bobule pisze: ↑06 lip 2021, 13:42BOLLO pisze: ↑06 lip 2021, 13:08Kurcze mam z tym problem okazuję się.KARTY NARZĘDZI – ZNACZNIKI UZNANIA
Gracz może w swoim ruchu wydać znacznik uznania, by użyć specjalnej zdolności z jednej karty narzędzi. Żeby to zrobić, trzeba:
1. Położyć znacznik uznania na wybranej karcie narzędzia. Jeśli na karcie nie ma jeszcze żadnych znaczników, kładziemy 1 znacznik. W przeciwnym razie należy położyć 2 znaczniki.
2. Zastosować zdolność z karty narzędzia.Gracz może zadecydować, że nie użyje żadnej karty narzędzi w swoim ruchu. Narzędzia można użyć tylko raz na ruch.
1) czy te znaczniki schodzą co turę, czy pozostają tam do końca gry?
2) czy jak są już 3 znaczniki (2 użyły)to kolejna osoba dokłada 3 kolejne znaczniki jak chce użyć danej funkcji? (pierwsza 1/druga 2/trzecia 3....)
3) Narzędzia można użyć raz na ruch. Ale każdy gracz ma 2 ruchy w swojej turze. Czyli mogę użyć 2 różnych kart?
2. Druga i kolejna dwa znaczniki.
Sagrada - pytania i wątpliwości
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 18 kwie 2021, 18:04
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 1 time
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
- BOLLO
- Posty: 5518
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: Bielawa
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 1785 times
- Kontakt:
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Ryszard2280 pisze: ↑06 lip 2021, 15:02czyli pierwsza 1/druga 2/trzecia 2/czwarta 2?bobule pisze: ↑06 lip 2021, 13:42BOLLO pisze: ↑06 lip 2021, 13:08
Kurcze mam z tym problem okazuję się.
1) czy te znaczniki schodzą co turę, czy pozostają tam do końca gry?
2) czy jak są już 3 znaczniki (2 użyły)to kolejna osoba dokłada 3 kolejne znaczniki jak chce użyć danej funkcji? (pierwsza 1/druga 2/trzecia 3....)
3) Narzędzia można użyć raz na ruch. Ale każdy gracz ma 2 ruchy w swojej turze. Czyli mogę użyć 2 różnych kart?
2. Druga i kolejna dwa znaczniki.
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Jako, że w innym wątku narzekasz na instrukcję to pozwolę sobie pobawić się w adwokata.
Uważam, że przy odrobinie chęci i zdrowego rozsądku raczej ciężko nie zrozumieć co autor miał na myśli.
Instrukcja nigdzie nie wspomina o tym, że te znaczniki w jakiś sposób znikają z kart to należy przyjąć, że zostają tam do końca gry.1) czy te znaczniki schodzą co turę, czy pozostają tam do końca gry?
Nawet jeśli mielibyśmy wątpliwość to szybko zostaje ona zweryfikowana przez fakt, że możliwość użycia narzędzi co rundę (zakładając, że odzyskiwalibyśmy znaczniki co rundę) byłoby po prostu OP. Co więcej, skoro na koniec gry dostajemy 1pkt za każdy nieużyty znaczniki to jasne staje się, że są one ograniczoną walutą i częścią gry jest decyzja czy ją zachowamy czy wydamy.
2) czy jak są już 3 znaczniki (2 użyły)to kolejna osoba dokłada 3 kolejne znaczniki jak chce użyć danej funkcji? (pierwsza 1/druga 2/trzecia 3....)
Nie ma znaczników na karcie - płacimy 1 znacznik. W przeciwnym wypadku płacimy 2. Próba robienia z tego ciągu 1, 2, 3 jest już fantazjowaniem ;).
3) Narzędzia można użyć raz na ruch. Ale każdy gracz ma 2 ruchy w swojej turze. Czyli mogę użyć 2 różnych kart?
Instrukcja jasno wyjaśnia, że każda gra trwa 10 rund, w każdej z nich każdy gracz ma 2 ruchy i w każdym z nich wykonujesz w dowolnej kolejności 2 opcjonalne akcje, z której jedną z nich jest użycie karty narzędzia.
- BOLLO
- Posty: 5518
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: Bielawa
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 1785 times
- Kontakt:
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
czyli jednak nie jestem taki głupi ale fakt że przy tak łatwiej grze i nieskomplikowanej instrukcji miałem wątpliwości nie napawa mnie optymizmem. Dlatego tak panicznie boję się usiąść do nowego tytułu gdzie trzeba studiować nową instrukcję.
- psia.kostka
- Posty: 4360
- Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
- Has thanked: 512 times
- Been thanked: 1173 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Mam taka zagwozdke, w pudelku jest 15 kart okien, a wg instrukcji powinno byc 12. Probowalem to porownac z innym egzemplarzem (nowszym wydaniem), ale tam byly inne wzory okien, a przynajmniej nazwy i rozklad miedzy kartami awers/rewers (nie wiem czy jest to oficjalna wiedza )
Jest to wydanie z 2019, wypisze co mam, moze ktos zidentyfikowac 3 bonusy? Czy to jakies promo z konwentu, czy kazdy mial w pudelku?
Triumf slonca(6)/Swiatlosc swiata(6)
Wladca swiata(3)/Lowca promieni(3)
Krolewska purpura(5)/Ognisty podmuch(5)
Droga zycia(4)/Sen o lataniu(4)
Symfonia swiatla(6)/Zyciodajna woda(6)
Zwyciestwo piekna(4)/Sekret pryzmatu(4)
Prawdziwe zloto(5)/Potega umyslu(5)
Moc natury(5)/Wieczny lod(5)
Kosmiczny sekret(3)/Wirujace krople(3)
Zywy ogien(5)/Gwiezdny pyl(5)
Dwa swiaty(5)/Woda i ogien(5)
Straznik(5)/Zlodziej cienia(5)
Bog ojciec(3)/Apollo(4)
Poranny przyplyw(4)/Majestatyczny szczyt(5)
Krolestwo cyfr(6)/Mistrzowska ukladanka(6)
Jest to wydanie z 2019, wypisze co mam, moze ktos zidentyfikowac 3 bonusy? Czy to jakies promo z konwentu, czy kazdy mial w pudelku?
Triumf slonca(6)/Swiatlosc swiata(6)
Wladca swiata(3)/Lowca promieni(3)
Krolewska purpura(5)/Ognisty podmuch(5)
Droga zycia(4)/Sen o lataniu(4)
Symfonia swiatla(6)/Zyciodajna woda(6)
Zwyciestwo piekna(4)/Sekret pryzmatu(4)
Prawdziwe zloto(5)/Potega umyslu(5)
Moc natury(5)/Wieczny lod(5)
Kosmiczny sekret(3)/Wirujace krople(3)
Zywy ogien(5)/Gwiezdny pyl(5)
Dwa swiaty(5)/Woda i ogien(5)
Straznik(5)/Zlodziej cienia(5)
Bog ojciec(3)/Apollo(4)
Poranny przyplyw(4)/Majestatyczny szczyt(5)
Krolestwo cyfr(6)/Mistrzowska ukladanka(6)
Szukam/Kupie: Doomtown: Reloaded, Xcom, Fanzin Sherwood #1;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][WawHub] ʕ•ᴥ•ʔ
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][WawHub] ʕ•ᴥ•ʔ
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Mam deja vu. Już kiedyś na to pytanie odpowiadałem xD Tak, każdy ma je w pudełku.psia.kostka pisze: ↑26 lip 2021, 02:39 Mam taka zagwozdke, w pudelku jest 15 kart okien, a wg instrukcji powinno byc 12. Probowalem to porownac z innym egzemplarzem (nowszym wydaniem), ale tam byly inne wzory okien, a przynajmniej nazwy i rozklad miedzy kartami awers/rewers (nie wiem czy jest to oficjalna wiedza )
Jest to wydanie z 2019, wypisze co mam, moze ktos zidentyfikowac 3 bonusy? Czy to jakies promo z konwentu, czy kazdy mial w pudelku?
3 dodatkowe karty promocyjne witraży. Jedna z dodatkowych kart dostępna jest wyłącznie w edycji polskiej.
Zawiera ona dwa wzory witraży autorstwa Stanisława Wyspiańskiego – „Apollo” i „Bóg Ojciec”. Tak więc w polskiej edycji będzie dostępnych 30, zamiast 24 wzorów witraży.
- gafik
- Posty: 3657
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Jaka jest różnica między zwykłym ruchem a wykorzystaniem narzędzia 9? I tak muszę wybrać kostkę i ją dołożyć. A narzędzie 9 jeszcze utrudnia to...hmmm. Czego nie dostrzegam?
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
było by prościej jakbyś napisał co te narzędzie robi
No, to jest narzędzie które się przydaje na początku gry, bo łamię podstawową zasadę, że kolejne kostki muszą do siebie przylegać (w końcu tworzymy witraż )po wybraniu kostki umieść ją tak, żeby nie przylegała do innych kostek
A tak, możesz położyć kostkę na drugim końcu swojego witraża. Inna sprawa, że bardzo często te narzędzie bywa po prostu bardzo mało przydatne (bo już witraże są tak ułożone, że nie da się dołożyć kostki tak, żeby nie przylegała do innych kostek)
- gafik
- Posty: 3657
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
O kurczę! Czyli znowu okazuje się, że źle grałem...
Cały czas graliśmy tak, że nie muszą przylegać
Teraz wszystko nabrało sensu
Jak zwykle, jesteście niezawodni! Dzięki!
Cały czas graliśmy tak, że nie muszą przylegać
Teraz wszystko nabrało sensu
Jak zwykle, jesteście niezawodni! Dzięki!
-
- Posty: 88
- Rejestracja: 12 sie 2016, 00:14
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 2 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Hej,
Chciałem potwierdzic czy dobrze rozumiem:
Kostki dokładamy nie tylko do pierwszej kostki, którą położyliśmy w rundzie ale możemy ją dołożyć do każdej kostki, która mamy na planszy (oczywiście przestrzegając zasad)?
Chciałem potwierdzic czy dobrze rozumiem:
Chodzi tylko i wyłącznie o pierwszą, otwierająca grę kość. To nie jest tak, że jest 10 rund i w każdej nich muszę w pierwszym ruchu umieścić kość na krawędzi/narożniku?W przypadku pierwszej kostki: każdy gracz musi umieścić ją przy krawędzi lub w narożniku witrażu.
W przypadku każdej kolejnej kostki: należy umieścić ją tak, by sąsiadowała z jedną z wcześniej umieszczonych kostek (kostki muszą stykać się narożnikami lub bokami – czyli leżeć obok siebie lub po skosie).
Kostki dokładamy nie tylko do pierwszej kostki, którą położyliśmy w rundzie ale możemy ją dołożyć do każdej kostki, która mamy na planszy (oczywiście przestrzegając zasad)?
- kurdzio
- Posty: 855
- Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 139 times
- Been thanked: 400 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Tak, masz rację w obu przypadkach.
Gramy głównie w 2 osoby, służę radą :)
-
- Posty: 24
- Rejestracja: 19 lut 2020, 08:31
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 3 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Cześć, gorąca prośba, bo mam wersję angielską. Czy mógłby ktoś wrzucić skany lub opisy kart narzędzi z wersji podstawowej?
Z góry dziękuję.
Z góry dziękuję.
- BOLLO
- Posty: 5518
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: Bielawa
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 1785 times
- Kontakt:
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Podaj mi na pw swoj @ przesle ci skanymichal2237 pisze: ↑28 sty 2022, 23:38 Cześć, gorąca prośba, bo mam wersję angielską. Czy mógłby ktoś wrzucić skany lub opisy kart narzędzi z wersji podstawowej?
Z góry dziękuję.
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Rozpuszczalnik topnika Karta narzędzi nr 12.
Po wyborze kostki wrzuć ją do woreczka i wyciągnij z niego inna kostkę.
Wybierz wartość i umieść kostkę w swoim witrażu lub zwróć ją do puli wyboru.
Gracz, który wybrał z woreczka kostkę może sobie wybrać też wartość, która mu odpowiada. Co jeśli zwróci ja do puli wyboru a kolejny gracz chciałbym to kostkę zabrać. Czy ten kolejny gracz też może sobie wybrać wartość tej kostki? Czy wartość jej wskazuje ostatecznie gracz poprzedni, któremu ta kostka nie pasowała?
Po wyborze kostki wrzuć ją do woreczka i wyciągnij z niego inna kostkę.
Wybierz wartość i umieść kostkę w swoim witrażu lub zwróć ją do puli wyboru.
Gracz, który wybrał z woreczka kostkę może sobie wybrać też wartość, która mu odpowiada. Co jeśli zwróci ja do puli wyboru a kolejny gracz chciałbym to kostkę zabrać. Czy ten kolejny gracz też może sobie wybrać wartość tej kostki? Czy wartość jej wskazuje ostatecznie gracz poprzedni, któremu ta kostka nie pasowała?
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Czytamy ze zrozumieniem. Skoro na karcie widnieje "Wybierz wartość", to wybierasz wartość, jeżeli zwróciłbyś tę kostkę do puli wyboru to wtedy wartość na kości zostaje taka jaką Ty wybrałeś.morwin84 pisze: ↑05 lut 2022, 22:02 Rozpuszczalnik topnika Karta narzędzi nr 12.
Po wyborze kostki wrzuć ją do woreczka i wyciągnij z niego inna kostkę.
Wybierz wartość i umieść kostkę w swoim witrażu lub zwróć ją do puli wyboru.
Gracz, który wybrał z woreczka kostkę może sobie wybrać też wartość, która mu odpowiada. Co jeśli zwróci ja do puli wyboru a kolejny gracz chciałbym to kostkę zabrać. Czy ten kolejny gracz też może sobie wybrać wartość tej kostki? Czy wartość jej wskazuje ostatecznie gracz poprzedni, któremu ta kostka nie pasowała?
Ta gra cierpi na brak jednej strony w instrukcji, która by wyjaśniała wszystkie karty narzędzi xDDD
- Alucard1982
- Posty: 198
- Rejestracja: 26 lis 2018, 09:46
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Cześć
Czy grając z rozszerzeniem "Pasja", cele indywidualne z rzadkim szkłem stosujecie zamiast tych podstawowych celów czy rozdajecie każdemu po 2 cele (1 podstawowy z kolorem i 1 z rzadkim szkłem) ?
Czy grając z rozszerzeniem "Pasja", cele indywidualne z rzadkim szkłem stosujecie zamiast tych podstawowych celów czy rozdajecie każdemu po 2 cele (1 podstawowy z kolorem i 1 z rzadkim szkłem) ?
- Seraphic_Seal
- Posty: 1002
- Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
- Has thanked: 313 times
- Been thanked: 241 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Powróciłem do tego tytułu po chyba ponad roku i przeraża mnie, ile niedomówień i "małych wątpliwości" jest w instrukcji xd głównie dotyczących kart narzędzi. Bardzo przydałaby się ta jeszcze jedna strona w instrukcji, żeby wszystko było jednoznaczne
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
-
- Posty: 603
- Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 279 times
- Been thanked: 297 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Aż tak dużo jest? W sumie przedstaw wątpliwości, może ogarnę o co chodzi.Seraphic_Seal pisze: ↑05 lip 2022, 15:46 przeraża mnie, ile niedomówień i "małych wątpliwości" jest w instrukcji xd głównie dotyczących kart narzędzi.
- Seraphic_Seal
- Posty: 1002
- Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
- Has thanked: 313 times
- Been thanked: 241 times
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
To i tak pewnie nie będzie wszystko, bo tylko na szybko przejrzałem karty.venomik pisze: ↑11 lip 2022, 23:23Aż tak dużo jest? W sumie przedstaw wątpliwości, może ogarnę o co chodzi.Seraphic_Seal pisze: ↑05 lip 2022, 15:46 przeraża mnie, ile niedomówień i "małych wątpliwości" jest w instrukcji xd głównie dotyczących kart narzędzi.
Odpowiedzi na większość tych spraw pewnie można wygrzebać na bgg czy może nawet w tym wątku. Ale od( zwłaszcza tak małej) gry oczekuje 100% przejrzystości - informacje o wszystkim co mi wolno, a czego nie. Strasznie nie lubię otwartości w mechanice gry, potrzeby własnej interpretacji. Zwłaszcza, kiedy do rozwiania niektórych wątpliwości wystarczyłoby jedno więcej słowo na karcie czy lepiej dobrania ilustracja. Część niejednoznaczności była pewnie już w angielskiej wersji, część pojawiła się wraz z tłumaczeniem a znając życie dodatki też nie są pod tym względem bez grzechu.
Tutaj zdjęcie:
Spoiler:
tutaj warto zaznaczyć, że można mówić o 3 wyraźnie różnych rzeczach:
- kostki na torze rund
- kostki zakrywające numery rundy
- najnowsza/ostatnia kostka zakrywająca numer rundy
2) karty narzędzi pozwalające wykorzystywać kostki z toru rund - na zdjęciu "5. Cyrkiel Tnący" i "12. Nóż Szklarski". Treści obu kart mówią o kostce na torze rund. Jednak ilustracje się z tym trochę kłócą. Nie tylko wskazują one na kostkę zakrywającą numery rund, ale też na tylko i wyłącznie tę ostatnio dołożoną (na koniec poprzedniej rundy). No i w zależności jak to interpretować, to użyteczność tych kart będzie mocno różna. Jeśli tak jak w treści karty, to od 2 do 10 rundy gry będziemy mieli co raz to więcej i więcej możliwości wykorzystania tego narzędzia. Jeśli opierając się o ilustrację - od 2 do 10 rundy będziemy zawsze mieć dokładnie jedną kostkę, którą możemy wykorzystać, i będzie się ona zmieniać co rundę (lub gdy ktoś wykorzysta to narzędzie).
3) karty narzędzi pozwalające przesuwać kostki w witrażu - na zdjęciu 4 z 5 narzędzi. Tutaj chyba niefortunnie przetłumaczono "move" jako "przesuń" (zamiast np. "przenieś"), ale o zgrozo polskie tłumaczenie pokrywa się z ilustracjami. Przesuń wypadałoby rozumieć jako przemieszczanie kostki tylko na niezajęte, prostopadłe pola (i ewentualnie powtórzyć to kilka razy). Innymi słowy, między obecnym położeniem kostki a docelowym musi być korytarz wolnych pól, przez które można by kostkę przesuwać bez oderwania od powierzchni. I wszystkie ilustracje pokazują tylko i wyłącznie taki scenariusz. A w założeniu mieliśmy chyba sobie wyciągnąć kostkę z witrażu i położyć gdziekolwiek chcemy.
4) karty narzędzi pozwalające przesuwać 2 kostki - (na zdjęciu "4. Gładzik" i "12. Nóż Szklarski"). To jak należy przemieścić te 2 kości? Czy należy robić to pojedynczo czy można jednocześnie (co pozwoliłoby na np. zamianę miejsc). Ilustracje znowu nie są pomocne (pomijając już to, że wiąże się to z punktem 3 i potencjalnie dodatkowo komplikuje).
5) karta celu "kolorowe przekątne". Przy okazji wrzucam jej zdjęcie, bo wiem, że często przewija się dotycząca niej wątpliwość/błędne liczenie punktów. "Suma oczek na kostkach" to tak głęboko wypisane w świadomości określenie, że ludzie prawdopodobnie podświadomie dopisują sobie tam słówko "oczek". Imo najlepiej byłoby to sformułować "suma liczności kostek ...", ewentualnie trochę bardziej potocznie "suma ilości kostek...". ("suma liczb kostek ..." brzmi mi jakoś dziwnie)
6) Usuwanie błędnie umieszczonych kostek. W instrukcji jest o tym mowa dopiero po dziale o liczeniu punktów (dalej jest już tylko tryb solo). Czy takie kości usuwa się dopiero na koniec 10 rundy? A może jednak w każdym momencie gry? I co jeśli w ten sposób rozdzieli się witraż na dwie grupy, gdzie można wtedy dokładać nowe kostki?
7) w bardzo słabym miejscu instrukcji napisano o tym, że do dużej części celów (niepowtarzające się wartości czy kolory, w pionie lub w poziomie) dany wiersz / dana kolumna muszą być pełne. Imo jest to turbo istotne, a jedyna wzmianka o tym jest w szczegółowym opisie liczenia punktów (którego pewnie sporo graczy nawet nie czyta), i to dość małym druczkiem.
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
W zupełności się zgadzam. Po to są gry familijne, żeby nie musieć wchodzić na forum i dopytywać "co autor" / "tłumacz instrukcji" miał na myśli. Szczególnie, że wystarczy przejrzeć chociażby ten wątek i widać, że jednak było kilka powtarzających się niejasności które można było w sposób wręcz banalny wyjaśnić. Jak dla mnie jeden z książkowych przykładów "jak nie wydawać gier"Seraphic_Seal pisze: ↑12 lip 2022, 12:23 Ale od( zwłaszcza tak małej) gry oczekuje 100% przejrzystości - informacje o wszystkim co mi wolno, a czego nie.
- Grzdyll
- Posty: 835
- Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 307 times
- Kontakt:
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Nie przesadzałbym, Sagrada jest relatywnie bardzo dobrze wydaną grą. Tylko instrukcja (i polskie tłumaczenie) pozostawia trochę do życzenia.
- BOLLO
- Posty: 5518
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: Bielawa
- Has thanked: 1142 times
- Been thanked: 1785 times
- Kontakt:
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Spoiler:
Gracz kończący daną rundę wybiera która kość ma wylądować na torze rund.1) opis zakończenia rundy w instrukcji. Gdy zostanie nam jedna kostka to nie ma wątpliwości co z nią robić - ląduje na pierwszym niezajętym numerowanym polu. A gdy jest ich więcej? Tylko jedna powinna zakryć numer rundy, wszystkie pozostałe umieszczone na torze rund. No i jak wybrać tę jedną? Losowo? Aktualny gracz wybiera? (jeśli dobrze rozumiem to tor rund powinien wyglądać tak jak na zdjęciu - sortowanie kolorami oczywiście mało istotne)
Ilustracje są poprawne. Kostka na torze oznacza kość która zakrywa cyfrę rundy. Nie ma czegoś takiego jak kość na torze rundy która po prosty sama sobie tam leży nic nie robiąc.2) karty narzędzi pozwalające wykorzystywać kostki z toru rund - na zdjęciu "5. Cyrkiel Tnący" i "12. Nóż Szklarski". Treści obu kart mówią o kostce na torze rund. Jednak ilustracje się z tym trochę kłócą.
Ja tam nie widze żeby ilustracja wskazywała ostatnią kość na torze. Mało tego jest wyraźnie napisane "na jedną z kostek..."Nie tylko wskazują one na kostkę zakrywającą numery rund, ale też na tylko i wyłącznie tę ostatnio dołożoną (na koniec poprzedniej rundy).
Korzystasz jak wspomniałem z dowolnej kości z toru. Chyba że narzędzie mówi wprost "ostatnią kość z toru rund"No i w zależności jak to interpretować, to użyteczność tych kart będzie mocno różna. Jeśli tak jak w treści karty, to od 2 do 10 rundy gry będziemy mieli co raz to więcej i więcej możliwości wykorzystania tego narzędzia. Jeśli opierając się o ilustrację - od 2 do 10 rundy będziemy zawsze mieć dokładnie jedną kostkę, którą możemy wykorzystać, i będzie się ona zmieniać co rundę (lub gdy ktoś wykorzysta to narzędzie).
Tak powinno być przenieś. Nie musisz mieć w żadnym wypadku jakiś tuneli/korytarzy czy czegoś innego aby to uczynić. Ważne aby przeniesienie kości było zgodne z zasadami gry lub narzędzia którego używasz.3) karty narzędzi pozwalające przesuwać kostki w witrażu - na zdjęciu 4 z 5 narzędzi. Tutaj chyba niefortunnie przetłumaczono "move" jako "przesuń" (zamiast np. "przenieś"), ale o zgrozo polskie tłumaczenie pokrywa się z ilustracjami. Przesuń wypadałoby rozumieć jako przemieszczanie kostki tylko na niezajęte, prostopadłe pola (i ewentualnie powtórzyć to kilka razy). Innymi słowy, między obecnym położeniem kostki a docelowym musi być korytarz wolnych pól, przez które można by kostkę przesuwać bez oderwania od powierzchni. I wszystkie ilustracje pokazują tylko i wyłącznie taki scenariusz. A w założeniu mieliśmy chyba sobie wyciągnąć kostkę z witrażu i położyć gdziekolwiek chcemy.
Najpierw jedną potem drugą. Więc zamiana miejsc jednoczesna jest niedozwolona bo wtedy jedna kość była by tak jakby "zawieszona w powietrzu" zanim mogła by zostać przemieszczona.4) karty narzędzi pozwalające przesuwać 2 kostki - (na zdjęciu "4. Gładzik" i "12. Nóż Szklarski"). To jak należy przemieścić te 2 kości? Czy należy robić to pojedynczo czy można jednocześnie (co pozwoliłoby na np. zamianę miejsc). Ilustracje znowu nie są pomocne (pomijając już to, że wiąże się to z punktem 3 i potencjalnie dodatkowo komplikuje).
Nie wiem co w tym nielogiczne? Suma kostek to nie to samo to suma wartości kostek.5) karta celu "kolorowe przekątne". Przy okazji wrzucam jej zdjęcie, bo wiem, że często przewija się dotycząca niej wątpliwość/błędne liczenie punktów. "Suma oczek na kostkach" to tak głęboko wypisane w świadomości określenie, że ludzie prawdopodobnie podświadomie dopisują sobie tam słówko "oczek". Imo najlepiej byłoby to sformułować "suma liczności kostek ...", ewentualnie trochę bardziej potocznie "suma ilości kostek...". ("suma liczb kostek ..." brzmi mi jakoś dziwnie)
Tak na koniec gry. Nie można ponownie dokładać usuniętych kości.6) Usuwanie błędnie umieszczonych kostek. W instrukcji jest o tym mowa dopiero po dziale o liczeniu punktów (dalej jest już tylko tryb solo). Czy takie kości usuwa się dopiero na koniec 10 rundy? A może jednak w każdym momencie gry? I co jeśli w ten sposób rozdzieli się witraż na dwie grupy, gdzie można wtedy dokładać nowe kostki?
Tak muszą być pełne ale to wynika również z ilustracji na karcie jak się przyjrzysz.7) w bardzo słabym miejscu instrukcji napisano o tym, że do dużej części celów (niepowtarzające się wartości czy kolory, w pionie lub w poziomie) dany wiersz / dana kolumna muszą być pełne. Imo jest to turbo istotne, a jedyna wzmianka o tym jest w szczegółowym opisie liczenia punktów (którego pewnie sporo graczy nawet nie czyta), i to dość małym druczkiem.
Reasumując. Instrukcja Sagrady nie jest fakt intuicyjna i sam miałem pytania ale pomimo prostoty zasad myślę że doszukujesz się za dużo niewiadomych na siłę. Generalnie powinno się niektóre rzeczy interpretować w sposób logiczny. Jak np. kości n torze rund. Wiadomo że chodzi o pola a nie o sam kawałek tekturki.
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Witam.
Mam i gram w Sagrada i dodatki "Jeszcze więcej szkła" ; :Sagrada: Pasja (Pierwszy dodatek) I "Sagrada: Życie " (Drugi dodatek). Gram najczęściej w dwie osoby, możemy sobie pozwolić grać we wszystkie dodatki jednocześnie.
Pytania do dodatku Sagrada Życie:
1. Karty Czeladników (niestety nie są karty numerowane) - podaję całą treść karty: "Aktywuj: w tej rundzie ignorujesz wymagania dotyczące wartości na kostkach. Odrzuć tę kartę na koniec rundy." - co można ignorować czy wartość pola na swoim witrażu (analogicznie do karty narzędzi nr 3 z podstawowej wersji), a może chodzi o ignorowanie wartości kostek sąsiednich (już umieszczonych w witrażu). A może karta ta pozwala na ignorowanie obu tych przypadków ?
Analogicznie druga karta czeladnika pozwala na "ignorowanie wymagań dotyczących koloru na kostkach" - czyli np. żółta na zielone pole czy żółta obok żółtej kostki ?
2. Karta celów grupowych "Wzór w kolumnie" (też dodatek Życie) - "5 PZ za każdą kolumnę z powtarzającym się wzorem kolorów lub wartości" - Jeżeli w kolumnie powtarzają się jednocześnie i kolory i wartości - to ile punktów za tą kolumnę - 5 czy 10 PZ ?
Pytanie na marginesie czy ktoś wie jak będzie się nazywać trzeci dodatek a może kiedy będzie wydany ?
Mam i gram w Sagrada i dodatki "Jeszcze więcej szkła" ; :Sagrada: Pasja (Pierwszy dodatek) I "Sagrada: Życie " (Drugi dodatek). Gram najczęściej w dwie osoby, możemy sobie pozwolić grać we wszystkie dodatki jednocześnie.
Pytania do dodatku Sagrada Życie:
1. Karty Czeladników (niestety nie są karty numerowane) - podaję całą treść karty: "Aktywuj: w tej rundzie ignorujesz wymagania dotyczące wartości na kostkach. Odrzuć tę kartę na koniec rundy." - co można ignorować czy wartość pola na swoim witrażu (analogicznie do karty narzędzi nr 3 z podstawowej wersji), a może chodzi o ignorowanie wartości kostek sąsiednich (już umieszczonych w witrażu). A może karta ta pozwala na ignorowanie obu tych przypadków ?
Analogicznie druga karta czeladnika pozwala na "ignorowanie wymagań dotyczących koloru na kostkach" - czyli np. żółta na zielone pole czy żółta obok żółtej kostki ?
2. Karta celów grupowych "Wzór w kolumnie" (też dodatek Życie) - "5 PZ za każdą kolumnę z powtarzającym się wzorem kolorów lub wartości" - Jeżeli w kolumnie powtarzają się jednocześnie i kolory i wartości - to ile punktów za tą kolumnę - 5 czy 10 PZ ?
Pytanie na marginesie czy ktoś wie jak będzie się nazywać trzeci dodatek a może kiedy będzie wydany ?
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 01 sty 2023, 21:10
Re: Sagrada - pytania i wątpliwości
Co oznacza zestaw kostek, jak on ma wyglądać jeśli mam narysowane kostki (ciemne odcienie) o wartościach 5 i 6?