy też do moich potrzeb może wystarczy jedna plus jakiś duży dodatek?
3. Żeby nie wpaść w studnię bez dna, który wybrać duży dodatek? Myślałem wstępnie o Ścieżce do Carcossy (jakoś bardziej do mnie przemawia) lub Zapomnianej Erze, bo oba są jeszcze w miarę dostępne.
4. Czy po wybraniu cyklu, trzeba dokupić wszystkie mity do niego, czy też wystarczy tylko niektóre? Chodzi o to, czy bez wszystkich mitów w cyklu da się grać i cała historia ma sens, ręce i nogi.
5. Czy zamiast cyklu można się zdecydować na dokupienie do podstawki pojedynczych scenariuszy np. Karnawał Koszmarów, Strażnicy Otchłani (wiem, że na razie są niedostępne) i w tą stronę rozwijać podstawkę.
6. Czy ma sens dokupywanie pojedynczych scenariuszy mitów z innych cyklów? Wydawca twierdzi na swojej stronie, że są grywalne w ten sposób.

Mój pomysł na początek to kupić jedną podstawkę, rozszerzenie Ścieżka do Carcossy z niektórymi (nie wszystkimi) dodatkowymi mitami np. Widmo Prawdy, Mgły Carcossy, Blada Maska, Nieopisywalna Przysięga, Noc Czarnych Gwiazd, ewentualnie jak będą dostępne to pojedyncze scenariusze Karnawał Koszmarów i Strażnicy Otchłani. W sumie to da kilkaset złotych więc pytanie czy warto i czy taki zestaw się sprawdzi, żeby pograć pełnoprawnie w Arkham Horror gra karciana.
Ewentualnie który Cykl i z jakimi mitami oraz jakie pojedyncze scenariusze polecacie.
Nie ukrywam, że inspiracją do wpisu był wątek na BGG dotyczący ocen dodatków do tej gry ale tam całość kończy się na trzecim dużym dodatku.
https://boardgamegeek.com/thread/199553 ... ngs/page/3
Z góry dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 07 maja 2021, 12:14 przez asymetri, łącznie zmieniany 1 raz.
Aadaan
Posty: 108
Rejestracja: 22 wrz 2018, 09:54
Has thanked: 303 times
Been thanked: 63 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: Aadaan »

Ad 1. Regrywalność istnieje, ale nie jest nieskończona. Mimo, że jest pewna randomizacja lokacji, talia spotkań za każdym razem inaczej się układa, główna oś fabuły zostaje ta sama. Źródłem regrywalności jest zmiana bohaterów jakimi można grać. Jeżeli lubiłeś grać w np. Baldurs Gate przechodząc za każdym razem inną postacią/drużyną to regrywalność będzie ok. Jeżeli liczysz na zaskakującą historię za każdym razem, to raczej się zawiedziesz. Wbrew pozorom AH LCG ma więcej z gry strategicznej w sobie niż z RPG.
Ad 2. Gra stoi budowaniem talii. Im więcej masz paczek tym większe możliwości składania talii, tym ciekawsza gra. Da się grać mając podstawkę i jeden cykl (cały), ale może być czasem ciężej.
Ad 3 i 4. Teoretycznie można „wybierać rodzynki” z poszczególnych cykli, ale nikt tak nie robi. Po pierwsze dlatego, że cykle są fabularną całością. To trochę tak jak oglądanie wybranych odcinków z serialu. Można, będziesz się dobrze bawić, ale ominie cię pełne doświadczenie. Poza tym w paczkach z mitami są nie tylko karty fabuły, ale też dodatkowe karty dla badaczy.
Ad 5. Pojedyncze scenariusze mają zróżnicowaną regrywaloność, ale generalnie nieco wyższą niż mity z cyklu. Jednak nie mają karty dla badaczy.

Na koniec. Jeżeli chcesz zobaczyć jak w zarysie wygląda AH LCG, kup samą podstawkę. Jeżeli Ci podejdzie ten typ gry wtedy rozglądaj się za pełnym cyklem. To trochę inne doświadczenie niż standardowa planszówka, z plusami (fajna łamigłówka z ciekawą fabułą) ale też z pewną dozą minusów (koszta, system przypominający abonament z gier MMORPG).
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Dziękuję za odpowiedź. Chciałem jeszcze dopytać czy jest możliwym rozwijanie sobie podstawki w oparciu o pojawiające się scenariusze pojedyncze (może Galakta wyda kiedyś Return to the Night of the Zealot). Rozumiem że w takim przypadku nie dochodzą dodatkowe karty do budowy talii badaczy i trzeba grać tymi z podstawki więc budowanie talii gracza jest mocno ograniczone. Czy też takie działanie raczej nie ma sensu i lepiej iść w całe cykle. Albo z drugiej strony po co są te pojedyncze scenariusze nie powiązane z cyklami.
Awatar użytkownika
arian
Posty: 830
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 267 times
Been thanked: 593 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: arian »

asymetri pisze: 07 maja 2021, 16:13 Dziękuję za odpowiedź. Chciałem jeszcze dopytać czy jest możliwym rozwijanie sobie podstawki w oparciu o pojawiające się scenariusze pojedyncze (może Galakta wyda kiedyś Return to the Night of the Zealot). Rozumiem że w takim przypadku nie dochodzą dodatkowe karty do budowy talii badaczy i trzeba grać tymi z podstawki więc budowanie talii gracza jest mocno ograniczone. Czy też takie działanie raczej nie ma sensu i lepiej iść w całe cykle. Albo z drugiej strony po co są te pojedyncze scenariusze nie powiązane z cyklami.
Możesz tak zrobić, ale jednak ja mimo wszystko, nawet w ratach, dokupiłbym jeden cykl - najlepiej Dunwich albo Carcossę i w ten sposób rozwijał podstawkę. Pytanie jeszcze, czy masz zamiar kupić jedną, czy dwie podstawki (jeśli możesz - kup dwie, jeśli nie, wtedy jak najszybciej warto dokupić cykl). Na pewno z pojedynczych scenariuszy z samą podstawką nie ma sensu nawet podchodzić do Strażników Otchłani. Ten scenariusz nawet na łatwym poziomie jest nie do przejścia z talią zbudowaną tylko z tamtych kart. On jest w ogóle wyjątkowo trudny i przegrywa się go dość szybko, zanim historia w ogóle zdąży się rozwinąć. Morderstwo w Hoteli Excelsior jest zdecydowanie lepsze. Ja tych scenariuszy nie włączałem nigdy do kampanii, ale jest taka możliwość.

Pojedyncze scenariusze nie dodają kart badacza, a one też na początku przygody są bardzo ważne.

Grając solo z samą podstawką karty badacza będą kiepskie. Na siłę trzeba miksować karty różnych klas, a jedna postać nie da rady rozwinąć skrzydeł. Wtedy trzeba grać dwoma badaczami przynajmniej, żeby jakoś się uzupełniali. No i pamiętaj, że dodatek Deluxe rozpoczynający cykl ma zawsze kolejnych 5 (lub więcej) badaczy, którzy mocno wpływają na regrywalność. Dunwich to np. świetny pod solo Ashcan Pete z psem. Carcosa to Mark Harrigan, którym mnie grało się bardzo dobrze.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Dziękuję za odpowiedź. Tak jak pisałem wstępnie chciałem grać solo na jednego gracza. Zamierzam kupić jedną podstawkę i ewentualnie po sprawdzeniu jak się gra i czy jest fun, jakiś jeden cykl lub pojedyncze scenariusze.
W takim razie pytanie od którego cyklu zacząć? Czy jest to obojętne, czy też należy lecieć od początku. Pytam ponieważ Dziedzictwo Dunwich jest na razie słabo dostępne. Jest dostępny cały cykl Ścieżka do Carcosy, część cyklu Zapomniana Era (brakuje już niektórych mitów) i ma być dostępny cały Przerwany Krąg. Reszta cykli w całości raczej też ciężko dostępna. Dostępne są jakieś pojedyncze mity. W przyszłości może coś jeszcze dodrukują. Może będzie nowy starter, bo przyznam szczerze na razie odrzuca mnie myśl o konieczności kupienia dwóch podstawek do gry solo. Jakoś mój mózg nie może się przemóc, nawet mimo tego, że w grze przydają się po dwie te same karty, a w podstawce są po 1 egzemplarzu. Może macie jakieś swoje ulubione cykle lub gdzieś jest jakiś ich ranking. Nie ukrywam, że jest tego mnóstwo i trudno coś wybrać, żeby od czegoś zacząć. Niektórzy zalecają, żeby iść po kolei tak jak powstawały chronologicznie, inni, że niekoniecznie. Są cykle świetnie przyjęte przez graczy. Z kolei dalsze cykle być może też są dobre, ale przy takiej ilości dodatków coraz mniej ludzi brnie we wszystko, stąd im dalej w las z kolejnymi cyklami tym mniej informacji o nich i zaleceń, czy warto kupić i przede wszystkim dlaczego warto. W takim gąszczu po prostu trudno samemu coś sensownego na początek wybrać.
Drugie pytanie, które scenariusze solo warto rozważyć? Obecnie większość i tak niedostępna, ale może Galakta kiedyś dodrukuje.
Pozdrawiam.
Przekreślone - sprawdziłem na i-shop i jest jeszcze trochę rzeczy dostępnych, ale niektórzy straszą, że się kończą lub już nie ma na magazynie
Aadaan
Posty: 108
Rejestracja: 22 wrz 2018, 09:54
Has thanked: 303 times
Been thanked: 63 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: Aadaan »

W sumie to nawet dobry plan żeby na razie kupić jedną podstawkę. Faktycznie nie wiadomo co będzie w tej „odnowionej” o której się mówi. Ewentualnie, jeżeli nie będziesz chciał drugiej podstawki możesz się zainteresować zestawami badaczy. Zawierają komplet kart dla jednego badacza z kartami wyższych poziomów do rozbudowy talii. Niestety też są niedostępne, ale myślę, że na 100% będą miały dodruki.
Trudniej coś doradzić który cykl z dwóch dostępnych (chyba) kupić. Dunwich ma ciekawe karty dla badaczy, które do teraz nie wyszły z użycia. Carcossa za to fabularnie jest świetna. I chyba ma większy potencjał regrywalności. Chyba bym jednak głosował na Carcossę.
Jeżeli chodzi o scenariusze, tak jak pisał Arian, Morderstwo w hotelu jest super. Wystarczy też na kilka rozgrywek bo ma kilka wątków fabularnych. Klątwa Rougarou jest w zasadzie niegrywalna solo, ale też spoko. Jest też trochę fanowskich scenariuszy/minikampanii. Na grupie FB co jakiś czas są robione wspólne zamówienia w drukarni.
Awatar użytkownika
arian
Posty: 830
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 267 times
Been thanked: 593 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: arian »

Jedna podstawka nie jest problemem, jak zaczniesz kupować jakiś cykl, bo tam będziesz miał po dwie kopie i będziesz mógł coś dorzucić, żeby budować postać pod siebie. Powtórzę to co napisał Aadaan: jeśli chodzi o fabułę, to zgadzam się, że Carcosa super, w Dunwich są fajniejsze karty badaczy. Dalej niż te dwa cykle bym nie wychodził na początek, bo kolejne cykle są nieco bardziej zamotane mechanicznie i odrobinę trudniejsze i nie warto rzucać się od razu na głęboką wodę.

Na początek naprawdę warto odpuścić pojedyncze scenariusze. Jeśli już koniecznie chcesz, to kup Morderstwo w Hotelu Excelsior. Ale zdecydowanie bardziej polecam Ci Deluxe dowolnego cyklu. Po pierwsze za niecałe 100 zł (czyli 30 zł więcej) masz już dwa kolejne scenariusze go grania. Po drugie dostajesz ponad 50 nowych kart gracza (licząc obie kopie). Po trzecie - dostajesz kolejnych pięciu badaczy.

Myślę, że na początek kup podstawkę, pograj chwilę zalecanymi taliami i nie zrażaj się tym, że jest trudno i te talie nie działają zbyt dobrze. Będzie się grało ciężko, więc proponuję na początek poziom "łatwy". Spróbuj zagrać na dwie ręce Rolandem i Wendy, żeby zobaczyć jak działania gracza mogą podążać w różnych kierunkach. Zagraj nawet jeden scenariusz pozostałymi badaczami, którzy na solo z kartami z podstawki będą działać słabo, ale przynajmniej będziesz miał pogląd na to, jakiej różnorodności dostarcza ta gra po stronie gracza (nie tylko po stronie samego scenariusza). I pamiętaj, że każdy badacz z dowolnego dodatku, pomimo tej samej klasy, ma zupełnie inne sposoby budowania talii. Traktuj podstawkę tej gry jak zapowiedź tego, co się może wydarzyć później, bo ona da Ci tylko ułamek tego, co oferuje duży cykl.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Dziękuję za wszystkie, dla mnie cenne rady. Mniej więcej wiem na czym stoję i od czego zacząć.
Podstawka
jak siądzie to któryś początkowy, prostszy dodatek w wersji deluxe ze względu na dodatkowe karty nowych badaczy, które można wykorzystać dla już posiadanych badaczy pozwalające na lepszą budowę talii badacza, najlepiej Dziedzictwo Dunwich (fajni badacze i karty do rozwinięcia talii badaczy) lub Szlak do Carcossy (ciekawa historia).
jak siądzie to uzupełnić dodatek deluxe o pozostałe w cyklu mity dla zamknięcia historii.
ewentualnie na upartego jakieś proste scenariusze solo typu Morderstwo w hotelu Excelsior

Na koniec mam jeszcze kilka pytań. Po skończeniu cyklów pojawiają się dodatki określone jako Powrót... np. do podstawki jest Powrót Nocy Fanatyka. Mają pudełko służące do segregacji kart oraz trochę nowych kart z nowym scenariuszem, kartami spotkań i badaczy.
Czy tego typu rozszerzenia są niezbędnym uzupełnieniem cyklów, czy raczej takim dodatkiem jak scenariusze solo, dla zagorzałych fanów określonego cyklu? Czy one coś wnoszą cennego do rozgrywki i rozbudowy talii, czy też mają tylko za zadanie przedłużyć żywotność, regrywalność danego cyklu? Czy mają one znaczenie dla zamknięcia narracji w danym cyklu? Czy ma sens je kupować czy lepiej iść w kolejny dodatek deluxe?
Czy ma sens na początek wziąć podstawkę wraz z dodatkiem Powrót Nocy Fanatyka (są tam dodatkowe karty badaczy), czy też lepiej od razu zamiast tego wziąć któryś większy dodatek deluxe.

Pozdrawiam.
Aadaan
Posty: 108
Rejestracja: 22 wrz 2018, 09:54
Has thanked: 303 times
Been thanked: 63 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: Aadaan »

Ja bym Ci jednak doradzał kupić cały cykl od razu, jeżeli będziesz miał taką możliwość. Po pierwsze, bo może się wyczerpać nakład, po drugie, więcej kart badaczy, po trzecie, jak Ci nie siądzie to zostaniesz z deluxem i będzie trudniej go odsprzedać. Cały cykl sprzedasz od ręki. A jeżeli go już nie będzie w sklepach to odzyskasz 100% kasy.

Jeżeli chodzi o Powroty do... To takie rozszerzenia regrywalność do kampanii. Zazwyczaj zawierają kilka dodatkowych lokacji, dodatkowe karty do talii zagrożeń, potwory, czasem zmieniają nieco zasady scenariusza. Wyjątkiem jest Powrót do Nocy Fanatyka. On przerabia tutorial z core setu w fajną, i dosyć wymagającą mikrokampanię. Jeżeli miałbym polecać jakiś Powrót to właśnie ten. Aha, i Powrót do Zapomnianej Ery, który poprawia balans kampanii.

Ps. Jeszcze mi się przypomniało, że Pożeracze Snów są podzielone na dwie części, z których każdą można grać oddzielnie. Chyba parzyste scenariusze to kampania A a nieparzyste to B.
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Ok. Cały cykl na początek do pojedynczej podstawki. Który z dostępnych cykli na początek? Dziedzictwo Dunwich w zasadzie niedostępne w całości. Ścieżka do Carcosy dostępna. Zapomniana era powoli zaczynają się niedobory i podobno może być dość trudna i brutalna dla początkujących. Przerwany Krąg ma być dostępny w całości wraz z dodrukiem podstawki. Pytanie czy wziąć na początek Ścieżki do Carcosy czy Przerwany Krąg? Oba są dość chwalone jako dobre i ciekawe historie. Podejrzewam, że nieprzypadkowo też wraz z dodrukiem podstawki wydawca zdecydował się na dodruk Przerwanego Kręgu. Jak z ich poziomem trudności i czy nadają się dla początkujących?
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4750
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1257 times
Been thanked: 1469 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: Mr_Fisq »

asymetri pisze: 09 maja 2021, 22:14 Ok. Cały cykl na początek do pojedynczej podstawki. Który z dostępnych cykli na początek? Dziedzictwo Dunwich w zasadzie niedostępne w całości. Ścieżka do Carcosy dostępna. Zapomniana era powoli zaczynają się niedobory i podobno może być dość trudna i brutalna dla początkujących. Przerwany Krąg ma być dostępny w całości wraz z dodrukiem podstawki. Pytanie czy wziąć na początek Ścieżki do Carcosy czy Przerwany Krąg? Oba są dość chwalone jako dobre i ciekawe historie. Podejrzewam, że nieprzypadkowo też wraz z dodrukiem podstawki wydawca zdecydował się na dodruk Przerwanego Kręgu. Jak z ich poziomem trudności i czy nadają się dla początkujących?
Zalecałbym Carcosę:
a) Przerwany Krąg jest zaliczany raczej do trudniejszych cykli.
b) IMHO łatwiej będzie teraz kupić Carcosę, a później ew. dokupić Przerwany Krąg, niż odwrotnie.
Sprzedam: Dochodzi: Necromunda. Obniżki: Deep Space D-6, Etherfields PL, Pożeracze Snów, Lands of Galzyr, Inferno
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo (np. Horizon Wars: Zero Dark, Exploit Zero), figurki do Stargrave - SF, Postapo.
Awatar użytkownika
SwistakCZC
Posty: 166
Rejestracja: 16 lis 2018, 19:10
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 96 times
Been thanked: 26 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: SwistakCZC »

Jaaaa też się przymierzam do HwA i rzuciło mi się w oczy ze dobrze mieć dwie podstawki i kompletny cykl... Druga podstawka to to duże pudło z cyklu:

https://sklep.galakta.pl/gry-karciane-l ... estwa.html

Czyli jak dobrze rozumiem to jak kupię to co w linku plus podstawkę podstawkę to już jest w miarę ok zestaw?
asymetri
Posty: 61
Rejestracja: 08 lis 2018, 09:30
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: asymetri »

Tak w skrócie Podstawka to zielono-niebieskie pudło z gościem w kapeluszu i damą nocą zwane także kampanią lub minicyklem Noc Fanatyka (3 misje w tym jedna do nauki gry). To co podałeś w załączniku to cały cykl Ścieżka do Carcosy. W dużym pudełku są dwa pierwsze scenariusze cyklu, nowi badacze i powiązane z nimi karty badaczy służące do budowy talii badacza, którą będziesz grał. Pudełko jest trochę mniejsze od podstawki. Pozostałe sześć małych pudełek to dodatkowe scenariusze w cyklu, które tworzą kompletną historię z kartami miejsc i spotkań. Te małe talie nie posiadają kart do budowy talii gracza.
Z tego co zrozumiałem to zestaw 1 podstawka +kompletny 1 cykl może wystarczyć do gry solo. Przy dwóch lub więcej graczach koniecznym jest użycie dwóch podstawek. Związane jest to z tym, że w podstawce, niektórzy badacze korzystają z tych samych kart, które występują pojedynczo, w związku z tym może ich brakować do budowy talii dwóch postaci. Każda karta w talii gracza zgodnie z zasadami może występować 2 razy, a w podstawce masz np. po 1 egzemplarzu. Podwójne karty sprawiają, że częściej wpadnie ci jakaś broń, zdolność czy umiejętność do ręki, którą będziesz mógł wykorzystać, a nie tylko raz na całe przewinięcie talii. Solo można grać na 1 postać, ale chyba zalecane jest sterowanie dwoma postaciami na raz, które mogą się wzajemnie uzupełniać w umiejętnościach (np. jeden może być osiłkiem, a drugi mózgowcem). Każda z postaci ma też swoją słabość, wadę, która komplikuje i utrudnia grę.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2021, 18:12 przez asymetri, łącznie zmieniany 2 razy.
Aadaan
Posty: 108
Rejestracja: 22 wrz 2018, 09:54
Has thanked: 303 times
Been thanked: 63 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: Aadaan »

Zestaw podstawowy to https://sklep.galakta.pl/gry-karciane-l ... estwa.html
To co wrzuciłeś to kompletny cykl. Na który składa się duże pudełko (deluxe) i sześć mniejszych.
Jeżeli chodzi o dwie podstawki, to są różne opinie, ale ja osobiście uważam, że nie ma się co spieszyć z kupowaniem drugiej. Najpierw warto pograć na zestawie jedna plus kompletny cykl, a potem kiedy będziesz czuł, że brakuje ci tej drugiej maczety czy lupki wtedy zastanów się nad drugą podstawką. Tym bardziej, że w cyklach wszystkie karty badaczy są już w dwóch kopiach.
Awatar użytkownika
arian
Posty: 830
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 267 times
Been thanked: 593 times

Re: Arkham Horror gra karciana - co kupić żeby sensownie zagrać?

Post autor: arian »

asymetri pisze: 10 maja 2021, 15:41 Tak w skrócie Podstawka to zielono-niebieskie pudło z gościem w kapeluszu i damą nocą zwane także kampanią lub minicyklem Noc Fanatyka (3 misje w tym jedna do nauki gry). To co podałeś w załączniku to cały cykl Ścieżka do Carcosy. W dużym pudełku są dwa pierwsze scenariusze cyklu, nowi badacze i powiązane z nimi karty badaczy służące do budowy talii badacza, którą będziesz grał. Pudełko jest trochę mniejsze od podstawki. Pozostałe sześć małych pudełek to dodatkowe scenariusze w cyklu, które tworzą kompletną historię z kartami miejsc i spotkań. Te małe talie nie posiadają kart do budowy talii gracza.
Z tego co zrozumiałem to zestaw 1 podstawka +kompletny 1 cykl może wystarczyć do gry solo. Przy dwóch lub więcej graczach koniecznym jest użycie dwóch podstawek. Związane jest to z tym, że w podstawce, niektórzy badacze korzystają z tych samych kart, które występują pojedynczo, w związku z tym może ich brakować do budowy talii dwóch postaci. Każda karta w talii gracza zgodnie z zasadami może występować 2 razy, a w podstawce masz np. po 1 egzemplarzu. Podwójne karty sprawiają, że częściej wpadnie ci jakaś broń, zdolność czy umiejętność do ręki, którą będziesz mógł wykorzystać, a nie tylko raz na całe przewinięcie talii. Solo można grać na 1 postać, ale chyba zalecane jest sterowanie dwoma postaciami na raz, które mogą się wzajemnie uzupełniać w umiejętnościach (np. jeden może być osiłkiem, a drugi mózgowcem). Każda z postaci ma też swoją słabość, wadę, która komplikuje i utrudnia grę.
Tak tylko sprostuje na szybko - we dwójkę zagrasz spokojnie na jednej podstawce. Dużo może zależeć od wybranych badaczy, ale druga podstawka jest potrzebna dopiero przy 3-4 badaczach, a to wynika m.in. z ilości żetonów w grze i wtedy już faktycznie podstawowych (neutralnych) kart, takich jak latarka, czy na czarną godzinę, albo kart w stylu Nieopisywalnej odwagi, itd. Ale na upartego przy jednym, a na pewno przy dwóch cyklach i zastąpieniu żetonów czymkolwiek dalej da się zagrać nawet na jednej podstawce.

Do tego w małych blisterach z Zestawami mitów też są karty badacza - przynajmniej jedna na klasę w wersji za 0XP (w dwóch kopiach) i jedna w wersji za 1 lub więcej XP (też w dwóch kopiach), więc będzie to czasami połowa z 60 kart kupowanych w ten sposób.
ODPOWIEDZ